Gå til voteringsoversikten

Det ble votert over:

Mindretallsforslag:

  • Forslag nr. 3 fra Arbeiderpartiet

    I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende endringer:

    Kap.

    Post

    Formål

    Kroner

    21

    Statsrådet

    1

    Driftsutgifter, økes med

    4 900 000

    fra kr 154 549 000 til kr 159 449 000

    260

    Universiteter og høyskoler

    50

    Statlige universiteter og høyskoler, økes med

    97 104 000

    fra kr 29 829 046 000 til kr 29 926 150 000

    270

    Internasjonal mobilitet og sosiale formål for studenter

    75

    Tilskudd til bygging av studentboliger, kan overføres, økes med

    17 100 000

    fra kr 408 500 000 til kr 425 600 000

    320

    Allmenne kulturformål

    73

    Nasjonale kulturbygg, kan overføres, økes med

    10 000 000

    fra kr 210 216 000 til kr 220 216 000

    328

    Museums- og andre kulturvernformål

    70

    Det nasjonale museumsnettverket, økes med

    5 500 000

    fra kr 1 082 552 000 til kr 1 088 052 000

    340

    Den norske kirke

    1

    Driftsutgifter, økes med

    22 800 000

    fra kr 1 207 676 000 til kr 1 230 476 000

    490

    Utlendingsdirektoratet

    1

    Driftsutgifter, økes med

    23 900 000

    fra kr 850 509 000 til kr 874 409 000

    571

    Rammetilskudd til kommuner

    60

    Innbyggertilskudd, økes med

    1 058 800 000

    fra kr 115 236 851 000 til kr 116 295 651 000

    572

    Rammetilskudd til fylkeskommuner

    60

    Innbyggertilskudd, økes med

    379 200 000

    fra kr 30 522 308 000 til kr 30 901 508 000

    605

    Arbeids- og velferdsetaten

    1

    Driftsutgifter, økes med

    17 100 000

    fra kr 11 154 507 000 til kr 11 171 607 000

    634

    Arbeidsmarkedstiltak

    76

    Tiltak for arbeidssøkere, kan overføres, økes med

    12 475 000

    fra kr 6 401 000 000 til kr 6 413 475 000

    900

    Nærings- og fiskeridepartementet

    21

    Spesielle driftsutgifter, kan overføres, økes med

    31 000 000

    fra kr 44 021 000 til kr 75 021 000

    919

    Diverse fiskeriformål

    75

    Tilskudd til næringstiltak i fiskeriene, kan overføres, økes med

    5 000 000

    fra kr 26 200 000 til kr 31 200 000

    920

    Norges forskningsråd

    50

    Tilskudd til forskning, økes med

    1 500 000

    fra kr 2 055 913 000 til kr 2 057 413 000

    1144

    Regionale og lokale tiltak i landbruket

    77

    Regionale og lokale tiltak i landbruket, kan overføres, økes med

    4 000 000

    fra kr 4 002 000 til kr 8 002 000

    1149

    Verdiskapings- og utviklingstiltak i skogbruket

    71

    Tilskudd til verdiskapingstiltak i skogbruket, kan overføres, økes med

    17 500 000

    fra kr 42 444 000 til kr 59 944 000

    1320

    Statens vegvesen

    30

    Riksveginvesteringer, kan overføres, kan nyttes under post 23, post 29, post 31 og post 72, økes med

    88 000 000

    fra kr 11 862 671 000 til kr 11 950 671 000

    1350

    Jernbaneverket

    23

    Drift og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under post 30, økes med

    50 000 000

    fra kr 6 752 626 000 til kr 6 802 626 000

    1618

    Skatteetaten

    1

    Driftsutgifter, reduseres med

    57 900 000

    fra kr 4 872 776 000 til kr 4 814 876 000

    21

    Spesielle driftsutgifter, økes med

    5 000 000

    fra kr 157 700 000 til kr 162 700 000

    1790

    Kystvakten

    1

    Driftsutgifter, økes med

    3 930 000

    fra kr 1 034 780 000 til kr 1 038 710 000

    2410

    Statens lånekasse for utdanning

    50

    Avsetning til utdanningsstipend, overslagsbevilgning, økes med

    89 927 000

    fra kr 5 850 065 000 til kr 5 939 992 000

    2410

    Statens lånekasse for utdanning

    72

    Rentestøtte, overslagsbevilgning, økes med

    73 808 000

    fra kr 894 282 000 til kr 968 090 000

    90

    Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning, reduseres med

    263 677 000

    fra kr 23 583 114 000 til kr 23 319 437 000

    2421

    Innovasjon Norge

    72

    Forsknings- og utviklingskontrakter, kan overføres, økes med

    10 000 000

    fra kr 291 100 000 til kr 301 100 000

    74

    Reiseliv, profilering og kompetanse, kan overføres, økes med

    15 000 000

    fra kr 475 200 000 til kr 490 200 000

    75

    (NY) Marint verdiskapingsprogram, bevilges med

    10 000 000

    76

    Miljøteknologi, kan overføres, økes med

    100 000 000

    fra kr 330 000 000 til kr 430 000 000

    2430

    Akseleratorprogram gründerbedrifter

    90

    (NY) Statlig andel, bevilges med

    125 000 000

    5526

    Avgift på alkohol

    70

    Avgift på alkohol, økes med

    95 000 000

    fra kr 12 600 000 000 til kr 12 695 000 000

    5531

    Avgift på tobakkvarer mv.

    70

    Avgift på tobakkvarer mv., økes med

    105 000 000

    fra kr 7 200 000 000 til kr 7 305 000 000

    5538

    Veibruksavgift på drivstoff

    70

    Veibruksavgift på bensin, økes med

    55 500 000

    fra kr 5 680 000 000 til kr 5 735 500 000

    71

    Veibruksavgift på autodiesel, reduseres med

    273 500 000

    fra kr 11 090 000 000 til kr 10 816 500 000

  • Forslag nr. 10 fra Arbeiderpartiet

    Stortinget ber regjeringen innlemme dagens aktive undervisningsfartøy, Gann og Sjøkurs, under ny nettolønnsordning for seilskip.

  • Forslag nr. 11 fra Arbeiderpartiet

    Stortinget viser til den situasjonen man nå har i oppdragsmarkedet for offshorefartøy, og ber regjeringen vurdere å utvide nettolønnsordningen for sjøfolk til også å omfatte offshorefartøy.

  • Forslag nr. 13 fra Arbeiderpartiet

    Stortinget ber regjeringen utrede konsekvensene av at overgangsordningen for uføre med gjeld forlenges ut over tre år, eller gjøres permanent.

  • Forslag nr. 15 fra Arbeiderpartiet

    Stortinget ber regjeringen fremlegge en konsekvensanalyse for Stortinget av de foreslåtte endringene i den sentrale helseforvaltningen, med unntak for forslaget om opprettelse av et nytt direktorat for E-helse, før en omlegging settes i verk. Analysen må redegjøre for hvordan en omorganisering styrker kvaliteten på forvaltningen, at det sannsynliggjøres at omlegging ikke fører til nye økninger i antallet helsebyråkrater, at det beregnes hva kostnadene ved en omlegging vil være, hvor det er effektivisering eller andre gevinster å hente ut og hvordan omlegging kan gjennomføres uten at det går ut over pasientene – særlig når det gjelder omlegging av klageordningene.

Gå til voteringsoversikten