Representantforslag om betydelige kostnadsbesparelser i arbeidet med nytt regjeringskvartal i Oslo sentrum gjennom nedskalering av Hammersborgtunnel-prosjektet på Ring 1

Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Som en del av utbyggingen i regjeringskvartalet er det planlagt å legge om Hammersborgtunnelen på Ring 1. Tiltakene begrunnes med at sikkerheten i det nye kvartalet skal være god nok, og at tunnelen derfor må bygges om for at den blant annet skal terrorsikres og senkes. På det meste skal tunnelen senkes med 10 meter.

Forslagsstillerne viser til at kostnadene for bygging av nytt regjeringskvartal har økt kraftig. I statsbudsjettet for 2022 var kostnadsanslaget økt til over 40 mrd. kroner. Den endelige kostnaden kan bli enda høyere, på grunn av mange parallelle utbyggingsprosjekter som driver opp prisene, i tillegg til generelt høyere priser på en rekke materialer.

Det er derfor avgjørende å finne måter å betydelig redusere kostnadene for nytt regjeringskvartal. Ombygging av Hammersborgtunnelen er i statsbudsjettet for 2022 anslått å koste 3,1 mrd. kroner, og forslagsstillerne mener det er rom for å nedskalere denne delen av prosjektet betydelig. En løsning som stenger tunnelen for ordinær biltrafikk, men der kollektivtransporten og utrykningskjøretøyer kan bruke tunnelen, vil kunne ivareta hensynet til økt sikkerhet uten store behov for investeringer. En slik løsning vil i tillegg ha positive virkninger for utviklingen av Oslo sentrum og være i tråd med Oslo kommunes målsettinger om å legge til rette for mer byliv og redusere biltrafikken.

Statens vegvesen og Statsbygg anbefaler å bygge løsningen til minst 3,1 mrd. kroner, men etatene bekrefter i en rapport til Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet datert 15. desember 2021 at det er gjennomførbart å forbeholde den eksisterende tunnelen under regjeringskvartalet for busser og utrykningskjøretøy:

«Statsbygg vil gjennom perimetersikringen rundt regjeringskvartalet regulere tilgang for kjøretøy med kjøretøysperrer. Kun kjøretøy med ulike former for akkreditering og kjøretøy som er sikkerhetskontrollert vil slippe igjennom sperrene. Statsbygg forutsetter at det samme regime som gjelder for buss i Akersgata vil kunne gjelde for kollektivtrafikk og nødetater på Ring 1.»

Ved hjelp av perimetersikringen som skal benyttes for andre gater i området, herunder kollektivtrafikk i Akersgata, kan man sikre at kun tillatte kjøretøy gis adgang. Videre viser trafikkanalysen fra Sweco at bekymringen for at stenging av tunnelen for ordinær biltrafikk vil skape trafikale problemer, er høyst begrenset. Forskning på å redusere veikapasitet i byområder viser også entydig til at mindre veikapasitet gir redusert trafikk. På den bakgrunn mener forslagsstillerne at den ekstremt omfattende, kostbare og langvarige ombyggingen av traseen ikke er nødvendig, og at tunnelen kan beholdes omtrent som den er, med noen få mindre justeringer.

Statsminister Jonas Gahr Støre uttalte 27. mars at

«Vi har noen store prosjekter knyttet til samferdsel og transportplan, store bygg og anlegg, som krever store investeringer. Det skal vi fortsatt ha, men dette er tiden for å gå ærlig og åpent gjennom det.»

Forslagsstillerne støtter statsministeren i dette, og mener Hammersborgtunnelen er et godt eksempel på et prosjekt som bør nedskaleres.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen nedskalere Hammersborgtunnel-prosjektet på Ring 1 slik at tunnelen kun gjøres tilgjengelig for kollektivtransport og utrykningskjøretøy, samtidig som hensyn til sikkerheten ivaretas.

7. april 2022

Lan Marie Nguyen Berg

Rasmus Hansson