Utvalget for tarifforhandlingssystemet, som ble oppnevnt ved
kgl. res. 28. mai 1999, la frem NOU 2001:14 Vårens
vakreste eventyr ...? den 2. april 2001.
I tråd med mandatet har utvalget analysert forhandlingsordningen
og rammeverket for lønnsforhandlinger i kommunal, statlig
og privat sektor. Utvalget har også valgt å gå grundigere
inn på enkelte områder.
Utvalget drøftet mange ulike problemstillinger, herunder
også mange av de forslagene som ble lagt frem av Arbeidsrettsrådet
i NOU 1996:14 Prinsipper for ny arbeidstvistlov. Mange av drøftelsene
konkluderes med at dagens ordninger er tilfredsstillende eller med
at endringer vil ha for store konsekvenser. På noen punkter
oppfordres partene til selv å finne løsninger.
Myndighetene bes imidlertid om å foreta noen endringer
i arbeidstvistloven og lønnsnemndloven. I tillegg foreslår
utvalget enkelte endringer i tjenestetvistloven. Disse
lovendringene forutsatte utvalget at skulle være gjennomført
innen lønnsoppgjøret i 2002.
Innstillingen ble sendt på bred, alminnelig høring til
organisasjonene i arbeidslivet, departementer, offentlige instanser
og andre som innstillingens tema har særskilt interesse
for. En fullstendig oversikt over høringsinstansene samt
uttalelsene fra de høringsinstanser som har kommet med
merknader til innstillingen, er gjengitt i vedlegg til proposisjonen.
Kommunal- og regionaldepartementet (KRD) tar til etterretning
at utvalget ikke ønsker å gå videre med Arbeidsrettsrådets
forslag i NOU 1996:14, og at dette i hovedsak også får
bred oppslutning blant høringsinstansene.
Kommunal- og regionaldepartementet konstaterer at utvalget legger
stor vekt på et fortsatt inntektspolitisk samarbeid, og
at det et langt stykke på vei også er enighet
om hvordan samarbeidet skal videreføres. Dette er likevel
et spørsmål der et flertall av arbeidsgiverne
har et noe annet syn enn arbeidstakerne, noe som kommer frem både
i innstillingen og i høringsuttalelsene. Det er imidlertid
enighet om at det inntektspolitiske samarbeidet må utvikles
videre i samarbeid mellom partene og myndighetene.
Spørsmålet om tvungen lønnsnemnd er
problematisk. Utvalget vurderer flere forslag som kan være
egnet til å redusere behovet for tvungen lønnsnemnd, men
foreslår ikke konkrete tiltak. Et flertall av høringsinstansene
er kritiske til bruken av tvungen lønnsnemnd og til at
utvalget ikke kommer med forslag som kan bidra til å endre
den norske praksisen. Svært mange er av den oppfatning
at en ordning, f.eks. i tråd med den svenske, som tillater
mer begrensede former for arbeidskamp, kan være et alternativ
for å redusere lønnsnemndbruken. Flere ber om
at dette alternativet vurderes nærmere i arbeidet med oppfølging
av utvalget.
Utvalgets flertall konkluderer på dette punktet med
at det ikke bør skje en endring av det norske systemet
i retning av i større grad å åpne for
partiell arbeidskamp eller "andre kampmidler". En slik endring vil
forrykke likevekten mellom partene i en tvist og gjøre
konfliktsituasjonen mer uklar.
Kommunal- og regionaldepartementet tar konklusjonen til etterretning.
Et eventuelt nytt initiativ i forhold til spørsmålet
om det bør åpnes for annen arbeidskamp enn full
streik eller lockout, bør etter departementets oppfatning
komme fra partene.
Etter hvert som forholdet til folkeretten har kommet mer i fokus
har den norske praksisen for når det gripes inn i arbeidskonflikter
endret seg på den måten at inngrep ikke lenger
kommer så raskt, og ved at inngrepslovene forsøkes
knyttet nærmere opp til kriterier som aksepteres etter
folkeretten.
Som også utvalget peker på så er den
internasjonale kritikken av norsk lønnsnemndpraksis en
politisk vanskelig sak, fordi Norge er opptatt av å oppfylle
landets folkerettslige forpliktelser. Dette blir også vektlagt
av Utenriksdepartementet i deres høringsuttalelse. I tillegg
må det også vektlegges hvilke ulemper lønnsnemndbruken
medfører for forhandlingssystemet ved at ansvaret for virkningene
av en arbeidskonflikt i noen grad flyttes fra partene til myndighetene. Kommunal-
og regionaldepartementet vil derfor i forhold til fremtidige arbeidskonflikter
måtte vurdere om det foreligger alternative virkemidler
som kan være mer hensiktsmessige, og som ikke er tvilsomme
folkerettslig sett. Et slikt virkemiddel kan f.eks. være å videreføre
den fremgangsmåten som ble benyttet i arbeidskonflikten
i KS-området under lønnsoppgjøret i 1998.
Da ble det ikke grepet inn overfor hele forhandlingssammenslutningen,
men bare overfor de deler av konflikten som truet liv og helse.
