Både Vestlandet og Nord-Norge har store uutnyttede muligheter
for verdiskaping og næringsutvikling innen energi, reiseliv, industri
og primærnæringer. Landsdelene sliter imidlertid med store avstander
og infrastrukturutfordringer. E6 knytter Nord-Norge til resten av
Norge, og er den viktigste veien i hele regionen. Store deler av
veinettet i Sogn og Fjordane og Nord-Norge ble imidlertid opprinnelig
bygget for å frakte fisk og andre verdier til resten av landet,
og er tilsvarende dårlig tilpasset turisme, verdiskaping og handel
innad i landsdelen. Felles for prosjektene er at de vil stå for
en fortetting av ulike kompetansemiljøer som vil kunne styrke bosetting
og utvikling gjennom økt aktivitet og næringsproduksjon. Avstandsulempen
som er stor i distriktene vil bli betydelig redusert og vil styrke
næringslivet.
En tverrpolitisk gruppe i Finnmark arbeider for å etablere en
kystriksvei i Finnmark, med bygging av 20 km vei mellom Vardø og
Båtsfjord, bro over Tana ved Rustefjelbma, ferje over Porsangerfjorden,
bro fra Strømsnes til Seiland og gratisferje over til Sørøysund,
30 km vei på Sørøya og 3 km med tunnel mellom Alta og Kvalsund.
De fire personene som står bak selskapet Kystriksveien i Finnmark
AS, er tidligere ordfører Frank Bakke-Jensen i Båtsfjord, leder av
Båtsfjord Arbeiderparti Geir Knutsen, leder av Båtsfjord Senterparti
Arne Olav Wahl og leder av Tana Venstre Børre Steinar Børresen.
Kystriksveien er imidlertid ingen ny idé, da det finnes en plan
fra så langt tilbake som 1939. Dersom kystriksveien blir en realitet,
vil avstandene internt i Finnmark bli betydelig kortere. Ifølge
avisen Finnmarken 4. mai 2009 vil veistrekningen Hasvik–Hammerfest
bli redusert fra 282 km og 1,5t ferje, til 42 km og 0,5t ferje.
Veistrekningen Hammerfest–Båtsfjord blir redusert fra 462 km til
399 km. Det mangler i dag en tunnel mellom Kvalsund og Alta etter
kysten. Båtsfjord–Vardø blir redusert fra 270 km til 85 km. En kystriksvei
vil også kunne spille en viktig rolle med tanke på oljevernberedskap
langs kysten.
Representanter fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti
fremmet i forbindelse med Stortingets behandling av Nasjonal transportplan
2010–2019 (St.meld. nr. 16 (2008‑2009)) et felles forslag om å utrede
kystriksvei i Finnmark i Innst. S. nr. 300 (2008–2009). Dette forslaget
ble gjentatt i forbindelse med statsbudsjettet for 2010, jf. Innst.
13 S (2009–2010). Stortingsgruppene til Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet har stemt imot forslagene, både ved
votering 11. juni 2009 og ved votering 10. desember 2009.
I likhet med i Finnmark går mange av veiene i Troms langt inne
i landet. Dette er effektivt med tanke på eksport, men bidrar i
liten grad til samhandling innad i fylket. Det bør også kunne være
et potensial for mer turisme for en kystriksvei i Troms som følger følgende
rute:
Tjeldsund bru, rv. 825 til Gratangsbotn
Gratangsbotn – E6
E6 ‑ Fossbakken
Rv. 84 til Tennevoll
Rv. 84 til Sørreisa
Rv. 86 til Finnsnes
Rv. 862 Finnsnes til Botnhamn
Ferje til Brennsholmen (i dag sommerrute)
Rv. 862 til Kvaløysletta
Rv. 863 til Hansnes eller Reinøya når denne er klar
Ferje til Nordnes ved Skjervøy
Rv. 866 Skjervøy til E6 ved Langslett (rett sør for Storslett)
Kystriksvei gjennom Nordland starter ved Asphaug i Nord-Trøndelag
til Lødingen ved Bodø. En videreføring av fv. 17 (rv. 17) videre
til Troms, vil følge rv. 80 til Bodø, videre til Kjerringøy på fv.
834, derfra må det etableres ny ferje til Steigen (ca. 30 min).
(Steigen har ytret ønske om kommunesammenslåing hvis man får en
videreføring av ny rv. 17.) Derfra følger ny rv. 17 fv. 835 til
E6 ved Tømmernes. Derfra følges E6 til fv. 81 til Skutvik med ferje
til Svolvær. Videre følges E10 til Fiskebøl, med ferje over til
Melbu, for så å følge E85 til Sortland og følge E82 til Andenes
og ferje over til fv. 86 Gryllefjord i Troms.
De eneste direkte investeringer som må gjøres, er bygging av
ferjeleie i Kjerringøy og Steigen, og at det settes inn ferje på
strekningen, samt at det må gjøres en del utbedringer på enkelte
strekninger som i Kjerringøy og Steigen. En sammenhengende fv. 17/rv.
17 vil gi en mer effektiv transportløsning i store deler av midtre
og nordlige Nordland, med store muligheter for ekspansjon i reiselivet
og fortetting av landsdelen.
Kystveien Måløy–Florø åpner for en visjon om et sammenhengende
bo- og arbeidsmarked for 45 000‑50 000 mennesker i kommunene Selje,
Vågsøy, Eid, Bremanger, Flora, Naustdal og Førde. Ved en realisering
av prosjektet blir det maksimalt 45 minutters reisetid mellom de
ulike sentrene i regionen. Samfunnsanalyser viser at et nytt samband
er nøkkelen til å oppnå folkevekst og utnytte et stort uutnyttet potensial
for næringsutvikling og vekst på kysten av Sogn og Fjordane. Det
pekes på tre konkrete veitiltak på fv. 614 i Flora, Bremanger og
Vågsøy.
Det vises til følgende konkrete tiltak: Svelgen–Grov som innbefatter
tunnel Svelgen–Indrehus, opprusting Indrehus, kryss mot Botnane
og utbedringer nær Haukål. Videre kort ferjekryssing over Nordfjorden
inkludert tilførselsveier og Svelgen–Sørdalen.