2. Rammeområde 22 Finansadministrasjon

Oversikt over budsjettkapitler og poster i rammeområde 22

(90-poster behandles utenfor rammesystemet, jf. kapittel 3 i innstillingen)

Kap.

Post

Formål:

St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 1-2

St.prp. nr.1 med Tillegg nr. 1 - 4

Utgifter i kroner

Finansdepartementet

1600

Finansdepartementet (jf. kap. 4600)

222 750 000

222 600 000

1

Driftsutgifter

198 800 000

198 650 000

21

Spesielle forsknings- og utredningsoppdrag, kan overføres

23 950 000

23 950 000

1602

Kredittilsynet (jf. kap. 4602)

120 300 000

120 300 000

1

Driftsutgifter

119 600 000

119 600 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

700 000

700 000

1610

Toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 4610)

866 800 000

863 800 000

1

Driftsutgifter

808 300 000

805 300 000

21

Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning

4 000 000

4 000 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

54 500 000

54 500 000

1618

Skatteetaten (jf. kap. 4618)

3 662 800 000

3 649 300 000

1

Driftsutgifter

3 103 600 000

3 090 100 000

21

Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning

58 700 000

58 700 000

22

Større IT-prosjekter, kan overføres

376 400 000

376 400 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

124 100 000

124 100 000

1620

Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 4620)

458 600 000

457 100 000

1

Driftsutgifter

312 950 000

311 450 000

21

Spesielle driftsutgifter

106 000 000

106 000 000

22

Folke- og boligtelling mv., kan overføres

32 000 000

32 000 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

7 650 000

7 650 000

1630

Tiltak for å styrke den statlige økonomiforvaltning

9 400 000

9 400 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

9 400 000

9 400 000

1632

Kompensasjon for merverdiavgift til kommuner og fylkeskommuner

1 217 000 000

1 217 000 000

60

Tilskudd

1 217 000 000

1 217 000 000

1634

Statens innkrevingssentral (jf. kap. 4634)

169 200 000

167 200 000

1

Driftsutgifter

169 200 000

167 200 000

1637

EU-opplysning

2 000 000

2 000 000

70

Tilskudd til frivillige organisasjoner

2 000 000

2 000 000

1650

Statsgjeld, renter m.m. (jf. kap. 5606)

17 260 250 000

17 260 250 000

1

Driftsutgifter

12 250 000

12 250 000

88

Renter og provisjon m.m. på utenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

355 000 000

355 000 000

89

Renter og provisjon m.m. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

16 893 000 000

16 893 000 000

1670

Avsetninger til Den nordiske investeringsbank

10 000 000

10 000 000

50

Tapsfond for miljølåneordningen

10 000 000

10 000 000

Sum utgifter rammeområde 22

23 999 100 000

23 978 950 000

Inntekter i kroner

Inntekter under departementene

4602

Kredittilsynet (jf. kap. 1602)

120 300 000

120 300 000

1

Bidrag fra tilsynsenhetene

120 300 000

120 300 000

4610

Toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 1610)

147 400 000

147 400 000

1

Ekspedisjonsgebyr

16 300 000

16 300 000

2

Andre inntekter

1 800 000

1 800 000

3

Pante- og tinglysingsgebyrer

1 000 000

1 000 000

4

Gebyr for registrering av småbåter

13 900 000

13 900 000

5

Gebyr ved kontroll av teknisk sprit

400 000

400 000

11

Gebyr på kredittdeklarasjoner

113 700 000

113 700 000

13

Gebyr ved avskilting av kjøretøy

300 000

300 000

4618

Skatteetaten (jf. kap. 1618)

61 430 000

61 430 000

1

Pante- og tinglysingsgebyr (Namsmannen)

24 200 000

24 200 000

2

Andre inntekter

14 500 000

14 500 000

3

Lignings-ABC

400 000

400 000

4

Gebyr for folkeregisteropplysninger

1 030 000

1 030 000

5

Gebyr for utleggsforretninger

8 300 000

8 300 000

6

Økonomitjenester

11 000 000

11 000 000

7

Gebyr for bindende forhåndsuttalelser

2 000 000

2 000 000

4620

Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 1620)

