Til Stortinget
I Norge foretar offentlig sektor innkjøp for rundt 400 mrd. kroner
hvert år (utenom petroleumssektoren). Dette utgjør ca. 15 pst. av
bruttonasjonalproduktet. Den offentlige kjøpekraften former det
norske samfunnet. Hvordan anskaffelsene gjennomføres, påvirker takten
på produkt- og tjenesteinnovasjon i norske bedrifter og sammensetningen
av næringsstrukturen og tryggheten for arbeidsplasser. Forslagsstillerne
mener det er et behov for å benytte nye ideer og bedre løsninger
for anskaffelser til offentlig sektor. Økt maktspredning og mer innovasjon
må i større grad vektlegges.
Forslagsstillerne er av den oppfatning at offentlige anskaffelser
er et område som krever en bred inngang. Offentlige anskaffelser
kan ha flere funksjoner:
Utføre en tjeneste fellesskapet har
behov for, til riktig pris og kvalitet.
Sørge for best mulig utnyttelse av samfunnets ressurser.
Stimulere til innovasjon av tjenester og/eller produkter.
Styrke dynamikken i næringslivet ved å legge til rette for
at nye vekstnæringer får grunnlag for etablering.
Sikre trygge arbeidsplasser i alle deler av landet.
Redusere offentlig sektors operasjonelle risiko i produksjonen
av en vare eller tjeneste.
Konkurranse er et virkemiddel for å sikre effektiv ressursbruk
i det offentlige, og bidra til økt verdiskaping i samfunnet. Offentlige
anskaffelser skal være konkurransebaserte og fremme konkurranse.
Samtidig må man være villig til å benytte et utvidet sett med vurderingskriterier
i anbudsprosesser. Forslagsstillerne vil understreke betydningen
av et tydelig og fremtidsrettet regelverk for offentlige anskaffelser. Gode
regler og et godt håndhevelsessystem er imidlertid ikke nok for
å få til vellykkede og gode anskaffelser, noe som også understrekes
i St.meld. nr. 36 (2008–2009) Det gode innkjøp. Det må også satses på
innovasjon og nyvinning i anbudsprosesser.
Norsk næringsliv består av rundt 500 000 bedrifter. Begrepet
små og mellomstore bedrifter (SMB) blir ofte brukt om foretak med
under 100 ansatte. Bedrifter med færre enn 100 ansatte utgjør hele
99,5 pst. av norsk næringsliv, og står for over halvparten av omsetningen
og sysselsettingen. Gode samfunn bygges nedenfra. En stor del av
grunnlaget for Norges velferd er den daglige verdiskapingen som
skjer i alle landets små og større bedrifter (SMB). Uten disse bedriftene
når man ikke samfunnets mål om høy sysselsetting, trygge arbeidsplasser
og et mangfoldig næringsliv. At disse bedriftene får ta del i offentlige
anskaffelser, kan bidra til å utvikle dagens småbedrifter til fremtidens
internasjonale suksesshistorier. Forslagsstillerne ønsker derfor
å opprette et «Lille Doffin» der offentlig sektor kan lyse ut enkle
og ubyråkratiske anbud som ligger under beløpsgrensen for kunngjøring.
Offentlig sektor kjøper årlig inn varer og tjenester for nærmere
400 mrd. kroner. Det er viktig at regelverket for offentlige anskaffelser
bidrar til å sikre at disse midlene utnyttes best mulig for å sikre
kostnadseffektiv drift av offentlige tjenester. Det er også viktig
at offentlig sektor gjennom sine innkjøp bidrar til rettferdig konkurranse
i næringslivet. En forutsetning for rettferdig konkurranse er en
lett tilgjengelig og reell klagemulighet.
I Prop. 12 L (2011–2012) ble det gjennomført endringer i lov
om offentlige anskaffelser og kommuneloven, for å håndtere EUs direktiv
2007/66/EF om forbedring av effektiviteten av klageprosedyrene i
forbindelse med inngåelse av offentlige kontrakter. Endringene i
forannevnte lover trådte i kraft 1. juli 2012.
