Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Norge har store muligheter knyttet til vår geografiske
plassering. De viltlevende marine ressursene og det tilhørende genetiske
materiale, er fellesskapets eiendom. Dette er det viktig å sikre
for framtidige generasjoner gjennom en bærekraftig forvaltning og
en bærekraftig høsting. Bærekraftig ressursforvaltning er også viktig
for å sikre en lønnsom fiskerinæring og sjømatnæring.
Flertallet legger vekt på å ha
en variert flåte og en rettferdig fordeling av fiskeressursene som bidrar
til å sikre sysselsetting og bosetting i kystsamfunnene. Verdiskapingen
av våre felles fiskeriressurser må i størst mulig grad komme de fiskeriavhengige
kystsamfunnene til gode. Det er viktig å ta vare på de lokalt forankrede
selskapene i fiskeri- og havbruksnæringen.
Flertallet viser til at Norge
forvalter fiskebestandene etter føre-var-prinsippet der det legges inn
sikkerhetsmarginer i forvaltningsstrategien. På den måten vil en
usikkerhet i de vitenskapelige beregningene komme bestandene til
gode og bidra til at rekrutteringen opprettholdes. Bestandssituasjonen
er for tiden god for flere av de viktige fiskebestandene. En del
av fiskebestandene som tidligere var overbeskattet, sliter fremdeles.
Men også for disse ser vi at gjenoppbygging lar seg gjøre gjennom
god og bærekraftig forvaltning.
Flertallet konstaterer at finanskrisen
bidro til reduserte priser og vanskelige økonomiske forhold i næringen.
Stortinget vedtok vinteren 2009 en egen garantiordning for førstehåndsomsetning
av fisk. Flertallet støtter regjeringens vurdering
av at det fortsatt er behov for forlengede og utvidede kreditter
til deler av fiskeindustrien i 2011. Selv om virkningene av den globale
finanskrisa har avtatt, er det fortsatt usikkerhet knyttet til den
økonomiske utviklingen i viktige markeder for norsk sjømat.
Flertallet ser føringstilskudd
og tilskudd til mottaksstasjoner som et viktig distriktspolitisk virkemiddel
i fiskerinæringen. Det bidrar også til å utnytte ressursene i flere
områder, til å opprettholde lokale fiskerimiljøer og til en desentralisert
mottaksstruktur. Flertallet har merket seg at med
de strukturelle endringene og nedleggelsene av fiskemottak langs
kysten, spiller mottaksstasjoner en viktig rolle i omsetningen av fisk
og skalldyr.
Flertallet konstaterer at regjeringen
legger stor vekt på å få internasjonalt gjennomslag for vår fiskeripolitikk.
Det er viktig å videreføre kampen mot utkast.
Det er viktig å dele erfaring og kunnskap om norsk
sjømatnæring i et internasjonalt perspektiv.
Flertallet viser til at sjømatnæringen
er en betydelig næring for Norge. I 2009 ble det eksportert sjømat
fra Norge til en verdi av nesten 45 mrd. kroner. I år ser det ut
til at næringen vil eksportere for enda større verdier. Sjømatnæringen har
stor betydning for sysselsetting og bosetting i distriktene. Regjeringen
lanserte høsten «Samarbeid for arbeid» i sjømatnæringen». Dette for
å øke verdiskapingen og sysselsettingen i næringen. Flertallet ser
positivt på denne satsingen og har merket seg at regjeringen legger vekt
på betydningen av forskning og inno-vasjon på dette området. Regjeringen
vektlegger også betydningen av rent hav og en bærekraftig ressursforvaltning
som forutsetning for tillit og utvikling av sjømatnæringen.
Flertallet viser til regjeringens
mål om at Norge skal være verdens fremste sjømatnasjon, og at det
skal legges til rette for videre vekst i havbruksnæringen innenfor
bærekraftige rammer.
Strategien for bærekraftig havbruk skal legges
til grunn for dette.