116 000 000

116 000 000

1

Salgsinntekter

4 900 000

4 900 000

2

Spesialoppdrag

106 000 000

106 000 000

4

Tvangsmulkt

5 100 000

5 100 000

4634

Statens innkrevingssentral (jf. kap. 1634)

757 600 000

757 600 000

2

Refusjoner

15 900 000

15 900 000

81

Bøter, inndragninger

550 000 000

550 000 000

82

Vegadministrasjonsgebyr

49 000 000

49 000 000

84

Gebyr ved for sent innsendt regnskap m.m .

57 700 000

57 700 000

85

Misligholdte lån i Statens lånekasse for utdanning

85 000 000

85 000 000

5351

Overføring fra Norges Bank

8 857 301 000

8 857 301 000

70

Overføring

8 857 301 000

8 857 301 000

Avskrivninger, avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift i samband med nybygg, anlegg mv.

5491

Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2481)

700 764 000

700 764 000

30

Avskrivninger

700 764 000

700 764 000

Renter og utbytte mv.

5603

Renter av statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2481)

67 047 000

67 047 000

80

Renter av statens faste kapital

67 047 000

67 047 000

5605

Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer

5 020 100 000

5 020 100 000

81

Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta

5 000 000

5 000 000

82

Av innenlandske verdipapirer

100 000

100 000

83

Av alminnelige fordringer

130 000 000

130 000 000

86

Av statskassens foliokonto i Norges Bank

4 885 000 000

4 885 000 000

Sum inntekter rammeområde 22

15 847 942 000

15 847 942 000

Netto rammeområde 22

8 151 158 000

8 131 008 000

2.1 Utgifter

2.1.1 Kap. 1600 Finansdepartementet (jf. kap. 4600)

Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2001-2002) Finansdepartementet og St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002)

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Saldert budsjett 2001

Forslag 2002

1

Driftsutgifter

193 200

198 650

21

Spesielle forsknings- og utredningsoppdrag, kan overføres

17 100

23 950

Fra 1. januar 2002 overføres forvaltningen av Statens Bankinvesteringsfond fra Finansdepartementet til Nærings- og handelsdepartementet. Som følge av overføringen foreslås 150 000 kroner overført fra kap. 1600 post 1 til kap. 900 post 1.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil innenfor den ramme som flertallet har vedtatt prioritere innsatsen mot svart økonomi i Finansdepartementets ytre etater. Disse medlemmer vil derfor redusere Finansdepartementets driftsbudsjett med 13,8 mill. kroner, og fører i sitt forslag for ramme 22 opp kr 184 850 000 på kap. 1600 post 1. Disse medlemmer går ut fra at dersom Finansdepartementet ikke makter å løse sine oppgaver tilfredsstillende uten denne budsjettøkningen så vil Regjeringen prioritere å styrke departementets driftsbudsjett i sitt forslag til Revidert budsjett 2000.

2.1.2 Kap. 1602 Kredittilsynet (jf. kap. 4602)

Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Saldert budsjett 2001

Forslag 2002

1

Driftsutgifter

107 700

119 600

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

700

700

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

2.1.3 Kap. 1610 Toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 4610)

Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2001-2002) Finansdepartementet og St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002)

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Saldert budsjett 2001

Forslag 2002

1

Driftsutgifter

775 900

805 300

21

Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning

4 000

4 000

22

Større IT-prosjekter, kan overføres

0

0

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

41 400

54 500

Komiteens merknader

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader under punkt 2.3, og vil innenfor den vedtatte ramme slutte seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser til budsjettforslaget fra regjeringen Stoltenberg og foreslår å bevilge 808,3 mill. kroner på post 1, som er 3 mill. kroner mer enn forslaget fra regjeringen Bondevik II.

Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti vil peike på det viktige arbeidet Toll- og avgiftsetaten gjer mot illegal omsetnad av brennevin. Desse medlemene vil understreke at dette arbeidet er svært viktig for å oppretthalde støtta i folket når det gjeld den norske alkoholpolitikken. Ein føresetnad for dette er at dei politiske virkemidla har effekt. Ein kombinasjon av lågare brennevinsavgifter og sterkar kontrollinnsats vil vere dei mest effektive i denne samanhengen.

2.1.4 Kap. 1618 Skatteetaten (jf. kap. 4618)

Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2001-2002) Finansdepartementet og St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002)

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Saldert budsjett 2001

Forslag 2002

1

Driftsutgifter

2 874 700

3 090 100

21

Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning

58 700

58 700

22

Større IT-prosjekter, kan overføres

284 800

376 400

45

Større utstyrsanskaffelsen og vedlikehold, kan overføres

123 600

124 100

Komiteens merknader

Post 1

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet Kristelig Folkeparti og Venstre vil peke på problemet med det store omfanget av svart økonomi i samfunnet. Mens den svarte økonomien for noen år siden ble anslått til 5-6 pst. av BNP, antas den nå å være det dobbelte. Svart arbeid og skatteunndragelser er et moralsk problem. Det undergraver oppslutningen om folks skatteforpliktelser, og virker konkurransevridende og urettferdig overfor de mange næringsdrivende som overholder sine skattemessige forpliktelser. De som sniker seg unna skattlegging oppnår konkurransefortrinn i forhold til sine hederlige konkurrenter. For å unngå at de som unndrar seg beskatning på denne måten vinner frem, må kontrollene med skatteinnkrevingen være effektiv.

Disse medlemmer vil imidlertid peke på at problemet med svart økonomi ikke lar seg løse med kontroll alene. Skatteunndragelser må også sees i sammenheng med at et høyt skatte- og avgiftsnivå, i kombinasjon med et komplisert regelverk, gjør det lønnsomt å unndra seg beskatning. Det er viktig å ha et skattesystem og et skattenivå som blir forstått og som har allmenn aksept i befolkningen. Disse medlemmer mener derfor det bør gjennomføres en skattereform hvor det legges vekt på et flatere og mer rettferdig skattesystem med redusert avstand mellom skatt på arbeidsinntekt og skatt på kapitalinntekt, og hvor det er lettere å føre kontroll med skatteinngangen. Bedriftsbeskatningen må være internasjonalt konkurransedyktig både når det gjelder sats og skattegrunnlag.

Disse medlemmer går derfor inn for et enklere skattesystem med et lavere skatte- og avgiftstrykk, samtidig som skatteetaten har tilstrekkelige ressurser til at den effektivt kan føre kontroll med skatteinnkrevingen. Disse medlemmer slutter seg til Regjeringens forslag for ramme 22 om å bevilge 3 090 100 kroner under kap. 1618 post 1.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser for øvrig til sine merknader under punkt 2.3, og vil innenfor den vedtatte ramme slutte seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til budsjettforslaget fra regjeringen Stoltenberg og foreslår å bevilge 3 103,6 mill. kroner på post 1, som er 13,5 mill. kroner mer enn forslaget fra regjeringen Bondevik II.

Disse medlemmer vil understreke betydningen av at skatteetaten har mulighet for å sikre korrekt og effektivt fastsettelse og innbetaling av skattene, og å yte god service. Videre vil disse medlemmer peke på at skatteetaten må ha ressurser til å hindre skatteunndragelser.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet vil innenfor den ramme som flertallet har vedtatt prioritere å styrke skatteetatens evne til å bekjempe svart økonomi. Disse medlemmer peker på at det store omfanget av svart økonomi i samfunnet er en trussel mot finansieringen av velferdsstaten og undergraver oppslutningen om folks skatteforpliktelser. Mens den svarte økonomien for noen år siden ble anslått til 5-6 pst. av BNP, antas den nå å være det dobbelte. Dette vil i så fall tilsvare opp mot 135 mrd. kroner.

