Til Odelstinget
Miljøverndepartementet foreslår i proposisjonen endringer
i lov av 9. juni 1978 nr. 50 om kulturminner, kulturminneloven.
Endringene gjelder:
Tinglysing av automatisk fredede byggverk.
Fredning av stående byggverk fra perioden 1537-1649.
Meldeplikt for byggverk og anlegg fra 1650 til 1849.
Forenklet prosedyre for fredning av statens verneverdige
byggverk og anlegg.
Fredning av båter.
Styrket bevismessig stilling for automatisk fredede kulturminner.
Departementet viser til St.meld. nr. 58 (1996-1997) Miljøvernpolitikk
for en bærekraftig utvikling - Dugnad for framtida og Innst.
S. nr. 150 (1997-1998). Disse gir bakgrunn for forslagene om innføring
av hjemmel til å tinglyse automatisk fredede kulturminner
og hjemmel til å frede spesielt verdifulle eller utsatte
bygningstyper fra bestemte tidsperioder. Forslag om å innføre
en hjemmel for det offentlige til å erverve eiendomsrett
til løse kulturminner, er en oppfølging av et
privat lovforslag fra Stortinget av mars 1997.
Departementet viser til at mange fredede og andre verdifulle
kulturminner skades eller ødelegges som følge
av ulike typer inngrep og tiltak. Dette skyldes ofte manglende kjennskap
til kulturminnene og deres verneverdi. Proposisjonen inneholder
derfor forslag som skal bidra til å redusere tapet av denne
delen av vår kulturarv.
Videre vises det til at alle faste kulturminner fra før
1537 og samiske kulturminner eldre enn 100 år er automatisk
fredet etter kulturminneloven, uavhengig av om kulturminnet er kjent
eller ikke. Til tross for at en rekke av disse kulturminnene er
registrert og kartlagt har det ofte vist seg at grunneiere og andre
tiltakshavere ikke har tilstrekkelig kunnskap om registreringene.
Dette fører til at mange automatisk fredede kulturminner ødelegges
(ca. 1 pst. pr. år) og at eksistensen av et kulturminne
blir bestridt av tiltakshaver. For å sikre større
notoritet og publisitet for automatisk fredede byggverk foreslår
departementet at disse skal kunne tinglyses, på linje med
det som gjøres i dag med de vedtaksfredede byggverkene.
Stående byggverk oppført etter 1536 er i utgangspunktet
ikke omfattet av lovens fredningsbestemmelser. Erfaringstall viser
at ca. 1 pst. av bygninger fra perioden 1537 til 1900 forsvinner
hvert år, og departementet viser til at om denne utviklingen
fortsetter vil vi om noen år ha få byggverk igjen
fra den tidligste perioden etter 1536.
Departementet foreslår å flytte grensen for
den automatiske fredningen for stående byggverk fra 1537 til
1650. Dette vil omfatte i underkant av 2 000 byggverk knyttet
til gårdsbebyggelse, kirker og noen få byhus.
Tall viser at ca. 1 pst. av disse byggene går tapt hvert år.
Fortsetter denne utviklingen vil vi om noen år ha svært
få byggverk igjen fra den tidligste perioden etter 1537.
Begrunnelsen for å flytte fredningsgrensen er at byggeskikken
fra middelalderen i stor grad varte fram til midten av 1600-tallet.
Det skriftlige materiale fra denne perioden er ytterst sparsomt,
og dokumentasjonen om dette er for en stor del å finne
i de bevarte byggverkene. Kildeverdiene som disse byggverkene representerer
er derfor betydelig.
Departementet viser til at det er et problem at mange kommuner
ikke varsler kulturminneforvaltningen om søknader om riving/ombygging
av bevaringsverdige byggverk og anlegg. Det foreslås derfor
at kommunen plikter å oversende melding om slike søknader
til kulturminneforvaltningen for uttalelse innen fire uker, før
det kan gis tillatelse til riving eller vesentlig endring av byggverk/anlegg
oppført før 1850. Dersom kommunen tillater slik
riving/ombygging i strid med kulturminneforvaltningens
anbefaling, skal kommunen straks gi melding om dette til kulturminneforvaltningen.
Det foreslås i proposisjonen videre å innføre
en forenklet saksbehandlingsprosedyre for å frede verneverdige
byggverk og anlegg i statlig eie. Forslaget innebærer ingen
endring i gjeldende vernekriterier for å frede slike byggverk.
Formålet er å sikre disse byggverkene på en
mer effektiv og ressursbesparende måte enn etter dagens
system. Fredningsprosessen skal følge saksbehandlingen
i forvaltningsloven kapittel VII om forskrifter. Dette dreier seg
ofte om byggverk av stor nasjonal betydning knyttet til oppbyggingen
og utviklingen av Norge som velferdsstat.
