Forslagsstillerne viser til de forslag til tiltak som er gjengitt
i dokumentet. Det er videre viktig at samtlige tiltak som igangsettes
underlegges en kontinuerlig evalueringsprosess, som sikrer at måloppnåelsen er
adekvat og hensiktsmessig.
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide en helhetlig og verdig
rusplan, med enkeltindividet i fokus, som skal inneholde følgende
punkter:
Innføring av et helhetlig finansieringssystem
i rusomsorgen, som gjør at pengene følger den enkelte pasient til
de steder som behandling og ettervern forekommer, og at finansieringsansvaret for
hele behandlings- og ettervernsløpet tillegges staten.
Det opprettes en egen tilskuddsordning for bygging av boliger
for rusmisbrukere, etter modell fra tilskuddsordningen for omsorgsboliger.
Det igangsettes prøveprosjekt knyttet til forebyggende programmer
etter modell fra Supra-F-prosjektene i Sveits.
Det igangsettes prosjekter rettet mot mødre etter modell
fra FemmeTICH-prosjektene i Sveits.
Det igangsettes en evaluering av det forebyggende arbeidet
knyttet til rus, samt iverksettes tiltak for å heve debutalderen
for bruk av rusmidler. Herunder lage et eget undervisningsopplegg
for ungdomsskolen for å øke kompetansen knyttet til skadevirkningene
av rus.
Organisasjoner som jobber målrettet med rusproblematikk
blant barn og unge, blir gitt gode økonomiske rammevilkår gjennom
en tilskuddsordning.
Det innføres tiltak som hever kompetansen knyttet til rusmisbruk
på arbeidsplassen.
Det innføres tiltak som øker bevisstgjøringen knyttet til
sykdommen alkoholisme.
Det igangsettes tiltak som sørger for at fastlegene og andre
deler av primærhelsetjenesten øker sin kompetanse når det gjelder
å avdekke rusproblemer blant pasientene.
Det igangsettes tiltak som sørger for økt bruk av lavintensive
intervensjoner knyttet til alkoholismeproblematikken.
Det innføres et takstsystem på offentlige ettervernstjenester,
som også utløser finansiering for tjenester som frivilligheten bidrar
med, etter avtale med Nav.
LAR gjøres lettere tilgjengelig for de som oppfyller kravene
LAR bør ikke ha for rigide og strenge krav til sidemisbruk
av mildere rusfrimidler.
Det er den enkeltes rushistorie som er avgjørende for hvorvidt
man kommer inn i LAR-systemet.
Ventetidene både på søknad og behandling i LAR reduseres
til et minimum
At det eksisterer en helhetlig rehabiliteringsplan gjennom
obligatorisk bruk av individuell plan.
Pasientrettighetene gjøres gjeldende for pasienter omfattet
av LAR.
Det foretas en vurdering knyttet til å utvide praksisen
med å bruke behandlingsdommer, både hva gjelder omfang og grupper.
Det innføres en plikt for politiet til å følge berusede/rusede
mindreårige hjem til vedkommendes foreldre.
Kapasiteten ved psykiatriske sikkerhetsavdelinger i alle
landets helseregioner økes, slik at man på kort varsel kan ta imot
psykisk syke innsatte fra fengselsvesenet.
Det iverksettes tiltak som sørger for at pasienter med rusproblemer
blir gitt den behandlingen de har krav på i henhold til pasientrettighetsloven.
Retten til individuell plan gjøres obligatorisk, og det
iverksettes tiltak som gjør at individuell plan blir utarbeidet
tidlig i behandlings/tiltaksforløpet.
Det foretas en vurdering knyttet til tvangsbehandling av
rusmisbrukere, og det fremmes en sak for Stortinget om dette innen
utgangen av 2009
Det igangsettes tiltak som sørger for at primærhelsetjenesten
og skoleverket får økt kompetanse knyttet til problematikken rundt
barn av rusmiddelmisbrukere.
Det iverksettes tiltak som hever kapasiteten og omfanget
av tilbud til barn av rusmiddelmisbrukere.
Stortinget ber Regjeringen sørge for en evaluering knyttet
til det statlige og kommunale barnevernets håndtering av barn i
familier med rusproblematikk.
Det igangsettes nødvendige tiltak for å heve kompetansen
knyttet til problematikken rundt barn av rusmiddelmisbrukere i barne-
og ungdomspsykiatrien.
Det legges til rette for at alle landets innbyggere har
tilgang til familievern, uavhengig av den enkeltes bostedsadresse.