Flertallet har merket seg at
regjeringen vil gi høy prioritet til arbeidet med å følge opp bærekraftstrategien
for havbruksnæringen. Resultatet av dette arbeidet er helt avgjørende
for at næringen skal være økonomisk og miljømessig bærekraftig.
Flertallet konstaterer at det
er betydelige miljøutfordringer i næringen. Disse er særlig knyttet
til lus og rømming, men også sykdom er fortsatt en tapsfaktor i
norsk havbruksnæring. Lakselus er en av de største miljøutfordringene for
næringen. Store totalmengder av lakselus og rømming kan utgjøre
en trussel for villfisken, og særlig for utvandret laksesmolt. I
tillegg kommer det meldinger om økte forekomster av resistent lus.
Det er viktig å påpeke at det er store geografiske nyanser i dette
bildet.
Flertallet vil imidlertid peke
på at oppdrettsnæringen selv har et stort ansvar for å få ned lusetallene
og antall rømminger, men forventer at regjeringen vil iverksette
nødvendig tiltak for å sikre en bærekraftig utvikling av denne viktige
næringen.
Flertallet konstaterer at marin
bioteknologi kan gi grunnlag for verdiskaping og næringsutvikling
med anvendelsesmuligheter innen medisin, helse, næringsmidler, fôr
og i ulike typer miljøvennlig industri og energiprosesser. Et område
av særlig interesse er marin bioprospektering. Regjeringen lanserte
i 2009 en nasjonal strategi for marin bioprospektering. Flertallet er
tilfreds med at arbeidet med marin bioprospektering videreføres
i 2011.
Flertallet merker seg at Fiskeri-
og kystdepartementet har forvaltningsansvar for store havområder
i nord, og at bærekraftig forvaltning og ivaretaking av norske interesser
står sentralt i dette arbeidet. Regjeringen forventer større aktivitet
i nord de nærmeste årene. Klimaendring og issmelting, økt sjøtransport,
økt næringsaktivitet og avspenning i området bidrar til dette. Flertallet konstaterer
med tilfredshet at regjeringen arbeider for å øke sjøsikkerheten
i nord. Ved innføring av seilingsled i nord har regjeringen bidratt
til å sikre skipstransporten. Flertallet er svært
fornøyd med at en har videreført dette arbeidet og at en nå innfører
seilingsleder i Norskehavet/Nordsjøen og Skagerrak.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at fiskeri- og havbruksnæringen er en av våre viktigste eksportnæringer
og er i åpen internasjonal konkurranse. Rammebetingelsene preges
imidlertid, etter disse medlemmers mening, av en
sammenblanding av distrikts- og næringspolitiske virkemidler som ikke
er heldig for næringens evne til å kunne konkurrere. Disse
medlemmer mener rammevilkårene skal ha et næringsperspektiv
som gir god konkurranseevne og at dette også vil være den beste
form for distriktspolitikk.
Disse medlemmer erkjenner at
fiskerinæringen må reguleres til en viss grad, blant annet fordi
ingen har naturlig eiendomsrett til havets ressurser. Forvaltningen
av havets ressurser skal etter disse medlemmers mening
skje på en måte som er tjenlig for hele landet og for befolkningen
langs kysten. Det er likevel for stor avstand mellom en fornuftig
regulering basert på å sikre konkurransefrihet innen næringen, og
dagens mengde av reguleringer og byråkrati.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiets fiskeripolitikk bygger på at næringens rammebetingelser
skal liberaliseres og avbyråkratiseres.
Selv om det har skjedd mye positivt for de selvstendige
næringsdrivende i fiskerinæringen ved at næringsavtalen er opphevet,
mener disse medlemmer at liberaliseringen av fiskerinæringen går
for langsomt. Dette er uheldig for en effektiv og god utnyttelse
av våre marine ressurser.
Disse medlemmer mener det er
viktig med bærekraftig høsting av ressursen sjøpattedyr. Slike produkter
er en viktig eksportartikkel for Norge.
