Komiteen tar omtalen
til orientering.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett for
2013, og mener årets revidert er et viktig bidrag til fortsatt god
og stabil utvikling i norsk økonomi. Sammen med vekstpakken for
næringslivet og tiltakspakken for skogsektoren, bidrar budsjettet
til å lette situasjonen for konkurranseutsatt sektor og til å trygge
norske arbeidsplasser.
Flertallet understreker at vårt
viktigste forsvarsverk mot kriser som kommer utenfra, er orden i egen
økonomi. Usikkerheten om den videre utviklingen internasjonalt er
fortsatt stor. Selv om tilstanden i de internasjonale finansmarkedene
bedret seg i 2012, er forskjellene i den økonomiske utviklingen mellom
land og regioner store. Mens veksten holder seg godt oppe i framvoksende
økonomier og ser ut til å være på vei opp i USA, er utviklingen
i produksjon og sysselsetting fortsatt svak i euroområdet. Flertallet merker
seg i den sammenheng at veksten i BNP hos våre handelspartnere samlet
anslås til 1 1/4 pst. i år, vel 1/2 prosentenhet lavere enn anslått
i nasjonalbudsjettet 2013. Nedjusteringen skyldes særlig at anslagene
for veksten i euroområdet og Sverige er satt ned. For neste år ventes
det at veksten hos handelspartnerne vil ta seg opp mot 2 1/4 pst.Flertallet viser samtidig
til at mange land i Europa har satt i verk krevende finanspolitiske
innstramminger for å rette opp de ubalansene som bygde seg opp i
årene før finanskrisen. Flertallet frykter at svak
økonomisk utvikling gjør at ledigheten vil fortsette å holde seg
dramatisk høy i mange land framover. Flertallet er
videre urolig for at en utvikling hvor svekket etterspørsel, kombinert
med rekordhøy arbeidsledighet – særlig blant unge – kan danne grunnlag
for betydelig sosial uro og sviktende tillit til politikk og viktige
samfunnsinstitusjoner i flere land.
Flertallet viser til at hovedoppgaven
for regjeringspartienes økonomiske politikk gjennom og etter finanskrisen
har vært å bidra til at sysselsettingen holdes oppe og arbeidsledigheten
lav. Dette har Norge lyktes svært godt med. Kontrasten er stor til utviklingen
hos mange av våre handelspartnere. Det går godt i norsk økonomi. Flertallet viser
til at veksten i fastlandsøkonomien ligger over gjennomsnittet for
de siste 40 årene. Sysselsettingen er høy og økende, og arbeidsledigheten
er lav – både historisk og sammenlignet med andre land.
Samtidig som mye går bra, viser flertallet til at
det er en økende todeling i norsk økonomi. Mens aktiviteten vokser
sterkt i næringer som leverer til oljevirksomheten, gjør høye kostnader
og lavere etterspørsel i eksportmarkedene situasjonen krevende for andre
deler av konkurranseutsatt sektor. Flertallet viser
til at det også er en klar geografisk todeling av norsk næringsliv,
hvor det utvikler seg en geografisk ubalanse med hensyn til vekstkraften
i norsk næringsliv, med sterk vekst i regioner som leverer mye til
oljevirksomheten. Hvordan Norge håndterer disse utfordringene, vil
få stor betydning for den økonomiske utviklingen framover.
Flertallet understreker attrygg økonomisk styring er avgjørende for
å sikre en fortsatt god utvikling i norsk økonomi, og viser til
at regjeringen følger handlingsregelen for en gradvis innfasing
av oljeinntekter i norsk økonomi. Flertallet mener
handlingsregelen er en hjørnestein i norsk økonomisk politikk, og
gir næringslivet nødvendig stabilitet og forutsigbarhet i innfasingen
av petroleumsinntektene. Ved at inntektene plasseres i utlandet
i Statens pensjonsfond utland, skjermes kronen fra de store og varierende
inntektene fra oljevirksomheten. Flertallet vil av
hensyn til konkurranseutsatt næringsliv sterkt advare mot å skape
usikkerhet rundt disse rammeverkene.
Flertallet legger vekt på at
det nå vises tilbakeholdenhet i budsjettpolitikken, og støtter at
revisjonen av 2013-budsjettet gjennomføres med en litt lavere bruk
av oljepenger enn lagt til grunn i fjor høst. Flertallet viser
til at regjeringens budsjettforslag gir en bruk av oljeinntekter
på knapt 125 mrd. kroner i inneværende år, tilsvarende 3,3 pst.
av anslått kapital i Statens pensjonsfond utland. Flertallet mener
regjeringen slik følger opp det viktige bidraget til å dempe kostnadspresset
i Norge som partene i arbeidslivet ga i lønnsoppgjøret.
Flertallet mener revidert nasjonalbudsjett
for 2013 eret klart signal til bedrifter
og arbeidstakere om at regjeringen vil satse på trygge arbeidsplasser
– også utenfor oljeindustrien. Flertallet viser til
at det viktigste bidraget til dette er at regjeringen fortsetter
å holde orden i økonomien, ved å følge handlingsregelen. I tillegg
viser flertallet til at det i revidert nasjonalbudsjett
er lansert to betydelige pakker for næringslivet: vekstpakken for
Fastlands-Norge og tiltakspakken for skogsektoren. Flertallet mener
pakkene gir viktige bidrag til investeringer i fastlandsnæringene
og bidrar til en mer balansert utvikling i norsk økonomi.
Flertallet vil særlig peke på
at regjeringen i vekstpakken for næringslivet i Fastlands-Norge, foreslår
viktige tiltak mot tendensene til todeling i norsk økonomi. Tiltakene
gir betydelige bidrag til å øke lønnsomheten i konkurranseutsatte
bedrifter og trygge norske arbeidsplasser. Flertallet viser
til at pakken innebærer en skatteveksling, hvor begrensinger i rentefradraget
i konsernforhold og økninger i verdsettelsen av sekundærboliger
og næringseiendom, veksles inn – krone for krone – i redusert selskapsskatt
og næringsinntekt, økte startavskrivninger på maskiner og utvidet
skattefunnordning. I tillegg justeres petroleumsskattesystemet sånn
at oljeselskapene må bære en litt større del av investeringene sine
selv. Flertallet mener dette kan bidra til økt kostnadsbevissthet
i næringen.
Flertallet viser samtidig til
at tiltakspakken for skogsektoren i revidert nasjonalbudsjett er
godt tilpasset en næring som har store utfordringer – men også store
muligheter. Foreslåtte tiltak vil senke transportkostnadene for
skogindustrien og stimulere til innovasjon og nyskaping. Flertallet mener
regjeringen med tiltakene har gitt viktige bidrag til videreutvikling
av en skognæring med fremtidspotensial.
Flertallet understreker at grunnlaget
for velferden legges gjennom vår felles arbeidsinnsats. Norge har
blant verdens høyeste sysselsettingsrater og Europas laveste ledighet.
Spesielt er andelen kvinner i jobb høy sammenlignet med andre land.
