Til Stortinget
Regjeringen har helt siden 2005 sagt at den vil endre regelverket,
slik at bidrag og trygd ikke skal overføres til barnebortførere.
I mars 2009 varslet Barne- og likestillingsdepartementet at det
var nedsatt en arbeidsgruppe bestående av fagfolk fra henholdsvis
Justisdepartementet, Arbeids- og inkluderingsdepartementet, Utenriksdepartementet
og Barne- og likestillingsdepartementet. Det ble videre varslet
at gruppen skulle legge frem konkrete lovendringsforslag allerede
i april 2009, slik at barnebortføreren ikke kunne nyte godt av de
norske velferdsordningene. Lovendringsforslagene skulle etter planen
ut på høring i en periode på tre måneder, før lovendringen kunne
vedtas i Stortinget høsten 2009.
Et paradoks knyttet til barnebortføring er at bortføreren har
krav på barnebidrag til barnet fra den gjenværende forelder. Dette
gjelder også i de tilfeller hvor den andre forelderen er tilkjent
daglig omsorg og således er den som skulle være bidragsberettiget. Nav
krever inn disse pengene for bortførerne og henviser til at pengene
er barnas eiendom og skal disponeres til barnas fordel. Det legges
således vekt på hvem som har faktisk omsorg og ikke hvem som er tilkjent
daglig omsorg, dette til tross for inngått avtale om omsorgsfordeling,
eventuelt dom som sier at det er den andre forelderen som skal motta
bidrag. Denne ordningen fremstår som uholdbar, og det er viktig
å få stoppet pengestrømmen til den bortførende forelder.
Å bortføre barn fra Norge til utlandet kan være god butikk, der
kidnapperen kan leve godt på barnetrygd og barnebidrag fra Norge.
I de aller fleste av de nå 37 pågående bortføringssakene er barn
kidnappet til lavkostland der overføringene fra Norge, i form av barnetrygd
eller barnebidrag, langt overgår en gjennomsnittlig månedslønn.
TV2 har ved flere anledninger de siste årene omtalt flere saker
med barnebortføring, og nye saker ble omtalt den 13. og 14. april
2012. Advokat Morten Furuholmen uttalte til TV2 lørdag 14. april
2012:
«Jeg kjenner ingen andre eksempler der staten aktivt går inn
og finansierer en kriminell virksomhet. Dette rammer de personene
som er fratatt sine barn.»
Forslagsstillerne viser til Stortingets behandling av Prop. 46
L (2011–2012), jf. Innst. 176 L (2011–2012) om endringer i straffeloven
mv. (internasjonal barnebortføring mv.) hvor Stortinget vedtok endringer
i straffeloven som innebærer et utvidet straffeansvar for internasjonal
barnebortføring. Utvidelsen medfører at det på visse vilkår blir
ulovlig å bortføre barnet til utlandet også for den barnet bor fast
hos. Påtalereglene blir også endret slik at påtale kan reises dersom
allmenne hensyn tilsier det.
Forslagsstillerne er også kjent med Stortingets behandling av
Dokument 8:111 S (2010–2011) – representantforslag fra stortingsrepresentantene
Solveig Horne, Trine Skei Grande, Anders B. Werp og Kjell Ingolf
Ropstad om endring av norske myndigheters håndtering av saker om
barnebortføring, jf. Innst. 326 S (2010–2011).
Forslagsstillerne mener det er viktig å få en snarlig endring
av regelverket slik at bortføreren ikke kan fortsette å disponere
økonomiske midler fra forelderen som er igjen i Norge, på vegne
av barnet. Får man stoppet pengestrømmen, vil det å bortføre barn
bli mindre lukrativt for bortføreren. Forslagsstillerne ser for
seg en mulighet hvor bidragene barnet har krav på, blir tatt hånd
om av overformynderiet eller annen myndighet som kan sørge for at
pengene utelukkende tilfaller barnet og således ikke kan disponeres
av bortføreren.
Som en videreføring av ovennevnte mener forslagsstillerne det
er av betydning at norske myndigheter får anledning til å beslaglegge
bortførerens eventuelle formue som befinner seg i Norge. Dette vil
føre til ytterligere innstramming av bortførerens økonomi, noe som
kan bidra til å gjøre det mindre attraktivt å bortføre barna.
Forslagsstillerne vil også påpeke at Nav tilsynelatende driver
ulik praksis når det gjelder inndrivelse av barnebidrag avhengig
av om den gjenværende forelderen er kvinne eller mann. Der bortføreren
er mann, blir ikke den gjenværende kvinne krevd for bidrag. I tilfeller
der kvinnen bortfører, må den gjenværende mann betale. Navs praksis
på dette området blir spesielt ille med tanke på at 80 pst. av barna
som er bortført, er bortført av mor. Praksisen inneholder således
klare elementer av diskriminering mellom menn og kvinner.
Forslagsstillerne konstaterer at selv etter sju år har ikke regjeringen
klart å stoppe barnebidrag og trygd til dem som bortfører barn til
utlandet.
Forslagsstillerne vil påpeke at dette er en alvorlig utvikling
som får store traumatiske konsekvenser for barna dette gjelder og
ikke minst de foreldrene som får sitt barn bortført.
Forslagsstillerne mener det er uakseptabelt at foreldre som opplever
at barna deres blir bortført til utlandet, blir pålagt av staten
å betale barnebidrag direkte inn på konto til barnebortføreren,
og vil vise til Haagkonvensjonen, som er et internasjonalt avtaleverk
om barnebortføring, hvor det blant annet står:
«Fullbyrding kan bare skje når avgjørelsen ikke er åpenbart
støtende mot norsk rettsorden.»
Dette er, etter forslagsstillernes oppfatning, innenfor dagens
hjemmel og regelverk nok til å nekte effektuering av vedtak som
da er begrunnet i en straffbar handling, nemlig barnebortføring.
Forslagsstillerne mener det å fjerne den økonomiske støtten til
foreldre som kidnapper egne barn, trolig er det mest effektive som
kan settes i gang for å stoppe bortføringene, noe som også vil virke
allmennpreventivt og hindre flere slike lovbrudd.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen, innen
oktober 2012, fremme de nødvendige lovendringsforslag slik at velferdsytelser
som barnetrygd, kontantstøtte, bidragsforskudd, barnebidrag samt
andre relevante velferdsytelser stanses ved barnebortføring.
2. Stortinget ber regjeringen opprette et råd for å samordne
innsats mellom relevante myndigheter for bistand til norske foreldre
som har fått barn bortført.
8. mai 2012