Veglova § 27 hjemler at med samtykke fra Stortinget kan departementet
fastsette at det skal kreves bompenger på offentlig veg. Bompengene
kan brukes til alle tiltak som vegloven gir hjemmel for, dvs. planlegging,
bygging, utbedring, vedlikehold og drift av veg, samt investeringer
og drift av kollektivtransport. Bompenger kan derimot ikke benyttes
til nødvendige beredskapstiltak i forbindelse med prosjekter som
f.eks. eksternt brannutstyr.
Det som har aktualisert behovet for en endring i lovverket, er
at erfaringene fra ulike initiativ til å bedre sikkerheten og beredskapen
i Oslofjordtunnelen ikke har gitt noen løsning. I dette konkrete
tilfellet, anskaffelse av en brannbil med økt slukkekapasitet og
tre evakueringspakker. Årsakene til dette er mange, men ulikt lov-
og regelverk, samt kryssende ansvarsforhold og etatsinteresser,
synes å være noe av grunnen til at man hittil ikke har funnet gode
løsninger. Et av tiltakene for å kunne bøte på dette er å endre
veglova § 27, slik at bompenger også kan benyttes til nødvendige
beredskapstiltak i forbindelse med prosjektet. I tilfellet Oslofjordtunnelen
vil en da kunne bruke bompenger til anskaffelse av det brannutstyret
som er påpekt. Forslagsstillerne vil understreke at Oslofjordtunneleksempelet
bare er ett av flere mulige eksempler. En endring av lovverket som
foreslås vil kunne bidra til en enda bedre beredskap i større vegprosjekter
med bompengefinansiering.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen fremme lovforslag om endring av veglova
§ 27, slik at bompenger også kan benyttes til nødvendige beredskapstiltak
i forbindelse med prosjektet.