Til Stortinget
«Operasjon Vaskebjørn» er eit samarbeidsprosjekt mellom politiet,
Skatteetaten, kemneren, Nav og Arbeidstilsynet. Prosjektet har sidan
2011 kontrollert eit hundretals vaskehallar i Noreg. Opphavleg var
prosjektet planlagt å vara eitt år, men det pågår enno. Prosjektet
har avdekka ei rekkje brot på lover og regelverk, m.a. innvandrarar
utan korkje arbeids- eller opphaldsløyve som bur og arbeider for
særs låg løn i vaskehallane dei arbeider i. Desse personane blir
slik utnytta økonomisk av bakmenn.
I samband med den koordinerte aksjonen mot ein vaskehall aust
i Oslo kommune som Skatt Øst, kemneren, Arbeidstilsynet og Nav gjekk
til felles aksjon mot 14. april 2015, kom det fram av nettartikkelen «Her
bryter selskapet loven – minutter etter at de ble politianmeldt»
på vg.no at den ulovlege verksemda var i gang straks etter at etatane
avslutta den koordinerte aksjonen på staden. Under aksjonen vart
det avdekka at det mest sannsynleg budde personar ulovleg i dei
same lokala som vart nytta av næringsverksemda. Dagleg leiar for
verksemda i vaskehallen fekk munnleg godkjenning til å halda fram
verksemda fem dagar etter aksjonen sjølv om vedkomande var meldt for
bruk av ulovleg arbeidskraft. Arbeidstilsynet gav denne godkjenninga
etter at dagleg leiar på telefon fortalte at han hadde imøtekome
krava i stengingspålegget.
I samband med denne enkeltaksjonen er det kome fram at politiet
ønskjer seg ein lovheimel for å halda utleigar ansvarleg ved ulovleg
verksemd i lokale som blir leigd ut. Bakgrunnen for dette er at
det blir lagt til grunn at utleigar i dei fleste tilfelle veit nøyaktig kva
som skjer i lokala. Forslagsstillarane ser det som viktig å gje
politiet fleire og betre verkty i kampen mot sosial dumping og brot
på norske lover og regelverk som svekker finansieringa av fellesskapet.
Bilpleiebransjen er ein bransje der det diverre gjennom «Operasjon
Vaskebjørn» er avdekka mange tilfelle av grov utnytting av personar
som manglar både opphalds- og arbeidsløyve i riket. Dei som avdekker
desse forholda karakteriserer forholda både som «moderne slaveri»
og «slaveri». Dette er mogleggjort gjennom ulovleg innvandring,
Schengen-samarbeidet og fri flyt av arbeidskraft innanfor Det europeiske økonomiske
samarbeidsområdet (EØS).
Grunnlova § 93 tredje og fjerde ledd lyder:
«Ingen skal haldast i slaveri eller tvangsarbeid.
Dei statlege styresmaktene skal verne retten til liv og stri
mot tortur, slaveri, tvangsarbeid og andre former for umenneskeleg
eller nedverdigande behandling.»
Forslagsstillarane viser til at straffelova § 202 fyrste ledd
lyder:
«Den som
a) fremmer andres prostitusjon
eller
b) leier ut lokaler og forstår at lokalene skal brukes til
prostitusjon eller utviser grov uaktsomhet i så måte, straffes med
bøter eller fengsel inntil 5 år.»
Prostitusjon er i praksis ulovleg i Noreg. Slaveri og tvangsarbeid
er forbode gjennom Grunnlova § 93. Forslagsstillarane ønskjer å
gje politiet betre verkty i arbeidet mot grov sosial dumping. Bilpleiebransjen er
døme på ein bransje der sosial dumping er utbredt, og den er òg
kjenneteikna ved behov for faste, fysiske lokale. Ved å endra straffelova
slik at den som leiger ut lokale og forstår at lokale blir brukt
til sosial dumping eller utviser grov aktløyse i slik måte skal
straffast, blir utleigar av slike næringslokale ansvarleggjort.
På denne bakgrunn fremjast følgjande
forslag:
Stortinget bed regjeringa fremja forslag om å endra straffelova
slik at den som leiger ut lokale og forstår at lokalet blir brukt
til sosial dumping eller utviser grov aktløyse i slik måte, skal
kunna straffast.
13. mai 2015