7. Sameiermøte

7.1 Sammendrag

       Departementet viser til at sameiermøtet har beslutningskompetanse på de områder der loven har bestemt at flertallet kan binde mindretallet. Sameiermøtet er likevel overordnet styret, i den forstand at sameierne gjennom sameiermøtet kan instruere styret. Bestemmelsene om sameiermøtet framgår av lovutkastets § 30.

       Sameiermøtet innebærer først og fremst en formalisering av framgangsmåten for å fatte flertallsvedtak blant sameierne. På de områder hvor flertallet kan binde mindretallet, er det som hovedregel tilstrekkelig med flertall blant de møtende på sameiermøtet. Kreves det derimot tilslutning fra den enkelte berørte sameier, er det ikke nok med tilslutning fra de frammøtte hvis noen ikke møter.

       De nærmere bestemmelsene om sameiermøtet skal mest mulig sikre at flertallsvedtakene bygger på et forsvarlig grunnlag. Lovutkastet inneholder bl.a. regler om innkalling, møteavvikling og avstemning, samt regler vedrørende stemmerett og ugildhet.

       Enkelte avgjørelser kan bare tas av sameiermøtet, jf. § 30 annet ledd og kapittel 1.6.2 ovenfor. Sameiermøtet er også tillagt oppgaver som valg av styre, behandling av årsberetning og behandling og godkjenning av regnskap (lovutkastet kapittel VII og VIII).

       Nytt i forhold til gjeldende rett er forslaget om at sameier har rett til å ha med seg rådgiver på sameiermøtet (møterett). Som en presisering av gjeldende rett foreslås at leier av bolig skal ha møte- og talerett på sameiermøtet.

7.2 Komiteens merknader

§ 33. Sameiermøte

       Komiteen slutter seg i hovedsak til proposisjonen, men mener det kan være nyttig at regler for sameiermøtet presiseres nærmere. På denne bakgrunn fremmer komiteen følgende forslag:

« § 33 første og andre ledd skal lyde:

       Alle sameiere har rett til å delta i sameiermøte, med forslags-, tale-, og stemmerett. For boligseksjoner har også sameierens ektefelle, samboer eller et annet medlem av sameierens husstand rett til å være til stede og til å uttale seg.

       Styremedlemmer, forretningsfører og leier av boligseksjon har rett til å være til stede i sameiermøte og til å uttale seg. Styreleder og forretningsfører har plikt til å være til stede med mindre det er åpenbart unødvendig, eller de har gyldig forfall. »

       Komiteen viser til sitt forslag til § 29 og foreslår at § 33 sjette ledd i proposisjonens lovutkast utgår.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti ønsker å presisere at hvis en sameier i en boligseksjon f.eks. er forhindret fra å møte, kan sameier være representert ved fullektig. Dette framgår av § 33 tredje ledd.

§ 34. Innkalling til sameiermøte

       Komiteen fremmer følgende forslag:

« § 34 tredje og fjerde ledd skal lyde:

       Innkallingen skjer skriftlig. I vedtektene kan bestemmes at innkallingen isteden eller i tillegg skal skje på annen måte. Sameiere som ikke selv bruker seksjonen har i alle fall krav på skriftlig innkalling.

       Innkallingen skal bestemt angi de saker som skal behandles i sameiermøtet. Skal et forslag som etter loven eller vedtektene må vedtas med minst to tredjedels flertall kunne behandles, må hovedinnholdet være angitt i innkallingen.

Fjerde ledd i proposisjonens lovutkast blir nytt femte ledd. »

§ 35. Ordinært sameiermøte

       Komiteen mener det kan være hensiktsmessig med enkelte presiseringer og foreslår følgende:

« § 35 skal lyde:

§ 35. Om hvilke saker sameiermøtet skal og kan behandle

       Sameiermøtet skal behandle saker angitt i innkallingen til møtet.

       Uten hensyn til om sakene er nevnt i innkallingen skal det ordinære sameiermøtet,

a) behandle styrets årsberetning,
b) behandle og eventuelt godkjenne styrets regnskap for foregående kalenderår og
c) velge styremedlemmer i den grad det følger av § 38.

       Årsberetning, regnskap og eventuell revisjonsberetning skal senest en uke før ordinært sameiermøte sendes ut til alle sameiere med kjent adresse. Dokumentene skal dessuten være tilgjengelige i sameiermøtet.

       Bortsett fra i tilfellene som nevnt i annet ledd, kan sameiermøtet bare treffe beslutning om saker som er angitt i innkallingen til møtet i samsvar med § 34 fjerde ledd. At saken ikke er nevnt i innkallingen, er likevel ikke til hinder for at det besluttes innkalt nytt sameiermøte til avgjørelse av forslag som er fremsatt i møtet. »