Skatteunndragelser undergraver statens finansieringsevne og rammer dermed innbyggerne, enten gjennom svekket velferdstilbud eller gjennom høyere skattesatser. Ikke minst er omfanget av svart økonomi urettferdig overfor de mange næringsdrivende som overholder sine skattemessige forpliktelser. De som sniker seg unna skattlegging oppnår konkurransefortrinn i forhold til sine hederlige konkurrenter. For å unngå at de som snylter på fellesskapet vinner fram, og for å hente inn midler som med fordel kunne vært benyttet av det offentlige, må kontrollene økes. Regjeringens forslag til driftsbudsjett gir ikke rom for en slik økning.

Disse medlemmer understreker at å øke utgiftene til skatteetatens kontrollvirksomhet er en utgift som i neste omgang gir inntekter. Effektive kontroller vil gi inntekter som langt overstiger disse ekstra utgiftene.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti foreslår på bakgrunn av dette å avsette 15 mill. kroner til innsats mot svart økonomi. Det oppnås delvis ved en innsparing på etatens øvrige drift med 2,2 mill. kroner, og delvis ved å styrke driftsbudsjettet med 12,8 mill. kroner.

Disse medlemmer viser i tillegg til budsjettforslaget fra regjeringen Stoltenberg, og foreslår å tilbakeføre kuttet på 13,5 mill. kroner som regjeringen Bondevik foretok. Disse medlemmer fører i sitt forslag for ramme 22 totalt opp kr 3 116 400 000 under kap. 1618 post 1, som er 26,3 mill. kroner mer enn regjeringen Bondevik.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet vil avsette 10 mill. kroner til tiltak mot svart økonomi. Disse medlemmer vil oppnå dette ved å bruke 10 av de 12,5 mill. kronene Senterpartiet har bevilget mer enn regjeringen Bondevik II til tiltak mot svart økonomi. Disse medlemmer foreslår å bevilge 3 102,6 mill. kroner på post 1 driftsutgifter, som er 12,5 mill. kroner mer enn regjeringen Bondevik.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet vil særlig peke på betydningen av at den regnskapskontroll og skatteoppkreving som foretas av den enkelte kommune eller av interkommunale kontrollorgan. Erfaringene viser at den lokale kontrollen har de minste restansene. Dette er dokumentert av ECON i rapport 69/99 Kvalitet på skatteinnfordring der restansene var i størrelsesorden 1 pst. på ansvarsområder til den lokale kontroll og innkreving, og 3 pst. der fylkesskattekontorene har ansvaret. Disse medlemmer antar at årsaken kan være at en lokal kontroll er mer synlig og derved også best forebygger unndragelser og feilrapporteringer.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet vil samtidig peke på at kommunene kan være fristet til å redusere ressursene til skatteoppkreving og kontroll når økonomien er trang samtidig som den direkte gevinst av å drive god kontroll og effektiv innkreving er liten. Disse medlemmer mener staten må legges økt vekt på å belønne god innsats på dette område.

Disse medlemmer mener dette forhold er et godt argument for at selskapsskatten igjen må bli kommunal.

Post 21, 22 og 45

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Omorganisering av ligningsforvaltningen

Komiteen har merket seg at Finansdepartementet har fastsatt ny kontorstruktur med distriktskontor i 99 kommuner og etatskontor i 199 kommuner. Etaten vil være representert gjennom samarbeid med andre offentlige etater i 134 kommuner. Komiteen viser til at komiteens flertall i Budsjett-innst. S. nr. 6 (2000-2001) bl.a. uttalte:

"Flertallet mener det er viktig at den kompetanse som i dag finnes ved ligningskontorene også blir ivaretatt videre der det blir etatskontorer i en del kommuner."

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet er kjent med at finansministeren i pressemelding datert 22. juni 2001 har fulgt opp dette ved å skrive:

"Jeg vil nå overfor Skattedirektoratet understreke at etatskontorene i hovedsak skal være en videreføring av dagens ligningskontor med hensyn til åpningstid, og at direktoratet bør stimulere til at etatskontor får spesialfunksjoner innafor de enkelte distriktene."

Disse medlemmer er fornøyd med denne oppfølging.

