Til Stortinget
Verden kan nå togradersmålet og bli et lavutslippssamfunn innen
2050 samtidig som verdiskaping og velferd opprettholdes. Det er
konklusjonen i flere rapporter og utredninger det siste året, blant
annet den femte rapporten fra FNs klimapanel og rapporten «The New
Climate Economy» fra The Global Commission on the Economy and Climate.
Imidlertid vil man ikke kunne nå frem uten utvikling av ny teknologi
og nye grønne løsninger. Lavutslippssamfunnet forutsetter radikale
teknologiske gjennombrudd. Disse gjennombruddene er innen rekkevidde. Men
som den globale klima- og økonomikommisjonen uttaler, vil de ikke
kunne realiseres uten kraftfullt politisk lederskap.
Norske bedrifter og kunnskapsmiljøer har omfattende satsing på
utvikling av miljøteknologi og er langt fremme innen flere sentrale
områder av global betydning, blant annet:
Innen alle disse næringene arbeides det med løsninger for hvordan
biomasse – eller det fornybare og grønne karbonet – i større grad
kan benyttes:
Produksjon av bygningsmaterialer,
kjemikalier, materialer mv. Blant annet produserer Borregaard kjemikalier
og materialer av trær som erstatter oljebaserte produkter.
Produksjon av drivstoff. Borregaard produserer bioetanol
og Statkraft planlegger et fullskala produksjonsanlegg for annengenerasjon
biodrivstoff på Tofte.
Produksjon av mat fra hav og land.
I industrielle produksjonsprosesser. Blant annet arbeider
Elkem med muligheten for å bruke trekull istedenfor fossilt kull
i produksjonen av ferrosilisium og silisium.
Alle produkter som i dag produseres med basis i sort (fossilt)
karbon kan produseres med basis i grønt (fornybart) karbon. Anvendelse
av det grønne og fornybare karbonet fremfor det sorte og fossile
gjør at nettoutslippet av klimagasser kan reduseres og stanses.
Fotosyntesen gjør at klimagassen CO2 samles og lagres i planter
og trær – og i produkter laget av plantene og trærne. Forslagsstillerne
mener Norge må innta en ledende posisjon innen bioøkonomi og i arbeidet
med å utvikle løsninger basert på det grønne karbonet. Staten må
være en tilrettelegger for å gjøre det bedriftsøkonomisk lønnsomt
å satse på det grønne karbonet, slik staten også er tilrettelegger
for satsing på fangst og lagring av fossilt CO2 (CCS).
Satsing på utvikling av miljøteknologi er også en nødvendig satsing
for å opprettholde norske bedrifters konkurransekraft i årene som
kommer og sikre fremtidig verdiskaping. Bedrifter som ikke evner
å omstille seg i takt med det grønne skiftet, taper i den internasjonale
konkurransen.
Ny teknologi som foredler det grønne karbonet, vil gi grunnlag
for nye industrielle klynger og arbeidsplasser.
Selv om norsk næringsliv ikke scorer høyt på målinger av FoU-aktivitet
(forskning og utvikling), viser undersøkelser at innovasjonsaktiviteten
og -kapasiteten er høy. Dette skyldes ikke minst den norske samarbeidsmodellen
og tilliten mellom folk. Samspillet mellom operatører, funksjonærer
og ledelse i bedriftene og næringsklyngene gir gode innovasjons- og
produktivitetsresultater. Erfaringsbasert kompetanse i møte med
forskning gir høy innovasjonsevne, selv om de formelle investeringene
i FoU ikke er på verdenstoppen. Dette innebærer samtidig at økte
investeringer i FoU vil gi gode resultater.
FoU-aktiviteten er risikofylt og kapitalkrevende for bedriftene.
For å oppnå de gjennombruddene som klima- og miljøutfordringene
krever, må bedriftene strekke sin risikovilje langt. Mange av de
prosjektene som bedriftene arbeider med eller som er på idéstadiet
vil ikke nå frem og bli kommersialisert. Samfunnsøkonomisk er det
likevel både nødvendig og lønnsomt å investere i teknologiutvikling.
Derfor må det offentlige bidra gjennom støtte og risikoavlastning.
Produktivitetskommisjonen legger stor vekt på nettopp dette i sin
rapport fremlagt tidligere i år:
«Teknologiutvikling må støttes. Hvis verden på sikt skal kunne
redusere utslippene av klimagasser slik at togradersmålet kan nås,
kreves omfattende teknologiske nyvinninger som blir tatt i bruk
i alle de store utslippslandene. Det er ofte knyttet positive eksterne
effekter til utvikling av teknologi. Tilstrekkelig teknologiutvikling
med positive eksterne effekter krever offentlige bidrag.»
