Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Trond Giske, Kari Henriksen og Anette Trettebergstuen, fra Høyre,
lederen Kristin Ørmen Johnsen, Vetle Langedahl og Tage Pettersen,
fra Fremskrittspartiet, Silje Hjemdal og Morten Wold, fra Senterpartiet,
Åslaug Sem-Jacobsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy André
Øvstegård, fra Venstre, Grunde Almeland, og fra Kristelig Folkeparti,
Jorunn Gleditsch Lossius, viser til at Kulturdepartementet
i 2017 sendte ut på høring et avgrenset endringsforslag som gikk
ut på endringer i reglene om navnevern og som innebar større frihet
til kommunene til å bytte ut tradisjonsrike navn. Regjeringen kom
frem til at det ikke skulle legges frem lovforslag etter høringsrunden
i 2017, men at det heller skulle tas en bredere gjennomgang av stedsnavnloven
og en ny høringsrunde. Her ville man ikke bare vurdere navnevern,
men også kompetansen som stat, kommune og fylkeskommune har til
å vedta skrivemåte av stedsnavn. Komiteen merker seg at proposisjonen er
et resultat av dette arbeidet.
Komiteen registrerer at målet
med proposisjonen er å gi kommunene større frihet til å ta avgjørelser om
stedsnavn, både når det gjelder valg av stedsnavn og måten de skrives
på. Lovforslaget skal muliggjøre å vedta flere dialektformer i skrivemåten
av stedsnavn. Forslaget åpner for at eldre og tradisjonsrike skrivemåter kan
brukes mer enn i dag. Videre er målet å følge opp det som står om
vern og bruk av samiske stedsnavn i NOU 2016:18 Hjertespråket –
Forslag til lovverk, tiltak og ordninger for samiske språk.
Komiteen viser til at stedsnavn
ikke bare er navn på geografiske lokaliteter, men også kilde til
kunnskap om vår historie og vårt språk. Stedsnavn bærer på interessante
opplysninger om språket vårt, om livene som er blitt levd, bosetninger,
tidligere samfunn m.m. Komiteen vil
understreke at mange stedsnavn er immaterielle kulturminner, og
en viktig del av vår kulturarv som vi må ta vare på.
Komiteen viser til at stedsnavn
er en viktig del av kulturarven. Samiske stedsnavn inneholder for
eksempel viktig informasjon om egenskapene ved områdene, noe som
er nyttig informasjon som ikke burde gå tapt. Departementet foreslår
at stadnamnlova i størst mulig grad bør likebehandle norske, samiske
og kvenske stedsnavn som immaterielle kulturminner. Komiteen understreker
at en slik likestilling vil være med på å sikre viktige stedsnavn.
Komiteen er enig med det samiske
språkutvalget og departementet i at det bør sikres at skrivemåten
for reinbeitedistrikt blir behandlet etter reglene i stadnamnlova,
og viser til forslag om å ta inn reinbeitedistrikt som eksempel
på administrativt område i § 2. Samtidig blir det foreslått i § 7
tredje ledd at Statens kartverk skal være vedtaksorgan for skrivemåten
til navn på reinbeitedistrikt, men at det er reinbeitedistriktene
selv som velger navn på reinbeitedistriktene.
Komiteen ønsker endringene
i stadnamnlova velkommen. Komiteen er positiv til at
kommunene får større frihet til å velge stedsnavn samt gjøre vedtak om
skrivemåten av disse.
Komiteen er videre enig med
flertallet av høringsinstansene som har uttalt seg om at forslaget
om å ta inn en unntaksregel i § 3 (navnevern) må praktiseres strengt
– nedarvede stedsnavn må ha et sterkt vern i loven. Komiteen er
enig i at unntaksregelen må gjelde når særlige grunner taler for
det, og noterer seg at departementet presiserer at denotasjonsendringer
vil regnes som særlig grunn.
Komiteen noterer seg at kommunens
synspunkter vil bli vektlagt ved en eventuell endring i henhold
til unntaksregelen. Det begrunnes med at kommunen har den lokale
kunnskapen og vet best hva som vil tjene navnevernet lokalt, noe komiteen støtter
oppunder.
Komiteen registrerer at flere
høringsinstanser, deriblant Språkrådet, Nasjonalbiblioteket, Sametinget, Sogn
og Fjordane fylkeskommune, Finnmark fylkeskommune, Norsk namnelag,
Hardanger folkeminnelag, Noregs Mållag og Nynorsklaget er negative
til forslaget om å flytte setningen «Har skrivemåten vore lenge
i bruk og er vel kjend og innarbeidd, kan ein fråvike gjeldande
rettskriving og rettskrivingsprinsipp», fra forskrift til stedsnavnloven
til § 4 regler om skrivemåten i loven. Det er en bekymring for at
konsekvensen av dette blant annet vil bli at ulike skrivemåter fører
til mistolkninger, at det blir større innslag av feilstavelser,
og gjøre det mer komplisert å legge inn navn i gps-tjenester. Det settes
også spørsmålstegn ved om kommunene har tilstrekkelig navnefaglig
kompetanse til å gjøre vedtak i tråd med stedsnavnlovens formål.
Komiteen viser til at nedarvede
stedsnavn utgjør en viktig del av kulturarven vår. Ulike, men viktige
hensyn skal balanseres: hensyn til lokal medvirkning og hensyn til
vern av tradisjonelle og historiske stedsnavn.
Komiteen har forståelse for
de innvendingene som har kommet, men vil samtidig vise til at det
i forarbeidene er gitt retningslinjer for hva som taler for å ta
i bruk unntaksregelen i § 4. Departementet presiserer at der det
blir vurdert å bruke denne unntaksregelen, skal følgende momenter
tas med i vurderingen: uttalelsen, innarbeidet skrifttradisjon,
meningsinnholdet og lokale betraktninger.
Komiteen mener det er viktig
å fastholde at stedsnavnlovens hovedprinsipp og hovedregel må være
at tradisjonelle, nedarvede stedsnavn videreføres.
Komiteen registrerer at departementet
foreslår at klage på manglende bruk og feilbruk av kommunalt vedtatte
stedsnavn skal rettes til Fylkesmannen. Det er svært viktig at Fylkesmannen
har nødvendig kompetanse på dette feltet til å håndtere innkomne
klager. Komiteen viser
til høringsinnspillet til departementet fra Kartverket, og forutsetter
at regjeringen sikrer at Fylkesmannen bygger opp tilstrekkelig faglig
kompetanse:
«Dette [endringen]
forutsetter at Fylkesmannen internt må bygge opp tilstrekkelig faglig
kompetanse innenfor stedsnavnlovens virkeområde, da Fylkesmannen
per i dag ikke tidligere har behandlet denne type saker.»