Til Stortinget
Det fremmes en rekke forslag om å be Regjeringen legge
frem en handlingsplan som tar sikte på å bekjempe
seksuelle misbruk av barn. Regjeringen blir bedt om å vurdere
en rekke forslag om lovendringer for Stortinget, eventuelt å endre
forskrifter og regelverk, slik at det for personer som er dømt
for alvorlige overgrep mot mindreårige kan stilles krav
om medisinsk kastrering før de slipper ut fra fengsel etter endt
soning/forvaring, at personer som er dømt for alvorlige
seksuelle overgrep mot mindreårige mister adgangen til
permisjoner fra fengsel dersom de ikke er underlagt medisinsk behandling/kastrering,
at det opprettes en registreringsordning der pedofile overgripere
registreres etter endt soning og at dette registeret gjøres
tilgjengelig for publikum via de lokale politikamrene, at det innføres
en ordning der pedofile ovegripere som anses å være
farlige for samfunnet etter endt soning blir avbildet med navn,
adresse og informasjoner om tidligere dommer på en egen
internettside, og at seksuelle overgrep mot barn automatisk medfører
tap av stilling som innebærer kontakt med barn. Det foreslås
også vurdert en endring i straffeloven, og Regjeringen
blir bedt om å vurdere å innføre en ordning
der pedofile overgripere som enten er på permisjon, er
prøveløslatt eller er ferdig med soningen, men
fortsatt anses for å være farlige for samfunnet,
kan utstyres med en elektronisk brikke som kan identifiseres med
et navigasjonssystem.
I juni 2000 ble det foretatt en total gjennomgang av seksuallovgivningen
med bakgrunn i en utredning fra Seksuallovbruddutvalget. Resultatet
av stortingsbehandlingen var på ingen måter tilfredsstillende dersom
målet var å redusere risikoen for overgrep mot
mindreårige barn, og å dempe frykten til foreldrene
for at deres barn skal bli utsatt for overgrep.
VG refererte i august 1996 en undersøkelse foretatt
av forsker og psykolog Svein Mossige ved Senter for klinisk psykologisk
forskning, som konkluderte med at mange som en gang har forgrepet
seg på barn, vil gjøre det igjen. Omtrent samtidig
refererte TV 2 til en amerikansk undersøkelse som viste
at over 50 pst. av pedofile overgripere i USA forbryter seg på nytt
innen to dager etter frigivelsen.
Det faktum at faren for gjentagelser er så betydelig
og resultatene av psykiatrisk behandling så tvilsomme,
kombinert med de enorme langsiktige psykiske skadevirkningene for
ofrene, burde tilsi at vi, - av hensyn til våre barn, -
ikke kan slippe pedofile overgripere løs på samfunnet
igjen uten at vi er hundre prosent sikre på at de ikke
kan forgripe seg på nytt.
Allerede for 10 år siden foreslo derfor Fremskrittspartiet
at ingen pedofile gjengangere skulle ha adgang til permisjon fra
fengsel, eller til å slippe ut av fengsel etter endt soning,
med mindre de var villige til å la seg kastrere gjennom
en sikker medisinsk behandling. Samtlige partier utenom FrP, stemte
ned disse forslagene, som utvilsomt ville ha reddet mange barns
liv fra å bli ødelagt dersom de hadde blitt vedtatt.
I dag straffes groteske overgrep mot barn svært mildt.
Den strengeste pedofildommen som er idømt i Norge er på 7 års
fengsel, pluss sikring. Retten anslo antall overgrep fra denne personen
til ca. 1000. For to av guttenes vedkommende skrev retten at den «legger
til grunn at tiltalte i perioden fra høsten 1993 til januar
1996 forgrep seg mot fornærmede fra 1-4 ganger pr. uke,
stundom flere ganger daglig». Dette kvalifiserte altså ikke
til 21 års fengsel, - men kun til 7 års fengsel.
Kombinasjonen av dagens milde lovgivning, som stortingsflertallet
har ansvaret for, domstolenes straffeutmålingspraksis og
en liberal holdning i Fengselsstyret, gjør at dagens virkelighet
kan beskrives slik:
Straffen for å skade og forringe et eller flere barns liv
er ofte fra 1 år til 5 års fengsel. I enkelte
tilfeller sones bare en mindre del av straffen i fengsel.
