Til Stortinget
I 2011 ble det, ifølge forskningsbarometeret, avlagt 1 329 doktorgrader
i Norge. NIFU-rapport 41/2012NIFU, Rapport 41/2012 «Med
doktorgrad i arbeidslivet: En undersøkelse basert på registerdata»,
Oslo (2012) dokumenterer blant annet at en god del av doktorgradsutdannede
personer i Norge arbeider videre i akademia, mens noen kandidater
går til privat sektor. I tillegg er det slik at en del av de utenlandske
statsborgerne som tar doktorgrad i Norge, returnerer til sine hjemland.
Det synes imidlertid klart at relativt få doktorgradsutdannede
fra norske institusjoner innehar undervisningsstillinger i grunnopplæringen
– dvs. i grunn- og videregående skole.
I en kronikk i Bergens Tidende 27. juni 2011 fremgår det at:
«Av ca. 2 700 ansatte i undervisningsstillinger i den videregående
skolen i Hordaland er det kun ti som har doktorgrad. Man kan anta
at lignende tall også gjelder for andre fylker.» Beregninger fra
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
(NIFU) innhentet av forslagsstillerne viser at bare 111 personer
med doktorgrad avlagt ved norske institusjoner var sysselsatte i grunnutdanningen
i 2009, herav 34 i grunnskolen og 77 i videregående opplæring. Nasjonale
tall for undervisningspersonell i norsk grunnopplæring med doktorgrad
avlagt ved utenlandske institusjoner er ikke tilgjengelige, men
det er grunn til å anta at dette ikke endrer det store bildet: Det
er relativt få med doktorgrad som underviser i grunnopplæringen.
Forslagsstillerne mener det er et selvstendig poeng å øke innslaget
av doktorgradsutdannede personer i undervisningsstillinger i grunnopplæringen, og
mener at det er nødvendig med konkrete tiltak fra statlig hold for
å bidra til dette.
Forslagsstillerne mener at det på generelt grunnlag er nødvendig
å etablere flere karriereveier for tilsatte i norsk skole. En av
disse karriereveiene bør handle om akademiske kvalifikasjoner og
muligheten for at man som lærer kan øke sin formelle kvalifikasjon
i form av høyere akademiske grader.
Det er nødvendig å etablere flere karriereveier både innad i
skolen og inn i skolen, dvs. at man bør stimulere til at lærere
som allerede er i skolen tar doktorgrad, men særlig at man i større
grad kan rekruttere blant potensielle lærere som allerede har doktorgrad.
Dette vil være et viktig bidrag både for å øke den formelle kompetansen
til undervisningspersonell i skolen og samtidig være viktig som
et deltiltak for å møte den forventede lærermangelen.
Fra tidligere undersøkelser vet man at formell faglig kompetanse
er svært viktig for gode læringsresultater hos elevene. Ved i større
grad å rekruttere doktorgradsutdannede personer – samt stimulere
til at flere som allerede er i skolen tar doktorgrad – vil man også
sikre flere lærere med svært høy formell kompetanse, noe som igjen
vil være gunstig for elevenes læringsutbytte.
Forslagsstillerne viser til at en av utfordringene for doktorgradsutdannede
personer er at det så langt ikke har vært noen tradisjon for at
disse kan ha en rolle som undervisere i grunnopplæringen. Dette reflekteres
bl.a. i lønnssystemet for undervisningspersonell. I Norge har man
«lektor med opprykk» som øverste lønnskategori i grunnopplæringen,
hvilket innebærer at kompetanse ut over mastergrad eller høyere
embetseksamen, samt praktisk-pedagogisk utdanning, ikke nødvendigvis
gis uttelling hverken med tanke på lønn eller stillingstittel. Etter
forslagsstillernes syn burde en person med doktorgrad og godkjent
pedagogisk kompetanse tre inn i en ny lønnskategori og derigjennom
også få en stillingstittel som bedre reflekterer vedkommende lærers
kompetanse. Å innføre en ny lønnskategori og utvide systemet for
stillingstitler vil også kunne bidra til å øke læreryrkets status.
En slik endring av lønnskategoriene og stillingstitler må selvsagt
gjøres i samråd med partene i skolesektoren.
