Til Stortinget
Etter forslag fra daværende stortingsrepresentanter Lars Sponheim
og Leif Helge Kongshaug (Dokument nr. 8:99 (2000–2001)) vedtok Stortinget
i 2001 å endre daværende lov 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift
slik at mindre virksomheter kunne sende inn omsetningsoppgaver årlig
i stedet for annenhver måned. Stortingets flertall la vekt på at
det er mer formålstjenlig med en årlig omsetningsoppgave for små bedrifter.
Dette var et betydelig forenklingstiltak, og det ble anslått fra
Skattedirektoratet at ca. 160 000 mindre bedrifter ville bli omfattet
av de nye og enklere reglene.
Bakgrunnen for forslaget var dels at momsreformen, som trådde
i kraft 1. juli 2001, medførte at mange bedrifter med liten omsetning,
spesielt innenfor tjenestesektoren, ble avgiftspliktige, og at dette
naturlig nok medførte en større administrativ belastning for disse.
Det ble i forslaget også vist til at avgiftssubjekt innen fiske,
skogbruk eller jordbruk med binæringer kun skal levere omsetningsoppgave
en gang i året, uavhengig av omsetningens størrelse.
I tråd med lovvedtaket Stortinget fattet 28. mai 2001, var det
Finansdepartementet (Kongen) som gjennom forskrift 29. juni 2001
nr. 800 (nr. 122) har fastsatt beløpsgrensen for å kunne komme inn
under regelverket for årlige omsetningsoppgaver.
Denne ble i tråd med intensjonene i forslaget fra representantene
Sponheim og Kongshaug og med henvisning til eksisterende lovverk
i Sverige, satt til 1 mill. kroner. Dette beløpet har imidlertid
ikke vært endret siden ordningen ble innført i 2001 og er fortsatt
1 mill. kroner, jf. merverdiavgiftsloven § 15-3. I realiteten innebærer
en manglende regulering av beløpet at flere bedrifter har måttet
gå fra å levere en årlig omsetningsoppgave til å levere oppgaver
seks ganger årlig. Således har manglende reguleringer av beløpsgrensene
medført økte administrative byrder og økt skjemavelde for mange
mindre bedrifter.
Som et relevant sammenligningsgrunnlag vil forslagsstillerne
peke på at husholdningenes inntekter har økt med nesten 50 prosent
siden 2001 og konsumprisindeksen med litt over 20 prosent. Bare
en regulering i tråd med KPI skulle tilsi en beløpsgrense på 1,2
mill. kroner i 2011.
En kan også stille spørsmålstegn ved om 1 mill. kroner er en
hensiktsmessig og veloverveid størrelse, gitt at det for eksempel
i samme lov er fastsatt en omsetningsgrense på 3 mill. kroner for
registreringsplikt for billettsalg til idrettsarrangement og at
regjeringen nylig har foreslått en omsetningsgrense på 5 mill. kroner
for fritak for revisjonsplikt.
Mens tidligere lov (lov 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift)
ikke sa noe om beløpsgrenser, men overlot til Kongen gjennom forskrift
å fastsette (og eventuelt regulere) beløpsgrensene, er dette nå
i ny merverdiavgiftslov endret.
I lov 19. juni 2009 nr. 58 merverdiavgiftsloven, heter det nå
som følger i § 15-3:
«(1) Dersom merverdiavgiftspliktig omsetning og uttak
i løpet av et kalenderår ikke overstiger en million kroner, merverdiavgift
ikke medregnet, kan skattekontoret samtykke i at omsetningsoppgave
skal leveres en gang i året. Oppgaveterminen er kalenderåret.
(2) Departementet kan gi forskrift om utfylling og gjennomføring
av denne paragrafen.»
Altså er beløpsgrensen i motsetning til tidligere fastsatt i
lov. Det er også slik at det ikke er en automatikk i årlig oppgavetermin
for de bedriftene som har en omsetning under 1 mill. kroner, men
at en slik ordning for disse bedriftene først skjer etter søknad hos
skattekontoret, i motsetning til avgiftssubjekt innen fiske, skogbruk
eller jordbruk med binæringer som ifølge loven (§ 15-4) skal levere
omsetningsoppgave en gang i året.
Forslagsstillerne mener at dette er en helt unødvendig og byråkratisk
forskjellsbehandling og mener at de samme enklest mulige regler
bør gjelde for alle som er omfattet av ordningen med årlig omsetningsoppgave.
Dette kan for eksempel skje ved at man ved registrering (eller endring
av opplysninger) i merverdiavgiftsregisteret kan opplyse om en forventet
omsetning på under den gjeldende beløpsgrense.
Forslagsstillerne mener videre at beløpsgrensen bør heves og
foreslår at denne settes til 2 mill. kroner. Det vil etter forslagsstillernes
syn samlet være et godt bidrag for å redusere de administrative
byrdene for de minste bedriftene.
Forslagsstillerne vil også peke på at en endring fra «kan» («kan
skattekontoret samtykke») til «skal» («skal omsetningsoppgave leveres»)
når det gjelder innlevering av årlig omsetningsoppgave ikke antas
å få noen provenymessig effekt, jf. Finansdepartementets svar på
spørsmål nr. 23 (saksnr. 06/2651) fra Venstres stortingsgruppe i
forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2006.
Forslagsstillerne har også med interesse merket seg den nyorientering
statsminister Jens Stoltenberg har varslet når det gjelder synet
på det private næringslivet. Et av temaene statsministeren var opptatt av,
var nettopp forenkling, og han sa bl.a. følgende på Arbeiderpartiets
landsstyremøte 8. februar i år:
«Vi skal lage en enklere hverdag for bedriftene. Vi vil legge
fram et tallfestet mål for reduserte kostnader for bedriftene. Og
konkrete tiltak og planer for å nå dette målet.»
Det var imidlertid svært få konkrete tiltak for å nå dette målet
som ble varslet av statsministeren. Et slikt konkret tiltak er imidlertid
det forslagsstillerne tar opp i dette dokumentet.
For som statsministeren så riktig påpekte:
«For de små bedriftene har liten administrasjon. Ingen egne
ansatte som tar seg av skjemaer og rapporter for å følge opp offentlige
krav.»
Forslagsstillerne viser også til undersøkelsen Paying Taxes 2010
som PricewaterhouseCoopers la fram like før jul 2010, og hvor det
framgikk at de administrative kostnadene for næringslivet knyttet
til det norske skatte- og avgiftssystemet er relativt sett små,
med unntak for momssystemet. Bl.a. viste undersøkelsen at innbetalingsfrekvens
og skjemalengde var avgjørende faktorer når det gjaldt de administrative
byrdene knyttet til håndtering og oppfølging av mva.-regelverket.
Dette forslaget vil være et skritt i retning av nettopp å minske
de administrative kostnadene også på dette området.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
vedtak til lov
om endring i lov 19. juni 2009 nr. 58 om merverdiavgift (endring
av beløpsgrenser for oppgavetermin ved lav omsetning)
I
I lov 19. juni 2009 nr. 58 om merverdiavgift gjøres følgende
endring:
§ 15-3 første ledd første punktum skal lyde:
Dersom merverdiavgiftspliktig omsetning og uttak i løpet av et
kalenderår ikke overstiger to millioner kroner,
merverdiavgift ikke medregnet, skal omsetningsoppgave
leveres en gang i året.
II
Endringen trer i kraft straks og gjelder fra og med inntektsåret
2011.
24. februar 2011