I proposisjonen fremmer Nærings- og handelsdepartementet
forslag til endringer i sjømannsloven av 30. mai
1975 nr. 18. Det fremmes forslag til nye bestemmelser om:
Lovforslaget bidrar til å gjennomføre henholdsvis
direktiv 2000/78 om generelle rammebestemmelser for likehandling
i arbeidslivet og direktiv 2002/14 om informasjon til og
konsultasjon med arbeidstakerne. Direktiv 2000/78 er ikke
hjemlet i EØS-avtalen, men EU har merket ikke-diskrimineringspakken som
EØS-relevant. Det er ikke truffet noen EØS/EFTA-beslutning
om pakken. Arbeids- og administrasjonsdepartementet (Bondevik II)
foreslo at ikke-diskrimineringspakken skulle gjennomføres
i norsk rett. Direktivet finnes ikke i norsk oversettelse, men er
tilgjengelig på dansk. Når det henvises til eller
refereres til direktivet er det tatt utgangspunkt i den danske språkversjonen.
Diskriminering på grunn av politisk syn og medlemskap i
arbeidstakerorganisasjon omfattes ikke av direktivets diskrimineringsforbud,
men er likevel tatt med i lovforslaget da dette bekrefter at Norge
oppfyller forpliktelsene etter ILO-konvensjon 111.
For begge lovforslag er de tilsvarende bestemmelsene i arbeidsmiljøloven
tidligere behandlet av Stortinget. Dokumentene til denne behandlingen
er relevante for de bestemmelser som nå foreslås
i sjømannsloven, og mer utfyllende drøftinger
av enkelte bestemmelser er å finne der - jf. Ot.prp. nr.
104 (2002-2003) og Ot.prp. nr. 49 (2004-2005). I nærværende
odelstingsproposisjon er det lagt vekt på å drøfte
de særlige forhold som gjør seg gjeldende for skipsfart,
herunder å begrunne løsninger som avviker fra
arbeidsmiljølovens bestemmelser.
Sjøfartsdirektoratet sendte forslaget til endringer i
sjømannsloven på høring 3. juni
2005 med høringsfrist 1. september 2005. Det er
mottatt tilbakemelding fra 13 av høringsinstansene. Blant
disse hadde syv kommentarer om substansielle eller redaksjonelle
forhold.
Departementet foreslår å ta inn to nye kapitler
i sjømannsloven som skal omhandle henholdsvis likebehandling
i arbeidslivet og forby diskriminering, og informasjon og konsultasjon
med virksomhetens tillitsvalgte. Formålet er å fremme
likebehandling i arbeidslivet, og forbudet mot diskriminering omfatter alle
sider ved arbeidsforholdet, fra utlysing av stilling til opphør.
Forbudet vil således også få anvendelse
på det løpende arbeidsforhold, herunder forfremmelse og
fastsettelse av lønns- og arbeidsvilkår.
Sjømannsloven har ikke i dag bestemmelser som gir et
eksplisitt forbud mot diskriminering i arbeidslivet.
Direktivet har et videre anvendelsesområde enn sjømannsloven
tradisjonelt har hatt. Personer som foreslås vernet er
derfor, i tillegg til sjømenn, selvstendig næringsdrivende
i den grad disse opplever forskjellsbehandling i forhold til andre
aktører på arbeidsplassen. Også innleide
arbeidstakere er foreslått beskyttet av forbudet mot forskjellsbehandling.
Dersom den utenlandske arbeidsgiveren er hjemmehørende
i en EØS-stat vil lovgivningen som gjennomfører
direktivet i vedkommende stat få anvendelse.
Departementet foreslår ellers at forbudet mot diskriminering
også gjøres gjeldende for sjømenn fra tredjeland,
og sjømenn på skip i norsk internasjonalt skipsregister
(NIS). Stortingets forutsetning for opprettholdelsen av NIS var å kunne
ansette sjøfolk på hjemlandets vilkår.