Selv om staten har eiendomsrett til flere av de mest verdifulle
gjenstander fra oldtid og middelalder, er fortsatt en del slike
gjenstander i privat eie. Det foreslås en hjemmel for at
det offentlige kan sikre seg løse kulturminner gjennom
forkjøpsrett ved auksjonssalg eller ved ekspropriasjon.
I dag er en båt kun beskyttet mot inngrep etter kulturminneloven
hvis den er eldre enn 100 år og ligger under vann. Norge
er en kyst- og sjøfartsnasjon og flere av våre
flytende båter er av stor kulturhistorisk verdi. Det foreslås
i proposisjonen derfor en hjemmel for å kunne frede særlig
verdifulle flytende båter.
Departementet foreslår at det for verneverdige båter,
motorvogner, luftfartøy og skinnegående materiell
som er eldre enn 50 år, må innhentes tillatelse
til utførsel. I tillegg foreslås det at utførselstillatelse
for malerier, skulpturer og annen bildende kunst, kunsthåndverk
og prototyper for designprodukter ikke skal være nødvendig
for kunstverk yngre enn 50 år.
Det foreslås også mindre endringer vedrørende den
bevismessige stillingen knyttet til automatisk fredede kulturminner,
pløyedybde ved fortsatt drift av beite og innmark over
automatisk fredede kulturminner, forbud mot å skade, rive
m.m. fredede byggverk og anlegg, pålegg om utbedringer
etter skade på fredet byggverk og i straffebestemmelsen.
Miljøverndepartementet viser til at utgifter som følge
av endringsforslagene skal dekkes innenfor de til enhver tid gjeldende
budsjettrammer.
Det er i proposisjonen gjort rede for høringsprosessen
i forbindelse med lovendringsforslagene, og departementets vurderinger
av de innkomne høringsuttalelsene er presentert.
Regjeringen vurderer det slik at det haster med å få gjennomført
endringer i loven på de områdene det redegjøres
for i proposisjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Olav
Akselsen, Aud Blattmann, Gunn Karin Gjul, Bent Hegna, Torny Pedersen
og lederen Jens Stoltenberg, fra Fremskrittspartiet, øyvind Korsberg
og øyvind Vaksdal, fra Kristelig Folkeparti, Bror Yngve Rahm og
Lars Rise, fra Høyre, Jan Johnsen og Jan Tore Sanner, fra Senterpartiet,
Magnar Lussand, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland,
og fra Venstre, Gunnar Kvassheim, viser til behandling av
St.meld. nr. 58 (1996-1997), Miljøvernpolitikk for en bærekraftig
utvikling, der det ble uttrykt bekymring for at mange fredede og
andre verdifulle kulturminner skades eller ødelegges som
følge av ulike typer inngrep og tiltak. De store tapstallene
knyttet til kulturminner har vist at det er et klart behov for å styrke
vernet og bedre beskyttelsen. Endringsforslagene omfattet bl.a.
innføring av hjemmel for å tinglyse automatisk
fredede kulturminner og hjemmel til å frede spesielt verdifulle eller
utsatte bygningstyper fra bestemte tidsperioder.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Venstre, viser til at i Innst. S. nr. 150 (1997-1998) sluttet
en samlet energi- og miljøkomité seg til forslagene
i meldingen. Flertallet vil understreke at det haster å få gjennomført
endringer i lov av 9. juni 1978 om kulturminner, slik at
en kan unngå den faretruende utviklingen en har sett og
fremdeles ser.
Det foreliggende forslaget er begrenset til å gjelde de
områder hvor det allerede er identifisert et endringsbehov,
og hvor behovet er mest påtrengende ut fra de utfordringene
kulturminneforvaltningen står overfor. Flertallet har
merket seg at det er kommet i overkant av 120 høringsuttalelser
til forslaget om endring i kulturminneloven. Et stort flertall av
disse er generelt positive til endringsforslagene, og det er klart flertall
som støtter de enkelte endringsforslagene.
Komiteen vil peke på at i
Innst. S. nr. 150 (1997-1998) til St.meld. nr. 58 går en
samlet komité inn for at Regjeringen gjennomgår
de skatter og avgifter som pålegges eiere av kulturminner.
Formålet med dette må være å hindre
at skatte- og avgiftssystemet motvirker privat verneinnsats. Komiteen ba om
at det måtte nedsettes et offentlig utvalg for å utrede
mål og virkemiddel innenfor kulturminneforvaltningen, men
understreket at slik utredning ikke måtte forsinke igangværende
reformarbeid.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, vil presisere at kulturminnevernet er under
press, at mange kulturminner går tapt hvert år
og at det haster med økt innsats.
