2.2 El-avgift for næringsvirksomhet

Sammendrag

Regjeringen notifiserte 5. april 2004 en ny el-avgiftsordning til ESA. Modellen er svært lik det norske avgiftssystemet som gjaldt fram til 1. januar 2004, og er tilnærmet lik den ordningen som Sverige har vedtatt å innføre fra 1. juli 2004. EUs energiskattedirektiv som ble vedtatt 27. oktober 2003 og trådte i kraft 1. januar 2004, har vist seg å kunne åpne muligheten for å innføre et slikt system. Med en behandlingstid på 8-10 uker kan ESA godkjenne den norske ordningen før 1. juli 2004. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget dersom ESAs behandling av notifikasjonen får betydning for ikrafttredelsen av vedtaket.

Som omtalt i budsjettdokumentene i fjor høst anså Regjeringen at det var stor fare for at ESA ville komme til at industriens tidligere fritak for el-avgift var ulovlig offentlig støtte, og at ESA derfor vil kreve at bedriftene betaler tilbake deler av denne støtten. Det forventes at ESA om kort tid fatter et vedtak om et mulig tilbakebetalingskrav for perioden 1. januar 2002 til 1. januar 2004.

Som omtalt i Revidert nasjonalbudsjett 2004 har en tilnærmet dansk modell og en tilnærmet svensk modell vært på en kort høringsrunde hos berørte parter. Høringsrunden viste at dersom el-avgiften skal legges om for næringsvirksomhet, foretrekker de fleste høringsinstansene en ordning som bygger på svensk modell.

En tilnærmet svensk modell vil gi drøyt 400 mill. kroner mer i avgiftsinntekter pr. år enn en tilnærmet dansk modell som var lagt til grunn i 2004-budsjettet. Innføring av en ordning tilnærmet den svenske fra 1. juli 2004 vil gi et merproveny på om lag 200 mill. kroner påløpt og om lag 100 mill. kroner bokført i 2004 i forhold til det som er budsjettert.

Modellen som er notifisert til ESA innebærer at næringsvirksomhet utenom industrien blir ilagt full el-avgift på 9,67 øre pr. kWh. Også administrasjonsbygg i industrien vil bli ilagt full el-avgift, jf. forslag til vedtak § 1. Dette tilsvarer avgiftssystemet som gjaldt fram til årsskiftet. Industrien blir ilagt el-avgift tilsvarende minimumssatsen i EUs energiskattedirektiv (0,45 øre pr. kWh). El-forbruket i flere kraftintensive industriprosesser vil imidlertid bli fritatt fra avgiften. Det legges opp til at de samme prosessene som kan unntas etter EUs energiskattedirektiv, også blir unntatt fra den norske el-avgiften. En avgift på dette forbruket ville i liten grad bidratt til å oppfylle formålet med den nye el-avgiften, dvs. å dempe økningen i el-forbruket og stimulere til overgang til alternative energikilder og vannbåren varme. Den altoverveiende delen av det kraftforbruket som fritas fra el-avgiften, f.eks. til elektrolyse, kan ikke erstattes av alternative energikilder som vannbåren varme.

De energikrevende industriprosessene som kan fritas fra EUs minimumssats er regulert i Energiskattedirektivet. Disse prosessene er kjemisk reduksjon, elektrolyse, metallurgiske og mineralogiske prosesser (definert som næringsgruppe 26 andre ikke-metallholdige mineralprodukter). Dette innebærer i praksis at produksjonsprosessene i metallindustrien, sementindustrien og deler av kjemisk råvareindustri kan fritas fra el-avgift. Tilsvarende fritak foreslås som nevnt i det nye norske systemet, jf. forslag til vedtak § 2. Den nærmere gjennomføringen og avgrensningen av fritaket for energikrevende industriprosesser vil bli fastsatt i forskrift.

Energiskattedirektivet åpner i utgangspunktet ikke for å frita treforedlingsindustri fra minstesatsene i direktivet. Mulighetene for å likevel unnta treforedlingsindustrien fra avgift på linje med de andre energikrevende industriprosessene, søkes imidlertid avklart med ESA. Dersom ESA ikke godtar fritak, åpner Miljøstøtteretningslinjene for fritak fra minstesatsen på 0,45 øre pr. kWh for energiintensive bedrifter dersom disse bedriftene gjennomfører miljøtiltak tilsvarende effekten av avgiftsfritaket. Slike miljøtiltak kan være tiltak som innebærer at foretaket anvender mindre elektrisitet pr. produsert enhet eller tiltak som medfører at foretaket i større grad utnytter overskuddsenergi, for eksempel bruk av spillvarme. I regi av Olje- og energidepartementet utarbeides det derfor et program for energieffektivisering parallelt med ESA-prosessen, jf. nærmere omtale i St.meld. nr. 2 (2003-2004) Revidert nasjonalbudsjett 2004. Programmet må godkjennes av ESA.

Fritaket for el-avgift for næringslivet i Nord-Troms og Finnmark faller inn under statsstøttebegrepet i EØS-avtalen og kan ikke opprettholdes. Miljøstøtteretningslinjene åpner imidlertid for at næringslivet i tiltakssonen kan betale minimumssatsen i EUs energiskattedirektiv på 0,45 øre pr. kWh. Denne løsningen er notifisert ESA for godkjennelse. Ytterligere reduksjon i el-avgiften for næringslivet i tiltakssonen kan bare gis etter regelverket for bagatellmessig støtte. Slik bagatellmessig støtte vil bli utnyttet fullt ut i dette området, i den grad bagatellmessig støtte ikke allerede er gitt for arbeidsgiveravgift som fra 2000 pålegges visse bransjer (typer virksomhet) med høyeste sats, uavhengig av sone. Disse bransjene gis redusert arbeidsgiveravgift i henhold til regelverket for bagatellmessig støtte. Det vil i forskrift bli fastsatt dokumentasjonskrav som sikrer at disse ordningene samlet ikke overstiger grensen for lovlig bagatellmessig støtte. Det er grunn til å tro at de aller fleste foretakene i tiltakssonen dermed blir fritatt for el-avgift.

