Et hovedmål med Regjeringens forslag til skattereform
er å styrke grunnlaget for vekst og velferd. Reformen skal
bidra til økt verdiskaping og ivareta fordelingspolitiske
mål. For å oppnå dette er det viktig
at like inntekter i større grad skal skattlegges likt, og
at skattebelastningen gjøres mest mulig uavhengig av hvilken
organisasjonsform eller bransje investeringer foretas i. Reduserte
skattesatser, kombinert med skjermingsmetoden for personlige aksjonærer, deltakere
og enkeltpersonforetak, vil sikre likere skattemessig behandling
av inntektene. Det vises til punkt 3.5 i proposisjonen for sammenligning
av marginale skattesatser med gjeldende regler og marginale skattesatser
i reformskissen.
Forslaget til skjermingsmetode innebærer blant annet
fjerning av skillet mellom aktive og passive eiere og avvikling
av takreglene. Dette betyr isolert sett økt skatt for dem
som påvirkes. Dette gjelder særlig de som har
unngått dagens delingsmodell og dermed fått hele
inntekten skattlagt som kapitalinntekt. Forslaget til skjermingsmetode
vil slik også bidra til å styrke progressiviteten
i skattesystemet, dvs. bidra til omfordeling mellom høye
og lave faktiske arbeidsinntekter. Skjermingsmetoden kombinert med
en tilstrekkelig reduksjon i de høyeste marginalskattesatsene
på arbeidsinntekt, gjør det mulig å fjerne
delingsmodellen.
Forslaget til endrede regler for beskatning av personlig næringsdrivende
er en del av den samlede skattereformen som skal fases inn over
budsjettårene 2005, 2006 og 2007. Det gjenstår
omfattende lettelser i tilknytning til reformen, spesielt i toppskatt
og formuesskatt. I tråd med Skaugeutvalgets anbefalinger
tar Regjeringen sikte på å redusere toppskattesatsene
og avvikle den ekstra arbeidsgiveravgiften på høye
inntekter (over 16 G), jf. også St.meld. nr. 29 (2003-2004)
Om skattereform, side 13. Videre har Regjeringen forpliktet seg
til å halvere formuesskatten i løpet av 2006 og
2007, med sikte på full avvikling. For å oppnå likebehandling
av inntekter og avvikling av delingsmodellen, er det nødvendig
at toppskatten reduseres ytterligere i 2006, slik at marginalskatten
på arbeidsinntekter og næringsoverskudd (bruttoskattepliktige
inntekter) kommer ned mot marginalskatten på aksjeinntekter
og deltakerlignede inntekter.
De enkelte elementene i skattereformen henger nøye sammen,
og virkningene av forslagene for deltakere og enkeltpersonforetak
må ses i en slik bredere sammenheng. For å få en
samlet oversikt over fordelingsvirkningene av forslaget til skjermingsmetode for
næringsdrivende, er forslaget derfor sett i sammenheng
med øvrige endringer i reformen, herunder de skisserte
lettelsene i formuesskatt og toppskatt.
Den isolerte provenyøkningen som følge av at delingsmodellen
erstattes med skjermingsmetoden for deltakere og enkeltpersonforetak,
anslås på usikkert grunnlag til i størrelsesorden
700 mill. kroner, herav om lag 500 mill. kroner fra endret skattlegging av
deltakere og om lag 200 mill. kroner fra endret skattlegging av
enkeltpersonforetak. Samlet anslås likevel næringsdrivende å få skattelettelser
som følge av reformen. Det skyldes at redusert toppskatt
og formuesskatt i gjennomsnitt vil bety mer enn skatteskjerpelsen
som følge av skjermingsmetoden.
Kapittel 3 i proposisjonen redegjør for fordelingsvirkninger
av skattereformen for næringsdrivende og utvikling i maksimale
marginale skattesatser før og etter reformen. I punkt 3.2
gis en oversikt over antall deltakerlignede selskaper og enkeltpersonforetak
og fordeling på ulike næringer. I punkt 3.3 redegjøres
det for provenyanslagene og i punkt 3.4 for fordelingsvirkninger
for hhv. enkeltpersonforetak og deltakere. I punkt 3.5 sammenlignes
skjermingsmetoden for ulike virksomhetsformer. Det vises til kapittel
3 i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti viser til at den isolerte provenyvirkningen
som følge av at delingsmodellen erstattes med skjermingsmetoden
for deltakere og enkeltpersonforetak, på usikkert grunnlag
anslås til 700 mill. kroner, herav om lag 500 mill. kroner
fra endret skattlegging av deltakere og om lag 200 mill. kroner
fra endret skattlegging av enkeltpersonforetak.