Denne forutsetningen vil kunne videreføres for denne gruppen
sjøfolk selv om det innføres et generelt prinsipp
om likebehandling. Forbudet mot diskriminering foreslås
dessuten å gjelde for deltidsansatte og midlertidig ansatte.
Forslag til § 33 er en generell bestemmelse
som inneholder et forbud mot direkte og indirekte diskriminering
på grunn av politisk syn, medlemskap i arbeidstakerorganisasjon,
seksuell orientering, funksjonshemning eller alder. For kjønn
er det presisert i tredje ledd i bestemmelsen at likestillingsloven
får anvendelse. Loven får ikke anvendelse på forskjeller som
oppstår mellom arbeidstakere på grunn av medlemskap
i arbeidstakerorganisasjon når det gjelder tariffavtalte
lønns- og arbeidsvilkår.
Unntakene fra forbudet mot forskjellsbehandling er samlet i § 33
B. Det foreslås å gi adgang til å forskjellsbehandle
der dette er avgjørende for utførelsen av arbeidet.
Det stilles her et grunnleggende krav om saklighet og forholdsmessighet.
Det vil også være en viss adgang til å forskjellsbehandle
på grunn av alder der dette har et saklig formål.
Lovforslaget inneholder videre en plikt for arbeidsgiver til å tilrettelegge
arbeidet for arbeidstakere med varig redusert arbeidsevne med mindre
tiltakene innebærer en uforholdsmessig stor byrde. Det ligger
likevel som en forutsetning at kravet om helseerklæring
utstedt av godkjent sjømannslege skal følges.
Lovforslaget gir adgang til positiv særbehandling som
bidrar til å fremme likebehandling, men det forutsettes
at særbehandlingen skal opphøre når formålet
med den er oppnådd.
Det foreslås videre bestemmelser om opplysningsplikt
overfor arbeidssøker som mener seg forbigått i
strid med forbudet mot forskjellsbehandling, samt bestemmelser om
delt bevisbyrde i tvister knyttet til dette kapittel.
For å sikre at sjømenn som fremmer klage for brudd
på forbudet mot forskjellsbehandling ikke utsettes for
gjengjeldelse, er det foreslått et uttrykkelig forbud mot
gjengjeldelse.
Når det gjelder virkningene av ulovlig forskjellsbehandling
er det lagt til grunn at den som er blitt forskjellsbehandlet eller
utsatt for gjengjeldelse kan kreve oppreisning på objektivt
grunnlag og erstatning for økonomisk tap etter de alminnelige
erstatningsregler. Videre sier forslaget at
bestemmelser i tariffavtaler, arbeidsavtaler, reglementer, vedtekter
mv. som er i strid med bestemmelsene i kapittelet, er ugyldige.
I motsetning til i arbeidsmiljøloven, er det ikke oppnevnt
en egen nemnd for behandling av diskrimineringssaker etter sjømannsloven.
Det er derfor ikke behov for å lovfeste en rett til å bringe
interesseorganisasjoner inn i forvaltningssaker etter dette kapittel. Departementet
foreslår et eget kapittel i sjømannsloven om informasjon
og drøfting mellom arbeidsgivere og arbeidstakernes representanter.
Departementet foreslår at reglene om informasjon og
konsultasjon gjelder for rederier som sysselsetter minst 50 ansatte.
Unntaksadgangen i direktiv 2002/14 foreslås benyttet
slik at reglene kun gis anvendelse på skip registrert i
norsk ordinært skipsregister, når disse er passasjerskip
eller i fart på innsjøer eller elver.
Vernet mot diskriminering omfatter alle personer og gjelder så vel
i privat som offentlig sektor. Direktivet gjelder innenfor det som
i EU regnes som arbeidslivsområdet. Dette er et vidt begrep
som ikke bare dekker forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker
slik det er definert i norsk arbeidsrettslovgivning, men også andre
områder med tilknytning til arbeidet. I tillegg til å gjelde
hele arbeidsforholdets forløp, gjelder direktivet også for:
vilkår for å etablere
seg som selvstendig næringsdrivende og utøve slik
virksomhet
vilkår for å utøve næringsvirksomhet/praktisere et
bestemt yrke mv.
vilkår for yrkesutdanning
vilkår for omskolering
vilkår for medlemskap i bl.a. arbeidstaker- eller arbeidsgiverorganisasjoner.