Å delta i arbeidslivet gir den enkelte trygghet og økonomisk selvstendighet.
Ingenting betyr mer for å motvirke fattigdom enn arbeid. Høy sysselsetting
gjør Norge også bedre rustet til å møte velferdsutfordringer i framtiden. Flertallet mener
samtidig at vi i årene fremover står overfor en rekke utfordringer
knyttet til hvordan vi forvalter arbeidsstyrken vår. Det er viktig å
lykkes med å skape et inkluderende arbeidsliv og begrense andelen
som ikke jobber på grunn av uførhet og sykdom. Flertallet mener
en fornuftig innretning av skatte- og trygdesystemet generelt er
det viktigste for å legge til rette for høy sysselsetting. Skattesystemet
skal legge til rette for at det lønner seg å jobbe. Brede og gode
trygdeordninger skal sikre den enkeltes trygghet, og samtidig høy
deltakelse i arbeidslivet. I tillegg vektlegger flertallet en
aktiv arbeidsmarkedspolitikk, herunder tiltak rettet spesifikt mot
enkeltgrupper. Flertallet vil i den sammenheng trekke
frem at regjeringspartiene i revidert nasjonalbudsjett øker innsatsen
overfor personer med nedsatt arbeidsevne. Flertallet understreker også
betydningen av regjeringens innsats mot sosial dumping, og slutter
seg til de tiltak som inngår i «Handlingsplan 3 for et anstendig
og seriøst arbeidsliv og mot sosial dumping».
Flertallet merker seg videre
at boligprisene fortsetter å stige, selv om stigningen ser ut til
å være noe dempet i det siste. Korrigert for inflasjon har boligprisene
steget med om lag 35 pst. siden bunnivået i 2008. Flertallet er
bekymret for at stadig flere hushold i Norge har en gjeldsbelastning
som gjør dem sårbare for høyere renter, økt arbeidsledighet eller
fall i boligprisene. I Norge har verken boligprisene eller husholdningenes
gjeld noen gang vært så høye som nå, og rentenivået er samtidig
svært lavt. Flertallet mener at kombinasjonen av
blant annet lave renter, høy lønnsvekst og en sterk befolkningsvekst
i mange områder medvirker til å presse prisnivået opp på boliger. Flertallet viser
til at endringer i boligprisene vil kunne ha stor virkning på norsk økonomi
og bankenes kredittrisiko. Skulle boligprisene falle mye, mister
bankene trygghet for utlånene sine. Det kan true den finansielle
stabiliteten i Norge. Flertallet mener dette taler
for krav til bankenes egenkapital som setter banken i stand til
å bære tap under den løpende driften, uten at bankens kunder og kreditorer
blir skadelidende. Har banken godt med egenkapital, vil banken kunne
opprettholde normal utlånsvirksomhet selv om den må bære tap, slik
at heller ikke økonomien som helhet blir skadelidende.
Flertallet understreker at robuste
og effektive finansmarkeder og betalingssystemer krever god risikostyring
og soliditet i finansinstitusjonene. Flertallet viser
samtidig til at det i etterkant av finanskrisen er bred internasjonal
enighet om å heve minstekravene til bankenes egenkapital. Mer egenkapital i
bankene reduserer sannsynligheten for bankkriser. Flertallet viser
her til sine merknader i Meld. St. 30 (2012–2013) Finansmarknadsmeldinga,
og i Prop. 96 L (2012–2013) om innfasing av nye kapitalkrav for
norske banker. Gjennom proposisjonen stadfester Stortinget at kapitalkravene
skal gjennomføres tidligere i Norge enn det vi er forpliktet til
etter EØS-avtalen. Flertallet mener forholdene ligger
godt til rette for en raskere innføring i Norge nå. For det første
går norsk økonomi godt. Det gjør det lettere for bankene å styrke
soliditeten, blant annet fordi inntjeningen er god. For det andre
er norske banker solide fra før, og oppfyller allerede i dag mange
av de nye kravene som skal innføres. Og for det tredje fungerer verdipapirmarkedene
godt, og gir bankene god tilgang på ny kapital.
Flertallet viser videre til at
det i Kommuneproposisjonen for 2014 er varslet at kommunene får mellom
6 og 6,5 mrd. kroner i reell vekst i inntektene neste år. Mellom
5 og 5,5 mrd. kroner kommer som frie inntekter. Flertallet mener
dette bidrar til at kommuner kan prioritere ressursene på en god
og effektiv måte, tilpasset lokale behov.
Avslutningsvis viser flertallet til
at det på enkelte områder i revidert nasjonalbudsjett er funnet rom
for noen prioriterte utgiftsøkninger som ikke følger av utviklingen
i regelstyrte ordninger. Flertallet vil i tillegg
til vekstpakken for næringslivet i fastlandsøkonomien, tiltakspakken
for skogsektoren og tiltakene i Handlingsplan 3 mot sosial dumping, trekke
frem ekstra midler til studentboliger, midler til noen utvalgte
samferdselsprosjekter, økt tilskudd til utbygging av bredbånd, økt
bevilgning til det statlige barnevernet, ekstra satsing på IKT i
sykehusene, igangsetting av nybygg i universitets- og høgskolesektoren,
og midler til oppfølgning av stortingsmeldingen om «Morgendagens
omsorg».
Flertallet viser for øvrig til
sine merknader under de enkelte kapitler.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til Perspektivmeldingen 2013,
Innst. 262 S (2012–2013), hvor disse medlemmer slo
fast at:
«landet trenger en ny regjering etter 8 år med rødgrønt
styre. Det er behov for nytenkning og en ny kurs på flere områder.
Disse medlemmer mener at samfunnet skapes og utvikles nedenfra,
og vil fremme en utvikling basert på respekt for det enkelte mennesket
og familien, mangfold og maktspredning.»
Videre fremhevet disse medlemmer blant annet:
«at det er
behov for å slippe til private og ideelle aktører som kan utfylle
de offentlige innen flere sektorer for å få helsekøene ned, sikre
flere med rus eller psykiske helseutfordringer nødvendig hjelp og
gi eldre mennesker økt valgfrihet i alderdommen.»
«at økt bruk av oljepenger i større grad
bør kanaliseres til forskning og utdannelse, infrastruktur og vekstfremmende
skattelettelser.»
«at det er viktig å legge til rette for
verdiskapning, økonomisk vekst og trygge arbeidsplasser.»
«betydningen av Skattefunnordningen for
at bedriftene kan drive en utstrakt forskning og utvikling innen
egen bedrift, for derigjennom å kunne forbedre sine produkter og
produksjonsprosesser for bedre å kunne møte fremtiden.»
«at det er nødvendig med en forsterket
satsing på personer med nedsatt funksjonsevne i arbeidslivet.»
«Familier er forskjellige og har ulike
behov og bør ha mulighet til å velge forskjellig.»
«vil arbeide for en frivillighetspolitikk
hvor frivilligheten får større råderett over egne inntekter og i
mindre grad bindes opp gjennom stadig sterkere vektlegging av prosjektfinansiering
til å produsere de tjenester som offentlige myndigheter ønsker.»