Disse medlemmer vil legge grunnlag
for øket fangst av sjøpattedyr og fremmet i budsjettet forslag om
kortsiktige tiltak for å stimulere til et øket uttak samtidig som
det må arbeides aktivt for en bedre markedstilgang.
Disse medlemmer mener at regjeringens politikk
med høye særavgifter og et økende byråkrati demper vekstmulighetene
for næringen.
Disse medlemmer fremmet derfor
forslag om avgiftsreduksjoner, og Fremskrittspartiet fremmet også
forslag om en strategi for avbyråkratisering av rammebetingelsene.
Disse medlemmer mener at en større
del av forskningsmidlene skal gå til fiskeri- og havbruksnæringen.
Disse midlene må fordeles etter hva som er næringsmessig
fornuftig og ikke blandes sammen med distriktspolitikk.
Disse medlemmer mener Fremskrittspartiets alternative
budsjett for 2011 synliggjør en politikk med større næringsfrihet
samt lavere skatter og avgifter for fiskeri- og havbruksnæringen.
Disse medlemmer mener at det
i statsbudsjettet for 2011 er rom for besparelser og effektiviseringsgevinster
innen offentlig administrasjon i departementet og underliggende
etater uten at det vil gå ut over tjenestetilbudet.
Disse medlemmer vil
vise til at norsk fiskeri- og havbruksnæring er den næringen som
skaper de høyeste eksportinntektene til Norge etter olje- og gassvirksomheten.
Dette er også en fornybar ressurs som også i fremtiden vil generere
store inntekter til landet dersom en klarer å utnytte de mulighetene
denne næringen har på en optimal og bærekraftig måte. Etterspørselen
etter fisk kommer bare til å øke i omfang etter hvert som at verdens
befolkning øker, og ikke minst sett i lys av at også stadig flere
får råd til å kjøpe de produktene vi ønsker å selge.
Disse medlemmer vil imidlertid
påpeke at dersom vi fortsatt skal kunne være en betydelig aktør
innenfor oppdrett av laks, ørret og andre fiskeslag, må en også
klare å løse noen av de utfordringer som denne næringen står overfor. Norsk
oppdrettsnæring er en suksesshistorie som viser at Norge har betydelige
fortrinn hva gjelder naturgitte forutsetninger og ikke minst muligheter.
Vi har en langstrakt kyst som kan tilby svært gode lokaliteter knyttet
til forskjellige typer oppdrettsanlegg, og som har god vanngjennomstrømning
som er en forutsetning for at en ikke skal få for store miljøutfordringer.
Det er imidlertid viktig å påpeke at innsatsen for å redusere rømming
fra anlegg og problemstillingen knyttet til for høye lusetall i
anleggene er nødt til å finne sin løsning dersom det ikke skal gå utover
Norges omdømme som oppdrettsnasjon og som leverandør av fisk av
svært høy kvalitet. Disse medlemmer mener at det
pr. dag ikke er noen løsning å gå over til lukkede anlegg all den
tid dette fortsatt ikke er mulig å få til da energibehovet som skal
til dersom de skal bli landbaserte er bortimot uoverkommelig. Når
det gjelder flytende lukkede anlegg er dette et godt stykke unna
å kunne realiseres ut ifra dagens teknologi dersom en ser hen til
kostnader og mengder fisk som skal kunne få plass i disse anleggene.
Det en imidlertid bør kunne se nærmere på, er om det fins muligheter
for å kunne fôre opp fisken i en lengre periode på land, før en
setter den ut i anlegget. På denne måten vil en kunne klare å redusere
antallet måneder fisken står i anlegget og blir eksponert for lus.
Dette vil imidlertid kreve at en har tilgang til et relativt stort
område på land. Videre mener disse medlemmer at det
er viktig at man intensiverer arbeidet med å finne frem til en vaksine
som gjør at lakselusen ikke fester seg til oppdrettsfisken.