Øvrige fritak som gjaldt i avgiftssystemet og som eksisterte fram til årsskiftet, vil bli videreført. Dette innebærer at både husholdningenes fritak for el-avgift i Nord-Troms og Finnmark og fritaket som gjaldt for veksthusnæringen, videreføres. Det samme gjelder fritakene for kraft levert til produksjon av elektrisk kraft, kraft produsert i mottrykksanlegg og kraft levert til verneverdige fartøy m.m. Tidligere fritak for kraft produsert og forbrukt i transportmidler utgår som unødvendig etter at avgiftsplikten fra 1. januar 2004 ble overført fra kraftleverandør til nettselskap.

Husholdningene berøres ikke av avgiftsomleggingen, og husholdninger som ikke ligger i tiltakssonen, vil fortsatt bli ilagt full el-avgift på 9,67 øre pr. kWh.

Det vises til forslag til romertallsvedtak. I vedtaket er det lagt opp til at endringene i el-avgiften trer i kraft 1. juli 2004. Dette forutsetter at ESA godkjenner notifiseringen innen dette tidspunktet. Dersom dette ikke skjer, vil departementet komme tilbake til Stortinget. Når det gjelder fritak for el-avgift for treforedling knyttet til programmet for energieffektivisering, legges det opp til at dette fritaket iverksettes av departementet når ESAs godkjennelse foreligger.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak XVI under kapittel 22 Komiteens tilråding.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet, viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett, hvor det er enighet om å be Regjeringen vurdere ulike muligheter for å differensiere påslaget på nettariffen for å hensynta kraftkrevende industri som tar ut kraft i distribusjonsnettet.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet ønsker primært å redusere el-avgiften både for næringslivet og husholdninger. Disse medlemmer merker seg at Regjeringen mener ESA ikke vil akseptere avgiftsfritak for næringslivet/industrien, og støtter derfor Regjeringens forslag om å innføre en tilnærmet svensk modell, som sikrer lavest mulig el-avgift for store deler av industrien. Disse medlemmer mener det er grunn til å vurdere om fiskeindustrien bør omfattes av de samme regler som øvrig industri. Disse medlemmer merker seg samtidig at en svensk modell vil gi anslagsvis 400 mill. kroner i høyere provenyinntekter. Disse medlemmer mener el-avgiften allerede er for høy, og mener en utvidelse av el-avgiftsgrunnlaget, slik Regjeringen legger opp til, må skje uten at husholdninger og næringslivet blir ytterligere skadelidende. Disse medlemmer mener derfor at den generelle el-avgiften må reduseres i den grad som trengs for å sikre nøytral provenyvirkning totalt sett.

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen, i forbindelse med budsjettet for 2005, å legge frem forslag om en redusert el-avgift med et proveny på 400 mill. kroner."

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Regjeringen foreslår å gjeninnføre el-avgift som energipolitisk virkemiddel ovenfor næringslivet og støtter dette.

Disse medlemmer går imidlertid inn for at jernbane ikke skal betale el-avgift. Hittil i år har det vært en betydelig vekst i godstransport på jernbane. Derfor er beklagelig at Regjeringen nå vil innføre el-avgift som vil true denne positive utviklingen. En ny el-avgift kan utgjøre opp mot 3 pst. av kostnaden per transporterte enhet. CargoNet hevder at dette betyr avvikling av enkelte eksisterende tog, samt ikke oppstart av nye. Det vil stoppe den positive økningen så langt i år, med 20 pst. økning i forhold til første kvartal 2003. Innføring av ny el-avgift vil medføre bortfall av 0,5-1 tog per strekning (Oslo-Bergen, Trondheim og Stavanger). Det anslås at dette vil bety 40-80 000 flere lastebilturer årlig på disse belastede strekningene.

Komiteens medlem fra Senterpartiet er tilfreds med at det blir foreslått å gjeninnføre el-avgift for næringsvirksomhet, siden dette er et viktig virkemiddel for å stimulere til økt bruk av ny fornybar energi. Dette medlem mener at en tilnærmet dansk modell for el-avgift ville ha vært mest målretta i forhold til energiomlegging. Denne kunne også ha spart næringslivet for om lag 400 mill. kroner årlig i avgift. Dette medlem finner å kunne godta at det inneføres en tilnærmet svensk modell for el-avgift, men mener at det må tas sikte på å gjøre noen tilpasninger i denne modellen. Bortfall av el-avgift har hatt en svært positiv effekt for skinnegående transport, og dette medlem mener det må søkes å videreføre dette unntaket. Dette medlem mener at også fiskeindustrien og oppdrettsnæringen bør komme inn under fritaket for el-avgift som gjelder for industri.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen om å videreføre fritaket for el-avgift for skinnegående transport, fiskeindustrien og oppdrettsnæringen."

Dette medlem viser til at det i landbruket opereres med differensiert måling av el-forbruk i husholdningene og i driftsbygninger. Senterpartiet mener at produksjonsvirksomheten innenfor landbruket må tilgodeses med minimumssats for el-avgift.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen innføre minstesats på 0,45 øre pr. kWh for den produksjonsrelaterte delen av el-forbruket i landsbruksnæringen."