Regjeringen ønsker at personer som ikke oppfyller
vilkårene for opphold i landet skal kunne returneres raskt. Retur
av personer med endelig avslag er en viktig forutsetning for at
asylinstituttet skal fungere. Måltallet for antall returer i 2010
har hittil vært 4 900.
For å kunne øke antallet tvangsreturer i 2010 med
500, er det behov for å øke politiets bevilgning med 22,2 mill.
kroner, fordelt med 11,7 mill. kroner under kap. 440 post 1 og 10,5
mill. kroner under kap. 440 post 21. I tillegg vil det bli omfordelt
midler innenfor eksisterende rammer som følge av nedgang i asyltilstrømningen.
De siste månedene har antallet søknader om å delta
i returprogrammet til Irak (IRRINI) økt kraftig. For å kunne øke
antallet frivillige returer for personer som ikke fyller vilkårene
for opphold med i overkant av 500 returer, er det behov for å øke
bevilgningen til politiet med 8,3 mill. kroner, fordelt med 0,7
mill. kroner under kap. 440 post 1 og 7,6 mill. kroner under kap.
440 post 21. Det vises i denne forbindelse også til omtale under
kap. 490 post 72 nedenfor, hvor det foreslås å øke bevilgningen
med 23,3 mill. kroner til formålet.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås utgiftene under
kap. 440 post 1 økt med 12,4 mill. kroner.
Regjeringen ønsker å utvide ordningen med hurtigbehandling
slik at personer som begår kriminalitet pågripes, pådømmes og sendes
ut av landet så raskt som mulig. For å kunne øke antall tvangsreturer,
må den bygningsmessige og bemanningsmessige kapasiteten ved Politiets
utlendingsinternat på Trandum utvides. Kapasiteten ved Trandum kan
økes med 50 nye plasser ved å leie bygg i tilknytning til dagens
utlendingsinternat. Forutsatt enighet om leieavtale med Oslo lufthavn
og behandling av saken i Ullensaker kommune, tas det sikte på at
plassene skal kunne tas i bruk våren 2011. Det foreslås på denne
bakgrunn bevilget 32,8 mill. kroner under kap. 440 post 1 til bygningsmessig
oppgradering og midler til forberedelse av oppstart av 50 nye plasser
ved Trandum.
Politiets sikkerhetstjeneste (PST) har de senere årene
fått stadig større utfordringer når det gjelder omfang og kompleksitet
på oppdragene. For at PST skal kunne ivareta pålagte oppgaver, blant
annet i forbindelse med arbeidet med kontraterror og livvakttjenesten,
er det nødvendig å styrke virksomheten. Det foreslås på denne bakgrunn
å øke bevilgningen under kap. 440 post 1 med 20 mill. kroner.
Det er i 2010 avsatt 9 mill. kroner under kap.
440 post 1 til drift av barnehus i Oslo. Det er imidlertid hensiktsmessig
at midlene til drift av barnehuset posteres under Oslo politidistrikts driftsbevilgning.
På denne bakgrunn foreslås bevilgningen under kap. 440 post 1 redusert
med 9 mill. kroner mot en tilsvarende økning av bevilgningen under
kap. 441 post 1, jf. omtale under kap. 441 post 1 nedenfor.
På bakgrunn av endret organisering i siviltjenesteadministrasjonen
er enkelte ansatte overført til politi- og lensmannsetaten og konfliktrådene. For
å dekke lønns- og driftsutgifter i 2010 for ansatte som er overført
til politi- og lensmannsetaten, foreslås det å øke bevilgningen
under kap. 440 post 1 med 4,955 mill. kroner, mot tilsvarende reduksjon
av bevilgningen under kap. 450 post 1. Det vises til omtale under
kap. 450 post 1 nedenfor.
Til dekning av ekstraordinære kostnader i forbindelse
med Grensekommissærens forberedende arbeid til grenseoppgang av
den norsk-russiske grensen, og for å ta høyde for refusjonskrav
for Grensekommissærens lønn for 2009, foreslås det å redusere bevilgningen
under kap. 440 post 1 med 1,271 mill. kroner mot en tilsvarende
økning av bevilgningen under kap. 448 post 1, jf. omtale under kap.
448 post 1 nedenfor.
Produksjon av nasjonalt ID-kort var opprinnelig planlagt
startet opp i 4. kvartal 2010, men produksjonen vil bli utsatt til
2011. På denne bakgrunn foreslås bevilgningen under kap. 440 post
1 redusert med 13,15 mill. kroner, jf. omtale under kap. 441 post
1 og kap. 3440 post 8 nedenfor.