Disse medlemmer mener også det
er viktig at det forskes på hvordan en skal kunne forhindre at rømt
oppdrettslaks formerer seg med vill laks. Et tiltak vil her kunne
være å forske frem en effektiv metode som steriliserer oppdrettslaksen,
men da samtidig heller ikke medfører deformert fisk slik det kan
se ut som om dagens teknologi kan føre til. Et annet tiltak kan
også være å tillate oppdrett av ørret, som ikke kan formere seg
med vill laks i særlig sårbare områder. Disse medlemmer vil
også åpne for at det skal gis flere oppdrettskonsesjoner i områder
som har kontroll på lusesituasjonen og at det også skal åpnes for en
økning på 5 pst. i MTB (Maksimalt Tillatt Biomasse) i oppdrettsanlegg
også utenfor Troms og Finmark når en kan fremvise at antallet voksne
lus pr. fisk er minst i tråd med forskriftene.
Disse medlemmer mener
det er viktig at en har en variert flåtestruktur innenfor fiskerinæringen
når det gjelder villfanget fisk slik at en er i stand til å utnytte
fiskebestandene på en mest mulig optimal måte. Dette gjør en best
ved å gi næringen så gode rammevilkår som mulig. Dette vil igjen
skape gode og trygge arbeidsplasser både til sjøs og i industrien
på land. Disse medlemmer vil vise til at det fins
svært mange fiskeriavhengige kommuner i landet, plassert langs hele
norskekysten. Fiskerinæringen er også en næring som ofte ikke bare
utnytter ressursene i sitt eget nærområde, men drar dit det beste
og mest lønnsomme fisket til enhver tid er. Dette gjør at man også
selvfølgelig konkurrerer seg imellom om ressursene. Disse
medlemmer mener det er viktig å legge forholdene til rette
slik at en har stor lønnsomhet i næringen slik at man evner å tenke
langsiktig og ikke minst være i stand til å stå på egne bein. Det
er derfor av mindre betydning hva som er eiernes bostedsadresse. Disse
medlemmer mener videre at det er på tide å se fiskerinæringen
som en samlet næring der alle aktørene har gode rammevilkår uavhengig
av hvilket fylke man har sin bopel i.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
ikke fremme forslag om å gå utenfor budsjettrammen, grunnet uenighet
om fordeling av totalrammene i statsbudsjettet.
Disse medlemmer viser for øvrig
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2011 slik
det fremkommer i Innst. 2 S (2010–2011).
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at den norske sjømatnæringen er i stor fremgang. Målt i eksportverdi
settes nye rekorder år etter år. Disse medlemmer vil
også peke på at dette er en næring i endring. I alle ledd ser man store
strukturelle endringer. I lys av næringens betydning for bosetting,
sysselsetting og verdiskaping i kyst-Norge er dette momenter det
er viktig å ta på alvor.
Disse medlemmer viser
til at flåteleddet gjennom ulike struktureringsordninger har kunnet
øke kvotegrunnlaget pr. båt, og slik skapt en flåte med færre men
mer moderne fartøy. Dette er en politikk som det har vært bred politisk enighet
om de siste 25 år. Dog er det slik at det opereres med forskjellige
strukturklasser, alt etter om man kunne modernisere seg under Høyres fiskeriminister
Svein Ludvigsen eller senere under Arbeiderpartiets fiskeriminister
Helga Pedersen. Disse medlemmer viser til at dette viser
seg å gi uønskede utslag. Blant aktører med den svakeste strukturmodellen
utviklet av Stoltenberg II-regjeringen, er det nå flere som selger sin
pelagiske kvote da den er for liten til å oppnå lønnsomhet. Disse
medlemmer mener dagens lovverk og forskrifter ikke er egnet
til å oppnå målene om en lønnsom næring langs hele kysten. En endring
av strukturkvoteordningene slik at alle driver under de samme betingelser
bør komme på plass raskt.
