Lovverket har lenge vært tilpasset sammenslutninger
som har til formål å gi deltakerne bolig. Det gjelder
også den skattemessige behandlingen av slike sammenslutninger.
Da anvendelsesområdet for de nåværende
reglene i skatteloven kapittel 7 ble utvidet til også å gjelde
for andelshavere i boligselskaper, ble det i forarbeidene, jf. Ot.prp.
nr. 21 (1991-1992), påpekt at det var en målsetting
at andelshavere i boligselskaper skulle beskattes mest mulig likt
med selveiere. De særlige skatteregler som gjaldt for selveide boliger,
skulle derfor gjelde tilsvarende for borettslag og boligaksjeselskaper
hvor andelshaveren bruker boenheten som egen bolig. Det samme har
kommet til uttrykk i skatteloven § 9-3 annet ledd,
som likestiller andelsleiligheter og aksjeleiligheter med selveide boliger
ved realisasjon av fast eiendom.
Skatteloven kapittel 7 gjelder også for inntekter fra
fritidsboliger. Men det er kun selveide fritidsboliger som omfattes.
Det samme gjelder ved realisasjon av fritidsboliger, jf. skatteloven § 9-3
fjerde ledd. Likebehandlingen som gjelder for selveide boliger og boligselskaper,
har dermed ingen parallell for forholdet mellom selveide fritidsboliger
og fritidsboligselskaper. Det har sammenheng med at sammenslutninger
som har til formål å gi deltakerne fritidsboliger, ikke
har vært tillatt etter borettslagsloven.
Etter vedtakelsen av den nye burettslagslova, er behovet for
endringer i skatteloven blitt aktualisert. Flere borettslag med
fritidsboliger er blitt etablert etter vedtakelsen av den nye loven.
I henhold til gjeldende rett vil inntekter fra disse fritidsboligene
bli beskattet etter de alminnelige selskapsskatteregler i skatteloven
kapittel 10 (evt. ved uttaksbeskatning), mens fritidsboliger som
eies direkte av privatpersoner er omfattet av de særlige
fritaksregler i skatteloven kapittel 7 og § 9-3
fjerde ledd. Det vil således innebære betydelige
forskjeller i beskatningen om fritidsboligen eies av et borettslag
eller om den eies av beboeren selv, noe som departementet anser
som uheldig. Det bør være karakteren av eiendommen,
og ikke eierstrukturen som avgjør hvilke regler som kommer
til anvendelse. Den likebehandling av eierformer som gjelder for
boliger, bør derfor også gjelde for fritidsboliger.
På denne bakgrunn foreslår departementet at
bestemmelsene som gjelder for selveide fritidsboliger i skatteloven
kapittel 7, skal få tilsvarende anvendelse for fritidsboliger
som eies via et borettslag og som andelshaveren bruker som egen
fritidsbolig. Det vises til forslag til endring av skatteloven § 7-1
annet ledd, § 7-3 annet ledd og § 7-3
femte ledd første punktum.
Lovendringene i skatteloven kapittel 7, nødvendiggjør
også en endring av reglene for beskatning av gevinster
ved realisasjon av fritidsboliger. Departementet foreslår
at det i skatteloven § 9-3 fjerde ledd presiseres
at det med begrepet fritidsbolig også menes fritidsboliger
som eies via et borettslag, på samme måte som
det er presisert i skatteloven § 9-3 annet ledd
at bolig også omfatter borettslagsleiligheter. Dette må gjøres
for å sikre en ensartet behandling av fritidsboliger både
i eiertiden og ved realisasjon.
De foreslåtte endringene i beskatningen av fritidsboliger
som eies vis borettslag innebærer en forenkling av regelverket
og en mer rettferdig beskatning av fritidsboliger, da beskatningen
skjer uavhengig av hvordan eierskapet er organisert.
Det er per i dag rundt tyve borettslag som har som formål å gi
andelshaverne fritidsbolig. Ettersom det tidligere ikke har vært
anledning til å organisere fritidsboliger som borettslag,
vil departementet anta at endringene ikke vil ha provenyvirkninger
av betydning.
Finansdepartementet foreslår at lovendringene trer i
kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2005.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til endring av skatteloven § 7-1 annet
ledd, § 7-3 annet ledd, § 7-3
femte ledd første punktum og § 9-3 fjerde
ledd.