«de viktigste tiltakene for å bekjempe
fattigdom, inkludert barnefattigdom, vil på lang sikt være en god,
sosialt utjevnende skole og et åpent arbeidsliv med plass til alle.
For å bekjempe fattigdom i Norge er det viktig at det offentlige
hjelpeapparatet spiller på lag med frivillige organisasjoner som
gjør en formidabel innsats for mennesker som lever i fattigdom i
Norge.»
«at staten må ta en langt større andel
av investeringene ved helt essensiell kollektivutbygging i de største
norske storbyene.»
«viktigheten av at den private sparingen
stimuleres gjennom gode ordninger for Boligsparing og pensjonssparing.»
Disse medlemmer viser til partienes
respektive merknader og forslag i denne innstillingen.
I tillegg fremmer disse medlemmer følgende
fellesforslag i denne innstillingen:
Fremskynde næringstiltak
Disse medlemmer viser til at
regjeringen 5. mai 2013 varslet en vekstpakke som inkluderer redusert
selskapsskatt, forbedret Skattefunn og økte startavskrivninger for
maskiner.
Disse medlemmer har i likhet
med næringslivet lenge understreket behovet for en mer næringsvennlig
politikk for å skape trygge arbeidsplasser og motvirke økende todeling
av økonomien. Disse medlemmer er derfor forundret
over at regjeringen velger å utsette iverksettelse av disse tiltakene
til 2014.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag i denne innstillingen:
En betydelig forbedring
av Skattefunn: 365 mill. kroner (påløpt)
Øke maksimalt
fradragsgrunnlag for egenutført FoU
Maksimal timesats på 530 kroner fjernes
Fjerne maksimalt timeantall per ansatt
Gjeninnføre tilskuddsordning for ulønnet
arbeid som ikke omfattes av Skattefunn
Bedre Startavskrivninger for maskiner:
480 mill. kroner (påløpt, 150 mill. kroner bokført)
Tiltak for å bekjempe
barnefattigdom
Disse medlemmer viser til Dokument
8:125 S (2012–2013) om tiltak mot barnefattigdom i Norge, fremmet
av representanter fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre. I forslaget fremheves blant annet:
«Det blir stadig flere barn som vokser opp i fattige
familier i Norge. Fra 2000 til 2006 økte barnefattigdommen fra 5,8
prosent til 7,9 prosent. I reelle tall betyr dette en økning fra
58 000 til 85 000 barn. Antall barn i lavinntektsfamilier har fortsatt
å øke, også etter 2006. Dette skjer til tross for at den rød-grønne regjeringen
gikk til valg i 2005 på at fattigdomsbekjempelse ikke var vanskelig,
men kun handlet om «politisk vilje». I 2010 var det om lag 102 000
barn som vokste opp i lavinntektsfamilier, ifølge EUs lavinntektsdefinisjon.»
Disse medlemmer mener regjeringen
viser en overraskende passivitet og ikke følger opp med konkrete
tiltak som vil kunne hjelpe familiene.
Disse medlemmer foreslår å bevilge
70 mill. kroner til en satsing mot barnefattigdom, og fremmer derfor
følgende forslag:
Utstyrslån og lokale
fattigdomstiltak, 15 mill. kroner
Støtte til frivillige som driver tiltak
for inkludering av fattige barn, 20 mill. kroner
Barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn,
20 mill. kroner
Støtte til Røde Kors-prosjektet «Ferie
for alle», 15 mill. kroner
Bedre vilkår for frivillighet
Disse medlemmer ser på frivillig
aktivitet og lokale frivillige organisasjoners aktiviteter som avgjørende
for et godt og menneskevennlig samfunn. Frivillige lag og foreninger
er en viktig sosial møteplass i lokalsamfunnene, der samvær og deltakelse har
en klar egenverdi ut over organisasjonenes primære formål. Frivilligheten
skal være fri, mangfoldig og må få utvikle seg på egne premisser,
som en selvstendig sektor ved siden av offentlige velferdstjenester
og kommersielle tilbud.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag i denne innstillingen:
Økt skattefradragsbeløp
ved gaver til frivillige organisasjoner til 25 000 kr for privatpersoner
og 100 000 kroner for bedrifter, 70 mill. kroner (påløpt, 25 mill.
kroner bokført)
Heve grensen for lønnsoppgaveplikt i frivillige org.
til 8 000 kroner, 16 mill. kroner (påløpt, 13 mill. kroner bokført)
Øke grensen for arbeidsgiveravgiftsplikt
til 50 000 per ansatt / 500 000 per org. 10 mill. kroner (påløpt
8 mill. kroner bokført)
Tilskudd til Redningsselskapet, 10 mill.
kroner
Herreløs arv tilfaller ideelle organisasjoner,
15 mill. kroner (påløpt, 2 mill. kroner bokført)
Rus og psykiatri
Disse medlemmer vil øke innsatsen
for å hjelpe mennesker med rusproblemer og psykiske helseutfordringer.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag i denne innstillingen:
Friske midler til
sykehusene over basisbevilgningen; øremerking til tiltak for rusmiddelavhengige,
40 mill. kroner
Støtte til frivillig arbeid mot rus, 25
mill. kroner
Allmenpsykologer i kommunene, 10 mill.
kroner
Arbeidstrening/-formidling for personer
med psykiske helseutfordringer, støtte til blant annet. Fontenehusene,
10 mill. kroner.
Helse: Økte investeringer
og IKT-satsing
Disse medlemmer mener det er
behov for nye virkemidler for å legge bedre til rette for investeringer
i helseforetakene og IKT.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag i denne innstillingen:
Låneandelen for større
investeringer i helseforetakene økes fra 50 pst. til 70 pst.
Endre reglene for investeringstilskudd
til heldøgns pleie- og omsorg slik at også private og ideelle aktører
kan søke om investeringstilskudd til bygging av sykehjemsplasser
på lik linje med kommunene
Gjøre helseforetakene og kommunene i stand
til å foreta IKT-investeringer for 10 mrd. kroner over 5 år, ved
å innføre en rentekompensasjonsordning – 20 mill. kroner i 2013.
Disse medlemmer viser til Handlingsplan 3 for
et anstendig og seriøst arbeidsliv og mot sosial dumping. Disse
medlemmer ser positivt på flertallet av forslagene regjeringen
legger frem, og vil særlig peke på at bransjeprogrammer kan være
hensiktsmessige virkemidler i bekjempelsen av sosial dumping.
Det er likevel viktig å understreke at tiltak
mot useriøsitet i arbeidslivet må avveies mot andre, viktige verdier. Disse
medlemmer vil særlig peke på forslaget om såkalt kollektiv
søksmålsrett for fagforeninger ved innleie og utleie av arbeidskraft,
som er et radikalt brudd med vanlig norsk praksis og bryter med
flere viktige prinsipper.
