NBUs innspill til Prop. 82 L (2022–2023): Lov om omsetning av bøker (bokloven)
Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere (NBU) organiserer over 400 barne- og ungdomsbokforfattere. Foreningens formål er å ivareta barne- og ungdomsbokforfatteres faglige og økonomiske interesser, samt å verne og fremme norsk barne- og ungdomslitteratur.
NBU vil aller først applaudere arbeidet med bokloven, og takke Kultur- og Likestillingsdepartementet, både for initiativet og for et grundig stykke arbeid. Vi har innspill til § 1–9, samt § 11–12.
§ 1 Formål
NBU er svært positive til at formålsparagrafen framhever viktigheten av nettopp bredde, mangfold og kvalitet i litteraturen – og at bokloven primært skal ivareta forfattere og leseres interesser. Tilføyelsen av oversettere og visuelle kunstnere i denne paragrafen, herunder illustratører, bokdesignere og tegneserieskapere, er også svært gledelig.
§ 2 Definisjoner
Som NBU har påpekte i vårt skriftlige innspill av 2022, er vi skeptiske til definisjon a) bok, og at lovens virkeområde kun gjelder for lydbøker som er parallellutgaver til en papirbok eller e-bok. Selv om det påpekes i proposisjonen at dette også gjelder hvis lydboken gis ut først, og der det er planlagt senere utgivelse av papirbok og/eller e-bok, er vi bekymret for at forslaget vi begrense innovasjon i et voksende marked som lydbokmarkedet faktisk er.
§ 3 Saklig og geografisk virkeområde
NBU er positive til at loven er utvidet til å også gjelde lover omsetning av bøker på de nasjonale minoritetsspråkene kvensk, romani og romanes. I tillegg er det å anse som et vesentlig gjennomslag for vår søsterorganisasjon NFFO, samt studenter og bokhandlere, at fagbøker for profesjonsmarkedet og lærebøker for høyere utdanning også omfattes av lovforslaget.
§ 4 Normalkontrakter
Det eksisterer en solidaritet blant forfattere, noe som gjenspeiles i et bredt ønske fra forfatterstanden om likelydende avtaler og honorarsatser. Ikke minst er forutsigbarhet et viktig argument for bruken av normalkontrakter. Det er også gjerne forfatterne som er den svakeste part ved eventuelle kontraktsforhandlinger, og det er derfor en styrke at det er forfatter- og oversetterforeningene som gis mulighet til å forhandle avtaler på vegne av sin kunstnergruppe, og derved gir forfatteren en trygghet i å vite at deres rettigheter er ivaretatt. Det er gledelig at dette nå blir lovfestet. Det er også svært positiv at bokillustratører og -designere gis adgang til å samarbeide om normalkontrakter, da mange barne- og ungdomsbokforfattere, inkludert NBUs medlemmer, er tegneserieskapere og illustratører.
§ 5 Fastpris på bøker
Fastpris på nyutgitte verk sikrer rettighetshaverne en rimelig inntekt av salg og motvirker i noen grad priskonkurranse på nye verk. Fastprisen sikrer bredde og hindrer at smale bøker til fullpris skal måtte konkurrere på pris med paller dekket av fjorårets bestselgere. I tillegg er fastprisen et viktig virkemiddel for å hegne om og forlenge levetiden til den fysiske boka i konkurranse med blant annet lydbøker i strømmetjenester.NBU støtter lovforslaget om 12 måneders rullerende fastpris per format – som er i tråd med vårt skriftelige innspill.
§ 6 Plikt til å skaffe og levere papirbøker og e-bøker
NBU er positive til skaffe- og leveringsplikten for papirbøker lovfestes. NBU støtter forslaget om at skaffe- og leveringsplikt skal gjelde alle butikker som har boksalg som sin kjernevirksomhet. NBU mener også at forlag skal ha plikt til å levere bøker til nettbokhandlere så lenge de oppfyller bestemmelsen om skaffeplikt og for øvrig forholder seg til boklovens bestemmelser. En lovfesting av skaffe- og leveringsplikten fremmer forfatter- og leserinteressene, herunder bredde, kvalitet og mangfold, iht. formålsparagrafen.
§ 7 Plikt til å tilby og levere digitale lydbøker
Det er positivt at nedlastbare lydbøker blir mer tilgjengelige, og at dette kan føre til et bredere utvalg, men det er også en viss bekymring for at strømmetjenestene vil bruke dette som en unnskyldning til å "gjemme" korte barnebøker bak betalingsmurer. Lovforslaget regulerer ikke hva som skjer med nedlastbare lydbøker etter fastprisperioden, og det vil da bli opp til tjenestene hvilke lydbøker de senere vil gjøre tilgjengelig for strømming. Denne bekymringen må ses i sammenheng med at vi allerede har sett indikasjoner på at strømmetjenestene ønsker å stramme inn på utvalget av korte barnebøker, da disse strømmes mye og dermed er mindre lønnsomme for tjenestene.Folkebibliotekene er både demokratiskapende og sosialt utjevnende, og et godt utvalg, også av lydbøker og e-bøker, er viktig. Vi forstår behovet for god tilgang til nedlastbare lydbøker og e-bøker, også til husstander som ikke har tilgang på strømmetjenester for lyd f.eks. av økonomiske årsaker. Likevel er ikke en lovfesting av levering- og skaffeplikt av lydbøker til bibliotekene forenelig med forlagenes og forfatternes inntekter fra kommersielle strømmetjenester.
§ 8 Litteraturabonnement
NBU støtter forslaget om lovregulerte litteraturabonnementer og mener det er et viktig kulturpolitisk verktøy for å oppnå bredde i bokhandlenes litteratursortiment. Videre er det et gode for forfatterne, som får en viss garantiinntekt ved utgivelse av en ny bok, samt at det ligger en forutsigbarhet i at boka er tilgjengelig hos samtlige forhandlere. Vi mener at en kollektiv abonnentsløsning er å foretrekke, og at det forplikter aktørene i bokmarkedet til å tilby reell bredde og mangfold i sine utvalg.
§ 9 Samarbeid om felles salgsperioder
NBU er enig i at det er et godt virkemiddel at det kan samarbeides om felles kampanjer som kan bidra til å framheve og løfte litteraturen, og skape større rom der litteraturen får en bredere oppmerksomhet. Men det er under en forutsetning at vilkårene i disse kampanjene ikke går på bekostning av forfatterens honorarer, og at det er en gjensidig respekt for det kollektive avtaleverket, da spesielt normalavtalene mellom forfattere og forleggere.
§ 11 Forbud mot forskjellsbehandling
NBU støtter forslaget om at avtaler regulert av denne loven ikke skal inneholde særlig gunstige vilkår basert på eierskap mellom leverandør og forhandler. Særlig med tanke på strømming på lyd, og det vertikale eierskapet mellom forlag og strømmetjenestene, er det viktig å påse at ikke de gjeldende tjenestene gis bedre vilkår av sine eierforlag, og det er en likebehandling av små og store aktører. Loven må videre sikre stor grad av åpenhet og transparens, og sørge for at det ikke finnes skjulte markedsmekanismer som favoriserer noen aktører over andre.
§ 12 Innkjøpsrabatt
NBU støtter forslaget om at avtaler regulert av denne loven ikke skal inneholde særlig gunstige vilkår basert på eierskap mellom leverandør og forhandler.