2.1.5 Kap. 1620 Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 4620)

Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2001-2002) Finansdepartementet og St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002)

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Saldert budsjett 2001

Forslag 2002

1

Driftsutgifter

297 700

311 450

21

Spesielle driftsutgifter

91 000

106 000

22

Folke- og boligtelling mv., kan overføres

63 200

32 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

7 600

7 650

Komiteens merknader

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti, og Venstre slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader under punkt 2.3, og vil innenfor den vedtatte ramme slutte seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser til budsjettforslaget fra regjeringen Stoltenberg og foreslår å bevilge 312,95 mill. kroner på post 1, som er 1,5 mill. kroner mer enn forslaget fra regjeringen Bondevik II.

2.1.6 Kap. 1630 Tiltak for å styrke den statlige økonomiforvaltning

Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Saldert budsjett 2001

Forslag 2002

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

8 000

9 400

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

2.1.7 Kap. 1632 Kompensasjon for merverdiavgift til kommuner og fylkeskommuner

Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Saldert budsjett 2001

Forslag 2002

60

Tilskudd

1 117 200

1 217 000

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 1632.

Komiteen viser for øvrig til merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2001-2002) under punkt 3.4.4.3.

2.1.8 Kap. 1634 Statens innkrevingssentral (jf. kap. 4634)

Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2001-2002) Finansdepartementet og St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002)

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Saldert budsjett 2001

Forslag 2002

1

Driftsutgifter

163 400

167 200

Komiteens merknader

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti, og Venstre slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader under punkt 2.3, og vil innenfor den vedtatte ramme slutte seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser til budsjettforslaget fra regjeringen Stoltenberg og foreslår å bevilge 169,2 mill. kroner på post 1, som er 2 mill. kroner mer enn forslaget fra regjeringen Bondevik II.

2.1.9 Kap. 1635 Oppgjør av skattefordelingstvist mv.

Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Saldert budsjett 2001

Forslag 2002

70

Tilbakebetaling av skatt

0

0

I forbindelse med Stortingets behandling av St.prp. nr. 84 (2000-2001) Omprioriteringer og tilleggsbevilgninger på statsbudsjettet for 2001 ble det bevilget midler til et forenklet oppgjør av en skattesak for Norsk Hydro ASA og Norsk Hydro Produksjon AS, jf. omtalen i St.prp. nr. 84 (2000-2001) s. 221. Saken er av ekstraordinær karakter, og berører foruten selskapene også staten og flere kommuner og fylkeskommuner.

Saken er nærmere omtalt i St.prp. nr. 1 (2001-2002) Finansdepartementet. Regjeringen anser saken som avsluttet med de likningsvedtak som i dag foreligger, både i forhold til berørte kommuner og fylkeskommuner og i forhold til Hydroselskapene.

Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen i proposisjonen til orientering.

2.1.10 Kap. 1637 EU-opplysning

Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Saldert budsjett 2001

Forslag 2002

70

Tilskudd til frivillige organisasjoner

2 000

2 000

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet peker på at gjennom EØS-avtalen fattes mange avgjørelser som gjelder for Norge i fora der norsk innflytelse formelt og reelt er liten. Dette er også prosesser som den norske allmennheten har små muligheter til å følge. Kompleksitet i saksfelt og system sammen med en mer restriktiv holdning til åpenhet, betyr i realiteten at beslutningene fattes uten at den norske allmennhet har satt seg inn i saken, langt mindre har innflytelse over den.

Disse medlemmer understreker at de frivillige organisasjonene Nei til EU og Europabevegelsens informasjonsvirksomhet om EU er et bidrag til å rette opp litt av denne skjevheten, og foreslår derfor å øke bevilgningen til dette arbeidet med 1 mill. kroner til 3 mill. kroner.