Kommunal- og regionaldepartementet tar til etterretning at utvalget
ikke foreslår en lovfestet forhandlingsordning for kommunal
sektor, men at partene ønsker å regulere forhandlingsordningen
i Hovedavtalen eller annen tariffavtale. Mange av høringsinstansene er
kritiske til modellen for en forhandlingsordning som et flertall
i utvalget foreslår, bl.a. mener enkelte at den vil være
i strid med forhandlings- og streikeretten etter de internasjonale
konvensjonene Norge er bundet av.
Adgangen til å forhandle og inngå tariffavtaler
er sentrale deler av organisasjonsfriheten. I hovedsak er det bare
staten som blir folkerettslig forpliktet. Det grunnleggende krav
er at staten skal respektere rettighetene og sikre at nasjonal lovgivning
ikke utformes eller anvendes på en slik måte at
rettighetene hindres eller vanskeliggjøres. Dette betyr
at staten skal legge forholdene til rette for at slike forhandlinger
kan føres. ILOs komité for organisasjonsfrihet
har gjennom sin praksis utformet en rekke prinsipper for forhandlings- og
avtalefriheten.
Når det gjelder utvalgets forslag om en teknisk og språklig
modernisering av arbeidstvistloven, vil departementet foreta en
nærmere vurdering av hvor omfattende en slik revisjon bør
være, og på hvilken måte et eventuelt
revisjonsarbeid skal gjennomføres. Det er ikke sannsynlig
at en teknisk og språklig modernisering vil kunne foretas
uten at det til en viss grad også får følger
for lovens materielle innhold. Dette vil nødvendigvis bli
et langsiktig arbeid som må skje i samarbeid med Arbeidsretten
og dens brukere. En slik revisjon av arbeidstvistloven må dessuten
foretas i nær sammenheng med en tilsvarende revisjon av
tjenestetvistloven, noe som vil komplisere revisjonsarbeidet ytterligere.
Komiteen støtter departementets
vurderinger.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil påpeke at dagens modell for
bruk av streik som kampmiddel i arbeidskamp, utelukker former for
begrenset arbeidskamp. Disse medlemmer vil vise til
de svenske regler om varsling av "facklig stridsåtgärd" innebærer
at arbeidskampadgangen ikke er begrenset til hel og ubetinget arbeidsnedleggelse
(streik). Begrenset arbeidskamp - partiell arbeidsnedleggelse - blir
i så fall et mulig virkemiddel. Det kan for eksempel være
tidsbegrenset/rullerende streik, blokade av overtid, ansettelsesblokade,
vegring av ikke-essensielle arbeidsoppgaver. Spørsmålet
ble omhandlet i Stabelutvalget der et flertall i utvalget gikk inn
for ikke å endre dagens regel. Mindretallet gikk inn for
den svenske modellen.
Disse medlemmer vil påpeke at særlig
i sektorer hvor arbeidskamp ofte rammer bare arbeidstakerne økonomisk,
vil en mer begrenset arbeidskamp kunne gi bedre resultater, og dermed
føre til kortere konflikter og færre tapte arbeidsdager.
Disse medlemmer vil påpeke at streiker
med bredde og omfang i offentlig sektor rammer samfunnsnødvendige
virksomheter på en slik måte at Regjering og Storting
griper inn og henviser tvisten til tvungen lønnsnemnd.
Dette forhold gjør streikeretten lite reell for disse arbeidstakergruppene.
Disse medlemmer mener at mer fleksible arbeidskampformer
også er i tråd med en internasjonal trend bort
fra de store tradisjonelle streikene med mange involverte og mange
tapte arbeidsdager. Slike streiker rammer i våre dager
ofte alle parter for hardt, eksempelvis i verkstedindustrien med
"just-in-time-production" og integrerte verdikjeder.
Spørsmålet om vår någjeldende
ordning med plassoppsigelse som vilkår for iverksettelse
av streik/lockout bør endres til et system med
konfliktvarsel etter svensk mønster bør utredes
og vurderes nærmere.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede og vurdere nærmere
om någjeldende ordning med plassoppsigelse som vilkår
for iverksettelse av streik/lockout bør endres
til et system med konfliktvarsel etter svensk mønster."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
også reise spørsmålet om streikeretten
bør lovfestes. Streikeretten er en grunnleggende demokratisk
rettighet og er anerkjent i norsk rett. Myndighetene og LO har til
nå ansett det som unødvendig å kreve
lovfesting for å sikre denne retten.
Bruk av tvungen lønnsnemnd er et sentralt spørsmål
i forhold til streikeretten. En lovfesting av streikeretten vil
imidlertid ikke begrense Stortingets adgang til å beslutte
tvungen lønnsnemnd. Tvungen lønnsnemnd vil under
alle omstendigheter måtte vurderes i forhold til internasjonale
konvensjoner Norge er bundet av. Norge er blant annet bundet av
den Europeiske Sosialpakt (ESP) og må rapportere etterlevelse
av denne. En eventuell lovfesting bør skje gjennom en utvidelse
av menneskerettsloven, ved at for eksempel ESP og ILO-konvensjonene
87 og 98 blir omfattet. Det vil også ha konsekvenser for
det forbehold Norge har tatt angående FN-konvensjonen om økonomiske, sosiale
og kulturelle rettigheter. Disse medlemmer vil komme
tilbake til dette spørsmålet i egen sak.