Departementet legger til grunn at balanseførte verdier
skal videreføres ved fusjon og fisjon som ikke er noen
reell transaksjon i samsvar med transaksjonsprinsippet i regnskapsloven § 4-1
nr. 1. Departementet mener at videreføring av balanseførte
verdier på slikt grunnlag (kontinuitetsgjennomskjæring)
bør gå foran bestemmelsene om vurdering av tingsinnskudd til
virkelig verdi i aksjeloven og allmennaksjeloven §§ 2-7
og 10-12. Dette er i tråd med forslaget i høringsnotatet
og støttes av de høringsinstanser som har uttalt
seg om dette.
Justisdepartementet foreslår i høringsbrev
25. november 1998 en endring i aksjeloven og allmennaksjeloven §§ 2-7
og 10-12. Det foreslås at tingsinnskudd skal vurderes til
virkelig verdi «med mindre det følger av regnskapsmessige
prinsipper at innskuddet skal videreføres til balanseførte
verdier», jf. også Justisdepartementets høringsuttalelse.
En slik endring vil gjøre det klart at kontinuitetsunntakene
i regnskapsloven og kontinuitetsgjennomskjæring etter transaksjonsprinsippet,
vil gå foran bestemmelsene i aksjeloven og allmennaksjeloven
om vurdering av tingsinnskudd til virkelig verdi. Etter aksjeloven
og allmennaksjeloven § 3-6 annet ledd annet punktum, skal
verdien av utdelinger fra selskapet beregnes etter virkelig verdi
på dagen for overføringen. I samråd med
Justisdepartementet legges det til grunn at dette er en selskapsrettslig
regel, som ikke gir anvisning på regnskapsføringen
av tingsuttak.
Departementet foreslår at det ikke fastsettes særregler
i regnskapsloven om kontinuitetsgjennomskjæring ved fusjon
og fisjon. En slik løsning forutsetter at det foretas endringer
i bestemmelsene om tingsinnskudd i aksjeloven og allmennaksjeloven
som foreslått av Justisdepartementet. En endring av disse
bestemmelsene som foreslått vil gjøre det klart
at kontinuitetsunntak etter regnskapsloven § 5-14
første ledd annet punktum, § 5-15, § 5-16
og kontinuitetsgjennomskjæring etter transaksjonsprinsippet,
vil gå foran bestemmelsene i aksjeloven og allmennaksjeloven om
vurdering av tingsinnskudd til virkelig verdi. I samråd
med Justisdepartementet er det besluttet å behandle dette
forslaget i en egen proposisjon om endringer i aksjeloven og allmennaksjeloven
som fremmes av Justisdepartementet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Dag
Terje Andersen, Berit Brørby, Erik Dalheim, Ranveig Frøiland,
Trond Giske, Tore Nordtun og Hill-Marta Solberg, fra Fremskrittspartiet,
Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti,
Randi Karlstrøm, lederen Lars Gunnar Lie og Ingebrigt S.
Sørfonn, fra Høyre, Børge Brende, Per-Kristian
Foss og Kjellaug Nakkim, fra Senterpartiet, Jørgen Holte,
fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, fra Venstre, Terje
Johansen, og fra Tverrpolitisk Folkevalgte, Steinar Bastesen,
slutter seg til departementets vurderinger vedrørende aksjelovgivningens
bestemmelser om tingsinnskudd og regnskapslovens bestemmelser om
regnskapsføring av fusjon og fisjon m.v.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre peker på at arbeidet med å innføre
de enkelte bestemmelser i den nye regnskapsloven pågår
nå for fullt i næringslivet. Dette arbeidet har
avdekket at enkeltbestemmelser i loven gir enkelte uheldige effekter.
Dette er særlig knyttet til at bedriftene pålegges
betydelig ekstraarbeid uten at informasjonsverdien bedres i forhold
til den merbelastningen som arbeidet innebærer for bedriftene
både med hensyn til personellmessige og økonomiske
ressurser. Det er viktig å foreta kost/nytte-vurderinger ved
innføring av nye regler i regnskapsloven.
Disse medlemmer peker særlig på tre
forhold som det straks bør gjøres noe med og som
det fremmes forslag om:
Bruk av egenkapitalmetoden i selskapsregnskapet
En adgang til, i unntakstilfeller, å kunne benytte ulike
regnskapsprinsipper i selskaps- og konsernregnskapet
Kost/nytte-betraktninger når det gjelder
resultatregnskapets artsinndeling. Det bør åpnes
for bruk av en funksjonsinndeling.
Disse medlemmer foreslår at det ikke
fastsettes særregler i regnskapsloven om kontinuitetsgjennomskjæring
ved fusjon og fisjon. En slik løsning forutsetter at det
foretas endringer i bestemmelsene om tingsinnskudd i aksjeloven
og allmennaksjeloven som foreslått av Justisdepartementet.
En endring av disse bestemmelsene som foreslått vil gjøre
det klart at kontinuitetsunntak etter regnskapsloven § 5-14
første ledd annet punktum, § 5-15, § 5-16
og kontinuitetsgjennomskjæring etter transaksjonsprinsippet,
vil gå foran bestemmelser i aksjeloven og allmennaksjeloven
om vurdering av tingsinnskudd til virkelig verdi. Man forutsetter
at kontinuitetsprinsippet således også skal kunne
benyttes ved omdannelse fra en selskapsform til en annen med samme
eiersammensetning når dette er i samsvar med regnskapslovgivningens
prinsipper om kontinuitet eller kontinuitetsgjennomskjæring.