Norges sikkerhetsinteresser var tidligere primært definert
innenfor det euroatlantiske området, men globaliseringens
effekter har redusert relevansen av et så avgrenset perspektiv.
Geografisk avstand er i mindre grad enn tidligere et kriterium for
ivaretakelse av nasjonal sikkerhet. Stikkord som internasjonal terrorisme, informasjonsangrep
via Internett, spredning av masseødeleggelsesmidler og
-våpen, og langtrekkende våpensystemer, samt alvorlig
internasjonal kriminalitet, illustrerer nødvendigheten
av et globalt perspektiv. Det eksisterer ingen trussel om militært
angrep fra en annen stat mot norsk territorium på kort
og midlere sikt, men Norges betydelige ressurser, geostrategiske beliggenhet
og internasjonale virksomhet kan medføre anslag og andre
direkte konsekvenser som kan true viktige nasjonale interesser.
De europeiske lands sikkerhet er i økende
grad udelelig, og norsk sikkerhet kan ikke ses isolert fra europeisk sikkerhet,
verken politisk, juridisk, økonomisk, miljømessig
eller militært. En generell og overordnet norsk sikkerhetsinteresse
forblir derfor knyttet til videreføring og styrking av
det transatlantiske og europeiske sikkerhetssamarbeidet.
FN spiller en nøkkelrolle for norsk
sikkerhetspolitikk. Norsk sikkerhet er nært knyttet til
eksistensen av velfungerende ordninger for sikkerhetssamarbeid i
en global ramme. Det endrede risikobildet bidrar til å forsterke
dette poenget ytterligere. Samarbeidet innenfor rammen av FN er
av stor betydning for Norge, og Norge er tjent med at internasjonale
sikkerhetsutfordringer finner sin løsning innenfor en bred
konsensus, basert på prinsippene i FN-pakten og gjennom forankring
i folkeretten.
Innenfor den overordnede rammen som legges av FN,
er NATO hjørnesteinen i norsk sikkerhets- og forsvarspolitikk.
NATOs primære geografiske fokus er fortsatt det euroatlantiske
området, med hovedvekt på forebygging, begrensning
og løsning av regionale kriser og konflikter som kan utvikle
seg til å true sikkerheten til ett eller flere medlemsland.
De nye sikkerhetsutfordringene har imidlertid et mer globalt nedslagsfelt.
Dette har fått følger for NATO-samarbeidet.
Vedtakene fra NATOs toppmøte i Istanbul
i juni 2004 viser at alliansen videreutvikler og tilpasser seg behovene
for å effektivt kunne håndtere nye sikkerhetsutfordringer.
Istanbul var det første toppmøtet etter utvidelsen
med syv nye medlemsland og viser hvordan alliansens forsvars- og
sikkerhetsrolle er blitt utvidet. Vedtaket om et utvidet NATO-engasjement
i Afghanistan for å støtte den afghanske regjeringens
innflytelse utenfor Kabul, er et viktig eksempel på dette.
Videre vedtok toppmøtet etter anmodning fra den nye irakiske regjeringen å bidra
med NATO-støtte til opplæring av irakiske sikkerhetsstyrker,
slik at disse bedre kan ivareta sikkerhetsoppgavene i Irak.
De nærmeste årene vil EU ventelig
bli mer fremtredende som konsultasjonsforum og politisk aktør
for ivaretakelse av europeisk og internasjonal sikkerhet og stabilitet.
EUs økte evne til koordinert anvendelse av diplomatiske,
politiske, økonomiske, militære og juridiske virkemidler,
vil fortsatt kunne få konsekvenser for NATO og det transatlantiske
forholdet.
Utviklingen av en enhetlig europeisk forsvars-
og sikkerhetspolitikk (ESDP) er positivt også sett med norske øyne.
Et styrket ESDP fører til at den europeiske pilaren i det
transatlantiske sikkerhetsfellesskapet styrkes. Norge ønsker å bidra
til at Europa fremstår som en mer slagkraftig, enhetlig
og synlig aktør. Ved å utvikle europeiske kapasiteter
vil Europa i større grad kunne ta ansvar for europeisk
og global sikkerhet og stabilitet.
Å forbedre Forsvarets operative evne
er hovedformålet med den pågående omstillingen.
Utviklingen av Forsvaret til et moderne, fleksibelt og alliansetilpasset
sikkerhetspolitisk virkemiddel fortsetter. Forsvaret vil gjennom å løse
sine oppgaver bidra til å oppfylle Norges sikkerhets- og
forsvarspolitiske mål, og både oppgaver Norge
i stor grad må løse alene og oppgaver som må løses
i samarbeid med allierte, er styrende for Forsvarets strukturutvikling.
Det skal etableres en balanse mellom Forsvarets
oppgaver, struktur og ressurstilgang, og virksomheten skal baseres
på et nært samarbeid med relevante sivile myndigheter
og på en verneplikt som praktiseres i tråd med
Forsvarets behov. Gjennom driftsinnsparingstiltak skal ressurser
frigjøres og primært omdisponeres til prioriterte
områder som øvelser og annen operativ virksomhet,
og materiellinvesteringer. Forsvarets styrkestruktur bygges opp
med kapasiteter og personell som vil kunne løse oppgaver
både hjemme og ute, slik at de vil gi gjensidig forsterkende
synergieffekter i løsningen av de ulike oppgavene.
