Det blir stadig vanskeligere å rekruttere ferdig utdannede
kandidater med hovedfag til lærerstillinger i den videregående
skole. Dette er et problem innenfor de fleste fagområder,
men situasjonen er spesielt vanskelig for realfagenes vedkommende.
Ifølge Skolefokus nr. 15/99 er det på landsbasis
bare 21 realister med hovedfag som i høst har påbegynt
den ettårige pedagogiske utdannelsen som er nødvendig for å få lektorkompetanse.
Ifølge samme kilde vil halvparten av skolens realister
med hovedfag nå pensjonsalderen i løpet av 10 år.
Ca. 2/3 av dagens lektorer er over 50 år og vil
gå ut i pensjon i løpet av de nærmeste
15 årene.
Disse kjensgjerninger viser at det er en formidabel oppgave å sørge
for at den videregående skole (og da særlig de
almenfaglige kurs) også i fremtiden skal ha en lærerstab
med et sterkt innslag av lektorer med hovedfag. Ifølge
en ny undersøkelse fra Høgskolen i Buskerud (Aftenposten
26. september d.å.) har lærerstabens utdannelsesnivå stor
betydning for undervisningskvaliteten og på elevenes resultater. Det
er påvist en klar og positiv sammenheng mellom lærernes
kompetansenivå og elevenes prestasjoner. Undersøkelsen
viser at andelen lektorer varierer fra 77 til 15 pst. ved landets
videregående skoler.
Hva er årsaken til den sviktende rekruttering av lærere
med lektorkompetanse til den videregående skole? En del
av årsaken er sannsynligvis de samme faktorer som gjøres
seg gjeldende når det gjelder rekrutteringen av lærere
generelt, og som Stortinget vil komme tilbake til i forbindelse
med den varslede handlingsplan for lærerrekruttering. Når
det gjelder ferdige kandidater med hovedfag - med seks års
studier og ofte tilsvarende gjeldsbyrde - er det grunn til å tro
at kravet om ett års pedagogisk tilleggsutdannelse virker
negativt på rekrutteringen. Mange ferdige kandidater vil
mene at dette året bare fører til øket
studiegjeld uten en tilsvarende bedring av inntektsmulighetene,
slik at det å skaffe seg full lektorkompetanse fremstår
som lite attraktivt alternativ.
Det er derfor nødvendig å vurdere tiltak som
motiverer ferdige kandidater med hovedfag til å ta pedagogisk
tilleggsutdannelse. Høyre mener at man i denne sammenheng
bør vurdere spesielle forbedringer i studiefinansieringsordningen
for disse studentene, f.eks. gjennom økede stipendier (evt.
fullstipendiering) i tilleggsåret eller gjennom en ordning med
ekstra avskrivning av studiegjelden utover ordinær hovedfagsavskrivning.
Forslagsstillerne foreslår på denne bakgrunn
at Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag om tiltak for å stimulere
rekrutteringen av lektorer til den videregående skole gjennom
målrettede forbedringer i studiefinansieringen for pedagogisk
tilleggsutdannelse.