Skriftlige spørsmål og svar

Liste over skriftlige besvarelser. Skriftlige spørsmål er en kort spørsmålsform, og er ikke gjenstand for debatt i Stortinget.

Avgrens utvalget

Finn spørsmål til skriftlig besvarelse etter

Forsknings- og høyere utdanningsministeren KUNFORSK (1 - 20 av 71)
  • Skriftlig spørsmål fra Margret Hagerup (H) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

    Dokument nr. 15:2677 (2024-2025)

    Innlevert: 27.06.2025

    Sendt: 30.06.2025

    Til behandling

    Hva vil statsråden gjøre for å styrke norsk fagspråk i akademia? 
  • Skriftlig spørsmål fra Himanshu Gulati (FrP) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

    Dokument nr. 15:2676 (2024-2025)

    Innlevert: 27.06.2025

    Sendt: 30.06.2025

    Til behandling

    Som følge av advarsler fra våre sikkerhetstjenester om høy etterretningstrussel fra enkelte land, har FrP flere ganger adressert og fremmet forslag om at Norge bør avslutte forskningssamarbeid med land som vi ikke har sikkerhetssamarbeid med og som våre sikkerhetstjenester advarer mot. Regjeringen har avvist dette. Hva tenker statsråden om at Nordland i sensitive stillinger ikke vil ansette personer fra land som Norge mangler sikkerhetssamarbeid med, og vil hun nå støtte FrPs forslag om å stanse forskningssamarbeid med slike land?
  • Skriftlig spørsmål fra Kari-Anne Jønnes (H) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

    Dokument nr. 15:2607 (2024-2025)

    Innlevert: 20.06.2025

    Sendt: 20.06.2025

    Besvart: 30.06.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland

    Masteroppgaven gir, ifølge dagens rammeplan, kandidatene spesialisert innsikt i et avgrenset fagområde, og er på minimum 30 STP. 30 studiepoeng utgjør kun et halvt års arbeid. Er dette for forsknings- og høyere utdanningsministeren «for akademisk» for læreryrket?
  • Skriftlig spørsmål fra Kari-Anne Jønnes (H) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

    Dokument nr. 15:2605 (2024-2025)

    Innlevert: 20.06.2025

    Sendt: 20.06.2025

    Besvart: 30.06.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland

    Kan statsråden garantere at krav om masteroppgave beholdes for grunnskolelærerutdanningene?
  • Skriftlig spørsmål fra Abid Raja (V) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

    Dokument nr. 15:2577 (2024-2025)

    Innlevert: 19.06.2025

    Sendt: 20.06.2025

    Besvart: 30.06.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland

    Har statsråden reversert kuttet som ble påført institusjonene de de ble pålagt å kreve studieavgift fra studenter utenfor EØS og Sveits, eller er det statsrådens intensjon at sektoren skal betale denne kostnaden selv?
  • Skriftlig spørsmål fra Hege Bae Nyholt (R) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

    Dokument nr. 15:2551 (2024-2025)

    Innlevert: 18.06.2025

    Sendt: 18.06.2025

    Besvart: 30.06.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland

    Har statsråden noen betenkeligheter knyttet til slike samarbeid, mener statsråden at norske forskningsinstitusjon bør samarbeide med våpenindustrien i land som begår folkerettsbrudd og kan statsråden garantere at dette samarbeidet ikke er med på å bidra til Israels folkerettsbrudd i Palestina?
  • Skriftlig spørsmål fra Trine Fagervik (Sp) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

    Dokument nr. 15:2513 (2024-2025)

    Innlevert: 13.06.2025

    Sendt: 16.06.2025

    Besvart: 26.06.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland

    Den manglende økningen i personale og studieporteføljen på studiested Nesna, samt utfordringene tilknyttet infrastruktur gir grunn til å etterlyse en tydeligere plan for hvordan den økte bevilgningen for satsing på studiested Nesna er, og vil bli, håndtert fremover for å sikre en god løsning for studiestedet. Hvordan vil statsråden sikre at bevilgningene for satsing på studiested Nesna faktisk tilkommer studiestedet for å nå intensjonene nedfelt i Hurdalsplattformen og hvilke styringssignaler har statsråden konkret gitt?
  • Skriftlig spørsmål fra Kjerstin Wøyen Funderud (Sp) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

