Interpellasjoner

Liste over interpellasjoner fremført av representantene og besvart av statsrådene.

Avgrens utvalget

Finn interpellasjon etter

Koritzinsky, Theo (1 - 2 av 2)
  • Interpellasjon fra Theo Koritzinsky (SV) til kirke-, utdannings- og forskningsministeren

    Interpellasjon nr. 23 (1992-93)

    Datert: 12.02.1993

    Besvart: 18.03.1993 av kirke-, utdannings- og forskningsminister Gudmund Hernes

    "Kirke- og undervisningskomiteen har ved flere anledninger understreket at integrering og sammenslåing av høyere utdanningsinstitusjoner er en tidkrevende prosess som krever modningstid, og at omorganisering til ett eller flere høyskolesentra i fylkene må være faglig begrunnet og initieres i regionen. Komiteen har også blant annet understreket at den praktisk-pedagogiske kompetanse og kultur som preger de pedagogiske høyskolene må bevares og videreføres. På hvilke måter følges disse prinsippene nå opp av departementet når det gjelder forslag og krav om antall høyskolesentra og avdelingsstruktur i fylker der det har vært betydelig uenighet internt eller uenighet mellom lokale myndigheter og departementet?"
  • Interpellasjon fra Theo Koritzinsky (SV) til kirke-, utdannings- og forskningsministeren

    Interpellasjon nr. 23 (1990-91)

    Datert: 15.01.1991

    Besvart: 16.04.1991 av kirke-, utdannings- og forskningsminister Gudmund Hernes

    "Læreboksituasjonen i skolen er kritisk. I grunnskolen brukes nå under 1% av driftsutgiftene til lærebøker. Bøkene er ofte for gamle og har foreldet fagstoff og metodisk opplegg. Dermed brytes Mønsterplanens krav og godkjenningsreglene. I videregående skole er det mangel på lærebøker i mange yrkesfag. Støtteordningene for nynorske lærebøker er for dårlige og utgavene på nynorsk kommer ofte seinere enn bokmålsutgavene. Hva vil departementet gjøre for at elevene, uavhengig av bosted og skriftspråk, skal få så gode og varierte lærebøker de har krav på ifølge læreplaner og godkjenningsregler? Hvilke samarbeidsinitiativ overfor kommunene og forlagene vil departementet vurdere for å få til praktiske og økonomiske ordninger som kan forbedre lærebok-situasjonen?"