1. Stortinget ber regjeringen legge
til grunn et langsiktig mål om nullutslipp fra transportsektoren.
2. Stortinget ber regjeringen i fremlegget til ny Nasjonal
transportplan legge til grunn et mål om å redusere utslippene i
transportsektoren med minst 50 prosent i 2030 sammenliknet med 2005.
3. Stortinget ber regjeringen i fremlegget til ny Nasjonal
transportplan legge til grunn et mål om minst 10 prosent reduksjon
av personbilkilometer i de store byene og nullvekst i resten av
landet, samt stille dette som minimumskrav i alle avtaler med kommunene.
4. Stortinget ber regjeringen i fremlegget til ny Nasjonal
transportplan legge til grunn et mål om overføring av 20 prosent
av innenriks gods-transport i 2030 fra lastebil til jernbane og
sjø.
5. Stortinget ber regjeringen i Nasjonal transportplan legge
frem en samlet oversikt over mulige virkemidler og hvilke utslippsreduksjoner
de vil kunne gi i 2020, 2025 og 2030.
6. Stortinget ber regjeringen i fremlegget til ny Nasjonal
transportplan legge til grunn nullvekst i flytrafikken.
7. Stortinget ber regjeringen i fremlegget til ny Nasjonal
transportplan stanse planer om nye rullebaner på Gardermoen og på
Flesland.
8. Stortinget ber regjeringen sikre at staten støtter store
kollektivinvesteringer i de store byene med opp til 70 prosent av
totalkostnaden mot at byene forplikter seg til å redusere biltrafikken
og sørge for en miljøvennlig byutvikling.
9. Stortinget ber regjeringen i fremlegget til ny Nasjonal
transportplan legge til grunn et mål om en sykkelandel på minst
15 prosent i 2030 i alle byer aktuelle for bypakker.
10. Stortinget ber regjeringen i fremlegget til ny Nasjonal
transportplan lage et forslag til forpliktende opptrapping av tilskuddsordningen
for bygging av sykkelveier på kommunale og fylkeskommunale veier,
slik at målene for økt sykkelandel kan nås.
11. Stortinget ber regjeringen fortsette omleggingen av
bilavgiftene og forsterke utslippsmålet fra 85 g CO2/km til 10 g
CO2/km som gjennomsnitt for hele nybilparken innen 2020, samt et
mål om at minst 9 av 10 nye biler som selges i 2020, skal være nullutslippsbiler.
12. Stortinget ber regjeringen fortsette omleggingen av
bilavgiftene med sikte på at alle personbiler som selges, skal være
nullutslippsbiler seinest i 2025.
13. Stortinget ber regjeringen legge frem en plan innen
utgangen av 2016 for utrulling av et tilstrekkelig antall hurtigladestasjoner
som dekker hele landet, så raskt som mulig og senest innen utgangen
av 2017.
14. Stortinget ber regjeringen endre teknisk byggforskrift
(TEK) slik at det for nye bygg stilles krav om etablering av ladestasjoner
for elkjøretøy.
15. Stortinget ber regjeringen legge frem en plan innen
utgangen av 2016 for utrulling av hydrogenstasjoner som dekker hele
landet, så raskt som mulig og senest innen utgangen av 2018.
16. Stortinget ber regjeringen i fremlegget til ny Nasjonal
transportplan legge opp til elektrifisering eller annen nullutslippsteknologi
på alle dagens dieseldrevne strekninger av jernbanen og senest innen
2025.
17. Stortinget ber regjeringen ta initiativ til at NSB eller
CargoNet prøver ut hydrogenlokomotiv på en av jernbanestrekningene
som ikke er elektrifisert.
18. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endring
av lov om offentlige anskaffelser slik at den stiller krav om at
alle transporttjenester som leveres til det offentlige, og i anbud
til det offentlige, skal baseres på bærekraftig nullutslippsdrivstoff
eller nullutslippsteknologi fra 1. januar 2017.
19. Stortinget ber regjeringen foreslå endringer i engangsavgiften
for varebiler for å sikre at 1/3 av alle nye varebiler har nullutslippsteknologi
i 2020, 2/3 av alle nye varebiler har nullutslippsteknologi i 2025
og alle nye varebiler har nullutslippsteknologi i 2030, og fremme
første forslag om slike endringer i forslag til statsbudsjett for 2017.
20. Stortinget ber regjeringen foreslå endringer i avgiftsregimet
for lastebiler for å gjøre det lønnsomt å velge lav- og nullutslippsteknologi
og fremme første forslag om slike endringer i forslag til statsbudsjett
for 2017.
21. Stortinget ber regjeringen legge til grunn et mål for
avgiftspolitikken om at minst 50 prosent av alle nye lastebiler
i 2030 har nullutslippsteknologi.
22. Stortinget ber regjeringen foreslå endringer i avgiftsregimet
for busser for å gjøre det lønnsomt å velge lav og nullutslippsteknologi
og fremme første forslag om slike endringer i forslag til statsbudsjett
for 2017.
23. Stortinget ber regjeringen legge til grunn et mål om
at all bybusstrafikk skal bruke nullutslippsteknologi innen 2025
og at minst 75 prosent av all langdistansebusstrafikk skal benytte
nullutslippsteknologi innen 2025, og fremme en plan for Stortinget
om hvordan målet skal nås.
24. Stortinget ber regjeringen i forslaget til statsbudsjett
for 2017 legge frem en plan for hvordan Stortingets vedtak nr. 388
(2014–2015) om at kollektivtrafikken i 2025 som hovedregel benytter
null- eller lavutslippsteknologi eller klima-nøytralt drivstoff,
skal gjennomføres.
