I Ot.prp. nr. 1 (2001-2002) Skatte- og avgiftsopplegget 2002
- lovendringer er det oppdaget enkelte feil, jf. nedenfor.
I dette kapitlet er det en omtalefeil i forhold til den foreslåtte
lovtekst i arveavgiftsloven på side 112 i proposisjonen.
Det gjelder den nærmere presisering av aldersgrensen for
arveavgiftsfritak for fellesbarn av kongeparet eller kronprinsparet,
når fellesbarnet ikke er nærmest i tronfølgen
i sitt generasjonsledd (yngre søsken).
Forslaget til lovtekst i arveavgiftsloven § 1
femte ledd på side 112 i proposisjonen er korrekt på dette punkt.
Det fremgår her at avgiftsfritaket skal gjelde ut det året
fellesbarnet fyller 19 år, altså ikke videre frem til
20.årsdagen året etter. Dette harmonerer med det tilsvarende
forslag om skattefritak for den samm e persongruppe, som også skal
gjelde ut det året fellesbarnet fyller 19 år.
Det er praktisk at den skatte- og avgiftsmessige status endrer seg
fra et årsskifte, istedenfor fra en fødselsdag
i løpet av året. Riktignok er ikke arveavgiften
knyttet til hele kalenderår, slik som inntektsbeskatningen
er, men en fant at samme tidsavgrensning var det naturlige.
I omtalen i proposisjonen på side 18, første
spalte, er det imidlertid feilaktig anført følgende:
«Fritaket for å svare arveavgift foreslås
avgrenset på samme måte, bortsett fra at barn
av foreldre med fritak skal være fritatt frem til den dagen
de fyller 20 år.»
Denne setningen bes rettet til:
«Fritaket for å svare arveavgift foreslås
avgrenset på samme måte.»
Den videre omtalen av avgiftsfritaket i proposisjonen punkt 4.3.2
kan trenge en mindre rettelse i samsvar med dette. Ordene «… samt
søsken i tronfølgen under 20 år» på side
21 første spalte første avsnitt bes rettet til «… samt
søsken i tronfølgen til og med det året
de fyller 19 år.»
Det kan tilføyes at en i proposisjonen ikke fant det nødvendig å ta
opp det overgangsspørsmål som oppstår
når en voksen person skifter status fra skattepliktig til
skattefritatt på grunn av inngåelse av ekteskap med
tronfølgeren. Departementet legger til grunn at både
det gjeldende fritak og det foreslåtte fritak fra 2002
vil gjelde fra og med det kalenderår da ekteskapsinngåelsen
skjer.
I punkt 5.7, på side 31, drøftes spørsmålet
om skatteplikt for det statstilskudd skattefradraget representerer
for skattyter. På bakgrunn av at det konkluderes med at
fradraget etter gjeldende rett vil anses som skattepliktig næringsinntekt,
og at det ikke anses hensiktsmessig å skattlegge et slikt
skattefradrag, foreslås det en lovendring som gir hjemmel
for skattefritak for slike fradrag. Slik hjemmel er foreslått
inntatt i skatteloven § 5-31 ny bokstav c, jf.
proposisjonen side 117, første spalte. Det er imidlertid
ikke henvist direkte til dette forslaget i omtalen under punkt 5.7.
Det bes derfor om at følgende setning innarbeides avslutningsvis under
punkt 5.7.:
«Bestemmelsen om skattefritak foreslås innarbeidet
i skatteloven, jf. forslaget til § 5-31 ny bokstav
c.»
I kapittel 12, under punkt 12.2.2, siste avsnitt, og punkt 12.6,
første og annet avsnitt, er det ved en inkurie henvist
til forslag om nytt annet punktum i skatteloven § 5-40
annet ledd. Riktig henvisning skal i alle tilfelle være
til forslag til endring av skatteloven § 5-40
annet ledd.
I første setning i punkt 20.1 og 20.3 er det feilaktig henvist
til St.prp. nr. 1 (2001-2002) Skatte-, avgifts- og tollvedtak. Korrekt
henvisning skal begge steder være St.prp. nr. 1 (2001-2002)
for Finansdepartementet.
Jeg ber om at feilene rettes i samsvar med det ovenstående.