Til Stortinget
Regjeringen har gjennom forskrift innført en ny fraværsgrense
i videregående opplæring, som vil gjelde fra og med skoleåret 2016–2017.
Grensen vil gjelde fravær fra timer i enkeltfag, ikke elevenes totale
fravær. Elever som har mer enn ti prosent fravær i ett fag, vil
ikke få karakter i faget.
Målet om å redusere udokumentert fravær fra undervisningen deles
av alle partier. Ingen elever får den undervisningen de trenger
uten å være til stede i klasserommet. Spørsmålet er om en statisk
fraværsgrense på ti prosent er et godt virkemiddel for å sikre flest
mulig elever en god videregående opplæring.
Den største utfordringen i videregående opplæring er at altfor
mange elever ikke fullfører utdanningsløpet. Årlig er det 15 000
norske ungdommer som slutter skolen før de har fullført og bestått
videregående opplæring. I årene 2009–2014 sluttet 16 prosent av
elevene i videregående opplæring underveis. Frafallet er klart størst
innenfor yrkesfaglige utdanningsprogrammer. Nesten tre av ti elever
som starter på videregående kurs innenfor yrkesfag, slutter underveis
i utdanningsløpet.
Frafall fra videregående opplæring gir den enkelte mye dårligere
muligheter for å lykkes i arbeidslivet. Det høye frafallet er også
et stort samfunnsproblem. En av utdanningspolitikkens absolutt viktigste oppgaver
må derfor være å sikre høyere gjennomføring.
Dette er bakgrunnen for at forslagsstillerne velger å ta forskriftsendringen
om en maksgrense for fravær i enkeltfag til Stortinget. En slik
statisk maksgrense på ti prosent vil føre til at flere elever som
står i fare for å falle fra underveis i utdanningsløpet, ikke vil klare
å gjennomføre. For skoler som driver tilrettelagt oppfølging av
disse elevene, vil en maksgrense kunne stå i veien for arbeidet
med å få flere til å gjennomføre utdanningen. Ikke minst vil en
grense på ti prosent fravær bli et stort problem på yrkesfag, der det
finnes mange enkeltfag med lavt timetall. Det skal i enkelte tilfeller
svært lite til for at en elev kan miste sin standpunktkarakter.
Ofte er det komplekse årsaker til at en elev har høyt fravær.
Det kan handle om motivasjon, mistrivsel, psykiske problemer eller
en vanskelig familiesituasjon. Veien til økt gjennomføring for slike
elever er ikke strengere fraværsregler, men en helhetlig politikk
for nærvær, motivasjon, livsmestring og tilrettelagt undervisning
i skolen.
Det er også verdt å merke seg at vurderingsforskriften er endret
fra neste skoleår, slik at lærerne i større grad kan la oppmøte
telle med i vurderingen av elevenes standpunktkarakter. Det naturlige
ville være å vente på erfaringene fra denne forskriftsendringen, før
man innførte en rigid fraværsgrense med potensielt svært negative
konsekvenser for en sårbar elevgruppe.
Med dette som bakgrunn mener disse forslagsstillerne at forskriften
om en fraværsgrense på ti prosent for enkeltfag må oppheves.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen oppheve forskriften om en fraværsgrense
på ti prosent i enkeltfag i videregående opplæring, og i dialog
med sektoren utarbeide et nytt regelverk for fravær.
26. april 2016