Representantforslag fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild Tenden om flere sentre for fremragende utdanning

Dette dokument

  • Dokument 8:133 S (2011–2012)
  • Dato: 11.06.2012
  • Sidetal: 1
Til Stortinget

Bakgrunn

For forslagsstillerne er undervisning nøkkelen til å styrke dannelsesinnholdet i høyere utdanning. Nyskapende undervisning og formidling basert på forskning er med på å gi studentene nye perspektiver på fag, fagfelt og allmenndannelse i seg selv.

Forslagsstillerne viser til hvordan Norges forskningsråds senterordninger for forskning har økt kvaliteten på forskning og fått flere fagmiljøer til å dyrke frem sterke, tunge fagmiljøer. Dette gjelder Sentre for fremragende forskning (SFF), Senter for forskningsdrevet innovasjon (SFI), Norwegian Centre of Expertise (NCE) og Forskningssenter for miljøvennlig energi (FME). I debatten om dannelsesperspektivet i høyere utdanning og forskning har Sentre for fremragende forskning en særstilling.

Ordningen Sentre for fremragende forskning ble opprettet av Norges forskningsråd i 2003. Siden er det opprettet 20 slike sentre i hele landet innen de fleste fagområder.

Sentre for fremragende forskning skal stimulere norske forskningsmiljøer til å etablere sentre viet langsiktig, grunnleggende forskning på høyt internasjonalt nivå, og har som mål å heve kvaliteten på norsk forskning. Det er etter forslagsstillernes syn derfor viktig at Sentre for fremragende forskning driver undervisning på alle studienivåer, for å dra nytte av denne kompetansen på flere arenaer.

Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) har siden 2011 hatt ansvar for å forvalte ordningen med sentre for fremragende utdanning, og det er så langt opprettet ett slikt senter med ansvar for kvalitet i lærerutdanningen som et samarbeid mellom Universitetet i Oslo og Universitetet i Tromsø. Dette senteret ønsker å utvikle en forskningsbasert og helhetlig lærerutdanning i samarbeid med partnerskoler. Det skal være dyp integrasjon av forskning, utdanning og praksis. Forslagsstillerne ønsker å motivere til økt kvalitet i undervisningen, og vil foreslå å opprette flere sentre for fremragende utdanning (SFU), med mål om like mange sentre som det er for fremragende forskning.

Konklusjon

Det er viktig for forslagsstillerne å understreke at sentre for fremragende utdanning ikke skal være sentre for profesjonsutdanninger, men for allmenndannelse og styrket undervisning og fagformidling i alle slags utdanningsmiljøer.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å bevilge midler til opprettelse av flere sentre for fremragende utdanning, med mål om 20 sentre innen 2020.

11. juni 2012