Når straffen er sonet slippes overgriperen rett ut på gaten,
- klar til å lete opp nye ofre.
Selv når overgriperen regnes som så farlig
at han har fått sikringsdom, sones sikringsdommen på en slik
måte at det gir den pedofile overgriperen god anledning
til å forgripe seg på nye barn. Slik kommer dagens
virkelighet også stort sett til å være
etter Stortingets revidering av straffeloven.
Den eneste måten å tvinge domstolene til å idømme
strengere straffer på er selvsagt å sette minstestraffene
så høye at dagens urimelig lave straffer ikke lenger
kan idømmes. Den eneste endringen i minstestraffene som
Stortinget vedtok var en økning av minstestraffen for
samleie med barn under 14 år fra 1år til 2 års
fengsel. Det vil fortsatt gi domstolene mulighet til å idømme
lave straffer. Det var ikke flertall for å beholde pedofile
overgripere i fengsel eller lukket forvaring dersom de ikke har
gjennomgått en sikker behandling med medikamenter, slik
at de mister seksualdriften.
De forslagene som Regjeringen nå bes om å vurdere
tar sikte på å redusere pedofile gjengangeres mulighet
til å foreta nye overgrep. Utgangspunktet er at ingen pedofile
overgripere med gjentagelsesrisiko skal slippes løs på samfunnet
igjen uten at vi er rimelig sikre på at de ikke kan forgripe
seg på nytt. Dersom forslag i denne retningen ikke vinner
frem, må vi sikre at farlige pedofile overgripere som går
løs i samfunnet får redusert sine muligheter til å begå nye overgrep
så mye som mulig. En del av tiltakene har dette som siktemål.
Forslagsstillerne som representerte Fremskrittspartiet foreslo
allerede i Dokument nr. 8:60 for 1990-91 å be regjeringen
fremme forslag om nødvendige lovendringer slik at medisinsk
kastrering kunne brukes som tilleggsstraff/behandling for
kriminelle som hadde begått alvorlige seksuelle overgrep
mot barn. Forslaget var basert på gode erfaringer med medisinsk
behandling i Danmark og fikk støtte blant annet fra overlege
og psykolog Hans Reppesgaard. Under behandlingen i Stortinget ble
forslaget avvist av representantene fra samtlige partier med unntak
av Fremskrittspartiet, noe som kan ha ført til at flere barn
som kunne ha vært reddet dersom forslaget hadde blitt vedtatt
i årene fra 1991 til i dag har fått sine liv ødelagt
av seksualforbrytere.
Da justiskomiteen i forbindelse med behandlingen av Ot.prp.nr.
87 (1993-94) besøkte en fengselsinstitusjon for seksualforbrytere
i Danmark ble da også komiteen fortalt av den danske sjefspsykologen
at vanlig behandling hadde liten effekt, og at medisinsk behandling
hadde gode resultat. Behandlingen skjer ved at den pedofile seksualforbryteren
får en injeksjon med medikamentet Decapeptyl hver 14. dag,
slik at produksjonen av hormon i hypofysen som stimulerer produksjonen
av det mannlige kjønnshormonet testosteron, stopper opp.
Samtidig blir det gitt en injeksjon med medikamentet Androcur hver
14. dag, slik at produksjonen av kjønnshormoner i kjønnskjertelen
stanser opp.
Også i California er det nå vedtatt en lov
som åpner for kjemisk/medisinsk kastrering av
pedofile forbrytere. Her skjer behandlingen ved at menn som gjentatte
ganger har forgrepet seg seksuelt mot barn regelmessig blir behandlet
med et legemiddel som nedsetter kjønnsdriften. Det har
vært brukt som et argument mot virkningen av medisinsk
behandling at en slik metode bare stanser kjønnsdriften,
men ikke de seksuelle fantasiene som en pedofil ovegriper har, og
som kan føre til overgrep til tross for manglende kjønnsdrift.
Omfattende tester i USA de siste årene har imidlertid vist
at legemiddelet Depo-Provera, som benyttes i California, fører
til en dramatisk reduksjon av seksuelle tanker og fantasier hos
de aller fleste menn.
