Til Stortinget
Motorferdsel i utmark innebærer en avveining mellom ulike hensyn.
På den ene siden folks ønske om fred og ro når man ferdes i naturen,
beskyttelse av dyreliv mot skadelig støy, samt forebygging av skader
i sårbar natur, og på den andre siden behovet for nyttetransport
til områder i utmark, turisme, muligheter for rekreasjon og tilgjengelighet
til naturområder for personer med redusert fremkommelighet. Det innebærer
også en avveining mellom kommunalt selvstyre og retningslinjer for
nasjonalt miljøvern.
Stortinget innførte en felles nasjonal forskrift som avløste
de kommunale forskriftene for motorkjøretøyer i 1988. Forvaltningen
av motorisert ferdsel i utmark ble med det overlatt til embetsverket
hos fylkesmannens miljøvernavdeling. Dette førte til at praktiseringen
av lovverket i liten grad ivaretok lokale variasjoner og tilpasninger
i utøvelsen av motorisert ferdsel.
Forslagsstillerne ønsker større frihet for den enkelte kommune
når det gjelder regelverket for motorisert ferdsel. Samtidig må
hensyn til natur og miljø sikres gjennom nasjonale retningslinjer.
Med mer kommunalt selvstyre blir det ulik praksis fra kommune til
kommune.
Forslagsstillerne viser til at det i perioden 2000–2005 ble gjennomført
et forsøksprosjekt med utvidet lokalt selvstyre i 8 utvalgte kommuner
(Sirdal, Vinje, Stor-Elvdal, Lom, Røros, Hattfjelldal, Fauske og Kautokeino).
De kommunene som har vært med i prosjektet, har hatt anledning til
å etablere både turistløyper og rekreasjonsløyper. Alle kommunene har
til felles at det bare er marginale deler av kommunenes areal som
har blitt regulert med mulighet for snøscootertrafikk i medhold
av regelverket for prøveprosjektet og det lokale planverket.
Forsøket ble avsluttet i 2005, og Norsk institutt for naturforskning
(NINA), på oppdrag fra Miljøverndepartementet, har framlagt sine
evalueringsrapporter. Evalueringsrapportene har imidlertid aldri vært
lagt frem for Stortinget. Forslagsstillerne viser til at rapportene
viser at forsøket med lokal forvaltning av snøscooterløyper ble
en suksess. Norsk institutt for naturforskning skriver i sin evaluering
at alle seks delmål for bedre motorferdsel ble helt eller delvis
innfridd i forsøkskommunene. Befolkningen i kommuner uten snøscooterløyper
var faktisk mer plaget av støy enn innbyggere i kommuner som deltok
i prøveordningen.
Forslagsstillerne mener at evalueringen av denne forsøksordningen
må legges til grunn for endringer i lover og forskrifter om motorferdsel
i utmark. Forslagsstillerne mener at dagens særregler i Nord-Troms
og Finnmark, med mer liberale regler for motorferdsel, må bestå.
Mennesker med redusert fremkommelighet, slik som eldre og funksjonshemmede,
må ha mulighet til naturopplevelser, selv om de vil være avhengig
av motorisert ferdsel for å oppnå dette. Her må man finne frem til
enkle og ubyråkratiske ordninger. Også mennesker med nedsatt funksjonsevne
må få muligheter til rekreasjon og gode naturopplevelser.
Forslagsstillerne vil påpeke at det er stor forskjell på kjøring
med snøscooter og kjøring på islagte vann vinterstid, og barmarkskjøring
i utmark med 4-hjuls kjøretøy i sommerhalvåret. Mens kjøring på
snø og is ikke medfører varige skader på naturen utover støyplagen,
kan barmarkskjøring medføre betydelige skader på følsomme naturområder.
Det bør fortsatt være et restriktivt regelverk for barmarkskjøring utenfor
faste traseer.
Forslagsstillerne viser til at regjeringen en rekke ganger har
lovt Stortinget å fremme forslag til endringer i lov om motorferdsel
i utmark. Forslagsstillerne viser blant annet til at daværende miljøvernminister
Helen Bjørnøy i brev datert 30. mars 2007 til energi- og miljøkomiteen
lovte at eventuelle lovendringer ville bli forelagt Stortinget våren
2008. Forslagsstillerne registrerer at det fortsatt, 5½ år etter
at dagens regjering tiltrådte og 5 år etter at forsøksprosjektet
formelt ble avsluttet, ennå ikke er lagt frem noen sak for Stortinget
om motorferdsel i utmark. Dette til tross for at flertallet i energi-
og miljøkomiteen i Innst. S. nr. 207 (2006–2007) ba regjeringen om
at eventuelle lovendringer skulle komme til Stortinget så tidlig
som mulig i 2008.
Det fremmes derfor følgende
forslag:
I
Stortinget ber regjeringen i løpet av vårsesjonen 2011 legge
frem for Stortinget evaluering av forsøksprosjektet med utvidet
kommunalt selvstyre i 8 utvalgte kommuner i perioden 2000–2005.
II
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endringer i lov
om motorferdsel i utmark slik at kommunene får økt myndighet – innenfor
nasjonale retningslinjer – og der erfaringene fra forsøksprosjektet med
økt lokalt selvstyre legges til grunn.
17. januar 2011