Det offentlige må bidra i hele utviklingsløpet, fra idé og forskning,
via pilotanlegg og til kommersialisering. I de fleste utviklingsprosesser
øker kapitalbehov og risiko utover i utviklingsløpet. Pilot- og
demonstrasjonsanlegg og fullskala testanlegg representerer meget
store investeringer med stor risiko og stort kapitalbehov. Disse
fasene er som regel mye mer krevende for bedriftene enn de tidligere
fasene i utviklingsløpet. De senere årene har det vært en økende
erkjennelse av dette. Blant annet legges det stor vekt på dette
i EUs innovasjonspolitikk. Også Produktivitetskommisjonen påpeker
dette:
«Kommisjonen mener at økt vekt på kommersialisering kan bidra
til å få mer næringsaktivitet og verdiskaping ut av forskningen
i privat og offentlig sektor.»
Forslagsstillerne mener de offentlige virkemidlene må være tilpasset
den klima- og miljøutfordringen Norge står overfor. Det er behov
for radikale gjennombrudd – raskt. Det betyr at bedriftene må ha
tilstrekkelige virkemidler tilgjengelig gjennom hele utviklingsløpet.
Enovas bevilgning på 1,5 mrd. kroner til et pilotanlegg for produksjon
av aluminium på Karmøy illustrerer at det er behov for kraftfulle
virkemidler. Andre bedrifter har prosjekter av samme størrelsesorden
under utvikling og som vil kreve betydelig støtte for å kunne kommersialiseres.
Forslagsstillerne mener derfor at det i årene fremover må bevilges
betydelig større beløp til dette formålet, blant annet gjennom Miljøteknologiordningen
og Klima- og energifondet. Videre må det offentlige gi klare etterspørselsbaserte
signaler til markedet, både gjennom avgifter og andre reguleringer
og gjennom det offentliges egne innkjøp.
Bedrifter har ulike behov for støtte gjennom utviklingsprosessen.
Lån, skatteincentiver og støtte er blant de virkemidlene som det
er behov for og som i dag er tilgjengelige. Forslagsstillerne mener
at det også er behov for statlig eier-/egenkapital. Dette gjelder
prosjekter der andre virkemidler ikke gir den risiko- og kapitalmessige
avlastning som er nødvendig. Som nevnt er utvikling av miljøteknologi
beheftet med stor risiko for den enkelte bedrift. Selv med tilgang
til støtte og lån vil mange bedrifter ikke være i stand til å løfte
et tungt prosjekt gjennom en lang og krevende utvikling. Et statlig
heleid investeringsselskap vil kunne bidra strategisk og langsiktig
til å etablere eller styrke virksomheter som kan lede an i utvikling
av nye løsninger, produkter og markeder.
Det statlige investeringsselskapet Investinor AS bidrar med egenkapital
til norske selskaper i en tidlig vekstfase og har midler øremerket
for investeringer i skogindustri (500 mill. kroner). Selskapets
investeringskriterier gjør imidlertid at det ikke vil kunne ta den
rollen som er nødvendig. Blant annet har selskapet et kortere tidsperspektiv
enn det som er nødvendig, og selskapets tilgjengelige kapital er
på et for lavt nivå til å kunne investere i store prosjekter. Det pågår
nå en prosess for å evaluere Investinor AS.
Forslagsstillerne mener derfor det er behov for et grønt investeringsselskap
med følgende innretning og mandat:
Investeringsselskapet skal investere
i selskaper som tar en ledende og strategisk rolle i utvikling av
nye løsninger og teknologier basert på grønt karbon.
Investeringsselskapets inntreden må være utløsende for at
utviklingsarbeidet kan gjennomføres.
Investeringsselskapet skal investere i virksomheter som
kan skape konkurransedyktig avkastning i et langsiktig perspektiv.
Investeringsselskapet investeringskapital må være betydelig.
For at selskapet skal evne å være med på de store prosjektene, er
10 milliarder kroner nødvendig i første fase.
Investeringsselskapet bør kunne stille til rådighet egenkapital,
langsiktige lån og kombinasjoner av dette (inkl. ansvarlig lån).
Investeringsselskapets eierandel i bedriftene vil være mellom
en tredjedel og 50 prosent.
Bedriftene skal ha teknologiutvikling og kommersialisering
av nye produkter som formål. Organisering av selskaper, der investeringsselskapet
skal delta, må ivareta at selskapets formål er teknologiutvikling.
Investeringsselskapet etableres med en liten, kompetent
og målrettet administrasjon underlagt et styre/en investeringskomité.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen legge frem forslag til etablering
av et grønt investeringsselskap for utvikling av teknologibedrifter
som baserer seg på grønt (fornybart) karbon.
15. april 2015