5. Skattefogdkontorenes arbeid med regnskapsføring og fordelingsoppgjør vedrørende skatter og avgifter

       De kommunale skatteoppkrevere (kemner-/kommunekassererkontorene) foretar fordeling av innbetalt skatt til kommunen, folketrygden og staten på grunnlag av fordelingstall fastsatt av Skattedirektoratet. Statens andel omfatter ordinær statsskatt, toppskatt, fylkesskatt og fellesskatt, og blir fordelt av skattefogdene på grunnlag av særskilt beregnede fordelingstall. Skattefogden foretar fordeling til fylket og statens skattekreditorer (staten, folketrygden og Skattefordelingsfondet) og foretar posteringer i statsregnskapet, samt korrigeringsoppgjør på fylkesplan. Fordelingen omfattet i 1995 ca 160 mrd. kroner. Finansdepartementet har med virkning fra 1. januar 1995 fastsatt en særskilt rutinebeskrivelse for regnskapsarbeidet ved skattefogdkontorene som også omfatter fordelingsoppgjøret vedrørende skatter og avgifter.

       Riksrevisjonen har i 1995 foretatt en kartlegging og vurdering av rutiner og intern kontroll ved alle skattefogdkontorene mht. arbeidet med regnskapsføring og fordeling av innbetalt skatt og avgift. Undersøkelsen viser at ved de fleste skattefogdkontorene er arbeidet med regnskapsføring og fordeling av skatt og avgift i hovedsak lagt opp i samsvar med nevnte rutinebeskrivelse. Kartleggingen har likevel avdekket enkelte svakheter og mangler, herunder bl.a.:

- Rutinebeskrivelsen synes for generell og mangelfull idet beskrivelser av regneark for beregning av fordelingen og av intern kontroll mangler, og det er få kontorer som har lokale rutine- og arbeidsbeskrivelser for skatteregnskapet.
- Egenutviklede regneark er i bruk ved mange skattefogdkontorer, uten at disse er formelt testet eller godkjent. Regnearkene har ikke vært framlagt for Riksrevisjonen, og det er ikke funnet dokumentasjon for innholdet i regnearkene. Der det foretas manuelle summeringer og beregninger er det ofte ikke etterkontroll av annen saksbehandler.
- Det er i liten grad lagt opp til funksjons- og arbeidsdeling for regnskapsføring og fordeling av skatt. Det er ingen annen saksbehandler eller overordnet som kontrollerer arbeidet som utføres. Mange kontorer har ikke andre med kompetanse til å overta ved fravær.
- Interne kontrolltiltak er ikke beskrevet og dokumentert. Det synes som om det er opp til den enkelte saksbehandler å vurdere kontrolltiltak. Eventuelle gjennomførte kontroller blir i liten grad dokumentert med dato og signatur.

       Skattefogdkontorenes arbeid med regnskapsføring og fordeling av skatter og avgifter er en komplisert arbeidsprosess og omfatter meget betydelige beløp, og risikoen for at feil kan oppstå vurderes som relativt stor. Manglende dokumentasjon av utførte kontroller fører til at interne kontrolltiltak ikke er mulig å etterprøve. Dette svekker både skattefogdens administrative kontroll og Riksrevisjonens kontroll i ettertid.

       Finansdepartementet uttaler at departementet vil sørge for at de forhold Riksrevisjonen har påpekt blir rettet opp.

       Riksrevisjonen vil understreke betydningen av at de varslede tiltak gjennomføres så snart som mulig og at det blir utarbeidet en forpliktende handlingsplan.

5.2 Finansdepartementets svar

       Finansdepartementet bekrefter i sitt svar til Riksrevisjonens rapport at de tiltak som der er skissert vil bli utført som forutsatt, og at nærmere handlingsplan vil bli utarbeidet.

       Fagutvalget for Økonomitjenester tar således sikte på å utarbeide nye rutiner og de nødvendige beskrivelser innen 1. november 1996. Etatsledelsen vil deretter foreta en evaluering av de forslag som fagutvalget framsetter. Det tas sikte på at nye rutinebeskrivelser kan tre i kraft innen 1. juli 1997.

       Opplæringstiltak vil bli gjennomført i løpet av våren 1997.

5.3 Riksrevisjonens uttalelse

       Riksrevisjonen har merket seg at utkast til nye rutiner og beskrivelser skal foreligge innen 1. november 1996 og forventes å tre i kraft innen 1. juli 1997, samt at opplæringstiltak vil bli gjennomført i løpet av våren 1997. Riksrevisjonen anser det viktig at tiltakene blir gjennomført som forutsatt. Riksrevisjonen foreslår antegnelsen: « Til observasjon ».

5.4 Komiteens merknader

       Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen har foretatt en kartlegging og vurdering av rutiner og intern kontroll ved alle skattefogdkontorene mht. arbeidet med regnskapsføring og fordeling av innbetalt skatt og avgift. Komiteen har videre merket seg at undersøkelsen viser at ved de fleste skattefogdkontorene er arbeidet med regnskapsføring og fordeling av skatt og avgift i hovedsak lagt opp i samsvar med nevnte rutinebeskrivelse. Komiteen er klar over at arbeid med regnskapsføring og fordeling av skatter og avgifter er en komplisert arbeidsprosess, og at risikoen for at feil kan oppstå vurderes som relativt stor. Komiteen registrerer at manglende dokumentasjon av utførte kontroller fører til at interne kontrolltiltak ikke er mulig å etterprøve, og at dette svekker både skattefogdens administrative kontroll og Riksrevisjonens kontroll i ettertid. Komiteen finner disse forhold svært uheldig.

       Komiteen har registrert at departementet vil sørge for at de forhold Riksrevisjonen har påpekt vil bli rettet opp. Komiteen er enig i at de varslede tiltak bør gjennomføres så snart som mulig.

       Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens forslag til desisjon: « Til observasjon ».