Direktivet er et såkalt minimumsdirektiv. Dette innebærer
at medlemsstatene står fritt til å fastsette regler
som gir et sterkere vern for arbeidstakerne enn direktivets minstekrav.
Det er opp til statene å velge sanksjoner for overtredelse
av de nasjonale bestemmelser som er vedtatt til gjennomføring
av direktivet. Direktivet stiller imidlertid krav om at sanksjonene som
velges skal være effektive og avskrekkende, og stå i
et rimelig forhold til overtredelsen.
Direktivets regler danner en generell ramme for informasjon og
konsultasjon mellom arbeidsgivere og arbeidstakernes representanter.
Staten har plikt til å fastsette prinsipper, definisjoner
og vilkår for informasjon og konsultasjon. Arbeidstakerne
utøver retten til informasjon og konsultasjon gjennom sine
representanter.
Direktivet fastslår at arbeidstakerne gjennom deres
representanter skal informeres og konsulteres om
den seneste og forventede økonomiske
utviklingen i virksomheten,
bemanningssituasjonen i virksomheten og den sannsynlige
utviklingen av denne, samt
beslutninger som kan føre til vesentlige endringer
av ansettelsesforholdene eller den måte arbeidet er organisert
på.
Rammene for gjennomføring fastlegges i det enkelte land
på bakgrunn av gjeldende praksis med videre. Etter direktivet
er det adgang til å fastsette andre bestemmelser for havgående
skip, dvs. alle skip med unntak av de som utelukkende går
på elver og innsjøer. Dette innebærer
at direktivet i hovedsak er rettet mot virksomheter på land
og at det i praksis for tilnærmet all skipsfart er mulig å fravike
direktivets bestemmelser. Det skal fastsettes administrative eller rettslige
prosedyrer i tilfelle direktivets bestemmelser ikke overholdes.
Forbudet i høringsforslaget retter seg mot diskriminering
på grunn av politisk syn, medlemskap i arbeidstakerorganisasjon,
seksuell orientering, funksjonshemning eller alder. Forbudet rammer
både direkte og indirekte diskriminering. Det er ikke mottatt høringsuttalelser
med generelle bemerkninger til at det innføres bestemmelser
om diskriminering på norske skip.
Forslaget til ny § 33 A slår fast
at forbudet mot forskjellsbehandling omfatter alle sider ved arbeidsforholdet,
fra utlysing av stilling til opphør. For å gjennomføre
rammedirektivet er det nødvendig å innføre
et forbud mot diskriminering også ved lønnsfastsettelse.
Forbudet gjelder tilsvarende ved valg av selvstendig næringsdrivende,
ved innleie av arbeidskraft og ved innmelding og deltakelse i arbeidstaker- eller
arbeidsgiverorganisasjon. Bestemmelsene får anvendelse
i samme utstrekning som sjømannsloven, det vil si at den
gjelder alle som har sitt arbeid på norsk skip og som ikke
bare arbeider mens skipet ligger i havn.
Det er ikke foreslått at bestemmelsene om forbud mot
diskriminering skal kunne fravikes for skip i norsk internasjonalt
skipsregister (NIS). Lønns- og arbeidsvilkår for
tjeneste på skip i NIS fastsettes i tariffavtaler som tar
utgangspunkt i lønnsnivået i sjømannens
hjemland. Innenfor samme tariffområde på det enkelte
skip skal imidlertid alle ha like vilkår. Sjøfartsdirektoratet
vurderer denne praksis som saklig begrunnet og i tråd med
direktivets intensjoner.
Det er departementets vurdering at en gjennomføring
av direktivet ikke tillater at personelt virkeområde begrenses
slik som Norges Rederiforbund foreslår i sin høringsuttalelse.