    Dokument nr. 15:2485 (2024-2025)

    Innlevert: 11.06.2025

    Sendt: 11.06.2025

    Besvart: 19.06.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland

    Kvinnehelseutvalgets NOU påpekte at de norske helseutdanningene i alt for liten grad sikrer at studentene får kunnskap om kvinnehelse og betydningen av kjønn. Hva gjør regjeringen for å følge opp tiltakene fra kvinnhelseutvalget på dette området og når kan vi forvente at Norge begynner å utdanne helsepersonell som har oppdatert kompetanse om kvinnehelse og betydningen av kjønn?
  • Skriftlig spørsmål fra Alfred Jens Bjørlo (V) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

    Dokument nr. 15:2482 (2024-2025)

    Innlevert: 10.06.2025

    Sendt: 11.06.2025

    Besvart: 19.06.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland

    Hva vil statsråden gjøre for å følge opp likestilling av kunstnerisk utviklingsarbeid og vil statsråden sørge for at kunstnerisk utviklingsarbeid legges inn i Forskningsrådets mandat slik flertallet Arbeiderpartiet var en del av i komitebehandlingen utrykker at de ønsker?
  • Skriftlig spørsmål fra Abid Raja (V) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

    Dokument nr. 15:2441 (2024-2025)

    Innlevert: 06.06.2025

    Sendt: 06.06.2025

    Besvart: 16.06.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland

    Deler statsråden spørsmålsstillers bekymring for at studentboliger på Moholt forsinkes eller skrinlegges, og vil statsråden ta initiativ til en gjennomgang av hvordan slike innsigelser håndteres?
  • Skriftlig spørsmål fra Per Olav Tyldum (Sp) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

    Dokument nr. 15:2426 (2024-2025)

    Innlevert: 04.06.2025

    Sendt: 05.06.2025

    Besvart: 10.06.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland

    Mener statsråden det er fornuftig at erfarne sykepleiere som vil søke videreutdanning ikke får opptak fordi konverteringen av deres eldre karakterer til ny karakterskala er i deres disfavør, og vil statsråden ta grep for å sikre at ansiennitet og lang klinisk erfaring vektes høyere ved opptak til etter- og videreutdanning for å møte helsevesenets behov?
  • Skriftlig spørsmål fra Anna Molberg (H) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

    Dokument nr. 15:2420 (2024-2025)

    Innlevert: 04.06.2025

    Sendt: 04.06.2025

    Besvart: 10.06.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland

    Hva er anslått kostnad i 2025 og årlig frem til 2030, dersom studiestøtten i 2025 skal økes til 1,3 G (beløpet per 1. mai 2025) og deretter reguleres årlig i tråd med veksten i G-beløpet?
  • Skriftlig spørsmål fra Torunn Høyum-Eriksen (H) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

    Dokument nr. 15:2413 (2024-2025)

    Innlevert: 03.06.2025

    Sendt: 04.06.2025

    Besvart: 10.06.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland

    Universitetet i Agder har fått godkjent profesjonsstudium i psykologi med mulig oppstart 2026. Agder er en region med store levekårsutfordringer og mer enn 90 % av kommunene på Agder opplever det som utfordrende å rekruttere psykologer. I tillegg er det betydelig underkapasitet i utdanningen av psykologer i Helse Sør-Øst. Oppstart av profesjonsstudium i psykologi har vært høyt prioritert av UiA og regionen i mange år. Hvilke tiltak vil statsråden gjøre for at den godkjente profesjonsutdanningen kan komme raskt i gang?
  • Skriftlig spørsmål fra Trygve Slagsvold Vedum (Sp) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

    Dokument nr. 15:2407 (2024-2025)

    Innlevert: 03.06.2025

    Sendt: 03.06.2025

    Besvart: 10.06.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland

    Kan statsråden gi en oversikt på kommune- og fylkesnivå over hvor mange som anslagsvis vil falle inn under ordningen med sletting av studielån i de 189 distriktskommunene hvor du nå kan få slettet opp til 25 000 kroner, og kommunene i Nord-Troms og Finnmark som nå kan få slettet opp til 60 000 kroner?
  • Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