Flertallet vil vise til den betydelige innsatsen eiere
av kulturminner utfører. Denne innsatsen er avgjørende
for bevaringen av vår kulturarv. Samtidig skaper dagens
regelverk økonomiske byrder for mange eiere av kulturminner
og svekker deres muligheter til å ta et tilstrekkelig ansvar
for kulturminnevern.
Flertallet viser til Innst. S. nr. 150 (1997-1998)
- om miljøvernpolitikk for en bærekraftig utvikling
m.v., der komiteen ba om en total gjennomgang av kulturminnepolitikken,
og at det i den forbindelse ble satt ned et offentlig utvalg. Noen
av formålene med en slik gjennomgang skulle være å hindre
at skatte- og avgiftssystemet motvirker privat verneinnsats, og
at det ble lagt vekt på å belyse eiers rolle og
situasjon som aktør i kulturminnearbeidet, herunder også rammebetingelser.
Utvalget skal legge fram sin utredning våren 2001.
Flertallet forutsetter at Miljøverndepartementet
følger opp utvalgets arbeid og så raskt som mulig legger
fram for Stortinget eventuelt ytterligere endringer og forbedringer
av någjeldende lov.
Det ble i Innst. S. nr. 150 (1997-1998) presisert at utvalgets
arbeid ikke skulle bremse viktig registreringsarbeid eller annet
igangsatt arbeid for å sikre vår nasjonale kulturarv. Flertallet vil
understreke at arbeidet med registrering av kulturminner må gis
høy prioritet.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Venstre, støtter derfor Regjeringens forslag om at
grensen for automatisk fredning for stående byggverk flyttes
fra 1537 til 1649.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, vil vise
til budsjettavtalen for 2000 mellom Arbeiderpartiet og sentrumspartiene,
der det ble enighet om å styrke kulturminnevernet med 7,2
mill. kroner. Det ble også enighet om at «det
skal fremlegges en opptrappingsplan for årlige bevilgninger
til kulturminnevern knyttet til det økte behovet som oppstår
ved lovendringen».
Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra
Fremskrittspartiet, vil samtidig rette fokus mot fartøyvern.
Fartøyer er en ny type fredningsobjekter, og det er derfor
meget viktig å sette inn ressurser også på denne
delen av kulturminnevernet.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre og Sosialistisk Venstreparti, mener en betydelig svakhet
med Regjeringens forslag er at det i budsjettet 2000 ikke følger økonomiske
midler til å ivareta utvidelsen, og at dette vil skape
ytterligere press på kulturminnevernet.
Komiteens medlemmer fra Kristelig folkeparti,
Senterpartiet og Venstre vil peke på at det ikke
er praksis at det følger penger med odelstingsproposisjoner,
men at vedtak blir fulgt opp i påfølgende budsjett.
Siden denne proposisjonen ble lagt fram allerede i februar 1999,
har komiteens lange behandlingstid medvirket til at det ikke ble
oppfølging i budsjettet for 2000.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til den prioritering området har fått i partiets
primærforslag i budsjettbehandlingen, jf. Budsjett-innst.
S. nr. 9 (1999-2000).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at eiere av kulturminner forvalter en
viktig del av vår felles kulturarv. Gjennom generasjoner
har familier, enkeltpersoner og lag tatt vare på byggverk
og anlegg som i dag er en del av vår kulturarv. Disse
medlemmer mener at stolte, engasjerte og aktive eiere av
kulturminner er kulturminnevernets viktigste aktivum. Disse medlemmer mener
at kulturminneloven burde vært utformet med et rettighetselement
som åpner for å gi eieren økonomisk kompensasjon
og incitament i forholdt til eventuelle tap vedkommende lider ved
at eiendommen fredes, og for de byrder han pålegges gjennom økte
krav til vedlikehold og skjøtsel.
Disse medlemmer vil peke på at det ved
revisjonen av kulturminneloven ikke er foretatt grep for å styrke
stillingen for eierne av kulturminner. Vernemyndigheten kan, som
før, pålegge private eiere plikter knyttet til
istandsetting og vedlikehold, uten å gi kompensasjon for
merkostnader ved antikvarisk arbeid. De økonomiske merbelastningene
dette medfører kan i mange tilfeller ha den konsekvens
at det ikke blir foretatt noe vedlikehold eller restaurering. Disse medlemmer vil
advare mot en utvikling hvor en praktisk konsekvens av fredning
blir at kulturminner blir stående og forfalle. Disse
medlemmer viser til at private eiere av kulturminner og
deres organisasjoner har reagert sterkt på at flere kulturminner
skal vernes, uten at man i loven drøfter eiers rettsstilling. Disse
medlemmer vil derfor primært foreslå at proposisjonen
sendes tilbake til Regjeringen, med anmodning om at dette perspektivet
vurderes før loven utvides.
