Til Stortinget
Nye og innovative legemidler som mer effektivt kan kurere sykdom
og lindre smerte og som er kostnadseffektive bør raskt
bli gjort tilgjengelige for pasienter som kan ha nytte av disse.
Finansierings- og refusjonsordningene for medikamentell kreftbehandling
gjør at det er vanskelig for sykehusene å ta i
bruk nye medikamenter på en enkel og rask måte.
Lange saksbehandlingstider når det gjelder søknader
om refusjon for nye legemidler gjør imidlertid at norske pasienter
må vente betydelig lenger før nye legemidler kan
tas i bruk enn hva tilfellet er i andre land. Forslagsstillerne
mener det er nødvendig å iverksette tiltak for å sikre
at pasientene får raskere tilgang til nye kreftmedisiner.
Etter EØS-avtalen skal søknader om folketrygdrefusjon
for nye legemidler behandles innen 90 dager. I 1997 ble norske myndigheter
klaget inn for EFTAs overvåkningsorgan ESA, fordi 90-dagers
fristen for behandling av refusjonssøknader gjentatte ganger var
blitt overskredet.
For å belyse norske myndigheters praksis når
det gjelder behandling av refusjonssøknader har Legemiddelindustriforeningen
(LMI) gjennomført en undersøkelse basert på medlemmenes
refusjonssøknader i perioden 1. januar 1998 til
1. oktober 2000. Undersøkelsen viste at tidsfristen
for behandling av søknader om refusjon for nye legemidler
bare ble overholdt i ca. 45 pst. av tilfellene. Blant de søknadene
hvor tidsfristen ble overskredet gjaldt nærmere halvparten
innovative legemidler, dvs. legemidler som inneholder nye substanser
eller nye sammensetninger av substanser.
Wall Street Journal omtalte 21. juni 2000 norsk legemiddelforvaltning
slik:
«In Europe’s prescription-drug war, Belgium
and Norway have emerged as particular trouble spots. They were cited
in a recent report by the US Trade Representative’s office
for extreme delays in approval of pricing and reimbursement of new
drugs».
Medikamentell kreftbehandling ved bruk av cellegiftbehandling
finansieres i dag over sykehusenes driftsbudsjetter og gjennom egne
DRG-satser.
I NOU 1997:20 Omsorg og kunnskap (Norsk Kreftplan) ble det redegjort
for de økonomiske utgiftene knyttet til medikamentell kreftbehandling.
Utgiftene til cellegifter ble anslått å utgjøre
totalt ca. 54 mill. kroner (tall fra 1995). På samme tid
var samfunnets totale utgifter til legemidler 8,6 mrd. kroner. I 2000
utgjorde samfunnets totale utgifter til legemidler 11,7 mrd. kroner.
I Innst. S. nr. 241 (1999-2000) sluttet sosialkomiteen seg til
et forslag om å øke bevilgningene til kreftmedisiner
med 30 mill. kroner ved å endre ordningen med innsatsstyrt
finansiering. Tidligere ble cellegiftbehandling finansiert over
blåreseptordningen, deretter ble dette endret til en kombinasjon
av fylkeskommunenes frie inntekter og DRG-refusjon. DRG-refusjonen
var imidlertid den samme uavhengig av hvilket medikament som ble
brukt og hvor kostbart dette var. DRG-systemet ble derfor utvidet med
ytterligere to DRG-grupper, slik at det ble gitt en mulighet for
differensiert refusjon avhengig av hvilken prisklasse medikamentet
som blir brukt i behandlingen ligger i.
Når nye medikamenter etter omfattende testing kan tas
i bruk som etablert behandling for ulike typer kreftsykdommer, er
det ofte et problem at kostnadene forbundet med denne behandlingen
blir så store at det med dagens finansieringsordninger
er vanskelig for sykehusene å ta ny behandling i bruk.
Dette gjelder spesielt cellegiftbehandling, og hindrer pasientenes
tilgang til den mest effektive behandlingen som kan gis. På tross
av at det har skjedd en viss tilpasning av DRG-systemet for å ta
hensyn til ulike typer kreftmedisiner, mener fagmiljøene
at dette likevel ikke sikrer at nye medikamenter kan tas raskt i
bruk. Selv om det har funnet sted en viss tilpasning av DRG-systemet,
er dette ikke fleksibelt til å sikre at nye medikamenter
som blir godkjent og anbefalt raskt kan tas i bruk til behandling
av pasienter.
Hvis man trekker paralleller til andre typer medikamentell behandling
og sammenligner de utgiftene samfunnet har til behandling av høyt
kolesterolnivå, depresjoner og høyt blodtrykk,
er kostnadene forbundet med cellegiftbehandling meget lave. I tillegg
må det understrekes at kontrollrutinene med tanke på dokumentasjon
av effekt og indikasjoner er strenge. Cellegift kan gi akutte bivirkninger,
og brukes kun der man har gode indikasjoner på at behandlingen kan
gjøre nytte.
Medikamenttype | Kostnad AIP1) | Kostnad AUP2) | |
Cellegift (L01) | 119 000 000 | … | Direkte innkjøp |
Kolesterol-senkende (C10) | 627 000 000 | 1 003 000 000 | Blå resept |
Depresjon N06AB | 326 000 000 | 521 000 000 | Blå resept |
Høyt blodtrykk | 508 000 000 | 812 000 000 | Blå resept |
1) Apotekenes innkjøpspris
2) Apotekenes utsalgspris
Forslagsstillerne mener det er uverdig og uakseptabelt at et
lite fleksibelt system for finansiering av cellegiftpreparatene
skal hindre alvorlig syke kreftpasienter i å få rask
tilgang på de beste medikamentene. Det er ikke stor fare
for overforbruk av cellegift-medikamenter. Det er bare pasienter
med muligheter til helbredelse eller som trenger smertelindring som
vil bli utsatt for en slik påkjenning som cellegiftbehandling
er.
Forslagsstillerne mener en hensiktsmessig løsning for å sikre
kreftpasientenes tilgang til den beste medikamentelle behandling
vil være å innføre et preparatregnskap
for slike medikamenter som sikrer finansiering av disse utenfor
DRG-systemet. Sykehusene vil da i ettertid få refundert
de faktiske utgiftene til cellegiftbehandling, og det blir automatikk
i at nye medikamenter og kurer som blir tatt i bruk dekkes under
refusjonsordningen.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet for 2002 fremme
forslag som innebærer at sykehusene sikres full refusjon
for sine utgifter til medikamentell kreftbehandling.
15. mai 2001