Disse medlemmer viser til at
norsk fiskerinæring med Svein Ludvigsen som fiskeriminister oppnådde
lønnsomhet til å gjøre nødvendige nyinvesteringer. Den økonomiske
politikken, kombinert med en fiskeri- og havbrukspolitikk som stimulerte
til lønnsomhet, gav både langsiktighet og optimisme.
Disse medlemmer mener å registrere
flere og flere eksempler på at dagens forvaltning av fiskeriene
gir uforutsigbare rammebetingelser som oppleves vanskelig for næringsutøvere.
Disse medlemmer vil legge til
rette for lønnsomhet i alle ledd i sjømatnæringene, og mener at
norske myndigheter i større grad må bidra til å sikre stabil og
forutsigbar markedstilgang. Disse medlemmer er glade
for at regjeringen, etter at Høyre fremmet forslag om dette, besluttet å
gjøre endringer i den såkalte slumpfiskeordningen, jf. Innst. S.
nr. 39 (2008–2009). For den minste flåten gir også lavere pris på
levert fangst nye utfordringer. Tiden er derfor moden for å vurdere
en permanent samfiskeordning for den minste flåtegruppen. Disse
medlemmer mener dette vil gi en sikrere arbeidsplass samtidig som
man opprettholder lønnsomhet i flåten, og viser til forslag fra
stortingsrepresentanter fra Høyre om samfiske for kystflåten, jf.
Dokument 8:58 S (2009–2010).
Disse medlemmer mener også det
er behov for å se nærmere på om det bør gjøres endringer i kvoteåret.
For å sikre aktivitet langs hele kysten og effektivt kunne pleie
markedet hele året bør man starte kvoteåret i september. Da vil
man få fisketoppen i midten av kvoteåret og man gir aktørene i næringen
bedre muligheter til selv å planlegge driftsåret. Disse medlemmer mener
dette vil gi bedre muligheter til å hente ut merpris for flere produkter
i markedet, noe som igjen vil øke lønnsomheten i næringen. Disse
medlemmer mener også at dette er en mindre byråkratisk ordning
en refordeling og bifangst.
Disse medlemmer mener det er
et potensiale for å øke salg av norsk fisk i Norge og foreslår derfor
å bevilge 10 mill. kroner til dette formålet.
Disse medlemmer viser
til at norsk sjøpattedyrnæring står overfor store utfordringer,
og vil uttrykke bekymring på næringens vegne. Disse medlemmer viser
til at på tross av klare løfter fra fiskeri- og kystministeren klarte
ikke departementet å ha et driftsopplegg klar i god tid før årets
fangst, noe som viser at også her har regjeringen problemer med
å utøve en politikk som sikrer forutsigbarhet for næringen.
Disse medlemmer viser
til at denne viktige næringen for Norge har utfordringer. Regjeringens
sprikende syn, der utspill fra fiskeri- og kystminister og miljø-
og utviklingsminister, står i motstrid til hverandre, har ikke bidratt
til å øke saklighetsnivået i debatten. Disse medlemmer mener
det er viktig at veksten i havbruksnæringen skjer på en bærekraftig
og miljøvennlig måte, og at vi har en forvaltningsmodell som sikrer
dette.
Disse medlemmer mener det er
viktig med en gjennomgang av forvaltningsmodellen for havbruk, ikke
minst på bakgrunn av de siste månedenes turbulens rundt tildelinger,
retildelinger og ekstratildelinger av laksekonsesjoner i Nordland
og Hordaland. Disse medlemmer viser til at etter
at nye matfiskkonsesjoner ble utdelt i 2009, trakk Fiskeridirektoratet
tilbake tildelte konsesjoner. Tilbaketrekningene skjedde etter lang
tid, og etter at selskapene hadde foretatt millioninvesteringer. Disse
medlemmer viser til at statsråd Trond Giske, i kraft av
å være settestatsråd, har foreslått overfor Stortinget at det skal
tildeles fire ekstra laksekonsesjoner for å rydde opp i rotet etter
tildelingsrunden som nå har pågått i snart 2 år, jf. Prop. 27 S
(2010–2011). Disse medlemmer mener det er vanskelig
å se gode grunner til at bare fire av fem selskaper skulle få tildelt
konsesjon. Disse medlemmer viser til at Høyre i høst
fremmet forslag for Stortinget om rettssikkerhet for oppdrettsnæringen,
jf. Dokument 8:25 S (2010–2011). Etter stort trykk har regjeringen
Stoltenberg nå besluttet å tildele «friske konsesjoner til selskapene
som fikk sine konsesjoner tilbaketrukket».