Disse medlemmer konstaterer at det ikke synes å være
flertall for et slikt forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at i Innst. S. nr. 150 (1997-1998) til St.meld. nr. 58 går
en samlet komité inn for at Regjeringen gjennomgår
de skatter og avgifter som pålegges eiere av kulturminner.
Formålet med dette må være å hindre
at skatte- og avgiftssystemet motvirker privat verneinnsats. Det
ble bedt om at det måtte nedsettes et offentlig utvalg
for å utrede mål og virkemiddel innenfor kulturminneforvaltningen.
Disse medlemmer vil gå imot en forverring av
kulturminneloven for private eiere, og vil derfor gå imot
lovendringsforslaget.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil subsidiært
støtte forslaget om å utvide grensen om automatisk
fredning av byggverk, men samtidig be Regjeringen om å komme
tilbake til Stortinget med forslag som kan styrke eiers rettsstilling
ved vern av kulturminner for å sikre balanse mellom de
plikter staten pålegger og de rettigheter eier av et kulturminne
har. Sentralt i denne sammenheng vil være forslag som fokuserer
på statens økonomiske ansvar ved fredning av privat
eiendom.
Disse medlemmer peker på at et fredningsvedtak
i en del tilfeller kan medføre en reduksjon av eiendommens
verdi. For naturvern, kan det etter naturvernloven § 20,
ytes erstatning for verdireduksjon ved vern av naturområder
til grunneier. Det er naturlig at et slikt system vurderes også for
kulturminnevern. Disse medlemmer viser videre til
Dokument nr. 8:14 (1999-2000) om endring av § 10
i kulturminneloven, som innebærer at staten bærer
utgiftene til særskilt gransking av automatisk fredede kulturminner
m.v. Disse medlemmer mener at dette er en viktig
problemstilling som bør utredes videre av departementet.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, vil fremme forslag om at det utredes forskjellige
alternative støtteordninger/incitamenter for å sikre
vernetiltak, oppussing, restaurering og annet vedlikehold.
Flertallet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2001 fremme konkrete forslag til forbedrede støtteordninger
og andre incitamenter for å sikre vernetiltak, restaurering,
oppussing og annet vedlikehold i henhold til kulturminneloven.»
Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer
i tillegg følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen utrede ulike alternative
ordninger for å styrke eiers rettsstilling ved fredning
av kulturminner deriblant innføring av en egen erstatningsparagraf
i kulturminneloven, og spørsmålet om staten bør
dekke kostnadene fullt ut til særskilt gransking for iverksetting
av tiltak, jf. kulturminneloven § 10. Formålet
må være å sikre en bedre balanse mellom
de plikter staten pålegger og de rettigheter eier av et
kulturminne har. Regjeringen bes komme tilbake til Stortinget i
egnet form i løpet av år 2000.»
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til Innst. S. nr. 150 (1997-1998)
der en samlet energi- og miljøkomité sluttet seg
til forslaget om å innføre en hjemmel til å tinglyse
automatisk fredede kulturminner. Bakgrunnen for forslaget er ønsket
om å redusere det ukontrollerte tapet av automatisk fredede
kulturminner.
Flertallet sier seg enig i at tinglysing forbeholdes
stående byggverk som er automatisk fredet, og at tinglysing
gir best allmenn kjennskap (notoritet) og publisitet.
Flertallet vil peke på viktigheten av å avklare myndighetsapektet
rundt tinglysing, og at dette vil gå klart fram i forskriften
i etterkant av lovendringen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, er kjent med at grensen for automatisk fredning
av faste kulturminner fra oldtid og middelalder (før 1537)
ble tatt inn allerede i vår første lov om fredning
og bevaring av fortidslevninger fra 1905. Det er naturlig at denne grensen
blir endret, både på grunn av tiden som har gått,
og nye kunnskaper om den aktuelle perioden.
Svært mange sjeldne og til dels autentiske byggverk
fra tiden etter 1536 er uten et lovmessig vern, ut over plan- og
bygningslovens bestemmelser om at riving av bygning krever kommunens
godkjennelse. Flertallet vil peke på at
store verneverdier er knyttet til bygningstypene fra den tidligste
perioden etter 1536, og sier seg enig i at alle kjente stående
byggverk som er oppført før 1650 blir automatisk
fredet etter loven. En er kjent med at byggverk fra denne perioden først
og fremst er knyttet til gårdsbebyggelse, kirker og noen
byhus.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Venstre, har merket seg at det er meget bred støtte
for forslaget om å endre fredningsperioden.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til
sine innledende merknader.