Flere endringer i lov om offentlige anskaffelser ble foretatt,
deriblant også endringer i hvordan håndhevelsessystemet for anskaffelsesreglementet
organiseres i Norge. Blant andre endringer ble beføyelser lagt til
domstolene, og overtredelsesgebyret i KOFA bortfalt som sanksjon.
I tillegg ble gebyrer for å klage til KOFA betydelig økt.
Effekten av endringen har vært klar. Det har vært en dramatisk
nedgang i klager på offentlige anskaffelser. Reduksjonen har vært
over 70 pst. Hvis man ser bort ifra den type klager som ikke lenger
skal til KOFA (gebyrsakene), kan det fremdeles vises til en reduksjon
på 66 pst. (Kilde: Kommunal Rapport)
Da endringene ble gjort av regjeringen, uttalte KOFAs leder,
Georg Fredrik Rieber-Mohn, følgende:
«(…) en kan bli nesten fristet til å sammenligne departementets
strategi med å ville oppheve deler av straffeloven for å få nedgang
i den registrerte kriminaliteten.» (Kilde: BT, 5/12/2012)
Formålet med EUs direktiv var økt etterlevelse av anskaffelsesreglene,
blant annet ved å gi leverandører bedre inngrepsmuligheter, i særlig
grad når det gjelder ulovlige direkteanskaffelser. Direktivet har særlig
oppmerksomhet på håndhevelsen av denne type regelbrudd, og det innføres
nye sanksjoner for denne typen overtredelser. Dette innebærer at
håndhevelsesorganet skal gis adgang til å kjenne en kontrakt uten
virkning, avkorte kontraktens løpetid eller ilegge oppdragsgiver
et overtredelsesgebyr. Slike sanksjoner skal også gjelde ved visse
andre grove brudd på regelverket. Innføringen av de nye håndhevelsesreglene
reiser en rekke problemstillinger, ikke bare på anskaffelsesområdet,
men også vedrørende kontrakts- og erstatningsretten. Det at inngåtte
kontrakter skal kjennes uten virkning, bryter med alminnelig norsk
kontraktsrett, og ordningen etablerer en særregulering på området
for offentlige anskaffelser.
Forslagsstillerne er kritiske til at regjeringen har lagt kompetansen
til å ilegge overtredelsesgebyr ved ulovlige direkteanskaffelser
etter håndhevelsesdirektivet til domstolene, og at overtredelsesgebyret
i KOFA faller bort som sanksjon, slik at KOFA igjen blir et rent
rådgivende organ.
Forslagsstillerne er skeptiske til denne omorganiseringen. For
det første vil overføring av håndhevelsen av anskaffelsesregelverket
fra KOFA til domstolene være med på å svekke den ensartete tolkning
og håndhevelse av anskaffelsesregelverket KOFA har ivaretatt over
lengre tid. Overføring av håndhevelsen av regelverket til domstolene
kan i ytterste konsekvens gi seg utslag i regionale forskjeller
i tolkning og praktisering. For det annet frykter forslagsstillerne at
en overføring av håndhevelsen av anskaffelsesregelverket til domstolene
vil være med på å heve terskelen for å klage inn saker innenfor
anskaffelsesfeltet. Dette vil i stor grad kunne ramme rettssikkerheten
for små og mellomstore lokale næringsaktører som ikke har den samme
tilgangen på juridiske og økonomiske ressurser som store nasjonale
og internasjonale foretak, samt at de gjerne bærer en større økonomisk
belastning da de i enkelte tilfeller muligens er helt avhengig av
offentlige kontrakter for å kunne overleve, da disse kontraktene
utgjør en majoritetsandel av kundeporteføljen til den enkelte.
Representanter fra Høyre fremmet under behandlingen av Prop.
12 L (2011–2012) en rekke kritiske merknader, både med hensyn til
svekkelsen av KOFA som organ, tap av reell klagemulighet for små og
mellomstore bedrifter og tap av rettssikkerhet grunnet mulighet
for ulik tolkning av lovverket. Representanter fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Fremskrittspartiet fremmet felles et ønske om å organisere «Nye
KOFA». Et fremtidig tvisteløsningsorgan («Nye KOFA») bør organiseres
i tråd med det utkast til forskrift som mindretallet i håndhevelsesutvalget fremmet
i NOU 2010:2.
