Til Stortinget
Norsk utdanningspolitikk bygger på et bredt og helhetlig
kompetansesyn, og det er viktig for den enkelte og for samfunnet
at utdanningstilbudene i den videregående opplæringen
bidrar til å sikre et felles nasjonalt kunnskaps-, verdi-
og kulturgrunnlag. Et viktig område av dette grunnlaget
finner vi i de gamle håndverksfagene. I NOU 1986:15 "Dokumentasjon, vern,
vidareføring og atterreising av gamle handverk" ble verdien
av disse fagene satt inn i en kulturhistorisk sammenheng. Som bærere
av historiske tradisjoner og teknikker er dette fag av stor betydning, og
det var en utbredt vilje til å bevare dem for fremtiden.
Dette resulterte i opprettelsen av tre opplæringskontorer
for håndverks- og industrifagene: Ett i Trondheim, ett
i Akershus og ett i Oslo, og det ble også etablert et nettverksarbeidende
sekretariat for små og verneverdige fag på Lillehammer.
Formålet var å etablere kontorer og nettverk over
hele landet for å stimulere unge til å velge slike
fag og for å hjelpe bedrifter i små fag til å ta
inn lærlinger.
I Innst. S. nr. 180 (1999-2000) uttalte flertallet i kirke-,
utdannings- og forskningskomiteen følgende:
"Komiteen sitt fleirtal, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet,
viser til at det med dagens organisering berre er nokre få fylke
som er dekka med eigne opplæringskontor for ivaretaking
av gamle handverks- og industrifag. For å sikre alle same
rett til opplæring uavhengig av bustad meiner fleirtalet
at det bør etablerast fleire kontor som til saman dekker
heile landet."
Foreløpig har lite skjedd. Listen over fag ble justert
i 2003 av Utdannings- og forskningsdepartementet (UFD), og det er
i dag 35 fag som er definert som små og verneverdige, mens
flere fag ligger på grensen til å bli definert
inn. Opplæringskontoret i Trondheim ble nedlagt i 2002.
I Hordaland og på Sørlandet er det gjort forsøk
på å etablere kontorer, Nordland har etablert
en driftsform i fylkeskommunens regi, mens andre fylker kun tar
hånd om de kontrakter som dukker opp.
Utviklingen viser at antall lærekontrakter som tegnes
i disse fagene blir stadig færre. I 1995 var det i snitt
rundt 120 lærekontrakter i små og verneverdige
fag. I 2002 hadde tallet sunket til 64 kontrakter, og det er grunn
til å forvente en ytterligere reduksjon i 2003. Om lag
halvparten av disse kontraktene er inngått med bedrifter
som er tilsluttet et opplæringskontor.
Tilbakemeldingene fra dem som arbeider med opprettelse av disse
lærekontraktene viser at det er et svært tidkrevende
arbeid. Bedriftene og fagmiljøene rundt dem er som oftest
små, slik at de ikke har store kontaktflatene å støtte
seg på. Dette går ut over både bedrifter
og lærlinger. Skal fagopplæringen innenfor små og
verneverdige fag ha en sikker framtid, er det derfor viktig at det
etableres et utdanningsmiljø rundt dem, og at dette organiseres
på egnet måte, fortrinnsvis gjennom opplæringskontorer.
Både ut ifra næringspolitiske og kulturpolitiske hensyn
vil det være verdifullt å ta vare på og
i større grad verdsette den fagkompetansen som små og
verneverdige fag representerer. Dette fordrer et sterkt offentlig
engasjement og ansvar. Siden dette handler om små fag som
i all hovedsak blir utøvd i små virksomheter,
vil det være vanskelig for bedriftene å ta ansvaret
for en lærling alene. Skal bedriftene påta seg et
slikt ansvar, må de ha mulighet til å samordne
og organisere arbeidet gjennom egne opplæringskontor, eller
gjennom eksisterende opplæringskontor med beslektede fag.
Alternativt kan opplæringen organiseres gjennom opplæringsringer.
Det bør videre vurderes om opplæringskontorene
bør ha et nært forhold til Aetat, for å bidra
til at ledige med beslektet og relevant realkompetanse kan komme
inn i disse yrkene.
Opplæringskontorene for små og verneverdige fag
vil ha flere og sammensatte arbeidsoppgaver. De mest sentrale vil
være:
Skaffe læreplasser.
Rådgi ungdom i yrkesvalg og informere om fagene.
Tegne lærlingkontrakter.
Sørge for at lærlingene får teoriundervisning.
Sørge for kvalifiserte lærerkrefter til
yrkesteorien.
Påse at lærlingene får den opplæring
de har krav på.
Informere om bruk og føring av opplæringsbok.
Melde lærlingene opp til fag- og svenneprøver ved
endt læretid.
Gjennomføre lærlingsamtale hver 6. måned.
Bistå bedriftene i vurderingen av lærlingene.
Følge med og informere bedriften og lærlingene når
myndighetene foretar endringer i lover og regler.
Etablere og vedlikeholde nettverk mellom lærebedriftene.
Gi informasjon om etablering og mulighet for etterutdanning
etter endt læretid.
Opplæringskontorene må fungere som bindeledd mellom
fylkeskommunen og bedriftene. De må bistå i arbeidet
med opplæringen og fungere som det nettverket som både
bedrifter og lærlinger kan skaffe informasjon, veiledning
og hjelp ifra.
Kontorene bør opprettes som regionkontorer, som fordeles
slik at de gir god dekning over hele landet. De ulike regionkontorene
bør dessuten tillegges et nasjonalt ansvar for å ivareta
de ulike fags utvikling. For noen fag vil det være naturlig
at andre beslektede fagmiljøer tillegges ansvaret. Det
vil være nødvendig at staten går inn
med midler som gjør det mulig for små bedrifter å ta
et nasjonalt/regionalt ansvar for å ivareta gamle
håndverkstradisjoner. I dag er det mange bedrifter som
vegrer seg for å ta inn lærlinger på grunn
av stort ansvar og høye utgifter.
For å stimulere bedriftene til å tilslutte
seg opplæringskontorer må det koste bedriftene
minst mulig å være medlem av dem. I bedrifter
tilsluttet et opplæringskontor får lærlingene
nyte godt av det nettverket som lærlinger i store fag har
tilgang til, samtidig som de får den kvalitetssikringen
av opplæringen som de har krav på. Siden driftstilskuddet
til opplæringskontorene er fjernet, bør det vurderes å innføre
en egen finansieringsordning for disse. Støtten til opplæringskontorene
for små og verneverdige fag bør gis i 12 måneder,
i motsetning til de øvrige opplæringskontorer
som får 70 pst. driftsstøtte de første
6 månedene ved etablering.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til at fylkeskommunene
etablerer regionale opplæringskontor for små og
verneverdige fag, i samarbeid med skole og partene i arbeidslivet.
Regjeringen bes i forbindelse med Revidert budsjett for 2004 fremme
forslag om at etableringsstøtten skal omfatte de første
12 månedene. I tillegg til det gjeldende lærlingtilskuddet
må det gis driftstilskudd per lærling.
16. januar 2004