I forbindelse med innstramningen i offentliggjøringen
av skattelistene ble det gitt regler i ligningsloven § 3-13
nr. 6 som tillater at finansinstitusjoner, forsikringsvirksomhet
og kredittopplysningsvirksomhet får utlevert opplysninger
om adresse og fødselsnummer. Etter gjeldende rett får
banker, kredittopplysningsforetak mv. derimot ikke opplyst skattyternes
skatteklasse eller bruttoinntekt.
Ved spørsmål om å gjøre unntak
fra taushetsplikten for ligningsopplysninger, må hensynet
til skattyter avveies mot hensynet til den eller de som kan ha behov
for opplysningene. Det er viktig for skattyter å være
trygg på at de opplysninger han gir til ligningsmyndighetene
ikke spres på en slik måte at dette svekker hans
tillit til at opplysningene behandles på en forsvarlig
måte. Dette er også viktig for ligningsmyndighetene
for at de skal kunne legge til grunn at skattyter gir korrekte og
fullstendige opplysninger. På den annen side kan det være
grupper av virksomheter eller lignende som kan ha behov for den
type opplysninger som gis til ligningsmyndighetene. Ved vurderingen
av om det skal gis tilgang til enkelte opplysninger vil et viktig
hensyn være at opplysningene undergis en forsvarlig behandling
hos disse virksomhetene.
Etter det departementet har forstått brukes opplysninger
om skatteklasse hovedsaklig i tre sammenhenger. For det første
har skatteklassen betydning for beregning av skattyters bruttoinntekt
og beregnet gjeldsgrad. For det andre benyttes opplysninger om skatteklasse
i enkelte modeller for beregning av sannsynlighet for mislighold.
For det tredje benyttes opplysninger om skatteklasse for å skille
ut personer med avvikende ligning eller ufullstendige ligningstall.
Som flere av høringsinstansene har påpekt,
er skatteklassen et sentralt element ved vurderingen av en persons
kredittverdighet, og Finansdepartementet ser at banker, kredittopplysningsforetak
mv. kan ha behov for denne opplysningen.
Datatilsynet er negative til utlevering av opplysninger om skatteklasse
og gir uttrykk for at opplysninger om skatteklasse kan brukes til
"å anta noe om ens evner, preferanser eller behov". Isolert
sett gir antagelig opplysninger om skatteklasse i liten grad muligheter
for slike antagelser. Skatteklassen kan i visse tilfeller si noe
om skattyterens sivilstand. Videre kan skatteklassen fortelle noe
om inntektsfordelingen mellom ektefeller, som avgjør om
de lignes sammen eller hver for seg. Sammenstilt med andre opplysninger
er det likevel mer sannsynlig at skatteklassen kan gi grunnlag for
antagelser om en persons evner, preferanser eller behov. Etter departementets
mening knytter imidlertid denne problemstillingen seg til bruken
av opplysningene, som reguleres av personopplysningsloven. Departementet
legger til grunn at de skranker som oppstilles i personopplysningsloven,
i tilstrekkelig grad vil ivareta hensynet til den enkelte i denne
sammenhengen. Moderniseringsdepartementet uttrykker bekymring for
at uvedkommende skal få tilgang til ligningsopplysningene.
Behandlingen av ligningsopplysninger, herunder lagring og utlevering,
er regulert i personopplysningsloven, og Finansdepartementet legger
til grunn at dette regelverket gir et tilstrekkelig vern mot uvedkommendes
tilgang til opplysningene.
Departementet viser også til at opplysninger om skatteklasse
tidligere ble utlevert i medhold av ligningsloven § 8-8
uten at dette ser ut til å ha reist særlige personvernmessige
problemstillinger for så vidt gjelder utleveringen til
banker, kredittopplysningsforetak mv.
Finansdepartementet foreslår på denne bakgrunn at
opplysninger om skatteklasse skal kunne utleveres til finansinstitusjoner,
forsikringsvirksomhet og kredittopplysningsvirksomhet.
Departementet foreslår at opplysningene utleveres med
samme detaljeringsgrad som tidligere.
Det vises til forslag til endring av ligningsloven § 3-13
nr. 6.
Finansdepartementet ser at opplysninger om bruttoinntekt - i
den ene eller annen form - kan være nyttig for banker,
kredittopplysningsforetak mv. blant annet ved vurdering av personers
kredittverdighet.
Som det fremgår av departementets høringsnotat, og
som Skattedirektoratet også påpeker, kan man ved å sammenholde
opplysninger om bruttoinntekt med andre opplysninger fremskaffe
skjermingsverdig informasjon, f.eks. skattyterens individuelle fradrag. De
personvernmessige innvendinger som Datatilsynet og Forbrukerrådet
har gjort gjeldende overfor utlevering av opplysninger om skatteklasse,
gjelder derfor også i noen grad ved utlevering av opplysninger
om bruttoinntekt.
Dette er imidlertid ikke avgjørende for departementets
standpunkt. Det sentrale for departementet er at ligningsopplysninger
i utgangspunktet er taushetsbelagte, og at det generelt sett er
grunn til vise tilbakeholdenhet med å godta unntak fra
dette utgangspunktet. Departementet ønsker ikke en utvikling
hvor en stadig større del av ligningsopplysningene unntas fra
taushetsplikten i form av utlevering til banker, kredittopplysningsforetak
mv. Disse institusjonene har tidligere klart seg uten opplysninger
om bruttoinntekt, og bransjens antatt begrensede nytte av slike opplysninger
rettferdiggjør etter departementets oppfatning ikke en
utvidelse av unntakene fra taushetsplikten.
Departementet finner derfor ikke grunn til å foreslå utlevering
av opplysninger om bruttoinntekt til finansieringsinstitusjoner,
forsikringsvirksomhet og kredittopplysningsvirksomhet.
Departementet antar at utlevering av opplysninger om skatteklasse
til finansinstitusjoner mv. vil forenkle deres arbeid med kredittvurderinger.
Forslaget vil ikke innebære noen økning av
administrative kostnader for skatteetaten, siden det også i dag
utleveres ligningsopplysninger til finansieringsinstitusjoner, forsikringsvirksomhet
og kredittopplysningsvirksomhet.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til endring av ligningsloven § 3-13 nr.
6.