Langtidsplanen som Stortinget vedtok 10. juni
i 2004, fastsetter forsvarspolitikken for perioden 2005-2008 og
overlapper i budsjettåret 2005 med langtidsplanen for 2002-2005.
Forsvarsplanen for kommende periode forutsetter at de vedtatte omstillingsmålene
i planen 2002-2005 nås. Nye mål og virkemidler
for den videre omstilling og modernisering av Forsvaret er trukket
opp i den nye planen. Regjeringen følger opp disse vedtatte
planene i forslaget til forsvarsbudsjett for 2005 og viderefører
det høye budsjettnivået med en total forsvarsramme
på 30,4 mrd. kroner.
Driftsinnsparingsmålet i langtidsplanen
2002-2005 på minimum 2 mrd. kroner årlig innen
utgangen av 2005 sammenlignet med et alternativ uten omlegging, ligger
fast. Årlig drift av Forsvarets militære organisasjon
i 2005 skal utgjøre maksimalt 19,8 mrd. kroner. Videre
forutsetter planen en bemanningsreduksjon på minimum 5
000 årsverk ift. september 2000 og en reduksjon av eiendoms-
og bygningsmassen med minimum 2 mill. kvm - fra 6 mill. kvm til
4 mill. kvm - innen utgangen av 2005. Budsjettforslaget i 2005 legger
opp til å nå alle disse målene.
Omleggingen har så langt gått
etter planen på de fleste områder, og det er oppnådd
en dreining av ressursstrømmen fra støttevirksomhet
til operativ virksomhet. Driftsinnsparingsmålet for 2003
ble i store trekk oppnådd, med en reduksjon på 1
235 mill. kroner ift. et alternativ uten omlegging. Utrangering
av bygningsmasse gikk langt på vei etter plan, med en utrangering
av 440 000 kvm. Dette gir en reduksjon så langt i omstillingsperioden
på 1,3 mill. kvm av målet på 2 mill.
kvm. Det ble oppnådd en netto reduksjon på i overkant
av 2 200 årsverk ved utgangen av 2003. De største
gjenstående utfordringene er bemanningsreduksjoner og reduksjoner
i personelldriftskostnader, fremfor alt i Forsvarets logistikkorganisasjon.
Dette vil derfor være et overordnet prioritert område
i 2005.
Budsjettet for 2005 legger opp til en driftsreduksjon i
Forsvarets militære organisasjon på ca. 2 1/4
mrd. kroner ift. et alternativ uten omlegging, dvs. ca. 1/4 mrd.
kroner bedre enn målkravet. Dette skjer samtidig som Forsvaret
i perioden har håndtert et høyere ambisjonsnivå enn
opprinnelig lagt til grunn, eksempelvis gjennom etablering av NATO
Response Force-4 og tilfredsstillelse av forpliktelser gjennom Prague
Capabilities Commitment. Videre har Forsvaret evnet å dekke
inn stadig større kostnader forbundet med operasjoner i
utlandet innenfor den ordinære driftsrammen, og tæring
på forbrukslagre og beredskapsbeholdninger er kraftig redusert.
Sist, men ikke minst, har Forsvaret lyktes i å få kontroll
over den kraftige driftskostnadsveksten som fant sted i 1990-årene.
Forsvarets militære organisasjon innførte
nytt lønns- og regnskapssystem og kontoplan i november
2003. Det oppsto betydelige overgangsproblemer ved innføring
av det nye systemet, som til slutt resulterte i at regnskapet for
2003 ikke ble godkjent. Fra 2004 oppfyller Forsvaret kravene i statens økonomiregelverk innenfor
lønn og regnskap, og det er iverksatt en rekke tiltak for å løse
de overgangsproblemene som oppstod i 2003.
Langtidsplanen av 10. juni 2004 fastsetter ytterligere omstillingsmål
for perioden 2005-2008. Minimum 2 mrd. 2004-kroner skal forskyves
fra logistikk- og støttevirksomhet til operativ virksomhet
og materiellinvesteringer, sammenlignet med 2004-nivået.
Av dette frigjøres netto minimum 600 mill. kroner fra Forsvarets
logistikkorganisasjon (FLO). Antall årsverk i Forsvarets
militære organisasjon skal bringes ned til anslagsvis 15
000 (eksklusive gevinster knyttet til den videre moderniseringen
av FLO), Forsvarets eiendommer, bygg og anlegg (EBA) skal reduseres
til maksimalt 3,5 mill. kvm og husleieutgiftene pr. kvadratmeter reduseres
med inntil 20 pst. Disse økonomiske og administrative delmålene
skal gjennomføres snarest mulig, og senest innen utgangen
av 2008.
For at Forsvaret lettere kan fokusere på de
strategiske målene og kjernevirksomheten og oppnå reelle
kostnadsreduksjoner, vil Forsvaret på ulike måter
involvere privat virksomhet. Det vil kunne omfatte bortsetting, partnering
og offentlig privat samarbeid (OPS) i større utstrekning
enn til nå.