2.1.11 Kap. 1650 Statsgjeld, renter m.m. (jf. kap. 5606)

Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Saldert budsjett 2001

Forslag 2002

1

Driftsutgifter

12 000

12 250

88

Renter og provisjon m.m. på utenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

695 000

355 000

89

Renter og provisjon m.m. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

16 470 000

16 893 000

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

2.1.12 Kap. 1670 Avsetninger til Den nordiske investeringsbank

Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Saldert budsjett 2001

Forslag 2002

50

Tapsfond for miljølåneordningen

0

10 000

51

Tapsfond for prosjektlåneordningen

2 000

0

90

Innbetalt grunnkapital

24 000

0

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

2.2 Inntekter

2.2.1 Kap. 4602 Kredittilsynet (jf. kap. 1602)

Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Saldert budsjett 2001

Forslag 2002

1

Bidrag fra tilsynsenhetene

108 400

120 300

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag og viser til punkt 4.3.2 når det gjelder forslaget om mindreinntektsfullmakt.

2.2.2 Kap. 4610 Toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 1610)

Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Saldert budsjett 2001

Forslag 2002

1

Ekspedisjonsgebyr

15 800

16 300

2

Andre inntekter

1 700

1 800

3

Pante- og tinglysingsgebyrer

1 000

1 000

4

Gebyr for registrering av småbåter

13 500

13 900

5

Gebyr ved kontroll av teknisk sprit

400

400

11

Gebyr på kredittdeklarasjoner

101 700

113 700

13

Gebyr ved avskilting av kjøretøy

300

300

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ser ikke det nasjonale register for fritids- og småbåter som nødvendigvis en offentlig oppgave. Disse medlemmer mener det viktigste er at registeret drives så kostnadseffektivt som mulig, og mener derfor at driften av registeret bør søkes konkurranseutsatt.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet viser til at disse medlemmer tidligere har gitt uttrykk for sin kritiske holdning og motstand mot det nasjonale register for fritids- og småbåter. Disse medlemmer ser på dette registeret som både unødvendig og byråkratisk. I tillegg til merarbeid for båteierne, påfører dette registeret eiere av fritids- og småbåter totalt 13 700 000 kroner i ekstra kostnader.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen snarest legge frem en avviklingsplan for det nasjonale register for fritids- og småbåter."

2.2.3 Kap. 4618 Skatteetaten (jf. kap. 1618)

Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Saldert budsjett 2001

Forslag 2002

1

Pante- og tinglysningsgebyr (Namsmannen)

23 500

24 200

2

Andre inntekter

0

14 500

3

Lignings-ABC

400

400

4

Gebyr for folkeregisteropplysninger

1 000

1 030

5

Gebyr for utleggsforretninger

8 100

8 300

6

Økonomitjenester

13 700

11 000

7

Gebyr for bindende forhåndsuttalelser

1 900

2 000

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag og viser til punkt 4.3.2 når det gjelder forslaget om merinntektsfullmakt.

2.2.4 Kap. 4620 Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 1620)

Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Saldert budsjett 2001

Forslag 2002

1

Salgsinntekter

4 800

4 900

2

Spesialoppdrag

91 000

106 000

4

Tvangsmulkt

3 000

5 100

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag og viser til punkt 4.3.2 når det gjelder forslaget om merinntektsfullmakt.

2.2.5 Kap. 4634 Statens innkrevingssentral (jf. kap. 1634)

Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Saldert budsjett 2001

Forslag 2002

2

Refusjoner

11 500

15 900

81

Bøter, inndragninger

550 000

550 000

82

Vegadministrasjonsgebyr

49 000

49 000

84

Gebyr ved for sent innsendt regnskap m.m.

56 000

57 700

85

Misligholdte lån Statens lånekasse for utdanning

85 000

85 000

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag og viser til punkt 4.3.2 når det gjelder forslaget om merinntektsfullmakt.

2.2.6 Kap. 5350 Tilbakeføring av midler fra Statens Banksikringsfond

Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Saldert budsjett 2001

Forslag 2002

50

Overføringer

4 284 800

0

51

Utbytte og renter m.v.

0

0

Statens Banksikringsfond ble opprettet for å styrke soliditetsvernet for banknæringen, jf. nærmere omtale i Ot.prp. nr. 20 (1990-1991) og Innst. O. nr. 31 (1990-91). Statens Banksikringsfond solgte i 2001 sin eierandel på 13,3 pst. av aksjene i Den norske Bank for 4 316 mill. kroner, mens Statens Bankinvesteringsfond fremdeles har en eierandel på 47,3 pst. av aksjene. Salgsinntektene fratrukket kostnader er overført statskassen i 2001. Statens Bankinvesteringsfond var tillagt forvaltningsoppgaver knyttet til Banksikringsfondets eiendeler i norske banker.

