Arbeid
med universell utforming som en premiss på alle samfunnssektorer
I Prop. 1 S (2019–2020)
fra Kulturdepartementet informerer regjeringen at den har igangsatt
arbeid med ny handlingsplan for universell utforming. Den gjeldende planen,
som gikk ut 2019, er forlenget med ett år fram til ny handlingsplan,
som er varslet i 2021. Forslagsstillerne tar for gitt at regjeringen
innarbeider klare og forpliktende tidsfrister for når Norge skal
være universelt utformet på ulike samfunnsområder i denne handlingsplanen.
En handlingsplan
for universell utforming er viktig. Like viktig er det imidlertid
at andre planer som regjeringen arbeider med, også inkorporerer
universell utforming som en grunnleggende premiss for ulike sektorplaner.
Som eksempel kan nevnes Nasjonal transportplan.
I Prop. 1 S (2019–2020)
for Kulturdepartementet omtales regjeringens mål for økt likestilling.
For å oppnå økt likestilling for funksjonshemmede sies det at «regjeringen
vil arbeide for å fremme universell utforming på de områder hvor
utfordringen er størst.» At regjeringen ikke kan være mer presis,
eller selv antyde på hvilket område det er naturlig å sette inn
nødvendige ressurser først, viser hvor nedprioritert dette arbeidet
har vært.
Gjentatte ganger
har funksjonshemmedes organisasjoner gjort Stortinget oppmerksom
på hvor de mener at utfordringen er størst for å oppnå likestilling
ved hjelp av universell utforming.
På Bufdirs hjemmeside
er det noe statistikk som kan peke på utfordringsbildet med hensyn
til andelen offentlige bygg, ment for allmennheten, som er tilgjengelig.
|
Tilgjengelig
|
Delvis
tilgjengelig
|
Ikke
tilgjengelig
|
Ikke
vurdert
|
Offentlige
servicebygninger
|
13
|
33
|
42
|
12
|
Undervisningsbygg
|
3
|
30
|
58
|
8
|
Lege-
og helsebygning
|
12
|
30
|
46
|
12
|
Idrettsanlegg
|
5
|
30
|
60
|
5
|
Kulturanlegg
|
5
|
29
|
55
|
11
|
Tabellen over viser
at det er store utfordringer ved de fleste offentlige bygg/anlegg.
I 2013
gjorde Norges Handikapforbund en undersøkelse sammen med daværende
International Research Institute of Stavanger (IRIS) som viste at
80 pst. av grunnskoler har vesentlige mangler med hensyn til tilgjengelighet.
Norsk Kommunalteknisk Forening la sent i 2019 fram en egen kartlegging
som viser at 10 pst. av grunnskolene ikke er universelt utformet.
Resultatene fra disse to undersøkelsene spriker mye og viser med
all tydelighet at det ikke er god nok oversikt over status for grunnskolene.
Barne-, ungdoms-
og familiedirektoratet (Bufdir) utarbeidet i 2017 i samarbeid med
funksjonshemmedes organisasjoner «Veikart. Universell utformet nærskole 2030».
I dette veikartet sies det at vi ikke har noen total oversikt over
status på grunnskolene med hensyn til universell utforming. Elever
har rett til å gå på sin nærskole og skal ikke henvises til andre
skoler fordi nærskolen ikke er universelt utformet. For å kunne
sikre at denne retten er reell, må regjeringen ha oversikt over
hvor mange skoler det er som ikke er universelt utformet og som
i praksis bryter loven ved å ikke kunne tilby elever med nedsatt
funksjonsevne undervisning på sin nærskole, slik de har rett på.
Rapporten «Samfunnsøkonomisk
analyse av universelt utformet grunnskole i 2030», som Oslo Economics
gjennomførte på oppdrag fra Bufdir i 2018, viser en samfunnsøkonomisk
analyse av å fremskynde arbeidet med å få 1 000 nærskoler universelt
utformet i tråd med anbefalingene i Veikart. Universell utformet
nærskole 2030. Deres konklusjon er entydig i at det vil ha betydelig
samfunnsøkonomisk nytte å realisere veikartets målsettinger.
Forslagsstillerne
viser også til anmodningsvedtak nr. 900 av 12. juni 2018 hvor regjeringen
er bedt om å legge fram stortingsmelding om utviklingshemmedes menneskerettigheter,
herunder universell utforming av eksisterende skolebygg. I Prop.
1 S (2019–2020) informerer regjeringen om at anmodningsvedtaket
vil bli fulgt opp i den kommende stortingsmeldingen.