Det er avtalt at Statens innkrevingssentral
(SI) skal utføre enkelte permanente oppgaver på regnskaps- og faktureringsområdet
for politi- og lensmannsetaten. Disse oppgavene vil i 2010 kreve
om lag 6,5 årsverk i Statens innkrevingssentral. Det foreslås derfor
en rammeoverføring av 3,646 mill. kroner fra kap. 440 post 1 til
kap. 1634 Statens innkrevingssentral, post 1.
Toll- og avgiftsdirektoratet og Politiets data-
og materielltjeneste har revidert en avtale om anskaffelse av uniformer
til toll- og avgiftsetaten. Avtalerevisjonen innebærer bl.a. at
en tidligere omdisponering av 430 000 kroner fra Toll- og avgiftsdirektoratet
til politi- og lensmannsetaten reverseres. På denne bakgrunn foreslås
bevilgningen under kap. 440 post 1 redusert med 430 000 kroner.
Bevilgningen under kap. 1610 Toll- og avgiftsetaten, post 1 foreslås
økt tilsvarende, jf. omtale under Finansdepartementet.
På bakgrunn av ovennevnte forhold foreslås bevilgningen
under kap. 440 post 1 øket med til sammen 42,658 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil øke antallet tvangsreturer for personer som
ikke oppfyller vilkårene for opphold i Norge, og foreslår derfor
å styrke bevilgningen med ytterligere 15 mill. kroner til dette formål.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at regjeringen gang på gang bruker bevilgningsøkningen på 1,3
mrd. kroner i statsbudsjettet (Prop. 1 S (2009–2010)) som argument
for at politiet er budsjettvinnere i år. Likevel ser man at etaten
sannsynligvis kommer til å nedbemanne med over 360 stillinger, samtidig
som nyutdannede politifolk ikke får jobb. Disse medlemmer stiller
store spørsmål ved økonomistyringen i ledelsen av etaten og viser
i denne sammenheng til Riksrevisjonens rapport om politiet. Her
ble det poengtert at bevilgningene har økt betydelig de siste årene
samtidig som resultatene har uteblitt. Etter disse medlemmers oppfatning
skyldes dette et betydelig ledelsesproblem i toppen av organisasjonen,
noe både statsråden og politidirektøren må ta ansvaret for.
Disse medlemmer mener man også
må tenke nytt i forhold til struktur i etaten for å skape spissere
kompetanse ute i distriktene og samtidig frigjøre flere tjenestemenn
til synlig operativt arbeid. Man må etter disse medlemmers oppfatning
begrense antallet distrikter radikalt for å oppnå en slik effektivisering.
I denne sammenheng viser disse medlemmer til Politidirektoratets
driftanalyse som ble fremlagt nettopp og som konkluderte med at
Politireformen ikke hadde hatt virkning med tanke på økt synlig
bemanning og effektivisering. Direktoratet konkluderte likevel med
at reformen har vært en suksess, noe som fremstår underlig.
Disse medlemmer foreslår at de
varslede IKT-investeringer kobles fra det enkelte politidistrikts
driftsbudsjetter og behandles som investeringer. Av den grunn vil disse
medlemmer bevilge 145 mill. kroner ekstra på denne post, samt
35 mill. kroner under kap. 441 post 1. Politidistriktene får da
frigjort resurser til å beholde ansatte i stedet for å si opp noen.
Videre viser disse medlemmer til
opplysninger som tilsier at nesten ingen av de nyutdannede politifolk
som er ferdig på Politihøgskolen har fått tilbud om jobb. Dette skjer
stikk i strid med justisministerens lovnader da han opprettet flere
plasser på høgskolen. Etter disse medlemmers mening
vil det være meningsløst at nyutdannet politi skal stå arbeidsledige
samtidig som etaten skriker etter mer arbeidskraft.
