Fiskeriressursene tilhører det norske folk i fellesskap og skal
sikre matforsyning og næringsvirksomhet i mange generasjoner framover.
Havressursloven slår fast: «Dei viltlevande marine ressursane ligg
til fellesskapet i Noreg.» Riktig forvaltet er fisken en uendelig
og fornybar ressurs. Det betyr ikke bare at man har et ansvar for
at fisken forvaltes på en ansvarlig og bærekraftig måte, men også
at man har ansvar for at det norske folk i fellesskap har eierskap
til fisken også i framtiden. Dette handler om hvem som skal ha råderett
over Norges viktigste ressurs, fisken.
Fisken skal sikre verdiskaping og sysselsetting lokalt langs
kysten. Dette var bakgrunnen for at det i sin tid ble knyttet leveringsforpliktelser
til trålkonsesjoner. Fiskerinæringa skal ikke ende kun som en råvareleverandør
til andre land, men legge grunnlaget for høykvalitetsnæringer langs
hele kysten. De siste årene har ordningen med leveringsforpliktelsene kommet
under sterkere press, nå sist ved at enkeltselskap utfordrer selve
innholdet i forpliktelsene.
Torsketrålkonsesjonene med leveringsforpliktelser har blitt gitt
under klare forutsetninger om at de skulle føre til industriaktivitet
på land. Bakgrunnen for innføringen av leveringsplikten er oppsummert
i høringsnotat av 6. november 2012 fra Fiskeri- og kystdepartementet:
«Det historiske utgangspunktet for leveringsplikta er utviklinga
av filet- og fryseindustrien i Nord-Noreg etter krigen. Det var
behov for stabile og tilstrekkelege råstoffleveransar for å støtte
opp under utbygginga av ein moderne filetindustri i Nord-Noreg,
og vidareutvikling av filetindustrien skulle derfor skje i tilknyting
til ei utviding av trålflåten. Havgåande ferskfisktrålarar vart
sett på som den mest høvelege fartøygruppa for å sikre slike stabile
og tilstrekkelege råstoffleveransar, og gjennom dispensasjon frå
regelen om at berre aktive fiskarar kan eige fiskefartøy fekk industrien
derfor høve til å skaffe seg trålarar og eige desse.»
Konsesjonene ble gitt til fiskeriindustribedrifter under forutsetning
av at de skulle brukes til å skaffe råstoff for egen produksjon.
Hvis selskapet ikke ser seg i stand til å fortsette med industrivirksomheten, innebærer
dette derfor at konsesjonene kan trekkes tilbake. Dette industrivilkåret
er for eksempel stilt overfor alle de trålerrederlagene som Aker
Seafoods ASA eier. Det forannevnte høringsnotatet slår fast:
«Aker Seafoods ASA har ansvaret for at det finst industriverksemd
og ber risikoen knytt til tildelte løyve til å eige og drive fiskefartøy
dersom industriverksemda som i dag blir drifta av Norway Seafoods
AS, opphøyrer.»
Det er avgjørende at regjeringen følger med, slik at brudd på
disse forpliktelsene får konsekvenser og at intensjonen med leveringsforpliktelsene
opprettholdes.
Måten leveringsforpliktelsene har blitt utfordret på de siste
årene, viser at dette systemet ikke lenger fungerer etter hensikten.
I de tilfeller hvor selskapene ikke evner å overholde sine forpliktelser,
må konsesjonene inndras. Slike inndratte konsesjoner bør kunne forvaltes
lokalt, og det må sees på modeller for hvordan dette best kan gjøres.
Det er for eksempel mulig å se for seg en lokal forvaltning forankret
politisk i de aktuelle kommunene. En lokal forvaltning vil kunne
sikre den lokale tilknytninga, sysselsetting, innovasjon og næringsutvikling
lokalt. Samtidig vil det i større grad opprettholde det som var
den opprinnelige intensjonen med leveringsforpliktelsene. Lokal
forvaltning vil kunne være et godt og framtidsrettet alternativ
til dagens modell hvor de leveringspliktige kvotene i praksis forvaltes
fra andre deler av landet.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen presisere
at fangst fra fiskefartøy med torsketrålkonsesjoner gitt med dispensasjon
fra deltakerloven, og som har leveringsforpliktelser til landanleggene,
skal leveres slik at det skapes aktivitet i disse lokalsamfunnene.
2. Stortinget ber regjeringen påse at leveringsforpliktelsene
overholdes, og lokal aktivitet skapes, også i de tilfeller hvor
det ikke har vært aktivitet ved overtakelsestidspunktet.
3. Stortinget ber regjeringen sikre at selskap som ikke
evner å overholde sine forpliktelser og inngåtte avtaler, vil få
inndratt tildelte konsesjoner, slik at kvotene kan tildeles andre
flåtegrupper som kan levere fisken ved disse anleggene eller det
samme lokalsamfunnet.
4. Stortinget ber regjeringen utrede og legge fram forslag
om at eventuelt inndratte torsketrålkonsesjoner med leveringsforpliktelser
skal kunne underlegges lokal forvaltning, for på denne måten å sikre
den opprinnelige intensjonen med leveringsforpliktelsene.