Komiteens tilråding

Komiteens tilråding til I-V fremmes av Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.

Komiteens tilråding til VI-XI fremmes av Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.

Komiteens tilråding til XII og XIII fremmes av en samlet komité.

Komiteen viser til proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

I

På statsbudsjettet for 2009 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Utgifter

700

Helse- og omsorgsdepartementet

1

Driftsutgifter

143 921 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

4 615 000

701

Forskning

50

Norges forskningsråd mv.

224 122 000

702

Helse- og sosialberedskap

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70

68 716 000

70

Tilskudd, kan overføres, kan nyttes under post 21

3 416 000

703

Internasjonalt samarbeid

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

41 105 000

70

Tilskudd, kan overføres, kan nyttes under post 60

18 270 000

710

Nasjonalt folkehelseinstitutt

1

Driftsutgifter

460 889 000

21

Spesielle driftsutgifter

472 064 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

16 766 000

712

Bioteknologinemnda

1

Driftsutgifter

8 021 000

715

Statens strålevern

1

Driftsutgifter

66 825 000

21

Oppdragsutgifter

39 902 000

716

Statens institutt for rusmiddelforskning

1

Driftsutgifter

36 514 000

718

Alkohol og narkotika

21

Spesielle driftsutgifter

39 699 000

63

Rusmiddeltiltak, kan overføres

41 956 000

70

Frivillig arbeid mv., kan overføres

92 850 000

719

Folkehelse

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 79

65 699 000

60

Kommunetilskudd, kan overføres

54 898 000

70

Hivforebygging, smittevern mv., kan overføres

30 551 000

71

Forebygging av uønskede svangerskap og abort, kan overføres

27 628 000

72

Stiftelsen Amathea

14 985 000

73

Fysisk aktivitet, kan overføres

26 636 000

74

Skolefrukt, kan overføres

16 753 000

79

Andre tilskudd, kan overføres, kan nyttes under post 21

15 950 000

720

Helsedirektoratet

1

Driftsutgifter

692 067 000

21

Spesielle driftsutgifter

43 511 000

22

Elektroniske resepter, kan overføres

55 010 000

721

Statens helsetilsyn

1

Driftsutgifter

75 467 000

722

Norsk pasientskadeerstatning

1

Driftsutgifter

89 453 000

70

Dekning av advokatutgifter

29 037 000

71

Særskilte tilskudd

2 000 000

723

Pasientskadenemnda

1

Driftsutgifter

30 479 000

724

Helsepersonell og tilskudd til personelltiltak

1

Driftsutgifter

30 267 000

21

Forsøk og utvikling i primærhelsetjenesten, kan nyttes under post 70

16 572 000

61

Tilskudd til turnustjenesten

146 354 000

70

Andre tilskudd, kan nyttes under post 21

46 367 000

71

Tilskudd til Nordiska högskolan för folkhälsovetenskap mv.

15 451 000

725

Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten

1

Driftsutgifter

100 340 000

726

Habilitering, rehabilitering og tiltak for rusmiddelavhengige

21

Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 70

21 239 000

70

Tilskudd, kan nyttes under post 21

77 224 000

71

Kjøp av opptrening og helsetjenester, kan overføres

39 884 000

727

Tannhelsetjenesten

21

Forsøk og utvikling i tannhelsetjenesten, kan nyttes under post 70

9 500 000

70

Tilskudd, kan nyttes under post 21, kan overføres

56 378 000

728

Forsøk og utvikling mv.

21

Spesielle driftsutgifter

50 208 000

70

Tilskudd

23 357 000

729

Annen helsetjeneste

1

Driftsutgifter

42 128 000

60

Helsetjeneste til innsatte i fengsel

113 959 000

70

Behandlingsreiser til utlandet

100 236 000

71

Tilskudd til Norsk Pasientforening mv.

5 837 000

732

Regionale helseforetak

21

Forsøk og utvikling i sykehussektoren, kan overføres

8 095 000

70

Tilskudd til helseforetakene, kan overføres, kan nyttes under postene 72, 73, 74 og 75