For å forsikre seg om at ingen av de nyutdannede blir
stående uten jobb, vil disse medlemmer bevilge 100
mill. kroner til å dekke halvårsvirkningen av samtlige nyansettelser,
hvorav 25 mill. kroner går til Oslo politidistrikt. Dette kombinert
med ovennevnte IKT-investering, vil sikre god bemanning i hele Politi-Norge.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 235 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 277,7 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
440 | | Politidirektoratet
- politi- og lensmannsetaten | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1,
forhøyes med | 277 658 000 |
| | fra kr 8 924 155 000
til kr 9 201 813 000» | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative statsbudsjett for 2010 hvor det ble foreslått
en styrking av politiet med kr 140 500 000, inkludert en styrking
av Oslo politidistrikt på 15 mill. kroner. Fra Høyres side var det
en forutsetning at disse midlene i en presset driftssituasjon for
politidistriktene skulle bidra til å hindre oppsigelser av politifolk
og øke bemanningen. Disse medlemmer viser til at det
er et problem at det har blitt skapt falske forhåpninger i politietaten
ved lovnader om store budsjettøkninger, når realiteten viste seg
å bli reelt sett trangere driftsbudsjetter enn tidligere. På bakgrunn
av de trange økonomiske rammene politidistriktene har foreslår disse
medlemmer å bevilge ytterligere 60 mill. kroner til politiets
driftsbudsjetter under kap. 440 post 1.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 75 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 117,658 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
440 | | Politidirektoratet
- politi- og lensmannsetaten | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1,
forhøyes med | 117 658 000 |
| | fra kr 8 924 155 000
til kr 9 041 813 000» | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at det meldes fra politidistriktene om
kutt av til sammen 440 politistillinger i år og at politiets egen
driftsrapport konkluderer med at det har blitt færre tjenestemenn
i synlig ordenstjeneste. Dette medlem vil understreke
betydningen av et politi som er tilstedet i nærmiljøet, og prioriterer
forebyggende arbeid, og tidlig innsats overfor unge i risikosonen.
I tillegg er det viktig å unngå at politiet blir nødt til å foreta
prioriteringer som går på folks rettsfølelse løs, som for eksempel
gjentatte henleggelser i saker med kjent gjerningsmann, nedprioritering
av vinningskriminalitet som vil gjøre Norge til et enda mer ettertraktet
sted for vinningskriminelle bander fra utlandet og unnlatelse av
å rydde opp i åpenlys narkotikasalg i enkelte områder av de større
byene. For å styrke politiets innsats på disse områdene, og for
å nå målene bak politireformen om et nærmere og mer synlig politi
samtidig som helt nødvendige opprustning av politiets datautstyr
gjennomføres foreslår dette medlem å øke bevilgningen
til politietaten med 156 mill. kroner som tilsvarer 440 nye stillinger
i politiet fra 1. august 2010.
Dette medlem vil foreslå en økning
i bevilgningen til Økokrim med 5 mill. kroner som del av tiltakspakken
mot svart økonomi.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
440 | | Politidirektoratet
- politi- og lensmannsetaten | |
| 1 | Driftsutgifter,
kan nyttes under kap. 441 post 1,
forhøyes med | 203 658 000 |
| | fra kr 8 924 155 000
til kr 9 127 813 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at politiet fra 1. september 2008 er gitt mulighet til økt bruk
av DNA under etterforskningen. Dette medlem er enig
i at DNA kan være et effektivt redskap for å oppklare forbrytelser. Dette medlem mener
imidlertid at registeret i sin nåværende form er for vidtgående. Dette
medlem er bekymret for en utvikling hvor borgerne stadig
blir registrert og overvåket, og ønsker derfor et noe mer begrenset
register. På denne bakgrunn ønsker dette medlem å
kutte i bevilgningen til DNA-registeret med 15 mill. kroner.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn
følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
440 | | Politidirektoratet
- politi- og lensmannsetaten | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1,
forhøyes med | 27 658 000 |
| | fra kr 8 924 155 000
til kr 8 951 813 000» | |
Det vises til omtale av økt antall uttransporteringer
under kap. 440 post 1. For at personer som ikke fyller vilkårene
for opphold skal kunne sendes ut raskt, foreslås det å øke bevilgningen under
kap. 440 post 21 i 2010 med 18,1 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet finner
det uheldig at finansieringen av ulike interesseorganisasjoner under
post 70 ikke er undergitt klare retningslinjer og regler. Disse medlemmer mener
dette fører til dårlig forutsigbarhet, noe som gjør at organisasjonene
får problemer med å gjennomføre normal drift. Disse medlemmer ønsker
å få et system med likebehandling av organisasjonene, for eksempel gjennom
en grunnbevilgning pr. organisasjon, samt et tilskudd pr. medlem
utover dette. Dette vil gjøre organisasjonenes rammevilkår mer forutsigbare.
På ovennevnte bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen lage klare retningslinjer
for fordelingen av midler på kap. 440 post 70 i statsbudsjettet.»