Disse medlemmer viser til at det er ønskelig at
like store inntekter i større grad skattlegges likt, og at
skattebelastningen gjøres mest mulig uanhengig av organisasjonsform. Disse
medlemmer mener at forslaget til skjermingsmetode vil bidra
til dette, samt å styrke progressiviteten i skattesystemet,
dvs. bidra til omfordeling mellom høye og lave faktiske
arbeidsinntekter.
Disse medlemmer viser til at Regjeringen legger
opp til store lettelser i formuesskatten og toppskatten de nærmeste årene. Disse
medlemmer er ikke enig i disse varslede forslagene til endringer
i skattesystemet, og mener at slike endringer vil ha meget uheldige
fordelingsvirkninger, og ikke er en nødvendig del av skattereformen
som nå gjennomføres.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre viser til at skattereformen er en
helhetlig reform, og at det er viktig for virkningen av reformen
at de ulike elementene gjennomføres som beskrevet i skattemeldingen. Fjerning
av delingsmodellen forutsetter en tilnærming av marginalskatt
på arbeid og kapitalinntekt. Innføring av foretaksmodellen
innebærer isolert sett skatteskjerpelser for mange enkeltpersonforetak,
og må sees i sammenheng med redusert marginalskatt på arbeid
og nedtrapping og på sikt avvikling av formueskatten. Disse
medlemmer viser til at en helhetlig gjennomføring
av skattereformen vil innebære skattelettelser for samtlige
inntektsgrupper av selvstendig næringsdrivende, også innen
primærnæringene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer har gått imot Regjeringens
forslag til skattereform der regjeringspartiene i samarbeid med
Arbeiderpartiet sørger for skjerpet beskatning for norsk
næringsliv og innfører skatt på utbytte. Disse
medlemmer mener Regjeringens ambisjoner om å halvere formuesskatten
i 2006 og 2007 med sikte på full avvikling er en alt for
svak forpliktelse, og at det forestående stortingsvalg
skaper betydelig usikkerhet rundt dette. Regjeringspartiene burde
benyttet sjansen til å avvikle formuesskatten nå,
og ikke utsette norsk næringsliv for slike usikre rammebetingelser, kombinert
med de betydelige skatteskjerpelsene Regjeringen i samarbeid med
Arbeiderpartiet legger opp til. Disse medlemmer vil
påpeke at det er behov for betydelige skattelettelser for å trygge
norsk næringsliv, herunder nyskapning og initiativ, samt trygge
norske arbeidsplasser. Disse medlemmer viser til
at Norge i økende omfang utsettes for utflagging.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet vil
peke på at Senterpartiets og Kystpartiets forslag vil gi
lavere skattlegging av næringsdrift og eierskap enn Regjeringens forslag.
Senterpartiets og Kystpartiets forslag om å fjerne formueskatt
på næringsformue etter svensk modell er av Finansdepartementet
anslått å innebære en skattelette på 2,5
mrd. kroner. Disse medlemmer mener en slik skattelette
er målrettet for å stimulere til økt
verdiskaping. Det samme gjelder de foreslåtte endringer
i skattlegging etter foretaksmodellen. Disse medlemmer går
imot Regjeringens forslag til å fjerne all annen formueskatt
og halvere toppskatten som ikke har en slik positiv virkning for
næringslivet, og som samtidig sterkt vil bidra til økte
forskjeller.
Komiteen medlem fra Senterpartiet mener at Regjeringens
samlede forslag til skattereform vil tvinge mange av de små og
bitte små virksomhetene til organisere seg som AS dersom
ikke viktige forbedringer i foretaksmodellen blir vedtatt. Dette
medlem mener dette er en næringslivsfiendtlig politikk.
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser
til at vi i stigende grad opplever utflagging av norske bedrifter
på grunn av denne formuesskatten. En slik trussel mot norske
arbeidsplasser er en trussel mot alle berørte arbeidstakere
og deres familier. Derfor foreslo dette medlem at
formuesskatten på arbeidende kapital skulle avvikles, i
tillegg til at dette medlem foreslo en generell reduksjon
for annen formue på 25 pst., jf. forslag i forbindelse
med behandlingen av statsbudsjettet for 2005.
Dette medlem viser til ønske om stabile
forhold og til at revidert budsjett i hovedsak er en gjennomgang
av budsjettet i forhold til endrende forutsetninger, og ønsker
derfor i denne omgang ikke å ta omkamp om disse forslagene,
men vente til ordinær budsjettbehandling.