619 218 000

72

Tilskudd til Helse Sør-Øst RHF, kan overføres

38 578 080 000

73

Tilskudd til Helse Vest RHF, kan overføres

13 167 191 000

74

Tilskudd til Helse Midt-Norge RHF, kan overføres

10 043 940 000

75

Tilskudd til Helse Nord RHF, kan overføres

9 011 808 000

76

Innsatsstyrt finansiering av sykehus, overslagsbevilgning

18 721 282 000

77

Refusjon poliklinisk virksomhet ved sykehus mv., overslagsbevilgning

2 042 346 000

78

Tilskudd til forskning og nasjonale medisinske kompetansesentre, kan overføres

832 312 000

79

Helse- og rehabiliteringstjenester for sykemeldte, kan overføres

478 048 000

81

Tilskudd til store byggeprosjekter, kan overføres

652 543 000

82

Investeringslån

1 075 812 000

83

Opptrekksrenter for lån fom. 2008, overslagsbevilgning

120 000 000

86

Driftskreditter

7 300 000 000

737

Kreftregisteret

70

Tilskudd

87 496 000

742

Kontrollkommisjonene og andre utgifter under psykisk helsevern

1

Driftsutgifter

35 610 000

70

Tilskudd

2 055 000

743

Statlige stimuleringstiltak for psykisk helse

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

23 015 000

62

Tilskudd til psykisk helsearbeid i kommuner, kan overføres

94 900 000

70

Kompetanse, utredninger og utviklingsarbeid, kan overføres

418 162 000

73

Tilskudd til arbeid med vold og traumatisk stress, kan overføres

114 966 000

75

Tilskudd til styrking av psykisk helsevern, kan overføres

44 625 000

744

Tvungen omsorg for psykisk utviklingshemmede

70

Fagenhet for tvungen omsorg

53 741 000

750

Statens legemiddelverk

1

Driftsutgifter

185 793 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

4 016 000

751

Apotekvesenet og legemiddelfaglige tiltak

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

11 788 000

70

Tilskudd

50 753 000

760

Utredningsvirksomhet mv.

21

Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 70

21 160 000

70

Tilskudd, kan nyttes under post 21

4 070 000

761

Tilskudd forvaltet av Helsedirektoratet

21

Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 79

147 744 000

60

Tilskudd til omsorgstjenester, kan overføres

161 584 000

61

Tilskudd til vertskommuner

941 098 000

63

Tilskudd til rusmiddeltiltak, kan overføres

256 578 000

66

Tilskudd til brukerstyrt personlig assistanse

79 767 000

67

Tilskudd til særskilte utviklingstiltak

35 738 000

70

Frivillig rusmiddelforebyggende arbeid mv., kan overføres

130 544 000

71

Tilskudd til frivillig arbeid

18 708 000

72

Tilskudd til Landsbystiftelsen

61 636 000

73

Tilskudd til døvblinde og døve

11 819 000

75

Kompetansetiltak

4 710 000

76

Tilskudd til opphold i institusjon for eldre med særskilte behov

7 477 000

77

Kompetansesentra mv.

92 914 000

79

Andre tilskudd, kan nyttes under post 21

12 206 000

2711

Spesialisthelsetjenester mv.

70

Refusjon spesialisthjelp

1 264 100 000

71

Refusjon psykologhjelp

182 000 000

72

Refusjon tannlegehjelp

1 320 000 000

76

Private laboratorier og røntgeninstitutt

369 000 000

2751

Legemidler mv.

70

Legemidler

7 655 600 000

71

Legeerklæringer

11 000 000

72

Sykepleieartikler

1 285 000 000

2752

Refusjon av egenbetaling

70

Refusjon av egenbetaling, egenandelstak 1

3 762 500 000

71

Refusjon av egenbetaling, egenandelstak 2

197 000 000

2755

Helsetjeneste i kommunene mv.