Til tross for opplysninger fra California og Danmark som tyder
på meget gode resultater med medisinsk/kjemisk
behandling har enkelte psykologer stått frem i norske media
med påstander om at kastrering ikke virker tilfredsstillende
i alle tilfeller. Denne usikkerheten gjør at kjemisk/medisinsk
behandling bør kombineres med sikringsordninger. Den beste ordningen
for å sikre barns trygghet mot pedofile overgripere er
selvsagt å plassere overgriperne i forvaring i et fengsel
så lenge som mulig. Dersom de likevel slipper ut av fengselet
etter endt soning vil en medisinsk kastrering være den
nest beste løsningen, og bør være en
absolutt forutsetning for at de får anledning til å slippe
ut.
Det finnes en rekke eksempler på at seksualforbrytere
har begått nye kriminelle handlinger mens de har vært
ute i samfunnet på permisjoner. Når vi vet hvor
stor gjentagelsesfaren er for pedofile overgripere, samt hvor lett
det er å skjule pedofile overgrep, er det grunn til å frykte
at det dessuten er store og dystre mørketall. Det er etter
forslagsstillernes mening totalt uansvarlig å slippe personer
som er farlige for sine omgivelser ut i samfunnet uten noen former
for kontroll. Dersom man likevel velger å slippe pedofile overgripere
ut i samfunnet på permisjon må det være et
absolutt krav at de gjennomgår en behandling som fjerner
kjønnsdriften.
I forbindelse med behandlingen av Innst. O nr. 92 (1999-2000)
vedtok Stortinget å be regjeringen fremme forslag om at
overgrep mot barn som hovedregel skal føre til tap av stilling
som innebærer kontakt med barn. Denne formuleringen er
ikke god nok. Dersom man bruker begrepet «i hovedsak» åpnes
det for fortolkninger og unntak som lett kan føre til utglidninger.
Det er ikke urimelig å forlange at en person som er dømt
for et seksuelt overgrep mot et barn må finne seg en ny
jobb som ikke gir like god anledning til nye overgrep, eller skaper
frykt og engstelse hos foreldre.
I kjølvannet av drapet på den engelske skolejenten
Sarah Payne sist sommer offentliggjorde avisen «News of
the World» navn og bilder av en rekke dømte seksualforbrytere.
Det førte til en debatt i flere land om hvordan foreldre
og barn skal beskyttes mot pedofile overgripere som er løslatt
etter en dom og befinner seg i deres nærområde.
Justisministeren i Østerrike uttalte blant annet at offentliggjøring
av informasjon om dømte pedofile er nødvendig
for å beskytte mulige ofre. I Norge tok blant annet spesialist
i klinisk psykologi, Tore Gunstein Nilsen, til orde for at folk
som bor i nærmiljøet til sex-overgripere bør
ha mulighet til å vite om dem:
I Storbritannia er det opprettet et arkiv med navn på,
og andre opplysninger om, ca. 9000 sexforbrytere. Forbryterne blir
ført inn i dette arkivet når de blir dømt,
og strøket igjen en viss tid etter at de har sonet sin
straff. Politiet kan gi opplysninger fra dette arkivet til lokale
myndigheter, når en straffedømt pedofil flytter
til et nytt område. Opplysningene skal i så fall gå til
overlærere og ledere for frivillige organisasjoner på det
stedet den straffedømte flytter til. Det har i kjølvannet
av drapet på Sarah Payne vært en sterk folkelig
reaksjon i Storbritannia mot at ikke navn på straffedømte
pedofile overgripere blir gjort alminnelig tilgjengelig til alle
som bor i nærområdene.
I de forskjellige statene i USA finnes det ulike lover som gir
foreldre anledning til å informere seg om pedofile overgripere
som befinner seg i deres nærområde. I 1996 vedtok
kongressen en lov som ble sanksjonert av president Clinton, og som
medfører at enkelte seksualforbrytere må la seg
registrere i et register som allmennheten har tilgang til. Metoden
som brukes for å få tilgang til opplysningene
varierer fra stat til stat. I California må publikum kopiere
informasjonen fra et CD-rom som er tilgjengelig på den lokale
politistasjonen. I New Mexico kan navnene på de pedofile
overgriperne lastes ned fra en webside.
Den amerikanske loven er gjerne kalt «Megans Lov»,
etter den syv år gamle piken, Megan Kanka, som ble myrdet
i 1994 av en pedofil overgriper som hadde sonet ferdig sin dom og
bodde i hennes nabolag uten at foreldrene og andre personer bosatt
i nærområdet var varslet av politiet. Den føderale
loven gir myndighetene rett til å opprette et register
på alle seksualforbrytere. Registeret er åpent
for publikum via politikamrene. Registrene inneholder imidlertid ikke
navn på personer dømt for incest, men begrenser seg
til de ca. 20 pst. av pedofile overgripere som var ukjente for de
barna de forgrep seg imot. All informasjon om disse personene er
tilgjengelig for offentligheten.