Disse medlemmer viser videre
til at Høyre i sitt forslag om rettssikkerhet også peker på uheldige
sider ved regelverket for overtredelsesgebyr, og disse medlemmer mener
det er gledelig at Stoltenberg-regjeringen vurderer å la Stortinget
se på denne saken.
Disse medlemmer mener erfaringene
fra forsøket med det som kalles Trøndelagsmodellen bør tas i bruk.
Disse medlemmer registrerer at
det fra flere miljø kommer advarsler om at villaksen er i fare. For
å sikre genmaterialet til villaksen bevilger Høyre 26,5 mill. kroner
til oppstarten på arbeidet med en genbank, og viser i denne forbindelse
til sin prioritering i Innst. 9 S (2010–2011). Disse medlemmer vil
understreke at det er naturlig at oppdrettsnæringens kompetanse
blir benyttet også i dette arbeidet.
Disse medlemmer vil
vise til at Island nå har levert en søknad om EU-medlemskap, og forhandlingene
forventes sluttført allerede i 2012. Disse medlemmer viser
til at Norge, Island og EU flere ganger i året forhandler om felles
fiskeriressurser, og at Norge og Island har vært forhandlingspartnere
i EFTA i disse forhandlingene.
Disse medlemmer er skuffet over
at regjeringen ikke vil utrede konsekvensene av en islandsk søknad.
Dersom Island blir EU-medlem, vil landet få hele EU i ryggen i disse
forhandlingene, og et islandsk medlemskap kan dermed få store konsekvenser
for norske fiskere og fiskeribedrifter. Som EU-medlem vil alle islandske fiskeprodukter
få tollfri adgang til EU-markedet, noe som kan forverre konkurransesituasjonen for
norske fiskeforedlingsbedrifter og fiskeoppdrettere dramatisk.
Disse medlemmer vil understreke
at det er mange indikatorer på at store fiskebestander som makrell,
sild, sei og torsk forandrer sitt vandringsmønster, pga. temperaturendringer
i havet. Avtalene med EU om makrellfiske, og det at Island vurderer
medlemskap i EU, viser viktigheten av gode avtaler. Disse
medlemmer vil derfor understreke at Norge må prioritere
arbeidet med et avtaleverk med EU og andre nasjoner, da norske fiskeriinteresser
er avhengig av avtaler som gir langsiktighet både av hensyn til bærekraftig
forvaltning og økonomi.
Disse medlemmer mener konsekvensene
av Islands EU-søknad må utredes nå, fordi norsk engasjement på et
senere tidspunkt kan komme for sent for norsk sjømatnæring.
Disse medlemmer mener
det er viktig at det tas tilstrekkelig hensyn til fiskerinæringen
når det kartlegges nye oljeforekomster. Disse medlemmer viser
til at den seismiske aktiviteten har utløst en rekke konflikter
mellom fiskerinæringen og oljenæringen, og mener regjeringen har
håndtert denne konflikten lite tilfredsstillende. Det vil i fremtiden
være viktig at myndighetene tidlig i tildelingsprosessene er tydelige
på at for både olje- og fiskerinæringen er langsiktighet en av flere
viktige rammebetingelser.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti understreker at fiskeri- og havbruksnæringen
er avgjørende for verdiskaping og sysselsetting langs kysten. Det
er gledelig at en god norsk fiskeriforvaltning ført under skiftende regjeringer
har gjort at fiskebestandene nå stort sett er høye. Dette
medlem viser imidlertid til at den globale finanskrisen
også har gitt ringvirkninger i Norge, særlig for eksportrettede næringer.