    Dokument nr. 15:2275 (2024-2025)

    Innlevert: 22.05.2025

    Sendt: 22.05.2025

    Besvart: 28.05.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland

    Internasjonal fagskole for musikkinstrumentmakere (IFFI) ble etablert november 2023, og de sendte inn søknad for akkreditering til Nokut i august 2024. Etter det vi kjenner til fikk de da beskjed om at tilbakemelding ville foreligge etter ca. 6 mnd. Senere fikk de beskjed om at det var kø for å få behandlet søknader, men de fikk ikke vite hvor lenge en slik behandling ville ta. Skolen lever fremdeles i uvisshet. Vil statsråden iverksette tiltak for å få kortere og mer effektiv behandling av søknader om godkjenning hos NOKUT?
  • Skriftlig spørsmål fra Marit Knutsdatter Strand (Sp) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

    Dokument nr. 15:2162 (2024-2025)

    Innlevert: 09.05.2025

    Sendt: 12.05.2025

    Besvart: 19.05.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland

    NRK meldte 9. mai på nyhetsmorgen at studenter opplever at tilpasning ved høyskoler og universitet er vanskelig når de får barn. 11. februar kom SSB med tall knyttet til frafall i studier, der studenter med barn kommer høyere ut enn andre grupper. Hvis regjeringen mener flere og yngre nordmenn skal få flere barn, hva vil statsråden gjøre for å hindre frafallet i høyere utdanning blant studenter med barn under 18 år og sikre tilretteleggingen som trengs for at de får fullført studiene sine?
  • Skriftlig spørsmål fra Kari-Anne Jønnes (H) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

    Dokument nr. 15:2087 (2024-2025)

    Innlevert: 02.05.2025

    Sendt: 02.05.2025

    Besvart: 12.05.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland

    Vil statsråden sikre at scenekunstfeltet fortsatt har tilgang på høyere utdanningstilbud som dekker det langsiktige kompetansebehovet i sektoren?
  • Skriftlig spørsmål fra Trine Fagervik (Sp) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

    Dokument nr. 15:2073 (2024-2025)

    Innlevert: 30.04.2025

    Sendt: 30.04.2025

    Besvart: 08.05.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland

    «Har du glemt å betale innen fristen, må du betale så raskt som mulig"- kan vi lese på en av landets universiteters hjemmesider. Andre skriver kun at det må betales innen frist. Studenter forteller om ulik praksis rundt tap av studierett. Tap av studierett er en betydelig straff. Kan statsråden gi en oversikt over hvor mange klagesaker for tap av studierett som er behandlet ved de ulike universitetene de tre siste studieår og vil statsråden anmode universitetene utøve skjønn i sine vurderinger av klagene?
  • Skriftlig spørsmål fra Kari-Anne Jønnes (H) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

    Dokument nr. 15:2066 (2024-2025)

    Innlevert: 29.04.2025

    Sendt: 30.04.2025

    Besvart: 08.05.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland

    Kan statsråden legge frem en oversikt over hvor mange som har fullført følgende utdanninger – sykepleierutdanning, grunnskolelærerutdanning (1.–7. trinn og 5.–10. trinn), lektorutdanning samt barnehagelærerutdanning – fordelt per studiested og totalt, for kull som startet i årene 2018, 2019, 2020, 2021 og 2022?
  • Skriftlig spørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til kunnskapsministeren

    Dokument nr. 15:1957 (2024-2025)

    Innlevert: 11.04.2025

    Sendt: 22.04.2025

    Rette vedkommende: Forsknings- og høyere utdanningsministeren

    Besvart: 28.04.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland

    KD har gitt klarsignal for pilotering av ny modell for GLU 1-10 på Nesna med opptak i 2025, 2026 og 2027. Samtidig satses det på mer praktiske fag i skolen der også de mer praktiske anlagte elevene skal kjenne på læring og mestring. Samtidig som dette skjer, ser det ut som om Campus Nesna blir uten lokaler for estetiske- og håndverksfag neste skoleår. Kan statsråden løse situasjonen, eksempelvis ved å stoppe riving av B-bygget, og/eller sørge for en dispensasjon til å bruke dagens lokaler til nye står ferdige?