KOFA er en ettertraktet og tilgjengelig ordning, som næringslivet
virkelig ønsker. I høringsuttalelser i forbindelse med Prop. 12
L (2011–2012) har omtalen av KOFA vært positiv, og det er bred støtte
rundt ordningen:
«Advokatforeningen konstaterer at KOFA har vært en suksess
som et lavterskeltilbud for brukerne. Organet har bidratt til både
klargjøring og til avdekking av adskillige brudd på reglene om offentlige
anskaffelser, hvilket må antas å ha medført at oppdragsgiverne over
tid har blitt skjerpet.» (Advokatforeningen)
«Å ta livet av KOFA som vi kjenner det i dag, fremfor å styrke
det og henvise landets små og mellomstore bedrifter til de ordinære
domstoler vil sabotere for den bedrede rettstilstanden direktivet
tar sikte på å opprette.» (Bedriftsforbundet)
Norske bedrifter bruker hvert år store ressurser på å etterleve
offentlige krav og regler. Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO)
har anslått at bedriftenes samlede administrative kostnader knyttet
til etterlevelsen av offentlige krav og regler beløper seg til rundt
60 mrd. kroner årlig. En reduksjon av administrative kostnader vil
frigjøre tid til viktig verdiskaping og innovasjon. Anskaffelsesprosesser
kan gjøres enklere. Det er spesielt mye å hente på å unngå dobbeltregistrering
og dobbeltrapportering. Det offentlige innehar allerede mye informasjon
om bedrifter som leverer inn anbud, og derfor bør en del informasjon
være unødvendig å sende inn.
En undersøkelse som analyseinstituttet Menon har gjort for Akademikerne,
viser at det offentlige kan spare 20–30 mrd. kroner i året på å
profesjonalisere rutinene for offentlige innkjøp. Styrket innkjøpsfaglig
kompetanse, økt lederforankring og bedre organisering i offentlig
sektor er viktige suksessfaktorer når store kontrakter skal lyses
ut. Det er et behov for å videreutvikle kompetansen på disse feltene. Derfor
er det en løsning å organisere et helhetlig kursopplegg for ansatte
som har et bestilleransvar – et såkalt «anskaffelsesakademi». Samlingen
av denne kunnskapen til en kompetanseenhet styrker offentlig sektors
profesjonalitet. I tillegg bør et slikt akademi tilby kurs til betalende
deltakere fra privat næringsliv som ønsker å lære mer om anskaffelser. Det
presiseres at et slikt anskaffelsesakademi kan opprettes som en
ad hoc-organisasjon innenfor rammene av dagens statsforvaltning.
Offentlig-privat innovasjonssamarbeid (OPI) er en løsning der
nye tjenester utvikles i fellesskap mellom bedrift og myndigheter.
Istedenfor å kjøpe en vare eller tjeneste investerer en offentlig
innkjøper i utviklingen av et nytt og bedre alternativ. Innkjøperen
deltar selv aktivt med kunnskap om de behov som skal dekkes. I Danmark
har regjeringen utviklet en egen OPI-brukerveiledning for å støtte
innkjøpere i kommuner og regioner. Her så OPI dagens lys da et statlig
sykehus skulle utvikle bedre utstyr. Ordningen var vellykket, men
det var svært mange fallgruver i prosessen, blant annet fordi anbudsregler
er kompliserte. En slik brukerveiledning bør skrives og tilpasses
norske forhold, og brukerveiledningen bør spesielt legge til rette
for OPI innenfor tjenesteinnovasjon.
Forslagsstillerne viser til Forskningsrådets policydokument «Innovasjon
i offentlig sektor». Forskningsrådet ønsker å bruke offentlige anskaffelser
til å styrke innovasjonskraften til norsk næringsliv. I dokumentet
presenteres en rekke interessante tiltak som:
Kompetansemegling mellom private aktører
og offentlige innkjøpere.
Utvikle faste felles arenaer for deling av kunnskap.
Øke bruk og tilgjengelighet av offentlige datakilder.
Standardisering og definering av innovative anbudsprosesser.