Disse medlemmer vil for det første
peke på at begrunnelsen for å innføre kollektiv søksmålsrett er
for å sikre etterlevelse av regelverket for innleie og utleie av
arbeidskraft. Det er oppsiktsvekkende at et slikt tiltak foreslås
bare tre måneder etter innføringen av vikarbyrådirektivet og den
tilhørende tiltakspakken, før man har hatt mulighet til å evaluere
de til dels svært sterke tiltakene som allerede er tatt i bruk i
bemanningsbransjen. Ett av tiltakene, solidaransvar, har endog ennå
ikke blitt iverksatt i det hele tatt. Påstanden om at «Formålet
med regler om søksmålsrett for fagforeninger på innleieområdet er
at dette vil kunne bidra til at reglene om innleie blir etterlevd
i større utstrekning enn i dag», fremstår derfor som lite overbevisende.
Det foreligger, etter hva disse medlemmer kjenner
til, ingen uavhengig dokumentasjon på om et regelverk som bare har
virket i tre måneder blir eller ikke blir etterlevd i praksis. Disse
medlemmer mener derfor forslaget om kollektiv søksmålsrett
bryter med prinsippet om at nye, radikale tiltak kun bør innføres
for å adressere konkrete og dokumenterte problemer.
For det andre vil kollektiv søksmålsrett innebære et
alvorlig brudd med flere av de grunnleggende prinsippene som i dag
ligger til grunn for sivilrettslige søksmål, ikke minst at den enkelte
selv skal samtykke til at egen sak reises.
Disse medlemmer viser til at
samtlige juridiske høringsinstanser, inkludert Justis- og beredskapsdepartementet,
Advokatfirmaet Hjort som var leid inn av Arbeidsdepartementet, og
Advokatforeningen, går imot forslaget.
Disse medlemmer viser til Advokatforeningens
høringsuttalelse, der det blant annet står:
«Lovforslaget strider etter Advokatforeningens oppfatning
mot grunnleggende sivilprosessuelle prinsipper om kontradiksjon,
disposisjons- og forhandlingsprinsippet og alminnelige regler om
søksmålsinteresse og rettskraft. Lovfesting av en slik søksmålsadgang
for fagforeninger utfordrer etter Advokatforeningens syn kravene
til rettferdig rettergang som følger av EMK art. 6 og tvisteloven
§ 1-1, herunder retten til å bli hørt og føre bevis og motbevis
i egen sak.»
Disse medlemmer mener det er
oppsiktsvekkende at det fremmes en sak som kan stride mot Den europeiske
menneskerettighetskommisjonens artikkel 6, og andre norske lover,
uten at dette spørsmålet drøftes grundigere.
Disse medlemmer mener det er
alvorlig at utenlandske arbeidstakere blir utsatt for sosial dumping
i Norge. Disse medlemmer er opptatt av at bedrifter
i Norge skal konkurrere på like vilkår, og at bedrifter ikke skal
ha et konkurransefortrinn på grunn av at de tilbyr uakseptable lønns-
og arbeidsvilkår sammenliknet med det som er normen i norsk arbeidsliv.
Det er særlig alvorlig dersom konkurranse fra denne typen arbeidskraft
setter betingelsene til norske arbeidstakere i samme bransje under
press.
Disse medlemmer vil derfor ønske
velkommen og pragmatisk vurdere alle forslag som kommer fra regjeringen
som har til hensikt å bekjempe sosial dumping. Disse medlemmer vil
likevel understreke at tiltak mot sosial dumping først og fremst
må settes i verk i bransjer der sosial dumping påviselig er et problem.
Disse medlemmer vil minne om
at det store flertallet av norske bedrifter er svært små, med fem eller
færre ansatte. Dersom den samlede mengden av pålegg og krav kommer
over et visst nivå, vil mindre bedrifter komme i en svært vanskelig
konkurransesituasjon sammenliknet med større bedrifter, som ofte har
større ressurser til å etterkomme administrative krav.
Disse medlemmer vil videre understreke viktigheten
av å ha en sterk og profesjonell tilsynsmyndighet i norsk arbeidsliv.
Et velfungerende arbeidstilsyn er av avgjørende viktighet i kampen
mot sosial dumping. Disse medlemmer viser til sine respektive
partiers alternative statsbudsjetter fra og med 2006, der disse
partier flere ganger har foreslått å øke bevilgningene til Arbeidstilsynet
utover det regjeringen har foreslått. Regjeringspartiene har stemt ned
alle disse forslagene om økte bevilgninger.
Disse medlemmer anerkjenner den
viktige rollen fagforeningene har i norsk arbeidsliv, også når det
gjelder å avdekke tilfeller av sosial dumping. Disse medlemmer vil
likevel understreke at tilsynsoppgaver er et offentlig ansvar som
må tilligge en offentlig instans, og at det formelle tilsynet med norsk
arbeidsliv derfor må tilligge Arbeidstilsynet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at regjeringen har gjort «handlingsregelen for bruk av oljepenger»
til angivelig grunnmur i den økonomiske politikken. Men blir det
inflasjon i Norge om norske oljepenger gis til NORAD som bygger
vindmøller i Afrika, men ikke dersom norske oljepenger gis til Statkraft
som bygger vindmøller i Norge? Er det fornuftig å låne ut egne oljepenger
til 1 pst. rente, mens norske bomveier lånefinansieres med penger
fra utlandet til 3,51 pst. rente? Disse medlemmers svar
er klart «nei». Men ifølge regjeringens handlingsregel er svaret
«ja». Er det virkelig en slik regel vi skal bruke til å bygge landet?
Disse medlemmer mener handlingsregelen mangler
noen viktige egenskaper om den skal være et godt styringsverktøy
i den økonomiske politikken. I dag skiller den ikke mellom forbruk
og investeringer, eller mellom penger bruk i eller utenfor Norge.
Regelen begrenser statens pengebruk i statsbudsjettet, men har ingen
begrensninger på statlig pengebruk gjennom statlige selskaper, som
står på utsiden av statsbudsjettet. Pengene øremerkes ikke investeringer
i rammebetingelser, infrastruktur eller forskning. Disse
medlemmer registrerer at regjeringen innrømmer at det ikke
lenger er noen føringer på hvordan pengene brukes.
Disse medlemmer betrakter handlingsregelen
som en viktig huskeregel om at vi skal bruke pengene forsiktig og
langsiktig. Men disse medlemmer mener at handlingsregelen
med sine store hull ikke er et troverdig instrument for styring
av presset i norsk økonomi. Den sikrer heller ikke at pengene investeres
til glede for dagens eller fremtidige generasjoner.
Etter disse medlemmers syn gir
det ingen mening at bygging av oljeplattformer og vindmøller angivelig
ikke skaper press i norsk økonomi, mens de samme pengene brukt til
vei- og jernbaneformål angivelig skaper stor inflasjonsfare. Disse
medlemmer viser til at regjeringen nylig brukte 20 dager
på å vedta en oljeutbygging til 55 mrd. kroner. Da snakket de ikke
om inflasjon eller press. Første del av intercity-utbyggingen rundt
Oslo er også kostnadsberegnet til 55 mrd. kroner, og den har til
sammenligning tatt nesten 20 år å vedta etter en grundig prosess med
kamp om prioriteringene. De fleste ser at dette er et urimelig skille,
men skillet er mulig fordi statlige selskaper opererer på utsiden
av statsbudsjettet, og kan tilføres egenkapital utenfor handlingsregelen.