Disse medlemmer vil for øvrig presisere
at alminnelige rettssikkerhetsgarantier bør ivaretas ved at
automatisk fredete kulturminner bør underlegges en saksbehandling
i forkant av fredningsvedtaket som gir grunneierne rettigheter etter
forvaltningslovens bestemmelser om enkeltvedtak. Disse medlemmer legger
til grunn at departementet etablerer en saksbehandling i tråd
med dette.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, vil peke på at lovfesting av meldeplikt
for alle søknader etter plan- og bygningslovens bestemmelser
om riving eller vesentlig ombygging, skal være et virkemiddel
som vil medføre en plikt til å vurdere verneverdi
av byggverk ved arealplanlegging og byggesaksbehandling etter plan-
og bygningsloven. Flertallet mener det må være
en målsetting å sikre en forsvarlig forvaltning
av byggevirksomheten før 1850, da industrialismen førte til
store endringer i byggeskikk og nye materialer og teknikker ble
innført.
Flertallet viser til at meldeplikten ikke i seg selv
vil gi hjemmel til å nekte en uønsket riving eller endring
av en bygning, men i noen tilfelle vil den kunne utløse
klage på rive-/ombyggingsvedtaket eller vedtak
om fredning eller midlertidig fredning etter kulturminneloven. Meldeplikten
kan også etter komiteens mening føre til øket
bevisstgjøring lokalt i kommunene.
Flertallet vil understreke at rask saksgang er viktig
i forhold til innbyggerne, og at meldeplikten må gjennomføres
på en måte som er forenlig med serviceorientert
forvaltning.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, er kjent med at statens bygninger ble holdt
utenfor da bygningsfredningsloven ble vedtatt i 1920 ut fra den
forutsetning at staten ville ta vare på egen bygningsarv
uten fredning. Dette har ikke fungert fullt ut tilfredsstillende,
noe som er lite heldig og bidrar til å svekke troverdigheten i
fredningsinstituttet. Flertallet vil derfor slutte
seg til at det etableres et formelt vern av statens byggverk.
Flertallet slutter seg også til forslaget
om at fredning kan skje ved forskrift og at fredningsprosessen skal
følge saksbehandlingsreglene i forvaltningslovens kapitel
VII Om forskrifter. Slik kan en få en rutine som er rask,
og mer effektiv og ressursbesparende enn etter det ordinære
systemet. Flertallet mener dette er forsvarlig, da
fredning av statens egne byggverk og anlegg ikke i så stor
grad berører regionale og lokale arealplaninteresser.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Venstre, peker på at den foreslåtte forkjøpsretten
skal sikre at verdifulle løsøregjenstander ikke
blir solgt ut av sitt historiske miljø hvor de har best
mulighet til å få et vern til beste for allmennheten. Bestemmelsen
er ment å være en «sikkerhetsventil» i forhold
til gjenstander som det er av nasjonal interesse å ha i
offentlig eie. Det er ikke aktuelt å erverve et større
antall løse kulturminner etter bestemmelsen.
Flertallet slutter seg til den foreslåtte
ordningen, og peker på at det offentlige skal gi full erstatning for
tingen som erverves.
Komiteens medlemmer fra Høyre støtter
forslag om å innføre en forkjøpsrett
for løse kulturminner, men vil gå imot regjeringens
forslag om å åpne for ekspropriasjon. Disse
medlemmer understreker at ekspropriasjon er et alvorlig
inngrep overfor den enkelte borgers rettigheter. Det er en ordning
som bør reserveres til områder hvor det står
vesentlige samfunnsinteresser på spill som ikke kan sikres
med andre system. Disse medlemmer kan ikke se at
departementet har dokumentert at det foreligger et slikt ekstraordinært
behov som nødvendiggjør at det åpnes
for ekspropriasjon, og mener derfor at en forkjøpsrettsordning
må være tilstrekkelig.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
Ǥ 12 syvende ledd skal lyde:
Selges løse kulturminner som nevnt i første
ledd bokstav a-c på auksjon, har staten, eller dernest
vedkommende fylkeskommune eller kommune hvor gjenstanden har vært
oppbevart eller har sin opprinnelse, rett til å tre inn
i høyeste bud innen tre uker. Når særlige
grunner foreligger omfattes også løse kulturminner
uten hensyn til alder.»