25. Stortinget ber regjeringen stille krav om landstrøm
for alle av hurtigrutens fartøyer i neste anbud på kystruten Bergen–Kirkenes.
26. Stortinget ber regjeringen stille krav om bærekraftig
nullutslippsdrivstoff og lav- eller nullutslippsteknologi i neste
anbud for kystruten Bergen–Kirkenes.
27. Stortinget ber regjeringen sikre at havnene Bergen,
Ålesund, Trondheim, Bodø, Tromsø, Honningsvåg og Kirkenes så snart
som mulig får på plass løsning med landstrøm til Hurtigruten.
28. Stortinget ber regjeringen stille krav om best tilgjengelige
teknologi (BAT) hva angår drivstoff og utslippsteknologi for alle
supplyfartøyer som opererer på norsk sokkel, samt gradvis stille
krav om utelukkende bruk av lav- og nullutslippsfartøy frem mot
2030.
29. Stortinget ber regjeringen stille krav til alle -supply-skip
som skal seile i norske farvann om å kunne motta landstrøm fra 1.
januar 2018.
30. Stortinget ber regjeringen stille krav til alle cruiseskip
som skal seile i norske farvann om å kunne motta landstrøm fra 1.
januar 2019.
31. Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget
om endring av havneloven for å fremme landstrømløsninger i norske
havner.
32. Stortinget ber regjeringen pålegge bruk av differensierte
havneavgifter for å fremme bruk av landstrøm og fornybare drivstoff
i skipsfarten.
33. Stortinget ber regjeringen redegjøre, i forslag til revidert
nasjonalbudsjett for 2016, for hvordan regjeringen følger opp Stortingets
vedtak fra 1. desember 2015 om lav- og nullutslippsteknologi for
ferger (vedtak nr. 59 (2015–2016)), slik at kravet kan gjøres gjeldende
fra 1. januar 2017.
34. Stortinget ber regjeringen stille utslippskrav til drivstoffbruk
i alle norske farvann og fremme forslag om innføring av forbud mot
å benytte tung-olje.
35. Stortinget ber regjeringen stille strenge utslippskrav
til NOx- og SOx-utslipp for alle cruiseskip som skal seile i norske
fjorder.
36. Stortinget ber regjeringen i forslag til statsbudsjettet
for 2017 fremme forslag om innføring av engangsavgift for båtmotorer,
for å fremme energieffektivisering og bruk av lav- og nullutslippsteknologi.
37. Stortinget ber regjeringen stille krav om at anleggsmaskiner
skal benytte 0-utslippsdrivstoff fra 1. januar 2017 og at det stilles
krav om lav og nullutslippsteknologi så raskt som mulig.
38. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om innføring
av CO2-avgift uten refusjonsordning for fiskeflåten, med mulighet
for næringen til å inngå avtale etter modell fra NOx-fondet for
å gjennomføre reduksjoner i utslippene. Innbetalingen differensieres
etter fartøystørrelse, og den minste delen av fiskeflåten favoriseres
ved å øke fiskerfradraget.
39. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om økning
av CO2-avgift for tungtransporten, med mulighet om å inngå en avtale
etter modell fra NOx-fondet for å gjennomføre reduksjoner i utslippene.
40. Stortinget ber regjeringen styrke forskningsinnsatsen
på batteriteknologi fra og med forslag til statsbudsjett for 2017.
41. Stortinget ber regjeringen legge fram en strategi for
hvordan Norge skal sikre tilgang til og fremme produktutvikling
og produksjon av bærekraftig biodrivstoff.
42. Stortinget ber regjeringen i framlegget til ny Nasjonal
transportplan legge opp til gradvis innfasing av bærekraftig nullutslippsdrivstoff
på alle dagens dieseldrevne strekninger av jernbanen, og senest
innen 2020.
43. Stortinget ber regjeringen stille krav om bruk av bærekraftig
biodrivstoff og lav- og nullutslippsteknologi ved utlysning/innkjøp
av flyruter på kortbanenettet.
44. Stortinget ber regjeringen utarbeide en plan for hvordan
man kan trappe opp omsetningspåbudet for biodrivstoff til minst
11 prosent innen 2020 gjennom bruk av bærekraftig biodrivstoff,
og en plan for videre opptrapping frem mot 2030.
45. Stortinget ber regjeringen utvide omsetningspåbudet
av biodrivstoff, herunder andre generasjons biodrivstoff fra tre
og restavfall til å omfatte avgiftsfri diesel.
46. Stortinget ber regjeringen legge frem en opptrappingsplan
for redusert drivstofforbruk i den delen av luftfarten som ikke
omfattes av kvotesystemet, og fremme forslag om en opptrappingsplan for
bruk av bærekraftig biodrivstoff opp til minst 20 prosent innen
2030.
47. Stortinget ber regjeringen innføre veiprising med forhåndsbetaling
for all tungtransport, som alternativ til dagens veibruksavgift
på drivstoff, for å styrke jernbane og sjøs evne til å konkurrere
om godstransport.
48. Stortinget ber regjeringen foreslå et omsetningspåbud
for bruk av bærekraftig biodrivstoff i drivstoffet for skipsfarten.
49. Stortinget ber regjeringen i forslag til statsbudsjett
for 2017 fremme forslag om å fjerne fritidsbåters mulighet til å
benytte avgiftsfri diesel.