Det ble votert over:
- Komiteens tilråding rammeområde 8, romertall I.
- Komiteens tilråding rammeområde 8, romertall II.
- Komiteens tilråding rammeområde 8, romertall III.
- Komiteens tilråding rammeområde 8, romertall IV.
- Komiteens tilråding rammeområde 8, romertall V.
- Komiteens tilråding rammeområde 8, romertall VI.
- Komiteens tilråding rammeområde 8, romertall VII.
- Komiteens tilråding rammeområde 8, romertall VIII.
- Komiteens tilråding rammeområde 8, romertall IX.
- Komiteens tilråding rammeområde 8, romertall X.
Innstilling:
Komiteens tilråding rammeområde 8, romertall I.
På statsbudsjettet for 2012 bevilges under:
Kap.
Post
Formål
Kroner
Kroner
Utgifter
1700
Forsvarsdepartementet
1
Driftsutgifter
330 821 000
73
Forskning og utvikling, kan overføres
25 015 000
1710
Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg
1
Driftsutgifter, kan overføres
2 860 870 000
46
Ekstraordinært vedlikehold, kan overføres
61 564 000
47
Nybygg og nyanlegg, kan overføres
1 715 950 000
1716
Forsvarets forskningsinstitutt
51
Tilskudd til Forsvarets forskningsinstitutt
168 872 000
1719
Fellesutgifter og tilskudd til foretak under Forsvarsdepartementet
1
Driftsutgifter
232 746 000
43
Til disposisjon for Forsvarsdepartementet, kan overføres
18 000 000
71
Overføringer til andre, kan overføres
68 321 000
78
Norges tilskudd til NATOs driftsbudsjett, kan overføres
240 000 000
1720
Felles ledelse og kommandoapparat
1
Driftsutgifter
2 914 228 000
1723
Nasjonal sikkerhetsmyndighet
1
Driftsutgifter
129 617 000
1725
Fellesinstitusjoner og -utgifter under Forsvarsstaben
1
Driftsutgifter
1 985 053 000
50
Overføring Statens Pensjonskasse, kan overføres
19 393 000
70
Renter låneordning, kan overføres
6 224 000
1731
Hæren
1
Driftsutgifter
5 540 610 000
1732
Sjøforsvaret
1
Driftsutgifter
3 417 958 000
1733
Luftforsvaret
1
Driftsutgifter
4 133 922 000
1734
Heimevernet
1
Driftsutgifter
1 109 252 000
1735
Etterretningstjenesten
21
Spesielle driftsutgifter
998 104 000
1740
Forsvarets logistikkorganisasjon
1
Driftsutgifter
2 317 090 000
1760
Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg
1
Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1760, post 45
922 061 000
44
Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, nasjonalfinansiert andel, kan overføres
40 137 000
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
8 092 324 000
48
Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, fellesfinansiert andel, kan overføres
81 000 000
75
Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760, post 44
95 000 000
1790
Kystvakten
1
Driftsutgifter
993 385 000
1791
Redningshelikoptertjenesten
1
Driftsutgifter
524 137 000
1792
Norske styrker i utlandet
1
Driftsutgifter
1 234 320 000
1795
Kulturelle og allmennyttige formål
1
Driftsutgifter
246 271 000
60
Tilskudd til kommuner, kan overføres
1 696 000
72
Overføringer til andre
2 119 000
Totale utgifter
40 526 060 000
Kap.
Post
Formål
Kroner
Kroner
Inntekter
4700
Forsvarsdepartementet
1
Driftsinntekter
230 000
4710
Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg
1
Driftsinntekter
3 667 457 000
47
Salg av eiendom
156 569 000
4720
Felles ledelse og kommandoapparat
1
Driftsinntekter
71 465 000
4723
Nasjonal sikkerhetsmyndighet
1
Driftsinntekter
2 682 000
4725
Fellesinstitusjoner og -inntekter under Forsvarsstaben
1
Driftsinntekter
52 383 000
70
Renter låneordning
36 000
4731
Hæren
1
Driftsinntekter
49 651 000
4732
Sjøforsvaret
1
Driftsinntekter
38 031 000
4733
Luftforsvaret
1
Driftsinntekter
165 030 000
4734
Heimevernet
1
Driftsinntekter
5 497 000
4740
Forsvarets logistikkorganisasjon
1
Driftsinntekter
90 277 000
4760
Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg
48
Fellesfinansierte bygge- og anleggsinntekter
81 000 000
4790
Kystvakten
1
Driftsinntekter
409 000
4791
Redningshelikoptertjenesten
1
Driftsinntekter
480 071 000
4792
Norske styrker i utlandet
1
Driftsinntekter
10 368 000
4795
Kulturelle og allmennyttige formål
1
Driftsinntekter
2 465 000
4799
Militære bøter
86
Militære bøter
500 000
Totale inntekter
4 874 121 000
Komiteens tilråding rammeområde 8, romertall II.
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2012 kan:
1. benytte alle merinntekter til å overskride enhver utgiftsbevilgning under Forsvarsdepartementet, med følgende unntak:
a) inntekter fra militære bøter kan ikke benyttes som grunnlag for overskridelse.
b) inntekter ved salg av større materiell kan benyttes med inntil 75 pst. til overskridelse av bevilgningen under kapittel 1760 Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.
2. ta med ubrukte merinntekter ved utregning av overførbart beløp.
Komiteens tilråding rammeområde 8, romertall III.