Med en eksport-andel på over 90 pst. er fiskeri- og havbruksnæringen
direkte påvirket av endringer i kjøpekraften internasjonalt.
Dette medlem viser til at havbruksnæringen er
i sterk vekst, og at eksportverdien på laks i første halvdel av
2010 var på 13,9 mrd. kroner, en økning på 31 pst. sammenlignet
med i fjor. Forskning og teknologiutvikling er avgjørende for muligheten
til bærekraftig og lønnsom produksjon i havbruksnæringen på sikt.
Kristelig Folkeparti foreslo derfor i Innst. 2 S (2010–2011) 40
mill. kroner utover regjeringens forslag til forskning og teknologiutvikling
for bærekraftig fiskeoppdrett under rammeområde 16. Dette
medlem viser i den forbindelse også til forslag fra Kristelig
Folkeparti i Dokument 8:38 S (2010–2011) om forpliktende miljøtiltak for
oppdrettsnæringen.
Dette medlem slutter seg til
regjeringens forslag om at rammeområde 10 settes til 512 855 000
kroner.
I tabellen nedenfor er de ulike fraksjonenes primærstandpunkter
under rammeområde 10 presentert.
Tabellen viser budsjettforslaget fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet innenfor vedtatt ramme, jf. Innst.
2 S (2010–2011), og primærbudsjettene til Fremskrittspartiet, Høyre
og Kristelig Folkeparti, slik de framkommer i finansinnstillingen.
Bare kapitler/poster med avvikende forslag til bevilgning er tatt
med. Avvik i forhold til regjeringens forslag i parentes.
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S
med Ti. 2 | A, SV, Sp | FrP | H | KrF |
Utgifter rammeområde 10 (i hele
tusen kroner) |
1000 | | Fiskeri- og kystdepartementet | 120 770 | 120 770 (0) | 90 288 (-30
482) | 110 770 (-10
000) | 120 770 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 106 160 | 106 160 (0) | 84 928 (-21 232) | 96 160 (-10 000) | 106 160 (0) |
| 71 | Tilskudd til kystkultur | 9 250 | 9 250 (0) | 0 (-9 250) | 9 250 (0) | 9 250 (0) |
1030 | | Fiskeridirektoratet | 346 820 | 346 820 (0) | 311 820 (-35
000) | 346 820 (0) | 346 820 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 340 390 | 340 390 (0) | 305 390 (-35 000) | 340 390 (0) | 340 390 (0) |
1050 | | Diverse fiskeriformål | 68 980 | 68 980 (0) | 43 980 (-25
000) | 78 980 (+10
000) | 68 980 (0) |
| 75 | Tilskudd til næringstiltak i
fiskeriene | 50 000 | 50 000 (0) | 25 000 (-25 000) | 50 000 (0) | 50 000 (0) |
| 76 | Tilskudd til Eksportutvalget for fisk, markedsføring av sjømat
i Norge | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 10 000 (+10 000) | 0 (0) |
2415 | | Innovasjon Norge, fiskeri- og andre
regionalpolitiske tiltak | 50 000 | 50 000 (0) | 120 000 (+70
000) | 50 000 (0) | 50 000 (0) |
| 75 | Marint verdiskapingsprogram | 50 000 | 50 000 (0) | 120 000 (+70 000) | 50 000 (0) | 50 000 (0) |
| | Sum utgifter rammeområde 10 | 596 070 | 596 070 (0) | 575 588 (-20
482) | 596 070 (0) | 596 070 (0) |
Inntekter rammeområde 10 (i hele
tusen kroner) |
| | Sum inntekter rammeområde 10 | 83 215 | 83 215 (0) | 83 215 (0) | 83 215 (0) | 83 215 (0) |
| | Sum netto rammeområde 10 | 512 855 | 512 855 (0) | 492 373 (-20
482) | 512 855 (0) | 512 855 (0) |