Komiteens merknader

Komiteen tar dette til orientering.

2.2.7 Kap. 5351 Overføring fra Norges Bank

Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Saldert budsjett 2001

Forslag 2002

70

Overføring

10 685 127

8 857 301

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

2.2.8 Kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift

Sammendrag fra Gul bok

Avskrivningsgrunnlaget er bokført kapital ved inngangen til budsjettåret. Det benyttes et lineært avskrivningssystem der avskrivningstiden for ulike avskrivningsobjekter varierer med forventet levetid. Avskrivningene utgiftsføres under hver enkelt virksomhets driftsbudsjett. Avskrivningen må dermed også inntektsføres under kap. 5491 (post 30). Avskrivningene i 2002 beløper seg til om lag 701 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

2.2.9 Kap. 5603 Renter av statens kapital i statens forretningsdrift

Sammendrag fra Gul bok

Renter av statens kapital i forretningsdriften tas samlet til inntekt under kap. 5603 post 80. Grunnlaget for renteberegning er den delen av bedriftenes investeringer som ikke finansieres ved avskrivninger, særskilte avsetninger til investeringsformål og andre investeringsinntekter. Dette regnes som lån fra statskassen. Rentesatsen for det enkelte års låneopptak er lik gjennomsnittlig rente på 5-års statsobligasjoner i 12-månedersperiode fram til 30. september året før budsjettåret. Lånet forutsettes å ha en løpetid på 5 år, og må deretter eventuelt fornyes. Renter av statens kapital forventes å utgjøre om lag 67 mill. kroner i 2000.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

2.2.10 Kap. 5605 Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer

Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Saldert budsjett 2001

Forslag 2002

81

Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta

3 000

5 000

82

Av innenlandske verdipapirer

100

100

83

Av alminnelige fordringer

50 000

130 000

86

Av statskassens foliokonto i Norges Bank

5 073 000

4 885 000

Komiteens merknader

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at samarbeidspartiene i sitt justerte budsjettforslag for 2002 foreslår å øke lavrisikolåneordningen i SND med 500 mill. kroner i forhold til St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002). Disse medlemmer foreslår på denne bakgrunn at det bevilges kr 4 865 000 000 under post 86.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter seg til samarbeidspartienes justerte opplegg.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser til budsjettforslaget fra regjeringen Stoltenberg og til forslaget til bevilgning under kap. 2420 post 92 Lån til grunnfinansierings- og lavrisikolåneordningen i denne innstillingen, der disse medlemmer foreslår å bevilge 500 mill. kroner mer til lavrisikolåneordningen enn flertallet.

Disse medlemmer viser til at forslaget til bevilgning på post 86 er den samme som forslaget fra regjeringen Bondevik II, til tross for at disse medlemmer foreslår å bevilge en milliard mer til SNDs lavrisikolåneordning enn Regjeringen. Grunnen til dette er at regjeringen Bondevik II i St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002) ikke har foreslått endret bevilgning på post 86. Endringen knyttet til lavrisikolåneordning er derfor ikke synliggjort i Regjeringens forslag. Dersom dette skyldes endringer på post 86 knyttet til nye anslag, er det ikke opplyst om dette. Disse medlemmer viser her til brev fra Finansdepartementet 13. november med svar på spørsmål 1 fra Arbeiderpartiets stortingsgruppe. I spørsmål 1 ber stortingsgruppa om en oversikt over alle anslagsendringer i budsjettforslaget fra regjeringen Bondevik II fordelt på kapittel og post. I svaret er det ikke opplyst om noen endringer på kap. 5606 post 86. I St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002) er det heller ikke gitt noen omtale av eventuelle endringer på denne posten.