Den operative aktiviteten vil i 2005 bli noe
høyere eller videreføres på samme nivå som
i 2004. I Hæren vil produksjonen til internasjonale operasjoner
og aktiviteten ved Hærens jegerkommando bli prioritert og øke
iht. planlagt deltakelse i flernasjonale operasjoner og ambisjoner
for Forsvarets spesialstyrker. Sjøforsvaret opprettholder
seilingsmønsteret med bl.a. tilstedeværelse i
Nord-Norge. Aktiviteten ved Marinejegerkommandoen øker
iht. økte ambisjoner for Forsvarets spesialstyrker. Kystvakten
vil bli tilført ekstra midler for å styrke slepebåtberedskapen
i Nord-Norge. Fokus i Luftforsvaret ligger på produksjon
av operativ evne og operative aktiviteter, slik som opprettholdelse av
antall flytimer, og vil i 2005 produsere til Forsvarets styrkestruktur
og internasjonalt engasjement. Innenfor Heimevernet er fokus i 2005
rettet mot igangsatt gjennomføring av kvalitetsreformen,
med dertil endring av organisasjon og bemanning. Styrkeproduksjon
og operativ virksomhet vil opprettholdes på samme nivå som
i 2004.
I transformasjonsprosessen er overgangen til
et nettverksbasert forsvar med felles databasert informasjonssystem
som knytter sensorer, beslutningstakere og våpensystemer
sammen, et viktig satsingsområde. Bedre evne til å operere
sammen med allierte styrker, også med mindre og høyt
spesialiserte styrker - såkalte nisjekapasiteter - er en
annen del av denne satsingen. Innenfor militær transformasjon
er det også prioritert å utvikle norske deployerbare
styrker med økt tilgjengelighet og evne til å møte
aktuelle sikkerhetsutfordringer.
Kapasiteter som inngår i Prague Capabilities
Commitments (PCC) er viktige, og utviklingen av disse vil fortsette
i 2005. De kapasiteter PCC skal fremskaffe, vil være en
forutsetning for en vellykket etablering av NATO Response Force
(NRF). Styrkebidragene til NRF må tilfredsstille meget
høye operative krav, og norsk deltakelse i utviklingen
av NRF vil bli en prioritert operativ virksomhet for utvalgte styrker
i Forsvaret. I denne forbindelse vil deler av eksperimenteringen,
treningen og øvingen av NRF bli søkt lagt til Norge,
bl.a. som del av virksomheten ved Alliert kompetansesenter for operasjoner
under vinterforhold som skal etableres som del av Fellesoperativt
hovedkvarter (FOHK) i Stavanger. Også Senter for militære
erfaringer ved FOHK vil være en ressurs mht. erfaringsbasert
kompetanseoverføring til utvikling av det norske styrkebidraget
i NRF.
Norges engasjement i utenlandsoperasjoner er
en av Forsvarets prioriterte oppgaver. Slike operasjoner vil alltid
foregå i en flernasjonal ramme. Norge har imidlertid begrensede
militære ressurser og vil av den grunn ikke kunne delta
i et større antall militære operasjoner samtidig.
Målet er at Norge skal kunne delta aktivt med prioritet
til de operasjoner som NATO påtar seg.
Relevante bidrag til NATO-operasjonen i Afghanistan
forblir et nasjonalt militært hovedsatsingsområde
i 2005, som støtte til nasjonsbyggingen i Afghanistan og som
ledd i kampen mot internasjonal terrorisme. På Balkan vurderes
utviklingen totalt sett å være positiv. Norge
vil fortsatt bidra til den NATO-ledede styrken i Kosovo (KFOR) i
2005. Det planlegges også en begrenset deltakelse i den
EU-ledede styrken i Bosnia når denne tar over ansvaret
etter NATO. I Irak planlegges det med et mindre norsk bidrag. I
Sudan er Forsvaret forberedt på deltakelse i en FN-operasjon
med et begrenset antall stabsoffiserer. For øvrig planlegges
det med å stille observatører og stabsoffiserer
til FN og koalisjonsoperasjoner på omtrent samme nivå som
i 2004.
Omleggingen av Forsvaret og endringer i NATO
får konsekvenser for øvelsesåret 2005.
NATOs øvingsprogram er under revidering, og Forsvaret foretar
nå nye vurderinger av øvingsvirksomheten for fremtiden,
sett ift. sentrale prioriteringer, kapasiteter og konsepter, øvingsbehov
og kostnader. Den sentrale øvelsen i 2005 vil være
vinterøvelsen Battle Griffin i Trøndelag, hvor det
legges opp til bred internasjonal deltakelse. Øvelsen fokuserer
på oppdragstyper som NRF forventes å skulle løse.
Verneplikten gir god og stabil tilgang til egnet
personell og bidrar til at Forsvaret kan rekruttere de beste til
tjeneste i den operative strukturen og til utdanning i Forsvaret,
ikke minst med tanke på flernasjonale operasjoner hjemme
og ute. I takt med reduksjonen av Forsvarets styrkestruktur er behovet
for antallet vernepliktige redusert, og verneplikten vil i fremtiden
derfor basere seg på Forsvarets behov. Den etablerte praksis med
selektiv og differensiert verneplikt medfører klare utfordringer
både ift. økonomi, godtgjørelser, byrdefordeling
og rettferdighet. De som fullfører førstegangstjenesten,
skal belønnes for dette i form av statushevende tiltak,
herunder en gradvis økning av dimisjonsgodtgjørelsen.