Forskningsrådet mener at norsk offentlig sektor har betydelig
lavere erfaring med innovative anskaffelser enn offentlig sektor
i de andre nordiske landene. De ønsker en tettere dialog mellom
oppdragsgiver og leverandør, og forslagsstillerne støtter dette. Det
er vesentlig at innovasjonssamarbeidet skjer på et så tidlig stadium
som mulig, ifølge Forskningsrådet:
«De viktigste aktivitetene som kan bidra til innovasjon, skjer
i planleggingsfasen, blant annet i dialogen med markedet og i utviklingen
av funksjonsorienterte kravspesifikasjoner. Det er viktig å utvikle forskningsmiljøenes
bidrag i innovative innkjøpsprosesser og i utviklingen av grunnlaget
for nye retningslinjer og standarder. Dette kan bidra til nye, innovative
løsninger, effektivisering og forenkling.»
Forslagsstillerne mener offentlige innkjøpere bør ta hensyn til
dette.
Forslagsstillerne mener teknologiutvikling vil være viktig i
forbindelse med offentlige innkjøp i kommunesektoren, og særlig
i tilfeller av koordinerte innkjøp kommuner imellom. Utfordringene
i kommunal sektor er ikke av ny dato, men har vokst i takt med teknologiutviklingen
i samfunnet for øvrig. Forslagsstillerne vil vise til «Program for
IKT-samordning i kommunesektoren (KommIT)» som ble vedtatt av kommunesektorens
organisasjon KS i 2012. For å oppnå billigere og riktigere innkjøp
er det viktig at ulike kommuners systemer kan «snakke sammen». I
konsultasjonsmøte med KS har Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
uttalt seg positivt til etableringen av KommIT. Forslagsstillerne
mener det er viktig at det fremover vurderes hvordan statlig sektor
kan bidra til å løfte frem teknologiutvikling i kommunesektoren,
for å nå målet om billigere og bedre innkjøp.
Forslagsstillerne viser til behovet for at statlige etater er
bevisste på kostnadsbildet for hele etaten ved offentlige innkjøp.
Når innkjøpskompetanse og ansvar delegeres til ulike deler av virksomheten,
er det en fare for at samordningsfordeler går tapt. Forslagsstillerne
frykter at dette særlig er tilfeller for større statlige virksomheter,
som f.eks. helsesektoren, der det vil være mye å vinne på en helhetlig
kostnadstilnærming. Forslagsstillerne mener derfor regjeringen bør
sørge for at statlige etater legger større vekt på hele virksomhetens
kostnader ved desentraliserte anskaffelsesprosesser.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber regjeringen etablere Klagenemnden for offentlige
anskaffelser (KOFA) som et bindende klageorgan for å styrke ensartet
tolkning og effektiv håndhevelse av anskaffelsesregelverket, blant annet
for å hindre korrupsjon og styrke små og mellomstore bedrifters
rettsvern.
II
Stortinget ber regjeringen utarbeide en praktisk og helhetlig
veileder for offentlig-privat innovasjonssamarbeid, med den hensikt
å øke innovasjonseffekten av offentlige anskaffelser.
III
Stortinget ber regjeringen utvikle klare retningslinjer for inkludering
av funksjonsorienterte kravspesifikasjoner i offentlige anskaffelser,
med den hensikt å legge til rette for offentlig-privat innovasjonssamarbeid.
IV
Stortinget ber regjeringen opprette et enkelt og brukervennlig
«Lille Doffin» for å gi nye vekstmuligheter til små og mellomstore
bedrifter og styrke det lokale eierskapet.
V
Stortinget ber regjeringen forenkle anskaffelsesprosessen ved
å etablere en database for dokumentasjon, blant annet for å unngå
dobbeltregistrering og dobbeltrapportering.
VI
Stortinget ber regjeringen opprette et «anskaffelsesakademi»
for å skape et enhetlig opplærings- og kompetanseutviklingsprogram
for offentlige anskaffelser.
VII
Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan statlig sektor kan
bidra til å løfte frem teknologiutvikling i kommunesektoren, for
å nå målet om billigere og bedre innkjøp.
VIII
Stortinget ber regjeringen påse at statlige etater legger større
vekt på hele virksomhetens kostnader ved desentraliserte anskaffelsesprosesser.
14. mars 2013