I delstaten Washington er det opprettet en spesialenhet
som sørger for at alle seksualforbrytere registrerer seg
i det offentlige registeret. I henhold til loven som ble vedtatt
i juli 1997 skal alle dømte seksualforbrytere registrere
personalinformasjon og opplysninger om kriminell bakgrunn. De dømte
seksualforbryterne som ikke registrerer seg vil bli arrestert og
kan få opp til 5 års fengsel for brudd på registreringsloven.
I delstaten Wisconsin kan politiet dele ut flyveblad i nærmiljøer
hvor det bor en pedofil overgriper. Avgjørelsen om hvilken
informasjon som skal spres i nærmiljøet taes av
politisjefen.
I Alaska er alle som er dømt for seksuelle overgrep
pliktige til å registrere seg. Registeret inneholder informasjon
om personalia, bosted, dom og forbrytelse. Det er variasjon i kravet
om hvor lenge man skal være registrert avhengig av forbrytelsens
karakter. For enkelte handlinger er det krav om å være
registrert på livstid. Hele registeret er lagt ut på internett,
hvor publikum kan søke etter sitt postnummer eller nærområde
og komme frem til en liste over hvilke personer som er registrert
og hva de er dømt for. Registeret inneholder både
navn og bilder av de straffedømte.
I delstaten New York må alle pedofile overgripere registrere
seg, inkludert de som har sonet ferdig. Myndighetene vil alltid
vite hvor overgriperne bor og befinner seg til enhver tid. Overgripere
får straff hvis de flytter til ny adresse uten å registrere
seg i registeret. Man plikter å registrere seg én
gang hvert år i 10 år. Hvis man er ute på sikring
og ikke registrerer seg vil pedofile overgripere bli straffet. Pedofile
overgripere vil også bli dømt til en såkalt «restraining
order». De kan ikke befinne seg i nærheten av
skoler, barnehager og andre steder hvor det oppholder seg mange
barn. Dersom en dømt pedofil befinner seg x-meter fra en
plass hvor det befinner seg barn kan han bli straffet med ubetinget
fengsel. Etter endt soning vil alle dømte overgripere bli
fremstilt for en komité og bli vurdert. Der blir overgriperne
rangert etter «mulige tilbakefall». Såkalte «høy
risiko overgripere» må melde seg hos politiet én
gang hvert kvartal.
I New York er opplysningene fra registeret over pedofile overgripere
gjort tilgjengelig for publikum gjennom et telefonnummer som det
lokale politiet har ansvaret for. Ved å ringe dette telefonnummeret
kan publikum få vite om en navngitt person som de mistenker
for å være en trussel mot deres barn har dommer
bak seg for alvorlige overgrep, slik at foreldre kan ta sine forholdsregler.
Den forrige guvernøren i New York har selv sendt ut en
reklamebrosjyre for dette telefonnummeret der han anbefaler publikum å bruke
den muligheten som ligger i ordningen.
Det har vært benyttet som argument mot ulike typer informasjonsordninger
til publikum, enten via internett, direkte informasjon fra politiet,
eller telefoninformasjon, at det vil skremme overgriperen under jorden.
En informasjonsordning bør derfor kombineres med en registreringslov
som gjør at overgriperen risikerer fengselsstraff dersom
han bytter adresse uten å melde fra til registeret.
Dersom departementet utarbeider et lovutkast med registreringsordning
og opplysningstelefon må det tas stilling til hvilke grupper
av overgripere som skal med i ordningen. Det bør blant
annet vurderes om incestovergripere bør unntas fra ordningen,
både fordi det har forekommet spesielt mange justismord
i forbindelse med incestsaker og fordi incestovergripere ikke alltid
vil være en trussel for ukjente barn. For sine egne barn
vil de være kjente. Disse grenseoppgangene overlater forslagsstillerne
til departementet å vurdere nærmere.
