Innhald

FORORD

Stortingets forretningsorden er Stortingets eget prosedyrereglement, som gir regler av helt sentral betydning blant annet for Stortingets saksbehandling og for virksomheten i plenum og i komiteene. Formelt vedtas forretningsordenen på nytt ved starten av hver sesjon med hjemmel i Grunnloven § 66. En forretningsorden ble vedtatt allerede på det første ordentlige storting i 1815, og den ble deretter i det vesentlige videreført hver sesjon. Mer gjennomgripende revisjoner skjedde i 1839, 1871, 1890, 1966 og 2012.

I 2012 ble det gjort en omfattende språklig og teknisk revisjon av Stortingets forretningsorden for å gjøre den mer oversiktlig og tilgjengelig for brukerne. I etterkant av dette ble arbeidet med å utarbeide en ny og oppdatert kommentarutgave til forretningsordenen påbegynt. I arbeidet er det tatt utgangspunkt i, og bygget videre på, kommentarene til de enkelte bestemmelser i forretningsordenen i «Om Stortingets arbeidsordning – Stortingets forretningsorden med kommentarer» av Guttorm Hansen og Erik Mo, utgitt i desember 1993.

Hensikten med kommentarutgaven er å samle materiale som kan klargjøre forståelsen av de ulike bestemmelsene i forretningsordenen. Dette gjelder i første rekke tolkninger av forretningsordenen slik de er kommet til uttrykk i brev fra og vedtak i Stortingets presidentskap, men også beskrivelse av praksis i Stortingets organer samt forutsetninger kommet til uttrykk i forarbeidene til de ulike bestemmelsene og andre rettskilder.

I tillegg til kommentarer til de enkelte bestemmelser inneholdt Hansen og Mos kommentarutgave fra 1993 en samling artikler om særlige temaer og om sider ved Stortingets arbeid som ikke er regulert i forretningsordenen. Det tas sikte på at også denne kommentarutgaven etter hvert skal bygges ut med spesialartikler om utvalgte temaer.

Kommentarutgaven er bygget opp slik at det like etter hver paragraf, i parentes, er tatt inn en oversikt over de innstillinger til Stortinget som utgjør forarbeidene til den aktuelle bestemmelsen. I tillegg er det tatt inn henvisning til tidligere paragrafnummerering. Det siktes her i de fleste tilfeller til forretningsordenen slik den lød før den tekniske revisjonen i 2012. Kommentarene til de enkelte bestemmelsene følger deretter. I løpende fotnoter til kommentarene er det referert til ytterligere relevante forarbeider, som rapporter fra komiteer eller utvalg nedsatt av Stortinget eller Stortingets presidentskap til å utrede ulike temaer.

Kommentarutgaven er utarbeidet av medarbeidere i konstitusjonell avdeling på bakgrunn av hvordan forretningsordenens regler er tolket av Stortingets administrasjon i lys av tilgjengelig rettskildemateriale. Alle eventuelle feil og unøyaktigheter står derfor for vår regning.

Kommentarutgaven vil jevnlig bli oppdatert når det vedtas endringer i Stortingets forretningsorden. Vi imøteser i tillegg alle innspill til forbedringer av teksten, for eksempel dersom det er opplysninger som bør rettes, eller om det skulle være ønske om omtale av flere problemstillinger.

Innspill til forbedringer kan gis på e-post til postmottak.lovsekretariatet@stortinget.no.

Oslo, februar 2024

Njål Høstmælingen

avdelingssjef konstitusjonell avdeling