I den grad det er behov for tilpasning er det departementets oppfatning
at dette kan gjøres gjennom en saklig begrunnet ulik behandling.
Departementet deler ikke Rederiforbundets oppfatning om at direktivet
ikke omfatter 3. lands borgere som er ansatt på et norsk
skip.
Forutsetningene som Stortinget la til grunn for opprettelsen
av NIS-registeret var at man skulle kunne ansette sjøfolk
på hjemlandets vilkår. Denne forutsetningen vil
kunne videreføres med de foreslåtte endringer
i sjømannsloven. I lovforslaget foreslås derfor
at de nye bestemmelsene også skal gjelde for ansatte på NIS-skip
og personer som er ansatt av utenlandsk arbeidsgiver for å betjene
passasjerer på turistskip.
I de vedtatte bestemmelsene i ny arbeidsmiljølov er
det innført et forbud mot diskriminering av arbeidstaker
utelukkende av den grunn at vedkommende arbeider deltid eller er
midlertidig ansatt. Da midlertidig ansettelse er den vanlige hyreform
på skip, foreslås derfor en slik generell ikke-diskrimineringsklausul
også inntatt i sjømannsloven.
Lovforslagets adgang til å gjøre fravik avviker fra
den tilsvarende unntaksbestemmelsen slik den er vedtatt i den nye
arbeidsmiljøloven. I forhold til sjømenn har man
valgt å presisere at kravet om helseerklæring
videreføres. Dette vil i praksis innebære at funksjonshemning
blir vanskeligere å forene med tjeneste på skip.
Sjømannslovens § 19 nr. 1 sjette ledd
forstås slik at en sjømann er vernet mot oppsigelse
på grunn av alder før fylte 62 år. Det
forhold at man oppnår rett til sjømannspensjon
ved 60 år og derfor er økonomisk uavhengig taler
for at grensen på 62 år ikke er i strid med direktivet.
Forskjellsbehandling på grunn av alder før fylte
62 år vil derimot være et brudd på direktivets
diskrimineringsforbud.
Ved ansettelse på skip i norsk internasjonalt skipsregister
er det utbredt at sjøfolkene er ansatt av en bemanningsagent
i sitt hjemland. I den grad et norsk rederi etterspør arbeidskraft
hos en bemanningsagent etter kriterier som er i strid med diskrimineringsforbudene,
vil dette rammes av forslaget. Det forventes imidlertid ikke at
rederiet skal ha noen handlingsplikt i forhold til å sikre
at bemanningsagenter ved valg av arbeidskraft følger
prinsippene i de nye bestemmelsene.
Det ble i høringsforslaget foreslått at reglene
i sjømannsloven skal gjelde for rederier som jevnlig sysselsetter
minst 50 arbeidstakere. Plikten til informasjon og drøfting
skal pålegges større virksomheter. Dette er i
tråd med direktivets fortale der det understrekes viktigheten
av blant annet å ikke pålegge administrative,
finansielle og rettslige byrder som vil hemme opprettelsen og utviklingen
av små og mellomstore virksomheter.
Slik høringsforslaget med adgangen til fravik var utformet
vil det få anvendelse for skipsfart på elver og
innsjøer drevet av rederier som jevnlig sysselsetter minst
50 sjømenn, og for alle havgående skip i innenriks
fart, dersom det ikke gjøres fravik i tariffavtale. Dette
vil da blant annet omfatte de fleste større rederier som
driver passasjertrafikk på kysten.
Norges Rederiforbund anbefaler i sin høringsuttalelse
at det fremgår av lovteksten at unntaket omfatter alle
skip i norsk internasjonalt skipsregister, NOR-skip i utenriksfart
og offshore service-fartøyer og bøyelastere.
Fiskebåtredernes Forbund påpeker innledningsvis
i sitt høringssvar at de fleste norske fiskebåtredere vil
falle utenfor bestemmelsene som følge av at de ansetter
færre enn 50 arbeidstakere. Det påpekes også at
det er inngått hovedavtale med LO/Norsk sjømannsforbund
som har bestemmelser om drøfting/informasjon.