I likhet med ovenfor nevnte forslag er hensikten med dette forslaget å innføre
en ordning som gjør det mulig for foreldre å beskytte
sine barn mot potensielle overgripere. I avveiningen mellom hensynet
til en straffedømt pedofils personvern og hensynet til å beskytte
barn fra å bli utsatt for overgrep som kan ødelegge
deres liv, bør hensynet til barnas sikkerhet veie tyngst.
Foreldre og andre interesserte bør derfor ha anledning
til å informere seg om hvilke personer som kan være
farlige for deres barn. Internett er i dag et verktøy som
stadig flere nordmenn har tilgang til, og det vil derfor kunne være
et nyttig supplement til en informasjonstelefon. Også i
forbindelse med en internettløsning bør departementet
foreta en vurdering av om det bør foretas noen avveininger
mellom ulike grupper barnemisbrukere, og hvor stor faren for gjentagelse
skal være før en person kommer inn under ordningen.
Også en ordning med bruk av internett må kombineres
med en registreringslov.
Et system med elektroniske brikker som gjør at politiet
kan følge bevegelsene til en person blir i dag brukt i
Sverige i forbindelse med ordningen med hjemmesoning for enkelte
typer kriminelle. Med hjelp av dette virkemidlet kan det registreres
dersom vedkommende beveger seg ut av leiligheten. Ved å anvende
denne løsningen på pedofile overgripere vil myndighetene
til enhver tid ha full oversikt over hvor de oppholder seg, slik
at nye overgrep blir vanskeliggjort. Ordningen er imidlertid ikke
utprøvd, og det er også mulig at den er svært
ressurskrevende. Departementet bør likevel foreta en vurdering
av om en slik løsning kan være hensiktsmessig
for å oppnå at løslatte pedofile overgripere
ikke foretar nye overgrep mot uskyldige barn.
Som nevnt ovenfor er straffereaksjonene for å ødelegge
barn gjennom seksuelle overgrep svært lave. Den eneste
muligheten til å tvinge domstolene til å idømme
straffereaksjoner mer i samsvar med den alminnelige rettsoppfatningen
er å øke minstestraffene. Samtidig bør
det unngås at frivillige samleier mellom jevngamle tenåringer
fører til mange års fengsel. Det er derfor tatt
med en forutsetning om at den strenge minimumsstraffen bare skal
gjelde for myndige personer. Det betyr selvsagt ikke at grove overgrep
mot småbarn begått av en person over den kriminelle
lavalder, men under myndighetsalder, ikke kan straffes med fengselsstraff
på mer enn 5 år. Maksimalstraffen for disse vil
fortsatt være 21 år. Minstestraffen vil være
2 års fengsel, slik det ble vedtatt da Stortinget våren
2000 reviderte seksuallovgivningen.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en handlingsplan
for å bekjempe seksuelle overgrep mot barn der følgende
forslag blir vurdert:
at det for personer som er dømt
for alvorlige seksuelle overgrep mot mindreårige barn kan
stilles krav om medisinsk behandling (kastrering) før de slipper
ut fra fengsel etter endt soning.
at personer som er dømt for alvorlige seksuelle overgrep
mot mindreårige mister adgangen til permisjoner fra fengsel
dersom de ikke er underlagt medisinsk behandling.
at seksuelle overgrep mot barn skal medføre tap av
stilling som innebærer kontakt med barn.
å opprette en registreringsordning der pedofile overgripere
registreres etter endt soning, og sørge for at registeret åpnes
for publikum via politikamrene. Ordningen må være
slik at publikum kan få opplysninger om de registrerte
overgriperne ved hjelp av et telefonnummer, og overgriperne må idømmes
straff dersom de ikke følger opp reglene i registreringsordningen.
å innføre en ordning der pedofile overgripere
som ansees for å være farlige for samfunnet, etter
endt soning blir avbildet med navn, adresse og informasjoner om
tidligere dommer på en egen internettside.
en økning av straffereaksjonene for seksuell omgang
med barn under 14 år, slik at maksimalstraffen blir satt
til 21 år, og slik at det settes en minstestraff på 5 års
fengsel dersom den seksuelle omgangen var samleie og overgriperen
er eldre enn 18 år
å innføre en ordning der pedofile overgripere som
enten er på permisjon, er prøveløslatt,
soner sikringsdom eller er ferdig med soning men anses for å være
farlige for samfunnet, kan utstyres med en elektronisk brikke som
kan identifiseres med et navigasjonssystem.
28. januar 2002