Regjeringen legger derfor opp til en opptrapping som ytterligere
vil øke dimisjonsgodtgjørelse fra 8 900 kroner
i 2004 til 15 000 kroner i 2005 for de vernepliktige som gjennomfører
tolv måneders førstegangstjeneste.
Også i 2005 prioriteres betydelige
midler (7 435 mill. kroner) til materiellinvesteringer. Disse ressursene
prioriteres til etablering og modernisering av den vedtatte styrkestrukturen.
Det er fortsatt tung satsing innenfor Sjøforsvarets investeringsportefølje,
der fregattprosjektet er den største enkeltinvestering
- også sett i et totalperspektiv. Anskaffelsen av nye Skjold-klasse missiltorpedobåter
står for den nest største omsetningen av investeringsmidler
i Sjøforsvaret i 2005, og den tredje største totalt
sett. Satsingen innenfor luftforsvarsstyrker er også betydelig,
der prosjektet for anskaffelse av nye enhetshelikoptre står
for en stor del av ressursbruken sammen med flere prosjekter rettet
mot kampflyvåpenet. For Hærens del medgår
store deler av investeringsmidlene til videreføring av
stridsvognprosjektet (Leopard 2). Resterende investeringsmidler
i Hæren vil bli prioritert til materiell til avdelinger
som kan nyttes i flernasjonale operasjoner og til videreføring
av pågående prosjekter. En felles satsing mot
et nettverksbasert forsvar er representert med store investeringer
i Link-16, et prosjekt for overføring av felles situasjonsbilde
mellom feltavdelinger og opprettholdelse av vår kapasitet
til kommunikasjon med norske avdelinger globalt.
Bevilgningen til nasjonalfinansierte og fellesfinansierte
bygg- og eiendomsprosjekter er reelt redusert med 14,2 pst. Bevilgningen
til nasjonalfinansierte prosjekter vil i 2005 i all hovedsak gå til å videreføre
og ferdigstille pågående prosjekter som i stor
grad er en følge av omstillingen som ble igangsatt i 2002.
Det er derfor i liten grad planlagt oppstart av prosjekter i 2005.
Sistnevnte vil i hovedsak være bygg- og eiendomstiltak som
er et resultat av innføring av nye materiellsystemer. I
denne proposisjonen legges det frem ett nytt prosjekt med kostnadsramme
over 100 mill. kroner for oppstart i 2005 (Setermoen - flerbrukshall).
For fellesfinansierte prosjekter er utgiftene i hovedsak knyttet
til etableringen av Joint Warfare Centre på Jåtta,
Stavanger og ferdigstillelse av Sindre II-radarer. I 2005 er de
største utbetalingene knyttet til Regionfelt Østlandet og
nytt ledelsesbygg på Akershus.
Regjeringens budsjettforslag legger opp til
et forsvarsbudsjett med en utgiftsramme på 30 398,9 mill. kroner
og en inntektsramme på 969,6 mill. kroner. Utgiftsrammen øker
nominelt med 1 183,4 mill. kroner (4,1 pst.) og reelt med 69,8 mill.
kroner (0,2 pst.) sammenlignet med saldert budsjett 2004. Budsjettet
er fordelt med 7 435 mill. kroner til materiellinvesteringer, 1
768,7 mill. kroner til nasjonalfinansierte og fellesfinansierte
bygg- og eiendomsinvesteringer og totalt 21 195,2 mill. kroner til
drift av forsvarssektoren totalt sett. Det er avsatt 800 mill. kroner
til operasjonsrelaterte merutgifter ifm. norske styrker i utlandet
i 2005. I tråd med gjeldende praksis er budsjetterte inntekter
innarbeidet i utgiftsrammen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunnar Halvorsen, lederen Marit Nybakk og Rita Tveiten, fra Høyre, Bjørn
Hernæs og Åge Konradsen, fra Fremskrittspartiet,
Per Roar Bredvold og Per Ove Width, fra Sosialistisk Venstreparti,
Kjetil Bjørklund, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Wisløff Nilssen, og fra Senterpartiet, Marit Arnstad,
viser til propo-sisjonen og registrerer at departementet i proposisjonen understreker
den nøkkelrollen som FN spiller som basis for norsk sikkerhets-og
utenrikspolitikk.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser videre til
at internasjonale sikkerhetsutfordringer må finne sin løsning
basert på prinsippene i FN-pakten. Flertallet er
enig i at norsk deltagelse i internasjonale operasjoner må baseres
både på legalitet og legitimitet. Flertallet er
av den oppfatning at norsk deltakelse i internasjonale operasjoner må være
folkerettslig forankret. I tillegg er politisk og moralsk legitimitet
nødvendig. For øvrig er det viktig at militære
engasjement i utlandet er gjenstand for en bred og åpen
debatt. Dette er avgjørende for å forankre norsk
utenrikspolitikk i folket. Flertallet vil videre vise
til at Norge dermed fortsatt må avstå fra deltakelse i
preventiv krigføring og forkjøpsangrep som ikke
har en klar forankring i folkeretten.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener at deltakelse i internasjonale operasjoner
må bygge på et utvetydig og konkret FN-mandat
og alle politiske og diplomatiske ikke-militære virkemidler
må være prøvd ut, deriblant ulike økonomiske
sanksjoner, våpen- og oljeembargo. Det er nødvendig
med folkerettslig forankring, i tillegg er politisk og moralsk legitimitet nødvendig.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, vil videre
støtte at NATO er hjørnesteinen i norsk sikkerhets-
og forsvarspolitikk. Flertalletvil
understreke at både NATO og EU-utvidelsene 1. april og
1. mai 2004 kan sies å markere den definitive slutten på den
kalde krigen. NATOs og EUs bidrag som stabiliseringsfaktorer i Europa
kan ikke overvurderes. For mange av de nye medlemslandene representerer
NATO-medlemskap mye mer enn deltakelse i en forsvarsallianse. For
dem er EU en sikkerhet for at de er en del av det demokratiske Europa.