Forbundet uttrykker videre usikkerhet med hensyn til om havfiskefartøyene
omfattes av begrepet innenriks fart. Det påpekes også at
man ser en viss dreining i retning av at fiskere ansettes av bemanningsagenter.
Med bakgrunn i ovenstående og det forhold at fiskebåtrederier
i det vesentlige er små og mellomstore bedrifter, ber forbundet
om at havfiskefartøy unntas fra bestemmelsene.
Fraktefartøyenes Rederiforening kommenterer at de har
et fåtall rederier som jevnlig sysselsetter mer enn 50
arbeidstakere. De kommenterer samtidig at de forstår at
bestemmelsen primært skal gjelde rederier som driver passasjertrafikk.
De finner det da som en forskjellsbehandling at deres rederier omfattes
og de protesterer mot at bestemmelsene gjøres gjeldende for
deres skip.
Plikten til informasjon og drøfting inntrer når virksomheten
regelmessig sysselsetter mer enn 50 arbeidstakere. Midlertidig ansatte
skal også regnes med. I tillegg er virkeområdet
for bestemmelsene knyttet opp mot fartsområde og kategori
av fartøy. Av rettstekniske hensyn er det viktig at bestemmelsen
har et klart anvendelsesområde. På bakgrunn av de
høringsuttalelser som er mottatt fra Fiskebåtredernes
Forbund og Fraktefartøyenes Rederiforening foreslår
derfor departementet å begrense bestemmelsenes anvendelse
for havgående skip til passasjerskip i norsk ordinært
skipsregister. Rederier med fartøy i denne kategori vil
i all hovedsak være omfattet av hovedavtaler som har bestemmelser
om informasjon og drøfting. I tråd med direktivet
vil også bestemmelsene komme til anvendelse på skip
i fart på innsjøer og elver. Loven åpner
videre for at bestemmelsene om drøfting og informasjon
kan fravikes gjennom tariffavtale. For så vidt gjelder
eksisterende tariffavtaler må det legges til grunn at de
nye bestemmelsene i sjømannsloven, ved eventuell motstrid,
skal stå tilbake for de avtalte løsninger.
Selv om bare en mindre del av ledigheten på arbeidsmarkedet
blant personer som tilhører beskyttede grupper kan tilbakeføres
til diskriminering, vil forebygging av diskriminering ha stor økonomisk nytteeffekt
for den enkelte og dermed også være samfunnsøkonomisk
lønnsomt.
Det foreslås ikke oppretting av nye håndhevingsorganer
eller lignende. Det antas derfor at det offentlige i liten grad
vil påføres ekstra kostnader ut over et mulig økt
press på domstolsapparatet.
Siden sjømannsloven ikke har bestemmelser som retter
seg direkte mot diskriminering, innebærer lovforslaget
i sin helhet nye krav. Styringsretten ved ansettelser vil bli noe
begrenset.
Implementeringen innebærer dessuten en ytterligere utvidelse
av den beskyttede personkrets ettersom også selvstendig
næringsdrivende gis beskyttelse.
Forslaget vil i noen grad kunne medføre økte kostnader
for arbeidsgivere som har en ansettelsespolitikk hvor det uten saklig
grunn tas hensyn til søkeres alder.
Innføringen av et prinsipp om erstatning for ikke-økonomiske
forhold (oppreisning) uten hensyn til rederiets skyld, vil medføre
utgifter for bedrifter som bryter diskrimineringsforbudet.
Ved å gjøre bestemmelsene gjeldende kun for passasjerskip
i norsk ordinært skipsregister omfattes de rederier som
i stor utstrekning har regulert informasjon og drøfting
i avtaleverket. Det vil også være mulig å fravike
bestemmelsen gjennom tariffavtaler. I praksis gir dette nødvendig
fleksibilitet til å sikre at bestemmelser om informasjon
og drøfting kan tilpasses de eksisterende ordninger. Det
antas derfor at bestemmelsen ikke vil ha nevneverdige administrative eller økonomiske
konsekvenser.