Til Stortinget
Skeivt arkiv vart etablert som prosjekt ved Universitetsbiblioteket
i Bergen i 2014. Prosjektet har tatt fatt på eit lenge neglisjert
område av kulturhistoria, historier knytt til lesbiske, homofile,
bifile og transpersoner (LHBT) sine livserfaringar. Som ein del
av Avdeling for spesialsamlingar ved Universitetsbiblioteket i Bergen
(UiB), ei avdeling med spisskompetanse på oppbevaring, konservering
og formidling av arkivmateriale, har arkivet ei solid forankring
i ein organisasjon med infrastruktur, utstyr, depot og ekspertise
til å ta hand om kulturhistorisk arkivmateriale. Skeivt arkiv og
UiB har òg sterk historiefagleg kompetanse på dette feltet.
Skeivt arkiv har samla inn ei rekke verdifulle arkiv som hittil
har vore i privat eige. Skeivt arkiv sine samlingar inneheld ei
rekke arkiv frå personar og organisasjonar og dessutan bøker og
tidsskrift. Formålet er å ta vare på arkiv- og bibliotekmateriale
(organisasjonsmateriale, biografisk materiale, aksjonar, fotografi,
bøker, tidsskrift) i tillegg til å samla inn munnlege livsminne
(videointervju). Dette vert formidla på ei nettside der delar av
arkivmaterialet vert tilgjengeleg digitalt. Målet er at nettsida
skal vera hovudportalen for alle som ynskjer informasjon om norsk
skeiv historie.
Skeivt arkiv har vore finansiert med intern støtte frå UiB og
Universitetsbiblioteket og dessutan eksterne midlar frå Norsk kulturråd
og Nasjonalbiblioteket. Med desse midlane vart prosjektmedarbeidarar tilsett
sommaren og hausten 2014. Dette markerte starten på ein treårig
prosjektperiode. Forslagsstillarane ynskjer som Skeivt arkiv at
denne prosjektperioden skal munne ut i ei løysing for permanent
drift av arkivet.
Noreg har ikkje eit permanent nasjonalt senter for LHBT-historie.
Skeivt arkiv kan fylla denne rolla dersom overgangen frå prosjektfinansiering
til fast statleg tilskot vert realisert. Forslagsstillarane meiner Skeivt
arkiv må sikrast gjennom fast driftsstøtte over statsbudsjettet.
Skeivt arkiv har behov for eit budsjett på vel fem mill. kroner
i 2015 for å tryggja god og permanent drift, og dessutan vidareutvikling
av arkivet. Sidan infrastrukturen allereie er på plass, er behovet
stillingsressursar og midlar til reising blant anna i samband med
innsamling, og dessutan utstyr og midlar til innkjøp av bibliotekressursar
m.m.
Forslagsstillarane viser til at LHBT var prioritert i Handlingsplan
for kvinners rettigheter og likestilling i utviklingssamarbeidet
(2007–2009). Noreg har aktivt støtta opp om Yogyakarta-prinsippa
som tar for seg ei rekke menneskerettar og måten dei bør gjennomførast
på overfor LHBT. Utanriksdepartementet og dåverande utanriksminister
Jonas Gahr Støre understreka at LHBT-aktivister som arbeider mot
diskriminering og for sine rettar også er menneskerettsaktivistar.
Utanriksdepartementet ga følgjande rettleiing til utanrikspersonell
i LHBT-spørsmål:
«LHBT er et sensitivt spørsmål i mange land, og utenriksstasjonenes
arbeid må vurderes i forhold til lokal kontekst og hva som gir best
resultat for målgruppen. Det bør tas høyde for at dette er et langsiktig rettighetsarbeid.
Det kan være nyttig å ta et historisk blikk på Norges eget likestillingsarbeid
hvor både kvinner og homofile har brukt utradisjonelle fremgangsmåter
for å bli hørt. På 35 år har norske homofile jobbet fra et lovforbud
mot homoseksualitet til ny ekteskapslov som likestiller heterofile
og homofile par. Der seksuelle minoriteters rettigheter er kontroversielle
bør Norge påta seg et særskilt ansvar. Vi er et foregangsland i
arbeidet for kvinner og barns rettigheter, og vi har samme ambisjon
i LHBT-spørsmål.»
Europarådet sin ministerkomité vedtok 31. mars 2010 samrøystes
ei tilråding til medlemsstatane om tiltak mot diskriminering på
grunnlag av seksuell orientering og kjønnsidentitet. Dette er det
aller fyrste internasjonale instrumentet om lesbiske, homofile, bifile
og transpersonars rettar. Tilrådinga omfattar tiltak for å sikre
retten til personleg tryggleik, forsamlings- og organisasjonsfridom,
retten til respekt for privat- og familieliv, fridom frå diskriminering
i skolen, arbeidslivet, helse- og bustadsektoren og på sportsarenaene,
og dessutan rett til å få asyl på grunnlag av forfølging på grunn
av seksuell orientering eller kjønnsidentitet.
Forslagsstillarane ynskjer at Noreg skal ta vare på det viktige
kulturhistoriske materialet som Skeivt arkiv prisverdig har sett
i gang innsamling og faglig solid styring av. Forslagsstillarane
meiner Noreg har eit særskilt ansvar for å fremja LHBT-personar
sine rettar fordi landet har ei historie, eit verdisett og eit lovverk
som gjer dette mogleg og ynskjeleg. Difor kan Skeivt arkiv også
verta eit viktig norsk tilskot i det internasjonale arbeidet for
LHBT-personar sine rettar. Samstundes vil Skeivt arkiv kunne medverka til
auka bevisstgjering i Noreg om LHBT-historie og haldningsendring
der fordommar framleis er verksame. Skeivt arkiv kan gje viktig
medvit kring kor viktig det er å slå ring om det den norske LHBT-rørsla har
oppnådd og vidareutvikling av dette.
Uavhengig av alle desse argumenta inngår Skeivt arkiv i ein nasjonal
dokumentasjon av landets felles historie. Utan ei fagleg forsvarleg
styring av LHBT-historia vil det historiefaglege arbeidet ha openberre hol
og difor verta svekt. Forslagsstillarane ynskjer å styrkja det historiefaglege
arbeidet som Skeivt arkiv bidreg til.
Forslagsstillarane viser òg til følgjande merknad i Innst. 243 S
(2012–2013), jf. Meld. St. 7 (2012–2013):
«Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet,
viser til initiativet fra Universitetet i Bergen om å opprette et
skeivt arkiv. Flertallet ber regjeringen vurdere om det bør gis
særskilt statlig støtte til et slikt arkiv.»
På denne bakgrunnen fremjar forslagsstillarane følgjande
forslag:
Stortinget bed regjeringa fremje forslag om å sikra Skeivt arkiv
ved Universitetet i Bergen permanent drift gjennom fast statleg
tilskot over statsbudsjettet.
19. juni 2015