Flertallet har merket seg at
vedtakene fra NATOs toppmøte i Istanbul i juni 2004 viser
at alliansen videreutvikler og tilpasser seg behovene for effektivt å kunne
håndtere nye sikkerhetsutfordringer. Flertallethar videre merket seg at alliansen nå gir
Afghanistan førsteprioritet.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
registrerer den raske utviklingen av EUs forsvars- og sikkerhetspolitikk
og erkjenner at det representerer utfordringer for Norge, når
det gjelder deltakelse i og innflytelse på de prosesser
som tar beslutninger om sikkerhetspolitiske spørsmål
på det europeiske kontinent. EUs forsvars- og sikkerhetspolitikk
kan også føre til at den europeiske pilaren i
det transatlantiske sikkerhetsfellesskapet blir mer markant.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at EU har tatt initiativ
til å opprette innsatsstyrker som skal kunne brukes til
krisehåndtering for å hjelpe FN med å f.eks. gjenopprette
fred eller overvåke uro i land der dette måtte
oppstå, og har i den forbindelse merket seg at Sverige
og Finland ønsker at Norge skal delta i denne beredskapsstyrken.
Disse medlemmer mener at det
er viktig å bidra i EU"s forsvarssamarbeid sammen
med våre skandinaviske naboer og sammen med NATO-allierte.
Videre vil disse medlemmer understreke
at klare forutsetninger for norsk deltakelse er at beslutning om
deltakelse fattes nasjonalt, at styrken er under nasjonal kontroll,
at det har en klar folkerettslig forankring og er i tråd
med Grunnloven.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet har
merket seg innholdet i proposisjonens kapittel 2.6 om Utviklingen
i EU og ESDP.
Disse medlemmer ser positivt
på at norske soldater skal delta i de såkalte
stridsgruppene som EU skal etablere, men forventer og forutsetter
at den avtale som inngås mellom den norske regjering og
EU legges fram for Stortinget for en grundig og åpen behandling.
Disse medlemmer forutsetter videre
at Regjeringen, når saken fremlegges for Stortinget, i
svært grundige former drøfter avtalens innhold
opp mot den norske grunnloven.
Disse medlemmer anser det for
spesielt viktig å få klarlagt hvilken medbestemmelse
norske myndigheter har over norske soldater som er innmeldt til
EUs stridsgrupper, og ønsker prinsipielt en klargjøring
av hvorvidt det å stille norske soldater til rådighet
for EUs stridsgrupper er forenlig og i overensstemmelse med grunnloven.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at Norge ikke er medlem i EU
og dermed har valgt å stå utenfor EUs forsvars-
og sikkerhetspolitiske samarbeid. EUs toppmøte i juni 2004
vedtok å opprette 7-9 militære kampgrupper. Disse
gruppene skal bestå av 1500 soldater i hver og kan settes
inn på kort varsel i ulike konfliktområder. Disse
medlemmer viser til at Regjeringen har signalisert ønske
om å delta i en av disse militære kampgruppene.
Disse medlemmer er svært
overrasket over at Regjeringen på denne måten
velger å overse de uklarheter som dette medfører
i forhold til Grunnlovens bestemmelser. Disse medlemmer vil
understreke at spørsmålet om deltakelse i EUs
forsvarspolitiske og militære samarbeid var en av grunnene
til at et flertall i befolkningen sa nei til norsk EU-medlemskap
i 1994. Disse medlemmer kan ikke se Regjeringens holdning
i dette spørsmålet som noe annet enn en fundamental
mangel på respekt for den beslutning som er tatt om norsk
EU-medlemskap.
Disse medlemmer vil understreke
at Norge gjennom vårt engasjement i FN har alle muligheter
til å delta i fredsbevarende operasjoner der dette er nødvendig. Disse
medlemmer er videre overrasket over at man uten videre har
kapasitet til å delta i en slik militær kampgruppe
når man samtidig har vært nødt til å takke
nei til deltakelse i FN-oppdrag på grunn av manglende kapasitet.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til den økte militariseringen som synes å være
målsetningen for EU-landenes militærpolitiske
samarbeid. Dette medlem vil i denne sammenhengen
særlig vise til artikkel 40 i forslaget til ny EU-grunnlov,
der det slås fast at "Medlemsstatene forplikter seg til
gradvis å forbedre deres militære kapasitet",
og mener dette er å se på som en naturlig oppfølging
av den utviklingen som har foregått innen det militærpolitiske
området i EU de seinere årene. Dette medlem registrerer
at et EU-medlemskap for Norges vedkommende trolig vil innebære
både økt militarisering og påbud om økt
bruk av økonomiske midler så vel som andre ressurser
på Forsvaret. Dette er en utvikling dette medlem er svært
negativ til.