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, er kjent med at kulturminneloven mangler
hjemmel til å frede løse tekniske kulturminner,
som eldre verneverdige båter, motorvogner, luftfartøy
og jernbanemateriell, og at båter må være
eldre enn 100 år og ha sunket for å vernes etter
den någjeldende lov.
Flertallet mener det er viktig å sikre
at verneverdige flytende båter blir beskyttet, og støtter
forslaget. Norge er en kyst- og sjøfartsnasjon med sterke tradisjoner
for bygging og bruk av båter. Det er et nasjonalt ansvar å sikre
et representativt utvalg av verneverdige båter for nålevende
og fremtidige generasjoner.
Flertallet vil peke på at andre vernetiltak
enn fredning, for eksempel inngåelse av frivillige avtaler med
eiere og brukere om drift og vedlikehold, kan være aktuelt
for de største båttypene. Dette kan også være
aktuelt for andre båttyper. Det må satses på et begrenset
antall særs verneverdige båter i første
omgang. Flertallet vil også peke på at
hensynet til eiers interesser, for eksempel ved utøvelse
av næringsvirksomhet, må veie tungt i disse sakene.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, gir uttrykk for at det foreslåtte
endringene i regelverket, med en generell tidsgrense på 50 år,
vil gjøre regelverket lettere håndterlig for de
institusjoner som skal behandle søknader om utførsel. Komiteen er
kjent med at dagens bestemmelser kompliserer på unødig
vis og virker lite stimulerende på aktiv kulturutveksling
med utlandet.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, er kjent med at kulturminneforvaltningen
og politiet har problemer med å håndheve fredning
bevismessig, noe som kan ha bidratt til det økende tapet
av automatisk fredede kulturminner etter annen verdenskrig. Flertallet ser
derfor behovet for å styrke den bevismessige stillingen
for de objekter/områder som er registrert som automatisk
fredet.
Forslag fra Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen utrede ulike alternative ordninger
for å styrke eiers rettsstilling ved fredning av kulturminner,
deriblant, innføring av en egen erstatningsparagraf i kulturminneloven,
og spørsmålet om staten bør dekke kostnadene
fullt ut til særskilt gransking for iverksetting av tiltak,
jf. kulturminneloven § 10. Formålet må være å sikre
en bedre balanse mellom de plikter staten pålegger og de
rettigheter eier av et kulturminne har. Regjeringen bes komme tilbake
til Stortinget i egnet form i løpet av år 2000.
Forslag 2
I lov av 9. juni 1978 nr. 50 om kulturminner gjøres
følgende endring:
§ 12 syvende ledd skal lyde:
Selges løse kulturminner som nevnt i første
ledd bokstav a-c på auksjon, har staten, eller dernest
vedkommende fylkeskommune eller kommune hvor gjenstanden har vært
oppbevart eller har sin opprinnelse, rett til å tre inn
i høyeste bud innen tre uker. Når særlige
grunner foreligger omfattes også løse kulturminner
uten hensyn til alder.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre
slike
vedtak:
A.
vedtak til lov
om endringer i lov 9 juni 1978 nr. 50
om kulturminner
I
I lov 9. juni 1978 nr. 50 om kulturminner gjøres følgende
endringer:
§ 3 annet ledd skal lyde:
Er marken over et automatisk fredet kulturminne eller i
et område som nevnt i § 6, tidligere nyttet til
beite eller innmark, kan den fortsatt nyttes til disse formål
hvis ikke vedkommende myndighet bestemmer noe annet. Uten
tillatelse av vedkommende myndighet må det ikke foretas
pløying og annet jordarbeid dypere enn tidligere.
§ 4 første ledd bokstav a skal
lyde:
Følgende kulturminner fra oldtid og middelalder (inntil år
1537) er fredet:
a) Boplasser, huler, hellere med spor etter folk
som har holdt til eller arbeidet der, hus- eller kirketufter, kirker,
hus og byggverk av alle slag, og rester eller
deler av dem, gårdshauger, gårds- og tunanlegg
og andre bebyggelseskonsentrasjoner som stapelplasser og markedsplasser,
byanlegg og liknende eller rester av dem.
§ 4 tredje til og med sjette ledd skal lyde:
Automatisk fredet er de til enhver tid erklærte stående
byggverk med opprinnelse fra perioden 1537-1649, dersom ikke annet
er bestemt av vedkommende myndighet. § 15 tredje og fjerde
ledd får tilsvarende anvendelse for automatisk fredete
byggverk fra perioden 1537-1649. Dispensasjon fra fredningen kan skje
etter § 15 a.