Disse medlemmer mener videre
det ikke er heldig for norsk økonomi når regjeringen bruker handlingsrommet
fra oljefondet til å blåse opp offentlig sektor og bevilge flere
velferdsgoder som tar folk ut av arbeidslivet, samtidig som man
ser at det er knapphet på arbeidskraft i viktige næringer. Disse medlemmer viser
til at regjeringen i liten grad vil diskutere disse utfordringene,
men snarere fremstår som en regelrytter som mener alt er lov så
lenge man ikke bruker mer enn 4 pst. av oljefondet. Dette skaper etter disse
medlemmers syn skaper falsk trygghet, noe regjeringen også
har levert på andre områder.
Disse medlemmer mener at vei,
jernbane og annen samfunnsøkonomisk lønnsom realkapital bør likestilles
med vindmøller og oljeplattformer. En bør kunne investere litt mer
av oljeformuen i samfunnsøkonomisk lønnsom realkapital i Norge når dette
gir bedre avkastning enn å investere i utlandet. En forutsetning
er at det er ledig kapasitet i økonomien. Samtidig vil disse
medlemmer redusere veksten i offentlig forbruk. Regjeringen
vil unngå debatten ved å si at «Fremskrittspartiet øser ut penger». Det
gjør disse medlemmer ikke. Tvert imot har disse
medlemmer gjentatte år foreslått å redusere offentlig forbruk,
samtidig som disse medlemmer kutter skattenivået
og øker offentlige investeringer i vei, jernbane og annen realkapital. Disse
medlemmers forslag til alternativt budsjett for 2013 ville
medført et finansieringsbehov litt større enn med regjeringens opplegg. Disse
medlemmer viser dessuten til at Statistisk sentralbyrå (SSB)
likevel anslår at konsekvensene av en slik omlegging er økt vekst,
økt sysselsetting, men også lavere inflasjon og rente. Etter disse
medlemmers syn er dette er gode resultater for norsk økonomi,
og stikk i strid med påstandene våre politiske motstandere planter
i media. Disse medlemmer mener SSBs tall viser at
man derfor burde diskutere mer hvordan man bruker eller investerer
pengene, ikke bare hvor mye som anvendes.
Disse medlemmer mener skillelinjene
i synet på handlingsregelen i realiteten handler om ulikt syn på
hva som er investering. I DN 15. april 2012 hevdet Arbeiderpartiet
det ikke kan skilles mellom forbruk og investeringer i statsbudsjettet.
Dette mener disse medlemmer fremstår som underlig. Regjeringen
gjør det jo allerede, ved at Statkraft, Aker, DNB, SAS, Hydro, Statoil,
Husbanken, Petoro, etc. er tilført statlige penger utenfor handlingsregelen.
Selskapsinnskuddene behandles annerledes enn vei, jernbane og forskning,
som styres innenfor handlingsregelens innflytelsesområde i statsbudsjettet. Disse
medlemmer mener det er en vesentlig forskjell. Regjeringen
ser på vei og jernbane som løpende kostnad, mens disse medlemmer ser
på det som investering.
Disse medlemmer vil ha statlige
investeringsselskaper for vei og jernbane, i tråd med det Sigbjørn
Johnsen foreslo før han ble finansminister. Disse medlemmer vil
tilføre egenkapital til investeringsselskapene samt en politisk
bestilling om for eksempel intercity-triangel rundt Oslo, eller
motorveistandard på alle Europaveier i Norge. Da har selskapene
kapital og handlingsrom til å gjennomføre dette på rasjonell måte.
De slipper å tenke på årlige bevilgninger, og kan lage større anbudspakker
som henter inn flere entreprenørselskaper fra inn- og utland. Disse
medlemmer viser til at man da øker tilbudssiden i økonomien
parallelt med etterspørselssiden, og man unngår overoppheting. Disse
medlemmer viser til at Cambridge Systematic i fjor anslo
at Norge ville tjent 3,49 kroner for hver krone vi investerte i
riksveiene våre. Disse medlemmer mener det er en
langt bedre investering enn eksempelvis å låne penger til Danmark
til en lav rente.
Disse medlemmer viser til at
regjeringens løsning er flere bompengeprosjekter, hvor man lånefinansierer
veibygging fra utlandet. «Inflasjonspresset» blir dermed det samme
som når man henter hjem norske oljepenger. Forskjellen er at regjeringens
løsning gir store renteutgifter i tillegg.
Disse medlemmer mener det er
uansvarlig økonomisk politikk å legge bort gode realinvesteringer
i Norge bare fordi handlingsregelen sier vi heller skal investere
i finansformue i utlandet. Derfor bør handlingsregelen etter disse
medlemmers syn moderniseres.
Disse medlemmer viser til regjeringens foreslåtte
endringer i skatteregimene på hhv. fastlandet og norsk sokkel. Regjeringen
foreslår blant annet å sette ned den flate skattesatsen på 28 pst.
til 27 pst. for bedrifter fra 2014. På sokkelen kompenseres dette
med en økning i særskatten på ett prosentpoeng. Det foreslås også
økt sats for startavskrivning i saldogruppe d på 30 pst., og Skatte-funnordningen
varsles forbedret, uten at regjeringen er presis på hva endringene
innebærer. Regjeringen varsler også økt formuesskatt og foreslår
innstramming av rentefradrag i konsernforhold. For sokkelens del
er det foreslått en allerede ikrafttrådt skatteskjerpelse av friinntekten hvor
satsen reduseres fra 7,5 til 5,5 pst., forutsatt at endringen får
flertall i Stortinget.
Når det gjelder den delen av regjeringens antydninger
for 2014 som gjelder skattelettelser er disse medlemmer positive
til reduksjoner i beskatningen for næringslivet. Skattelettelser
for næringslivet har disse medlemmer foreslått ved
flere anledninger. Senest i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet
for 2013 foreslo disse medlemmer økt avskrivningssats
i saldogruppe d) fra 20 til 25 pst. Dette var foreslått å gjelde
ikke bare for nye investeringer, men for alle anleggsmidler i saldogruppe
d). Disse medlemmer gjentar forslaget nå i revidert
nasjonalbudsjett for 2013, supplert med en økt startavskrivning
på 5 prosentpoeng, slik at det utgjør 30 pst.
For 2013 foreslo disse medlemmer også
å øke skattemessig avskrivningssats i saldogruppe e) Skip mm. fra
14 til 20 pst., fjerning av arbeidsgiveravgift for lærlinger og
nedtrapping av formuesskatten, samt en rekke nedsettelser av avgifter.
Forslaget om fjerning av arbeidsgiveravgift for lærlinger gjentas
nå i behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 2013 med foreslått
virkning fra 1. juli 2013.