Dette medlem er særlig
bekymret over at en del av planene som foreligger omfatter bruk
av militærmakt langt utenfor EUs geografiske område,
altså aktiv bruk av den såkalte "out of area"-strategien.
Utviklingen synes motivert av et ønske om at EU i større
grad enn i dag på egen hånd både skal
ha mulighet og kapasitet til å ordne opp dersom det oppstår
ustabile forhold i Unionens nærområder, som i
gitte situasjoner kan true EUs sikkerhet og interesser.
Dette medlem er sterkt kritisk
til en slik utvikling, og ser derfor grunn til å understreke
at Norge og norsk forsvarspolitikk ikke må gjøres
til en del av denne militariseringen, verken ved at Norge blir EU-medlem
eller ved at Norge utenfor EU ukritisk følger opp eller
ber om å få bli inkludert i EUs svært
offensive militærpolitiske målsetninger.
Komiteen har merket
seg at den operative aktiviteten i 2005 blir noe høyere
enn i 2004. Komiteen er enig i at målet
med den pågående omstillingen er å forberede
Forsvarets operative evne. Komiteen vil i den forbindelse
vise til Innst. S. nr. 234 (2003-2004) jf. St.prp. nr. 42 (2003-2004),
som fastsetter forsvarspolitikken for perioden 2005-2008. Komiteenregistrerer at det i proposisjonen sies
at for lettere å fokusere på de strategiske målene
og kjernevirksomheten og oppnå reelle kostnadsreduksjoner,
vil Forsvaret på ulike måter involvere privat
virksomhet.
Komiteen vil i den forbindelse
vise til følgende flertallsmerknad i Innst. S. nr. 234
(2003-2004), jf. St.prp. nr. 42 (2003-2004):
"Flertallet støtter behovet for å finne
løsninger som er totaløkonomisk gunstige for Forsvaret
og samfunnet for øvrig gjennom å anvende et bredt
spekter av virkemidler, og dermed bidra til å frigjøre
ytterligere midler til operativ virksomhet og materiellinvesteringer
i Forsvaret.
Flertallet vil imidlertid understreke
at bortsetting og andre former for offentlig-private løsninger
ikke er et mål i seg selv, og at eventuelle beslutninger
om iverksette slike løsninger må baseres på grundige
og helhetlige vurderinger der alle relevante forhold belyses.
Flertallet
mener at forutsetningen for kjøp og utsetting av støttefunksjoner
skal være at det må dokumenteres at det gir kostnadseffektive
og bedre tjenester for brukerne (Forsvaret) og høyere kvalitet
og effektivitet totalt sett. Det må legges avgjørende
vekt på beredskap og leveringssikkerhet. Flertallet vil
også trekke frem kompetanse som en sentral dimensjon i
denne forbindelse, og understreker at det er av stor betydning at
Forsvaret har sikker tilgang til den kompetanse som er nødvendig
for at virksomheten skal kunne utøves på en troverdig
og effektiv måte både i fred, krise og krig. Flertallet
mener at også samfunnsøkonomiske hensyn må vektlegges.
Flertallet
viser til eksempler fra andre land der sivile kontraktører
er benyttet som stridende og til for eksempel fangebehandling. Flertallet
mener denne type bruk av private firmaer er uakseptabel, og understreker
at denne typen avtaler ikke kan inngås av det norske forsvaret."
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og
Kristelig Folkeparti, vil advare mot privatisering av støttefunksjoner
ut ifra en beredskapsmessig vurdering og mener at det ikke er lagt
fram beregninger som viser at bortsetting av virksomhet betyr kostnadsreduksjoner.
Flertallet vil for det første
påpeke at det i svært liten grad er konsekvensutredet
hvorvidt økt innkjøp av private tjenester og bortsetting
av oppgaver til sivile faktisk vil ha store effektiviseringsgevinster
for Forsvaret. Flertallet vil gå imot at
det settes ut oppgaver til private bedrifter med økonomiske
innsparingshensyn som motiv, uten at det på en tilfredsstillende
måte er godtgjort at dette faktisk vil bli konsekvensen
av privatiseringen.
Flertallet viser videre til at
Forsvarets oppgaver og aktiviteter på mange måter
skiller seg vesentlig fra oppgaver og aktiviteter som utføres
i offentlig regi på øvrige samfunnsområder.
Forsvarets oppgaver henger i overveiende grad sammen med vitale
samfunnsinteresser og grunnleggende samfunnssikkerhet. Flertallet er
selvsagt ikke ukjent med at deler av Forsvarets virksomhet uten
nevneverdige organisatoriske problemer kan ses på atskilt
fra øvrig virksomhet, som nødvendigvis i større
grad må være integrert i Forsvarets samlede aktivitet.
Det er imidlertid urovekkende at dette er et moment som fra Regjeringens
side i seg selv synes å være tilstrekkelig som
begrunnelse for privatisering. Flertallet savner
derfor en grundigere analyse av mulige uforutsette konsekvenser
av bortsetting av oppgaver til sivil sektor, og mener en slik analyse må gjennomføres
før omfattende privatisering av Forsvarets oppgaver igangsettes.