Bestemmelsene i §§ 16-18 kommer
til anvendelse for alle automatisk fredete byggverk som nevnt i
første til tredje ledd så langt det passer.
Objekt eller område registrert av vedkommende myndighet
eller avmerket i GAB-registeret, jf. lov av 23. juni 1978 nr. 70
(Delingsloven) § 4-1 fjerde ledd, som automatisk fredet
kulturminne, skal alltid regnes som et automatisk fredet kulturminne,
med mindre det føres bevis for det motsatte.
Departementet avgjør i tvilstilfelle
med bindende virkning om et kulturminne er automatisk fredet etter bestemmelsen
her.
§ 5 skal lyde:
§ 5 Tinglysing av automatisk fredete
byggverk
Vedkommende myndighet skal sørge for
at alle byggverk som er automatisk fredet etter § 4, med
tilhørende sikringssone, tinglyses som fredet eiendom.
§ 12 tredje til og med syvende ledd skal
lyde:
Departementet kan ekspropriere løse kulturminner
som nevnt i første ledd bokstav a-c, dersom gjenstanden
bør være i offentlig eie ut fra nasjonale kulturminnehensyn
og inngrepet utvilsomt er mer til gagn enn skade. Når særlige
grunner foreligger omfattes også løse kulturminner
uten hensyn til alder.
Departementet skal påse at eiere, rettighetshavere
og andre som har særlig interesse i saken, gis anledning
til å uttale seg før vedtak fattes. Det skal settes en
rimelig frist for uttalelse som ikke må settes kortere enn
6 uker. Når et forslag til ekspropriasjon er utarbeidet,
skal det kunngjøres i Norsk Lysingsblad og minst to aviser
som er alminnelig lest på stedet, at forslaget om ekspropriasjon
er lagt ut til offentlig ettersyn.
Eiere av og rettighetshavere til løse
kulturminner som blir ekspropriert, har krav på erstatning
av det offentlige for økonomisk tap som følge
av vedtaket. Dersom partene ikke blir enige om hvilken erstatning som
skal gis, fastsettes erstatningen ved rettslig skjønn.
For øvrig kommer lov av 23. oktober 1959
nr. 3 om oreigning av fast eigedom til anvendelse så langt det
passer.
Selges slike gjenstander på auksjon,
har staten, eller dernest vedkommende fylkeskommune eller kommune
hvor gjenstanden har vært oppbevart eller har sin opprinnelse,
rett til å tre inn i høyeste bud innen tre uker.
Kap. IV skal lyde:
Kapittel IV. Skipsfunn og fartøyvern
§ 14 a skal lyde:
§ 14 a Fredning av båter
Departementet kan frede båter av særlig
kulturhistorisk verdi. Fredningsvedtaket omfatter fast inventar
og utstyr. Når særlige grunner tilsier det, kan også større
løst inventar medtas. I slike tilfeller må hver
enkelt gjenstand særskilt spesifiseres.
I fredningsvedtaket kan departementet forby eller på annen
måte regulere alle typer tiltak som er egnet til å motvirke
formålet med fredningen.
Vedtak om fredning skal om mulig avmerkes i vedkommende
skipsregister. Bestemmelsene i §§ 15 a og 22 nr.
4 gjelder tilsvarende. §§ 16-18 kommer til anvendelse
så langt det passer.
§ 15 fjerde ledd skal lyde:
Dersom det i fredningsvedtaket ikke er gitt nærmere
regler om fredningens innhold, må ingen rive, flytte, påbygge,
endre, forandre materialer eller farger eller foreta andre endringer
som går lenger enn vanlig vedlikehold. Tiltak ut over dette
krever tillatelse av vedkommende myndighet etter § 15 a.
Dette omfatter også fast inventar.
§ 16 skal lyde:
§ 16 Pålegg om utbedring etter
skade på fredet byggverk eller anlegg
Påbegynner eier eller bruker arbeid i
strid med fredning eller gjør han skade på fredet
byggverk eller anlegg, kan han pålegges å føre
kulturminnet tilbake til tidligere stand innen rimelig frist. Det
samme gjelder når noen andre gjør skade på fredet
byggverk eller anlegg og eier eller bruker kjente til dette, uten å søke å forhindre
skaden.
Etterkommes ikke pålegget, kan vedkommende myndighet
la arbeidet utføre på eiers eller brukers bekostning.
Kravet er tvangsgrunnlag for utlegg.
§ 17 skal lyde:
§ 17 Vedlikehold av fredet byggverk m.v.