Forbedringer i Skattefunnordningen har disse medlemmer foreslått
ved hver ordinære budsjettbehandling så lenge dagens regjering har
sittet. Konkret hva regjeringen kommer med på Skattefunn gjenstår
å se.
Økt beskatning av annen eiendom enn primærbolig
er disse medlemmer negative til. Disse medlemmer ønsker
å nedtrappe formuesskatten med sikte på fjerning, ikke øke den.
Når det gjelder innstramning av renter i konsernforhold,
mener disse medlemmer det er fornuftig å se på dagens
regler slik at ikke bedrifter unngår skatt ved å foreta rentetransaksjoner
uten reell substans, gitt at ikke reglene blir for kompliserte å
etterleve for skattyter. Disse medlemmer viser til
at reglene regjeringen innførte fra 2009 vedrørende internprising,
og som også skal motvirke eksport av skattegrunnlag, har gjort internprising
til et av de mest komplekse områdene innen skatt.
Skjerpelse av friinntekten
Disse medlemmer viser høringsinnspill
fra Statoil som hevder at skjerpelse av friinntekten vil bidra til
at færre prosjekter på norsk sokkel vil realiseres. Disse
medlemmer vurderer også dette som sannsynlig. Disse
medlemmer er opptatt av å endre skatteregimet på sokkelen
i positiv retning, slik at man oppnår større utnyttelse av haleproduksjon. Disse
medlemmer mener regjeringens forslag går i gal retning,
og vil gå imot forslaget. Disse medlemmer viser til
merknader i Innst. 175 L (2012–2013).
Reduksjon i skattesatsen
fra 28 til 27 pst.
Når det gjelder regjeringens forslag om å redusere
den flate skattesatsen fra 28 pst. til 27 pst. for bedrifter betrakter disse
medlemmer dette først og fremst som et taktisk valgkamputspill
med sikte på å få regjeringen til å fremstå som næringsvennlig.
En slik reduksjon bryter med prinsippene i skattereformen 2004–2006
om lik beskatning av inntekt fra kapital og inntekt fra arbeid.
Etter disse medlemmers syn er en marginal endring
på ett prosentpoengs reduksjon for inntekten fra kapital, fra 48,16 pst.
til 47,16 pst., når man sammenligner med maksimal marginalskattesats
for lønnsinntekt på 47,8 pst., ikke problematisk. Men man kan ikke
redusere skattesatsen for bedrifter vesentlig mer uten å rokke ved hele
skattesystemet. Uheldig er det også at det innenfor skattesystemet
blir ulike satser, da dette vil gjøre skattesystemet mer komplisert.
Ettersom andre land de senere år har redusert
sine skattesatser, mener disse medlemmer Norge også
må vurdere reduksjoner. Ett prosentpoeng for bedrifter er da neppe
tilstrekkelig. Disse medlemmer mener dette sannsynligvis
varsler en ganske så omgripende endring av det norske skattesystemet.
I Norge skjer skattereformer med ca. 12 års mellomrom, og tiden
kan snart være inne.
Disse medlemmer har heller ikke
vært spesielt imponert over dagens skattereform, og viser til behandlingen
av St.meld. nr. 29 (2003–2004) Om skattereform. Disse medlemmer mener
det ikke var en optimal beslutning å søke å skape likhet mellom
beskatning av inntekt av arbeid og inntekt av kapital ved å øke
skatten på kapital betydelig, slik man gjorde ved å innføre utbytteskatt.
Når man heller ikke evnet å fjerne formuesskatten, kan reformen
etter disse medlemmers syn ikke sies å være vellykket
med sikte på å skape tilstrekkelig konkurransedyktige rammebetingelser
for norsk næringsliv.
Disse medlemmer ønsker et lavere
skattenivå for både bedrifter og folk flest, samt en reformering
av dagens skattesystem med sikte på lavere skattenivå og enklere
skattesystem.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at revidert nasjonalbudsjett bekrefter at norsk økonomi fortsatt
går bra, men at både arbeidsplassene og økonomien blir stadig mer
oljeavhengig.
Disse medlemmer er bekymret for
den stadig tydeligere todelingen i næringslivet. Olje- og gassektoren
går meget bra på grunn av høy oljepris og store investeringer, mens
øvrig utekonkurrerende næringsliv sliter på grunn av høye kostnader
hjemme og stagnerende marked ute. Vi ligger snart 70 pst. over våre
konkurrenter i EU når det gjelder lønnskostnader. Det er en stor
utfordring for norsk økonomi og arbeidsplasser. Arbeidsledigheten
er fortsatt lav i Norge, men sysselsettingsprosenten har falt og er
nå lavere enn i 2005.
Disse medlemmer mener at oljeavhengigheten
gjør både finansieringen av velferdsstaten og arbeidsplassene sårbar
for svingninger i oljeprisen. Disse medlemmer mener
det er behov for en langt sterkere satsing på kunnskap og konkurransekraft
for å trygge jobber og verdiskaping på sikt.
Disse medlemmer registrerer at
regjeringen ser ut til å dele bekymringen, men mangler gjennomføringskraft
og evne til å prioritere. Den såkalte vekstpakken regjeringen la
frem 5. mai i år skal først gjennomføres i 2014.
Budsjettet for 2013 er det mest ekspansive budsjettet
siden finanskrisen i 2008/2009. Selv om oljepengebruken ligger godt
under handlingsregelens 4-prosentmål, brukes det i 2013 rekordmange
oljekroner. Disse medlemmer mener at hovedproblemet
med regjeringens finanspolitikk er manglende prioriteringer av kunnskap,
infrastruktur og vekstskapende skattelettelser som kan bidra til
å bygge opp under den langsiktige vekstkraften i norsk økonomi.
Finanspolitikken bidrar nå til å øke kostnadspresset og stimulerer
i liten grad til omstilling og økt produktivitetsvekst.
Disse medlemmer vil understreke
at revidert nasjonalbudsjett ikke skal være en arena for politiske
omkamper, men en budsjettjustering hvor budsjettet kan justeres
for å møte nye eller voksende utfordringer. Disse medlemmer vil
i den sammenheng spesielt fremheve behovet for å styrke konkurranseutsatte
arbeidsplasser utenom petroleumssektoren og å satse sterkere på
rus og psykiatri for å hjelpe flere tilbake til arbeidslivet og
et mer verdig liv. Disse medlemmer viser til felles
forslag fremmet av Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre. Regjeringen benytter ikke denne muligheten. Tvert imot
velger regjeringen å kutte i de totale forskningsbevilgningene og
kommer ikke mye nye tiltak for å løfte svake pasientgrupper.
Disse medlemmer mener at det
er behov for å fremskynde vekstpakken gjennom bedre avskrivningsregler,
økte bevilgningene til næringsrettet forskning, spesielt gjennom
den brukerstyrte ordningen BIA, og forbedringer i Skattefunnordningen. Disse medlemmer konstaterer
at regjeringen fortsatt nedprioriterer kompetanseløft for lærere.