Bestillingsfullmakter
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2012 kan:
1. foreta bestillinger ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
1720
Felles ledelse og kommandoapparat
1
Driftsutgifter
30 mill. kroner
1725
Fellesinstitusjoner og -utgifter under Forsvarsstaben
1
Driftsutgifter
80 mill. kroner
1731
Hæren
1
Driftsutgifter
600 mill. kroner
1732
Sjøforsvaret
1
Driftsutgifter
100 mill. kroner
1733
Luftforsvaret
1
Driftsutgifter
600 mill. kroner
1734
Heimevernet
1
Driftsutgifter
825 mill. kroner
1740
Forsvarets logistikkorganisasjon
1
Driftsutgifter
300 mill. kroner
1760
Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg
1
Driftsutgifter
125 mill. kroner
44
Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, nasjonalfinansiert andel
115 mill. kroner
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
18 500 mill. kroner
48
Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, fellesfinansiert andel
165 mill. kroner
1790
Kystvakten
1
Driftsutgifter
2 900 mill. kroner
1791
Redningshelikoptertjenesten
1
Driftsutgifter
75 mill. kroner
1792
Norske styrker i utlandet
1
Driftsutgifter
55 mill. kroner
1795
Kulturelle og allmennyttige formål
1
Driftsutgifter
2 mill. kroner
2. gi Forsvarets forskningsinstitutt fullmakt til å ha økonomiske forpliktelser på inntil 60 mill. kroner ut over det som dekkes av egne avsetninger.
Komiteens tilråding rammeområde 8, romertall IV.
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2012 kan gi tilsagn om økonomisk støtte ut over bevilgningen, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
1700
Forsvarsdepartementet
73
Forskning og utvikling
22 mill. kroner
Komiteens tilråding rammeområde 8, romertall V.
Nettobudsjettering av salgsomkostninger
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2012 kan trekke salgsomkostninger ved salg av mate-riell og fast eiendom fra salgsinntekter før det overskytende inntektsføres under kap. 4760 Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg, post 45 Store nyanskaffelser og vedlikehold og kap. 4710 Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg, post 47 Salg av eiendom.
Komiteens tilråding rammeområde 8, romertall VI.
Personell
Stortinget samtykker i at:
1. Forsvarsdepartementet i 2012 kan fastsette lengden på førstegangstjenesten, repetisjonstjenesten og heimevernstjenesten slik det går fram av Prop. 1 S (2011–2012).
2. enheter oppsatt med frivillig heimevernspersonell kan overføres til forsvarsgrener og fellesinstitusjoner, og benyttes i operasjoner i utlandet.
Komiteens tilråding rammeområde 8, romertall VII.
Investeringsfullmakter
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2012 kan:
1. starte opp nye investeringsprosjekter, herunder større bygg- og eiendomsprosjekter, som er presentert som nye prosjekter i Prop. 1 S (2011–2012), innenfor de kostnadsrammer som der er omtalt.
2. endre tidligere godkjente prosjekter som anført i Prop. 1 S (2011–2012), herunder endrede kostnadsrammer.
3. starte opp og gjennomføre materiellinvesteringer og byggeprosjekter av lavere kategori.
4. nytte bevilgningen på den enkelte investeringspost, hhv. post 44, 45, 47 og 48 fritt mellom formål, bygg- og eiendomskategorier, anskaffelser og prosjekter som presentert i Prop. 1 S (2011–2012).
5. gjennomføre konsept- og definisjonsfasen av planlagte materiellanskaffelser.
6. igangsette planlegging og prosjektering av bygge-, anleggs- og innredningsprosjekter innenfor rammen av bevilgningen på de respektive poster.
7. inkludere gjennomføringskostnader i investeringsprosjektene for eiendom, bygg og anlegg på post 46 og post 47.
Komiteens tilråding rammeområde 8, romertall VIII.
Fullmakter vedrørende fast eiendom
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2012 kan:
1. avhende fast eiendom uansett verdi til markedspris når det ikke foreligger annet statlig behov for eiendommen. Eiendommene skal normalt legges ut for salg i markedet, men kan selges direkte til fylkeskommuner eller kommuner til markedspris, innenfor EØS-avtalens bestemmelser. Dersom eiendommene er aktuelle for frilufts- eller kulturformål kan de selges på samme vilkår til Statskog SF hvis ikke fylkeskommuner eller kommuner ønsker å kjøpe eiendommene.
2. avhende fast eiendom til en verdi av inntil 100 000 kroner vederlagsfritt eller til underpris når særlige grunner foreligger.
Komiteens tilråding rammeområde 8, romertall IX.
Tidspunkt for belastning av utgiftsbevilgninger
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2012 kan belaste utgiftsbevilgninger for bestillinger gjennom NAMSA, andre internasjonale organisasjoner eller andre lands myndigheter fra det tidspunkt materiell blir bestilt, selv om levering først skjer senere i budsjettåret eller i et etterfølgende budsjettår.
Komiteens tilråding rammeområde 8, romertall X.
Kompensasjonsordningen
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2012 kan etablerere en todelt kompensasjonsordning for psykiske belastningskader som følge av deltakelse i utenlandsoperasjoner i perioden 1978–2009. Todelingen innebærer at skadelidte kan få utbetalt 65G ved 100 prosent ervervsmessig uførhet ved psykiske belastningsskader, dersom de samme beviskrav og bevistema som gjelder etter det lovfestede objektive ansvaret i forsvarspersonelloven § 12b er oppfylt. I tillegg videreføres den opprinnelige kompensasjonsordningen med 35G ved 100 prosent ervervsmessig uførhet med de lempeligere vilkår som gjelder i dag.