Til Stortinget
Ved Stortingets behandling av Prop. 61 LS (2014–2015) og Innst.
306 S (2014–2015) vedtok flertallet i Stortinget å overlate til
Politidirektoratet å utrede og beslutte fremtidige administrasjonssteder
i politidistriktene.
Kompetansen ble således lagt utenfor politisk kontroll. Administrasjonsstedene
er viktige av hensyn til samfunnsutviklingen i regionene, og det
bør være politisk vilje til å mene noe om lokalisering.
Ved behandlingen av politireformen var Senterpartiets standpunkt
at de nye politidistriktene burde tilsvare dagens fylkesinndeling.
I Senterpartiets mindretallsmerknad og -forslag i Innst. 306 S (2014–2015)
står det følgende:
«Dette medlem mener at en fylkesmodell er den beste måten å
organisere politidistriktene på i fremtiden. På den måten vil man
sikre tilstrekkelig nærhet mellom ledelse og utøvende ledd, samtidig
som man kan ha rasjonell ressursutnyttelse. Fylkesmodellen vil være
en naturlig oppfølging av forrige politireform, herunder basert
på erfaringer fra denne.»
Justiskomiteens medlem fra Senterpartiet fremmet i Innst. 306
S (2014–2015) følgende forslag hva gjelder plassering av hovedsetene
i de nye politidistriktene:
«Stortinget ber regjeringen fremme sak for Stortinget om hvor
administrasjonsstedene i de nye politidistriktene skal ligge.»
Regjeringen har gjennom egne retningslinjer for lokalisering
av statlige arbeidsplasser og statlig tjenesteproduksjon pkt. 3
fastslått at:
«Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) har det
overordna ansvaret for å tolke og gi informasjon om retningslinjene.
Fagdepartementa har det overordna ansvaret for at retningslinjene
blir gjort kjende i underliggjande verksemder som er omfatta av
retningslinjene, og for at retningslinjene blir følgde.
Fagdepartementet skal gjere endeleg vedtak om lokalisering av
underliggjande verksemder som er omfatta av retningslinjene. Dette
gjeld ikkje universitet og høgskule, der styra kan gjere endeleg
vedtak med heimel i universitets- og høyskoleloven. Ved avgjerd
om lokalisering ved større strukturendringar og ved nyoppretting
av statleg verksemd, skal saka leggjast føre regjeringa.
Fagdepartementet skal varsla KMD ved oppstart av prosessar innan
eige ansvarsområde som er omfatta av retningslinjene.
Vurderingar av lokaliseringsalternativ i tråd med retningslinjene,
jf. pkt. 5, skal sendast KMD før endeleg avgjerd blir teken. Fagdepartementa
har ansvar for å sikre at dette skjer. KMD skal få ein rimelig frist på
å avklare og gi tilbakemelding på om vurderingane oppfyller krava
i retningslinjene.»
Retningslinjene ble fastsatt ved kgl.res. av 28. november 2014,
slik at innholdet burde være godt kjent for regjeringen. Retningslinjer
blir utarbeidet fordi de skal etterleves. Er man uenig i retningslinjene
må man endre dem, ikke unngå å følge dem. Forslagsstillerne er av
den oppfatning at regjeringen selv i denne saken bryter egne retningslinjer.
Forslagsstillerne mener at dersom man legger retningslinjene
til grunn, skal Justis- og beredskapsdepartementet fatte endelig
vedtak om hvor hovedsetene skal ligge, og mener også at saken skal
behandles i regjeringen, i og med at det er tale om en større strukturendring.
Når regjeringen legger opp til å bryte disse retningslinjene,
må Stortinget som lovgiver gripe inn, og sikre politisk behandling
av saken.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen fremme sak om lokalisering av hovedsetene
i de nye politidistriktene.
6. oktober 2015