Om lag halvparten av de lærere som søker om etter- og videreutdanning
får dette. Høyre foreslår om lag en dobling slik at nær alle som
ønsker å styrke sin kompetanse kan få et tilbud. Dette er helt avgjørende
for å skape en skole hvor alle elever får utviklet sine evner og
talent.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til at Europa er inne i sin dypeste økonomiske krise siden andre
verdenskrig. I Spania er en av fire uten jobb, i Hellas en av fem.
Omtrent annenhver ungdom i disse landene er arbeidsledige. De unge
har mistet troen på fremtiden. Dette medlem viser
til at gjeldsproblemene i eurosonen skaper usikkerhet og fare for
tilbakeslag som også kan ramme norsk økonomi.
Dette medlem viser til at krisen
er dypest i Sør-Europa, men også Irland har høy arbeidsledighet og
mange mennesker som står i fare for å bli kastet ut av boligene
sine fordi de ikke klarer å betale boliglånet. Det er flere grunner
til krisen, men mye skyldes euroen. Den har både medvirket til krisen
og gjort krisen vanskeligere å komme ut av.
Dette medlem viser til at Eurolandene
fikk billige lån på bakgrunn av Tysklands kredittverdighet. I Hellas
og Portugal ble resultatet økende gjeld og utsettelse av nødvendige
reformer i arbeidsmarkedet og i produktmarkedene. For land som Irland
og Spania var hovedproblemet euroområdets felles, lave rentenivå,
som ga for mye gass i allerede opphetede økonomier. Resultatet ble
boligbobler med påfølgende bankkrise.
Dette medlem viser til at de
gjeldstyngede landene må kutte i offentlige utgifter og øke skatteinntektene
for å komme ut av krisen. Da trengs økonomisk vekst. Men med euroen
som felles valuta får ikke landene fordelen av fallende valutakurs.
Dermed mister de muligheten for å få et mer konkurransedyktig eksport
og reiseliv og mulighet for ny vekst gjennom en svakere valuta.
Euroen stenger for den sikkerhetsventilen som en egen valuta er.
Den stenger for muligheten for devaluering som Sør-Europa gjentatte
ganger tidligere har måttet ty til for å komme ut av kriser.
Dette medlem viser til at kontrasten
til Island er stor. I 2008 opplevde landet historiens største finanskrise
relativt til økonomiens størrelse. Island slo seg raskt konkurs,
nektet å betale utenlandske kreditorer og innførte kapitalrestriksjoner
for å hindre kapitalflukt ut av landet. Den islandske kronen falt kraftig
i verdi. Dermed fikk islendingene mer konkurransedyktig eksport
og reiseliv og arbeidsledigheten er nå nede i drøyt 5 pst. Dette
til tross for at de ikke har fått drahjelp fra oppgang i verdensøkonomien.
Dette medlem viser til at situasjonen
i Sør-Europa ikke har blitt bedre av at ECB har hatt en snever fortolkning
av det strenge mandatet fra EU-landene om å vektlegge prisstabilitet,
snarere enn å stimulere økonomien. EU-landene synes heller ikke
å være villige til å overføre tilstrekkelig med midler til landene
i krise. De sør-europeiske landene burde ha trådt ut av eurosamarbeidet
for å få fart på veksten. Det er ingen lettvint løsning, men alternativet
synes å være lang tid med høy ledighet, sosial nød og fare for politisk
uro og konflikt – det motsatte av det euroen skulle bidra til.
Dette medlem viser til at Kristelig
Folkeparti har vært kritisk til EUs pengeunion og euroen fra starten
av. Riktignok har en felles valuta fordeler for eksempel ved at
forbrukere og bedrifter får reduserte vekslingskostnader. Men euroområdet
har aldri tilfredsstilt kriteriene for et optimalt valutaområde:
Arbeidstakerne er ikke villige nok til å flytte på seg for å få
arbeid. Euroområdet har ikke et sentralt budsjettorgan med tilstrekkelig
myndighet og ressurser til å fordele midler til kriserammede land
for å utjevne forskjeller. Dessuten består området av land med ulike
konjunktursykluser som gjør det krevende å føre en felles rentepolitikk.
Situasjonen i norsk økonomi
Dette medlem viser til at norsk
økonomi har hatt en sterk periode siden 1970-tallet. Vår næringsstruktur
og våre store petroleumsressurser er en av de viktigste grunnene
til dette. Vi har vært vinnere i globaliseringen de siste 20 årene,
fordi prisene på våre eksportvarer har økt (særlig oljeprisen),
mens prisene på varer vi importerer fra Kina og andre land har falt. Kvinnenes
betydelige inntog i arbeidslivet fra 1970-tallet og fremover har
også bidratt vesentlig til økt verdiskaping. Dessuten har vi nytt
godt av en svært gunstig demografi de siste tiårene, med mange arbeidstakere
sammenliknet med antall pensjonister.
Dette medlem viser til at tiden
fremover er mer usikker. Til tross for nye funn er norsk sokkel
nå «moden», og vi er avhengige av høy oljepris fremover for at mange
av de nye feltene skal være drivverdige. Kvinnenes sysselsetting
er nå nesten på linje med menn, så det er begrenset hvor mye mer
verdiskaping vi kan få av økt kvinnelig sysselsetting. «Eldrebølgen»
gjør at det blir mange pensjonister per arbeidstaker de nærmeste
tiårene. Det synes riktignok som om folk står litt lenger i arbeid
nå, men det er ennå for tidlig å si om dette skyldes pensjonsreformen.
Norge har også gode familiepolitiske ordninger som gjør at fødselstallene
er høyere enn i mange andre europeiske land, men tallene har gått
ned fra 1,95 barn per kvinne i 2010 til 1,85 i 2012, dvs. et godt stykke
under 2,1 barn per kvinne som må til for å opprettholde befolkningen.
Dette medlem viser til at disse
trendene understreker betydningen av tre forhold for sikre at dagens
velferdsstat skal være bærekraftig på sikt: Vi trenger en god familiepolitikk,
først og fremst fordi familien har en viktig verdi i seg selv, men
også for å sikre et velfungerende samfunn, herunder økte fødselstall
og flere arbeidstakere per pensjonist i fremtiden. Dessuten må vi
arbeide mer (øke sysselsettingen) og bedre (øke produktiviteten).
Disse perspektivene er sentrale for Kristelig Folkeparti. Forvalteransvaret
er en av våre grunnverdier, som forplikter oss til å overlate samfunnet
til våre barn og barnebarn i minst like god forfatning som nå.
Sysselsetting
Dette medlem viser til atvelferdsstaten ikke kan opprettholdes uten
høy sysselsetting, dvs. at flest mulig er i arbeid og at færrest
mulig er på trygd. For at velferdsstaten skal være bærekraftig,
må vi videreføre og helst øke andelen av befolkningen som er i arbeid.
Dette medlem viser til at regjeringen
ofte hevder at tallet på sysselsatte er rekordhøyt. Det medfører
riktighet. Men LO og andre påpeker at dette i stor grad skyldes
arbeidsinnvandring fra Sverige og Øst-Europa, og ikke at vi har
blitt bedre til å inkludere dem som sliter på arbeidsmarkedet her
hjemme.