Det sørges for at rusmisbrukere får én saksbehandler og
forholder seg til vedrørende hele behandlings- og ettervernsforløpet.
Det økonomiske finansieringsansvaret for forebygging, ettervern
og behandling av rusmisbrukere overføres til Nav.
Det opprettes en egen koordinator i Nav med ansvar for utarbeidelse
av individuelle planer for innsatte før løslatelse og med oppfølging
etter løslatelse. Det vil være viktig at slik oppfølging skjer i
god tid før løslatelse.
Det fremlegges forslag om mer langsiktig og forutsigbare
finansieringsordninger for å sikre et bredere og bedre tilbud innen
yrkesrettet rehabilitering for rusmisbrukere.
Det sørges for å gi unge med tiltak etter barnevernsloven
rett til tiltak fram til fylte 23 år.
Det fremmes lovforslag slik at ansvaret for økonomisk sosialhjelp
overføres fra kommunen til staten, og at det innføres normerte satser
likt for hele landet som er høyere enn dagens anbefalte satser,
og at ansvares legges inn under Nav.
Det foretas en helhetlig gjennomgang av tilskuddsordningene
til arbeidsgiverne, med sikte på å utarbeide bedre og mer treffsikre
tilskuddsordninger.
Det foretas nødvendige endringer i dagens regelverk slik
at arbeidsgivere sikres lønn fra Nav fra første fraværsdag slik
tilfellet er for andre med kronisk sykdom.
Det foretas en gjennomgang av dagens regelverk med sikte
på å kunne tilpasse bruken av arbeidsmarkedstiltak rettet mot rusmisbrukere
som er under LAR-behandling.
Det sørges for at tidligere rusmisbrukere gis samme ordninger
som psykisk syke.
Det sørges for at det iverksettes nødvendig kompetanseheving
innen rehabiliteringssystemet, slik at hjelpeapparatet sikres nødvendig
kunnskap og kompetanse for å hjelpe rusmisbrukere med gjeldsproblemer.
Det foretas en gjennomgang av det offentliges rutiner og
opptreden som kreditor, med sikte på å skape bedre, ensartede og
mer humane rutiner.
Det foretas en gjennomgang av de tilfeller der det offentlige
har forrang som kreditor eller panthaver, vurdere hensiktsmessigheten
og på bakgrunn av dette fremme nødvendige forslag om endringer.
Det foretas en vurdering av mulige forbedringer ved sentralisering
av namsmannsoppgaven, med sikte på bedret kompetanse og mer effektiv
saksbehandling, både i tid og kostnad.
Det sørges for at frister i forbindelse med behandling av
gjeldsordning overholdes i forhold til lov og dagens fastsatte krav,
slik det også ble påpekt i Riksrevisjonens rapport Dokument nr.
5:3 (2005–2006).
Det foretas en vurdering av hensiktsmessigheten av å slå
sammen de ulike trekkinstanser i gjeldsforhold til én trekkinstans.
Det avsettes forskningsmidler til å kartlegge måloppnåelse
knyttet til ulike institusjonsmodeller og forebyggingstiltak innenfor
rusomsorgen.
Det iverksettes tiltak for å sikre adekvate og riktige ventelistedata
for rusbehandling.
Kapasiteten knyttet til avrusning/avgiftning økes, slik
at ventetiden reduseres.
Pasienter som kommer til akuttinnleggelse, blir gitt muligheten
til behandlingstilbud umiddelbart etter endt opphold ved rusakutten.
Det sørges for at private og ideelle rusinstitusjoner likestilles
med offentlige institusjoner, og at pengene følger brukeren til
den institusjonen som blir benyttet.
Det innføres en godkjenningsordning for rusinstitusjoner.
Det innføres en avtaleplikt mellom behandlingsinstitusjon
og den enkeltes hjemkommune hva gjelder ettervern fra første dag
etter endt institusjonsopphold.
Det legges til rette for bedre muligheter knyttet til sosialisering
i ettervernsforløpet for rusmisbrukere, blant annet ved å innføre
en takstordning for frivillige sponsorer/støttekontakter.
Det iverksettes tiltak som sørger for økte forpliktelser
for rusmisbrukere til å delta i hverdagsaktiviteter i ettervernsforløpet.
Det iverksettes tiltak som sørger for at pasienter med rusdiagnoser
blir gitt informasjon om eksisterende NA- og AA-grupper.
En kontinuerlig evalueringsprosess av tiltakene, som sikrer
at måloppnåelsen er adekvat og hensiktsmessig.