Svalbard er en del av riket i forfatningsrettslig forstand, men
ikke skatterettslig. Utgangspunktet er at selskaper hjemmehørende
på Svalbard skal anses som utenlandsk selskap, jf. skatteloven § 2-35
annet ledd.
Fritaksmetoden er gitt begrenset anvendelse på aksjeinntekter
fra selskaper hjemmehørende utenfor EØS-området.
Svalbard bør imidlertid ikke likestilles med utlandet i
denne sammenheng, siden det er gode grunner for at aksjeinntekter
fra Svalbard og aksjeinntekter fra selskaper på fastlandet
bør likebehandles. Hensynet til å unngå kjedebeskatning
taler for at norske selskapers investeringer på Svalbard
bør behandles på samme måte som investeringer
på fastlandet.
Departementet foreslår at skatteloven § 2-35
annet ledd presiseres slik at det klart fremgår at selskaper
hjemmehørende på Svalbard ikke skal likestilles med
selskaper hjemmehørende i utlandet i forhold til skatteloven § 2-38.
Endringen skal ha virkning for utbytter som innvinnes fra og med
1. januar 2004 og gevinst og tap som realiseres fra og
med 26. mars 2004.
At fritaksmetoden skal komme til anvendelse på Svalbard,
fremgår etter departementets oppfatning klart av svalbardskatteloven § 3-1
første ledd jf. annet ledd.
Av skatteloven § 2-38 fremgår det
at inntekter fra utenlandske selskaper er omfattet av fritaksmetoden. Det
gjelder likevel en del begrensninger i forhold til inntekter fra
selskaper i land utenfor EØS. Dersom inntekten kommer fra
et selskap hjemmehørende i et lavskattland, er den ikke
omfattet av fritaksmetoden. Dette reiser særskilte problemer,
i og med at Svalbard har lavere selskapsskattesats enn fastlandet
(10 pst. mot 28 pst. på fastlandet). Dersom en la til grunn en
lavskattlanddefinisjon sett i forhold til skattenivået
på Svalbard, ville dette kunne lede til en del uønskede
tilpasninger til fritaksmetoden, for eksempel ved å fase
til fastlandet via Svalbard inntekter fra land som i forhold til
fastlandslovgivningen er karakterisert som lavskattland. Departementet
har kommet til at en ved anvendelsen av fritaksmetoden på Svalbard,
må legge definisjonen av lavskatteland, slik den er brukt
på fastlandet, til grunn. Hensynet til å unngå omgåelser
av regelverket tilsier en slik løsning.
Fritaksmetoden gjelder med andre ord fullt ut på Svalbard,
med de samme begrensninger som på fastlandet. Etter departementets
oppfatning fremgår dette som nevnt av henvisningen i svalbardskatteloven § 3-1
første ledd, jf. annet ledd, til anvendelsen av reglene
i skatteloven. Finansdepartementet ser det derfor ikke som nødvendig
med noen endring i svalbardskatteloven for å presisere
denne forståelsen. Dersom det i ettertid viser seg at en
slik anvendelse av fritaksmetoden på Svalbard fører
til uønskede omgåelser og tilpasninger, vil departementet
på ny vurdere fritaksmetodens anvendelse i forhold til
Svalbard.
Det antas ikke at innføringen av fritaksmetoden på Svalbard
fører til merarbeid av betydning, verken for ligningsetat
eller for skattyter.
Det er ikke mulig å anslå det isolerte provenytapet
av innføringen av fritaksmetoden på aksjeutbytte og
aksjegevinster mellom selskaper på Svalbard og mellom selskaper
på Svalbard og fastlandet. Forslaget antas imidlertid å gi
et relativt begrenset provenytap.
Etter gjeldende regler for 2005 er satsen for skatt på kapitalinntekt
på Svalbard 10 pst., mens satsen for skatt på arbeidsinntekter
maksimalt kan bli 17,8 pst. Gjeldende regler for godtgjørelse
og RISK-regulering på fastlandet har likevel gjort det
mindre interessant å tilpasse seg de gunstige reglene på Svalbard.
I forbindelse med innføringen av skjermingsmetoden for
aksjonærer og personlig næringsdrivende, vil et incitament
til tilpasning kunne oppstå om ikke beskatningen på fastlandet
og Svalbard er om lag lik. Det må derfor foretas en nærmere
vurdering av hvordan skjermingsmetoden kan innrettes på Svalbard slik
at beskatningen ikke blir vesentlig forskjellig fra hva som gjelder
for fastlandet. Departementet vil komme tilbake til dette i forbindelse
med fremleggelse av statsbudsjettet for 2006.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til skatteloven § 2-35 annet ledd og tar
for øvrig omtalen av fritaksmetodens anvendelse i forhold
til Svalbard i proposisjonens kapittel 7 til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sine merknader til punkt 2.1.2.