Forslagsstillerne ser også for seg at man fra statlig hold kan
bidra med midler slik at skoleeierne i større grad kan ansette doktorander
i lærerstillinger – med høyere lønn, som reflekterer deres kompetanse. En slik
modell har de valgt i Sverige, hvor den borgerlige regjeringen fra
2013 vil bevilge midler på statsbudsjettet til å innføre flere karriereveier
og belønne høyere formell kompetanse hos lærerne. Etter forslagsstillernes
mening bør man la seg inspirere av dette i Norge også.
Modellen i Sverige skiller mellom «lektorer» og «førstelærere»
som nye karriereveier i svensk skole, ifølge opplysninger fra Det
svenske utbildningsdepartementet Utbildningsdepartementet,
«Karriärtjänster för lärare och statsbidrag för höjda lärarlöner»,
Pressmedelande 24. september 2012, http://www.regeringen.se/sb/d/15615/a/200035:
«Yrkesskickliga lärare ska
kunna bli förstelärare som i allt väsentligt
ska fortsätta undervisa, men också ska kunna coacha kollegor, arbeta
med att förbättra undervisningen, vara huvudlärare i ett ämne eller
ansvara för lärarstuderande.
Personer med lägst licentiatexamen i ett ämne eller ämnesdidaktik
ska kunna bli lektorer. Lektorer ska
utöver undervisning kunna sprida ämneskunskaper till andra lärare
eller bedriva forskning som gynnar undervisningen.»
Det gjøres oppmerksom på at den svenske «licentiatexamen» er
en eksamen på forskernivå, men noe mindre omfattende enn ph.d.
Med hensyn til kostnadene for den svenske karriereveireformen
er det beregnet avsatt 2,3 mrd. SEK «i statsbidrag till skolhuvudmän
som anställer förstelärare eller lektorer» i perioden 2013–2016. Videre
heter det at:
«Statsbidrag utgår med högst 85 000 kronor per år för
en förstelärare och högst 170 000 per år för en lektor. Medlen får
endast användas till lön och sociala avgifter. Det motsvarar 5 000
kr per månad i löneökning för en förstelärare och 10 000 kr per
månad för en lektor som arbetar heltid.»
Forslagsstillerne mener det er verdt å se nærmere på den svenske
ordningen som er skissert over, med tanke på å utvide mulighetene
for flere karriereveier både inn i og innad i norsk skole. I tillegg
er det et selvstendig poeng i større grad å rekruttere allerede doktorgradsutdannede
personer til undervisningsstillinger i skolen, for på denne måten
å øke antallet norske lærere.
Det bør på denne bakgrunn, etter forslagsstillernes mening, gjøres
et utredningsarbeid i departementets regi som skal ta sikte på at
det innføres en egen karrierereform for skolesektoren fra høsten
2014. Videre bør det avsettes statlige midler til et prøveprosjekt
med ekstra lønn for doktorgradsutdannede som arbeider i grunnopplæringen,
med virkning fra høsten 2013.
Forslagsstillerne mener at nivået på et slikt tilskudd bør gi
rom for at hver enkelt doktorgradsutdannet person i denne omgang
minst mottar 5 000 kroner per måned ut over dagens høyeste lønnsnivå for
undervisningspersonell. Dersom alle skoler i Norge (ca. 3 000 grunnskoler
og 500 videgårende skoler) skulle tilsette en doktorand med et slikt lønnstilskudd,
ville budsjettbehovet (lønn og ekstrakostnader) samlet sett utgjøre
ca. 277 mill. kroner per år, ifølge svar fra Finansdepartementet
på spørsmål nr. 321 fra Venstres stortingsrepresentanter i forbindelse
med behandlingen av statsbudsjettet for 2013. Forslagsstillerne
mener at et prøveprosjekt bør begrenses til et utvalg skoler, eksempelvis
videregående skoler, med en estimert statlig merkostnad på ca. 40
mill. kroner.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen legge
fram sak om flere karriereveier i skolesektoren, samt tiltak for å
øke antallet doktorgradsutdannede personer inn i skolen.
2. Stortinget ber regjeringen legge til rette for en gjennomgang
og modernisering av stillingskategoriene for undervisningspersonell,
slik at stillingskategoriene bedre reflekterer kompetanse og faglig
bakgrunn. Arbeidet skal gjøres i samråd med partene i skolesektoren.
3. Stortinget ber regjeringen innføre et prøveprosjekt med
ekstra lønnstilskudd for doktorgradsutdannede personer som underviser
i grunnopplæringen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2013.
19. desember 2012