Får vedkommende myndighet rede på at et fredet byggverk er
i ferd med å forfalle av mangel på vedlikehold,
kan byggverket undersøkes. Er det fare
for at det forfaller, kan - med samtykke av departementet - eieren
eller brukeren innen en rimelig frist bli pålagt å gjennomføre
tiltak for å motvirke dette. Følges ikke pålegget
får § 16 tilsvarende anvendelse, om ikke eier eller
bruker påviser at han ikke makter istandsettingen av økonomiske
grunner.
Departementet kan gi eier eller bruker tilskudd til vedlikehold,
eller til endringer godkjent av vedkommende myndighet etter loven
her.
§ 18 skal lyde:
§ 18 Skade ved brann m.v.
Blir fredet byggverk m.v. skadet ved
brann eller annen ulykke, skal eier eller bruker melde fra til vedkommende
myndighet så snart som mulig. Denne avgjør innen
6 uker om kulturminnet skal istandsettes eller gjenreises. Fristen
kan forlenges av departementet.
Er byggverket forsikret og selskapet
er underrettet om fredningen, plikter det å melde fra til
vedkommende myndighet når forsikringstilfellet er inntrådt. Denne
kan bestemme at selskapet ikke skal utbetale forsikringssummen
før saken er avgjort etter første ledd.
§ 22 nr. 1 første ledd skal lyde:
1. Når et arbeid med fredning etter denne lov (jf. §§ 15,
19 og 20) starter opp, skal det tas kontakt med berørte
kommuner for å drøfte avgrensning av området,
innhold i fredningsbestemmelser og spørsmål for øvrig
av betydning for kommunens og fylkeskommunens planarbeid.
§ 22 a skal lyde:
§ 22 a Fredning av byggverk og anlegg
i statens eie
Departementet kan vedta forskrift om fredning
av slike byggverk og anlegg m.v. som er nevnt i § 15 og som
er i statens eie. Selges byggverket eller anlegget ut av statens
eie, skal fredningen tinglyses, jf. § 22 nr. 5.
Bestemmelsene i §§ 15 tredje
og fjerde ledd, 15 a første ledd, 16-18 og 22 nr. 4 gjelder
tilsvarende.
Fredning av område til beskyttelse av
fredet byggverk og anlegg i statens eie foretas etter § 19,
jf. § 22.
§ 23 første ledd skal lyde:
Uten departementets tillatelse må det ikke føres
ut av landet:
a) Automatisk fredete kulturminner i medhold av loven
her.
b) Bygninger av alle slag og deler av slike, mynter, arkivsaker,
manuskripter, segl og signeter, møbler og annet innbo eller
løsøre, drakter, våpen og liknende ting
av kunst-, kultur- eller personalhistorisk interesse som er eldre
enn 100 år. Når særlige grunner
taler for det, kan departementet fastsette at utførselsforbudet
skal omfatte slike gjenstander uten hensyn til alder.
c) Samiske kulturminner uten hensyn til alder.
d) Minner om fremstående eller sentrale
personer og minner fra virksomheter og hendelser av betydning for
norsk historie uten hensyn til alder.
e) Malerier, skulpturer og annen bildende kunst, kunsthåndverk
og prototyper for designprodukter eldre enn 50 år.
f) Båter, motorvogner, luftfartøy
og skinnegående materiell eller deler av slike eldre enn
50 år.
§ 25 annet ledd skal lyde:
Kommunen plikter å sende søknad
om riving eller vesentlig endring av ikke fredet byggverk eller
anlegg oppført før 1850 til vedkommende myndighet
senest fire uker før søknaden avgjøres.
Vedtak om riving eller vesentlig endring av slike byggverk og anlegg skal
umiddelbart sendes vedkommende myndighet, dersom denne myndigheten
har uttalt seg mot riving eller vesentlig endring.
§ 27 skal lyde:
§ 27 Straff
Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer forbud, påbud,
vilkår eller bestemmelser gitt i eller i medhold av loven
her, straffes med bøter eller fengsel i inntil 1 år. Under
særdeles skjerpende omstendigheter kan fengsel
i inntil 2 år anvendes. Medvirkning og forsøk straffes
på samme måte. Overtredelse av første
punktum anses som en forseelse.
§ 28 første ledd skal lyde:
Kongen fastsetter hvem som er rette myndighet i medhold
av §§ 3, 4, 5, 6, 8, 9, 11,
13, 14, 15, 15 a, 16, 17, 18, 21, 23 b og 25.
B.
Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2001 fremme konkrete forslag til forbedrede støtteordninger
og andre incitamenter for å sikre vernetiltak, restaurering,
oppussing og annet vedlikehold i henhold til kulturminneloven.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 8. desember 1999
Jens Stoltenberg |
Gunnar Kvassheim |
Aud Blattmann |
leder |
ordfører |
sekretær |