Flertallet vektlegger i tillegg
det betydelige kompetanse- og kunnskapsgrunnlaget som vil kunne
gå tapt ved overføring av oppgaver som i dag utføres
i Forsvaret til sivil sektor. Selv oppgaver som det er vanskelig å argumentere
for at nødvendigvis må utføres innenfor
rammene av Forsvarets egen organisasjon, kan det av fleksibilitets-,
kunnskaps- og kompetansehensyn likevel være hensiktsmessig å beholde
innenfor rammene av Forsvarets egen organisasjon. Flertallet vektlegger
i denne sammenhengen at kunnskap og kompetanse knyttet til utførelse
av Forsvarets ulike oppgaver ikke nødvendigvis kan overføres
til sivil sektor sammen med oppgaven som eventuelt overføres. Erfaringsgrunnlaget
fra tidligere bortsetting av oppgaver i Forsvaret er svært
begrenset. Regjeringen synes ikke å ha til hensikt å fremskaffe
slikt erfaringsgrunnlag før slik bortsetting gjennomføres.
Dette er bekymringsfullt. Regjeringen må etter flertallets syn
gjennomføre en helhetlig og grundig utredning av ulike
konsekvenser denne typen overføring av oppgaver til sivil
sektor vil kunne ha.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti understreker at et flertall i Stortinget mener
det er riktig å benytte ulike former for løsningsmodeller
som involverer privat virksomhet for å rasjonalisere driften
av Forsvaret. Disse medlemmer er meget tilfreds med
at Forsvaret kan nyte godt av aktiv konkurranse på de områder
som egner seg til sivile bedrifter som leverandører til
Forsvaret. For at det militære forsvaret kan konsentrere
seg om sine egentlige oppgaver bør flest mulig tjenester
kjøpes fra sivile vare- og tjenesteprodusenter, men da
under den klare forutsetning av at det ikke dreier seg om de tjenester
Forsvaret må sikre seg egen kompetanse på i tilfelle
krig eller krigslignende situasjoner. Disse medlemmer vil
vise til at Forsvaret har gode erfaringer med f.eks. innleie av
kystvaktfartøyer og bortsetting av oppgaver knyttet til
kantinedrift. Dette kan gjøres i større omfang
og på flere områder. Disse medlemmer viser for øvrig
til flertallsmerknader som åpner for, og gir retningslinjer
for, bortsetting av oppgaver i Innst. S. nr. 234 (2003 – 2004),
jf. St.prp. nr. 42 (2003-2004).
Komiteen har merket
seg at et viktig satsingsområde i 2005 vil være
overgangen til et nettverksbasert forsvar, med felles databasert
informasjonssystem som knytter sensorer, beslutningstakere og våpensystemer sammen. Komiteen har
videre merket seg at Norges engasjement i utenlandsoperasjoner er
en av Forsvarets prioriterte oppgaver. Komiteen vil
understreke at norsk deltakelse i internasjonale operasjoner er
en integrert del av norsk utenrikspolitikk og må foregå innenfor
en folkerettslig ramme og være basert på prinsippene
i FN-pakten. Det vises til Innst. S. nr. 234 (2003-2004), jf. St.prp.
nr. 42 (2003-2004), der det understrekes at Norge skal avstå fra å delta
i forkjøpskrig og preventiv krigføring, som ikke
har en klar forankring i folkeretten.
Komiteenvil
videre støtte departementet i at relevante bidrag til ISAF-styrken
i Afghanistan forblir et nasjonalt hovedsatsingsområde
i 2005.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, har merket
seg seg at målet er at Norge skal kunne delta aktivt med
prioritet til de operasjoner som NATO påtar seg.
Komiteen vil likevel
presisere at verneplikten er en likeverdig tjeneste for alle som
gjennomfører den. Det er derfor viktig at alle som kalles
inn til verneplikt tilbys meningsfull tjeneste, og det bør
på denne bakgrunn vurderes om ikke sivilt ansatte kan utføre
en del av arbeidet som vernepliktige i dag utfører.
Komiteen ser det ikke som ønskelig
at soldater inne til førstegangstjeneste skal føle
at det oppstår et skille mellom dem som skal tjenestegjøre
internasjonalt, og dem som ikke skal det. Komiteen mener
at modenhet er et kriterium for internasjonal tjeneste. For å avdekke
personlig modenhet og å oppnå en meningsfull førstegangstjeneste
for alle, tror komiteen at det kan være
hensiktsmessig å vente med selekteringen til internasjonale
oppdrag til et tidspunkt i førstegangstjenesten
da det er naturlig å foreta en annen form for trening for
dem som skal ut i internasjonale oppdrag.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til proposisjonens omtale av verneplikten i kapittel 2, samt
omtalen i Kap. 4.5.14. Flertallet registrerer at verneplikten
gir god og stabil tilgang til egnet personell for Forsvarets operative
virksomhet, ikke minst med tanke på flernasjonale operasjoner. Flertallet støtter at
verneplikten skal basere seg på Forsvarets behov, og at
behovet for mannskaper til internasjonale operasjoner er en medvirkende
faktor for vernepliktens omfang.
Flertallet støtter i
hovedsak den overføring av soldater som skjer fra vernepliktsmassen
til internasjonale operasjoner. Et lite forsvar som det norske har
behov for å nytte seg av de muligheter Forsvaret har for å få en
stabil og god tilgang på personell til internasjonale operasjoner.