Disse medlemmer legger derfor til grunn at det ikke har vært anslagsendringer som det skal tas hensyn til etter at regjeringen Stoltenberg la fram sitt budsjett, at forslaget til bevilgning til SNDs lavrisikoordning er den samme som det regjeringen Stoltenberg foreslo og at bevilgningen på kap. 5605 post 86 derfor også må bli den samme. På denne bakgrunn slutter disse medlemmer seg til Regjeringens forslag.

2.3 Forslag til vedtak

Komiteen viser til brev fra Stortingets presidentskap 28. november 2001 der det fremgår at Stortinget ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2001-2002) samme dag har fastsatt nettorammen under rammeområde 22 til 8 151 008 000 kroner.

Tabellen nedenfor viser de kapitler/poster der fraksjonene har ulike forslag til disponering av vedtatt ramme. Tall i parentes er avvik i forhold til Regjeringens forslag

Kap.

Post

Formål:

St.prp. nr.1 med Tillegg nr. 1-4

H, FrP , KrF og V

Ap

SV

Sp og KP

Utgifter rammeområde 22 (i tusen kroner)

1600

Finansdepartementet (jf. kap. 4600)

1

Driftsutgifter

198 650

198 650

(0)

198 650

(0)

184 850

(-13 800)

198 650

(0)

1610

Toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 4610)

1

Driftsutgifter

805 300

805 300

(0)

808 300

(+3 000)

808 300

(+3 000)

808 300

(+3 000)

1618

Skatteetaten (jf. kap. 4618)

1

Driftsutgifter

3 090 100

3 090 100

(0)

3 103 600

(+13 500)

3 116 400

(+26 300)

3 102 600

(+12 500)

1620

Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 4620)

1

Driftsutgifter

311 450

311 450

(0)

312 950

(+1 500)

312 950

(+1 500)

312 950

(+1 500)

1634

Statens innkrevingssentral (jf. kap. 4634)

1

Driftsutgifter

167 200

167 200

(0)

169 200

(+2 000)

169 200

(+2 000)

169 200

(+2 000)

1637

EU-opplysning

70

Tilskudd til frivillige organisasjoner

2 000

2 000

(0)

2 000

(0)

3 000

(+1 000)

3 000

(+1 000)

Sum utgifter rammeområde 22

23 978 950

23 978 950

(0)

23 998 950

(+20 000)

23 998 950

(+20 000)

23 998 950

(+20 000)

Inntekter rammeområde 22 (i tusen kroner)

5605

Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer

86

Av statskassens foliokonto i Norges Bank

4 885 000

4 865 000

(-20 000)

4 885 000

(0)

4 885 000

(0)

4 885 000

(0)

Sum inntekter ramme-område 22

15 847 942

15 827 942

(-20 000)

15 847 942

(0)

15 847 942

(0)

15 847 942

(0)

Sum netto rammeområde 22

8 131 008

8 151 008

(+20 000)

8 151 008

(+20 000)

8 151 008

(+20 000)

8 151 008

(+20 000)

Avvik fra rammevedtak

-20 000

0

0

0

0

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt primære budsjettforslag, med forslag til rammesum for ramme 22 som er 199 135 000 kroner lavere enn den vedtatte rammesum. Innenfor dette primære opplegget har disse medlemmer fremhevet behovet for og mulighetene for å iverksette effektiviserende tiltak innenfor finansadministrasjonen.

Disse medlemmer vil påpeke at Toll- og avgiftsetaten og Skatteetaten gjennom de siste 4 årene har fått øket sine netto driftsrammer med 28 pst. Det er vanskelig å spore noe tilsvarende økt eller forbedret resultat av etatenes virksomhet.

Disse medlemmer har derfor i sitt rammeforslag lagt til grunn et effektiviseringskrav fastsatt til ca. 5 pst. av driftsutgiftene i de nevnte etater.

Disse medlemmer vil innenfor den vedtatte budsjettramme slutte seg til forslaget fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.

Komiteen viser til at forslaget fra komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre har tilslutning fra et flertall i komiteen og dette forslaget er derfor ført opp som forslag til vedtak I under B. Rammeområde 22 i kapittel 8 nedenfor.