62

Tilskudd til fastlønnsordning fysioterapeuter, kan nyttes under post 71

220 000 000

70

Refusjon allmennlegehjelp

3 083 500 000

71

Refusjon fysioterapi, kan nyttes under post 62

1 768 000 000

72

Refusjon jordmorhjelp

39 000 000

73

Kiropraktorbehandling

80 000 000

75

Logopedisk og ortoptisk behandling

76 000 000

2790

Andre helsetiltak

70

Bidrag, lokalt

285 000 000

Totale utgifter

131 308 124 000

Inntekter

3703

Internasjonalt samarbeid

3

Refusjon fra Utenriksdepartementet

18 270 000

3710

Nasjonalt folkehelseinstitutt

2

Diverse inntekter

146 586 000

3

Vaksinesalg

105 300 000

3715

Statens strålevern

2

Salgs- og leieinntekter

1 818 000

5

Oppdragsinntekter

40 117 000

3716

Statens institutt for rusmiddelforskning

2

Oppdragsinntekter

2 112 000

3720

Helsedirektoratet

2

Salgs- og leieinntekter

2 332 000

4

Gebyrinntekter

1 457 000

3722

Norsk pasientskadeerstatning

2

Diverse inntekter

1 131 000

50

Premie fra private

3 500 000

3723

Pasientskadenemnda

50

Premie fra private

500 000

3724

Statens autorisasjonskontor for helsepersonell

2

Gebyrinntekter

17 923 000

3725

Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten

3

Oppdragsinntekter

120 000

3732

Regionale helseforetak

80

Renter på investeringslån

540 000 000

85

Avdrag på investeringslån f.o.m. 2008

25 000 000

86

Driftskreditter

1 300 000 000

3750

Statens legemiddelverk

2

Diverse inntekter

1 916 000

4

Registreringsavgift

111 215 000

6

Refusjonsavgift

2 412 000

3751

Apotekvesenet og legemiddelfaglige tiltak

3

Tilbakebetaling av lån

171 000

Totale inntekter

2 321 880 000

II

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Helse- og omsorgsdepartementet i 2009 kan:

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekter under

kap. 700 post 1

kap. 3700 post 2

kap. 703 postene 21, 60 og 70

kap. 3703 post 3

kap. 710 post 1

kap. 3710 post 2

kap. 710 post 21

kap. 3710 postene 2 og 3

kap. 715 postene 1 og 21

kap. 3715 postene 2 og 5

kap. 716 post 1

kap. 3716 post 2

kap. 720 postene 1 og 21

kap. 3720 postene 2 og 4

kap. 721 post 1

kap. 3721 postene 2 og 4

kap. 722 post 1

kap. 3722 post 2 og 50

kap. 723 post 1

kap. 3723 post 50

kap. 724 post 1

kap. 3724 post 2

kap. 725 post 1

kap. 3725 post 3

kap. 729 post 1

kap. 3729 post 2

kap. 750 post 1

kap. 3750 post 2

III

Bestillingsfullmakt

Stortinget samtykker i at Helse- og omsorgsdepartementet i 2009 kan foreta bestillinger ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

710

Nasjonalt folkehelseinstitutt

21

Spesielle driftsutgifter

180 mill. kroner

IV

Tilsagnsfullmakt

Stortinget samtykker i at Helse- og omsorgsdepartementet i 2009 kan gi tilsagn ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

761

Tilskudd forvaltet av Helsedirektoratet

60

Tilskudd til omsorgstjenester

1 mill. kroner

V

Diverse fullmakter

Stortinget samtykker i at:

  • 1. Helse- og omsorgsdepartementet i 2009 kan gi de regionale helseforetakene inntil 7,3 mrd. kroner i driftskreditt, men slik at utestående lån ved utgangen av 2009 ikke skal overstige 6 mrd. kroner.

  • 2. Helse- og omsorgsdepartementet gis fullmakt til å oppheve den klausul som er knyttet til begrensninger i avståelse og bruk av eiendommen Eg sykehus, gnr. 150 bnr. 1768, i Kristiansand kommune.

  • 3. investeringslån og driftskredittrammen til regionale helseforetak aktiveres i statens kapitalregnskap.

VI

Stortinget ber Regjeringen sørge for at avtalene som regionale helseforetak inngår med private og ideelle institusjoner, har lengre varighet, for eksempel 6 pluss 2 pluss 2 år.

VII

Stortinget ber Regjeringen sørge for at det er kapasitet ved psykiatriske sikkerhetsavdelinger i alle landets helseregioner som på kort varsel kan ta imot psykisk syke innsatte fra fengselsvesenet.

VIII

Stortinget ber Regjeringen komme til Stortinget med forslag om ny finansieringsmodell som fremmer bedre samhandling innenfor psykiske helsetjenester, og som sikrer pasienten et sammenhengende behandlingsforløp.

IX

Stortinget ber Regjeringen foreta en utredning som viser om det er iverksatt effektive tiltak for å rette opp de kritikkverdige forholdene som fremkom i Riksrevisjonens undersøkelse Rapport 3:7 (2006–2007), og om tiltakene har ført til mer likeverdige tjenester i hele landet.

X

Stortinget ber Regjeringen sørge for at det opprettes brukerstyrte behandlingsplasser ved de distriktspsykiatriske sentrene i hele landet.

XI

Stortinget ber Regjeringen om at det på bakgrunn av resultatene i rapporten som skal evaluere Opptrappingsplanen for psykisk helse som skal fremlegges i satsbudsjettet for 2010, fremmes forslag til konkrete tiltak for å nå de opprinnelige målene i opptrappingsplanen.

XII

Stortinget ber Regjeringen utrede behov og forankring av et tverrfaglig psykisk helsearbeid i kommunene.

XIII

Stortinget ber Regjeringen i presentasjon av KOSTRA-tall og rapporteringen av antall ansatte i omsorgssektoren synliggjøre hvordan sykefraværet har utviklet seg parallelt.