Dette medlem viser til at andelen
av befolkningen som er i arbeid er lavere enn da regjeringen overtok,
til tross for at vi er på høyden av petroleumsalderen og har opplevd
sterk etterspørsel etter arbeidskraft. Sysselsettingsandelen har
falt fra 69,5 pst. i 2006 til 68,3 pst. i mars i år, ifølge SSBs
AKU-tall. Dessuten stiger arbeidsledigheten og er nå på 3,7 pst.,
dvs. at 100 000 personer er ledige. Siden 2005 har nesten to av
tre nye jobber gått til arbeidsinnvandrere, ifølge Nasjonalbudsjettet.
Det er bra for arbeidsinnvandrerne. Samtidig har andelen personer utenfor
arbeidsstyrken økt fra 2005 til 2011. Det har blitt flere førtidspensjonister
og flere uføre. Yrkesdeltakelsen blant unge med nedsatt arbeidsevne
har gått ned fra 44 pst. til 40 pst. fra 2011 til 2012.
Dette medlem viser til at Knut
Røed ved Frisch-senteret peker på at den svake inkluderingen på
arbeidsmarkedet dels kan ha sammenheng med at den lette tilgangen
på arbeidskraft som arbeidsinnvandring gir, reduserer bedriftenes
vilje til å strekke seg for å inkludere personer som sliter med
å få jobb, som for eksempel ikke-vestlige innvandrere og personer
med nedsatt arbeidsevne. Antallet arbeidsledige innvandrere i Norge
har økt med 13,6 pst. det siste året. Én av fire uten jobb er innvandrere.
Dette medlem deler LOs bekymring
for denne utviklingen. Det rammer utsatte grupper på arbeidsmarkedet
og det rammer velferden. Man kan ha misbrukt en historisk sjanse
med høy etterspørsel etter arbeidskraft til å inkludere flere av
dem som sliter på arbeidsmarkedet og trygge velferden i fremtiden.
Produktivitet
Dette medlem viser til at produktiviteten
i økonomien, som sier noe om hvor mye hver enkelt av oss produserer,
må økes for at vi skal unngå velferdskutt i fremtiden. Også på dette
området har trenden vært nedadgående de siste årene. Lønnsveksten er
sterkere enn produktivitetsveksten, og resultatet er svekket konkurranseevne.
Dette medlem viser til Økonomiske
analyser 1/2012 fra SSB, der det fremgår at den årlige veksten i
arbeidskraftproduktiviteten og totalfaktorproduktiviteten i Fastlands-Norge
i perioden 1973–1983 var på hhv. 2,5 og 1,3 pst. I perioden 2004–2011
var den årlige veksten i produktiviteten falt til hhv. 1,1 og 0,6 pst.
Det er en betydelig nedgang. Nylig presenterte statsministeren foreløpige
tall for veksten i totalfaktorproduktiviteten i Fastlands-Norge
i 2012 på 1,6 pst., noe som er en klar fremgang. Det er imidlertid usikkert
om denne fremgangen vil holde seg.
Dette medlem viser til at noe
av den nedadgående trenden trolig kan forklares med at produktivitetsveksten
fra 2000 til 2004 var høy og med den kraftige tilbakegangen i forbindelse
med finanskrisen, der mange arbeidstakere beholdt jobbene selv om
produksjonen falt. Perspektivmeldingen peker på ytterligere tre
mulige årsaker til fallet i produktivitetsveksten: forsiktige bedrifter,
høy innvandring og endret næringsstruktur.
Dette medlem viser til at forsiktige
bedrifter har å gjøre med tilbakeholdenhet når det gjelder produktivitetsfremmende
investeringer i teknologi, maskiner og utstyr. En av årsakene kan
være Norges relativt høye selskapsbeskatning på 28 pst. mot 23,5
i snitt i OECD. Formuesskatten på arbeidende kapital er en annen
særnorsk skatt, som kan svekke produktivitetsfremmende investeringer.
En annen årsak til manglende investeringer i norsk næringsliv kan
være for dårlige veier, jernbane og sjøtransport. Handlingsregelen
som sier at oljeinntektene skal brukes på offentlige investeringer
i blant annet samferdsel, har i for liten grad blitt fulgt siden
2005.
Dette medlem viser til at det
i Perspektivmeldingen pekes på at den høye arbeidsinnvandringen
fra nye EU-land også kan ha bidratt til produktivitetsutfordringene,
ved å holde lønninger nede og gjøre arbeidskraften billigere og
dermed svekke bedriftenes incentiver til å investere i arbeidsbesparende
teknologi, utstyr og maskiner som gir økt produktivitet.
Dette medlem viser til slutt
til at næringsstrukturen har endret seg de siste årene. Mye av veksten
i sysselsettingen de siste årene har kommet i arbeidsintensive sektorer
med relativt lav produktivitet, særlig tjenestesektoren. Næringer
med mye realkapital per ansatt og et høyt produktivitetsnivå – som industri
og teknisk tjenesteyting – har samlet sett hatt lav vekst i sysselsettingen.
Offentlig tjenesteyting er en av de sektorene som har vokst sterkest.
Dette er en naturlig tilpasning til et økt velstandsnivå, men det gir
lavere produktivitet i økonomien samlet sett og en mer krevende
omstilling på sikt når oljeinntektene om noen år flater ut og eldrebølgen
tiltar.
Familiepolitikk
Dette medlem understreker at
valgfrihet og gode vilkår for barnefamiliene er avgjørende, fordi familiene
er nærmest til å treffe valg om sine egne liv. En god familiepolitikk
skaper et varmt og velfungerende samfunn, herunder muligheten for
bærekraftige fødselstall og flere arbeidstakere på sikt i møte med
en aldrende befolkning. Dette medlem mener vi må
snu trenden der realverdien av støtten til familiene har blitt redusert.
Derfor vil Kristelig Folkeparti innføre et nytt barnefradrag i skatten
på 5 000 kroner per barn. Vi må bedre kvaliteten i barnehagene ved
å innføre bemanningsnorm. Gode vilkår for barnefamiliene handler
også om valgfrihet. Kristelig Folkeparti vil ha to hovedopptak i
barnehagene i året og en styrking av kontantstøtten, en ordning
som gjør det mer attraktivt å få barn for mange. Studenter og andre
unge foreldre med liten arbeidstilknytning trenger en kraftig økning
i engangsstønaden, slik at det ikke straffer seg økonomisk å få
barn når man er unge.
Dette medlem er urolig for at
regjeringen viser manglende evne til å gjøre noe med mange av disse
utfordringene. Dette medlem mener at vi trenger en
ny giv i familiepolitikken, målrettede tiltak for å øke andelen
som er i arbeid og flere og enda bedre lærere i stedet for heldagsskole.
Det er behov for å fjerne formuesskatten på arbeidende kapital og
øke investeringene i samferdsel og infrastruktur. Dette medlem viser
i denne sammenheng til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett
for inneværende år og til statsbudsjettet som skal behandles til
høsten.