Flertallet viser til at Forsvaret
har gode utvelgelsesmetoder for å velge egnet personell
til internasjonale operasjoner. Flertallet viser
til at bidrag til internasjonale operasjoner i de fleste tilfeller
vil bli dekket av avdelinger med fast, vervet personell, men mener
at det kan rekrutteres til internasjonale operasjoner også direkte
fra verneplikten. Dette er normalt å foretrekke fremfor å rekruttere
tidligere vernepliktige fra det sivile samfunn umiddelbart før
deployering, kun med et kortvarig repetisjons- og samtreningskurs.
Den siste metoden, den såkalte JAR-modellen, ble tidligere benyttet
til rekruttering til FN-operasjoner, som i Libanon. All erfaring
viser imidlertid at det da er langt å foretrekke å rekruttere
direkte fra førstegangstjenesten. Den noe lavere gjennomsnittsalder
vil da mer enn kompenseres ved at man for det første har
vesentlig bedre kontroll med personellets fysiske og psykiske forutsetninger,
motivasjon etc. Dette er igjen av stor betydning bl.a. for å motvirke
at personell disponert for senskader rekrutteres inn til operasjonene.
I tillegg vil rekruttering fra førstegangstjenesten gi
helt andre muligheter for å samtrene avdelingen, og sånn
sett forsikre seg om at den er vel skikket både ferdighetsmessig
og holdningsmessig. Flertallet vil i den sammenheng
vise til den svært gode jobben personell rekruttert direkte
fra verneplikt i 6. divisjon har gjort i Kabul.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil imidlertid advare mot for unge soldater i internasjonal tjeneste.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener at verneplikten er en viktig bærebjelke
i det norske forsvaret. Ordningen med verneplikt sikrer Forsvaret
tilgang på godt egnede og motiverte ungdommer.
Disse medlemmer viser til at
prinsippet om allmenn verneplikt er nedfelt i Grunnloven. Med et
forsvar som kvantitativt blir stadig mindre, og med et stadig større
innslag av vervede soldater, uthules dette prinsippet. Disse
medlemmer vil også stille spørsmål
ved om en tredjedel av årskullene er et godt nok rekrutteringsgrunnlag
til å sikre et tilstrekkelig antall soldater for deltagelse
i internasjonale operasjoner.
Disse medlemmer mener at gode
kompensasjonsordninger og en meningsfylt og lærerik førstegangstjeneste
til en viss grad kan kompensere for den skjevhet i belastning som
den enkelte vernepliktige blir del i, men ikke nødvendigvis
på en slik måte at Grunnlovens bokstav og intensjon
fullt ut blir ivaretatt. Disse medlemmer mener at
uthulingen av prinsippet om allmenn verneplikt har skjedd gradvis,
og uten en overordnet debatt i det norske samfunnet om ønsket om
- eller konsekvensene av en slik utvikling. Disse medlemmer understreker
at prinsippet om allmenn verneplikt også bærer
i seg viktige samfunnsverdier, som likhet, fellesskapsfølelse
og nasjonsbygging.
I tråd med Innst. S. nr. 234 (2003-2004),
jf. St.prp. nr. 42 (2003-2004), skal verneplikten baseres på Forsvarets
behov. Komiteen vil understreke at det stiller større
krav til utvelgelse og forutsetter betydelige statushevende tiltak
for dem som fullfører førstegangstjeneste. Komiteen støtter
opptrappingen av dimisjonsgodtgjørelsen.
Komiteen viser til Innst. S.
nr. 234 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 42 (2003-2004) og følgende
merknad:
"Komiteen er videre opptatt av at førstegangstjenesten må oppleves
som meningsfull og lærerik. Det er først og fremst
tjenestens karakter som avgjør tjenestens status. Bruk
av vernepliktige i støttefunksjoner bør minimeres, og
den utstyrsmessige opprustningen må fortsette. Tidsriktig
og utfordrende tjeneste er imidlertid ikke nok. For å sikre
at de best skikkede søker seg til Forsvaret må en, i
tillegg til å tilby en interessant tjeneste, fortsette
opptrappingen av dimisjonsgodgjørelsen."
I denne forbindelse vil komiteen vise
til undersøkelse presentert i oktober 2004 gjort
av MMI, blant personer som har avsluttet førstegangstjenesten. Undersøkelsen
forteller blant annet at 81 pst. av de spurte trivdes meget eller
ganske godt i førstegangstjenesten. Videre at
75 pst. var meget eller ganske fornøyd med sine arbeidsoppgaver.
Komiteen vil understreke betydningen
av det gode arbeidet Forsvaret gjør med opplæring
i folkerett, forsvarets verdigrunnlag, etikk og moral spesielt for
soldater som skal til internasjonale operasjoner, men også vernepliktige. Komiteen viser
i denne sammenheng til "Rena-modellen" for dette, jf merknader i
Innst. S. nr. 234 (2003-2004) jf. St.prp. nr. 42 (2003-2004).
Komiteen vil videre be Forsvaret
videreføre den gode tilretteleggingen for at soldater som ønsker
det skal kunne skaffe seg studiepoeng eller fagbrev.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, vil også oppfordre
private bedrifter til å prioritere ungdommer som har fullført førstegangstjenesten
ved ansettelser, og vil vise til at førstegangstjenesten
gir god kompetanse og erfaring.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, savner
andre statushevende tiltak.