Skriftlige spørsmål og svar

Liste over skriftlige besvarelser. Skriftlige spørsmål er en kort spørsmålsform, og er ikke gjenstand for debatt i Stortinget.

Avgrens utvalget

Finn spørsmål til skriftlig besvarelse etter

Samferdselsministeren SD (1 - 20 av 310)
  • Skriftlig spørsmål fra Roy Steffensen (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2217 (2023-2024)

    Innlevert: 05.06.2024

    Sendt: 06.06.2024

    Til behandling

    I 2019 ble midtre del av Rogfast-kontrakt avlyst, da anbud var 4,5 mrd kr og ferdig i 2026, mens SVV sitt anslag var 3,5 mrd. kr. I jan 2020 ble det kuttet i hele Rogfast på ca. 3-4 mrd. kr, og kontrakten ble delt i to. Første del ble så tildelt for ca. 700 mill. kr i 21, og i forrige uke, 4,5 år senere, ble andre del tildelt for ca. 6,5 mrd. kr, ferdig i 2030. Hvorfor har denne prosessen tatt hele 4,5 år, og er det nå slik at vi har fått et nedskalert prosjekt, ferdig 4 år senere, til en langt høyere kostnad som bilistene må betale for?
  • Skriftlig spørsmål fra Kari Elisabeth Kaski (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2216 (2023-2024)

    Innlevert: 05.06.2024

    Sendt: 06.06.2024

    Til behandling

    Er det åpent for at Oslo og Akershus kan innføre dobbel bomtakst for nye fossilbiler fra 2026?
  • Skriftlig spørsmål fra Aleksander Stokkebø (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2213 (2023-2024)

    Innlevert: 05.06.2024

    Sendt: 05.06.2024

    Til behandling

    Go-Ahead har anmodet Norsk tog og Jernbanedirektoratet om å få omdisponert og tildelt ett ekstra togsett, men fått avslag. Hvilke kriterier ligger til grunn for tildeling og fordeling av togsett, hvor høyt vektes etterspørsel som kriterium, og hvilke grep vil statsråden gjøre for å bidra til at Jærbanen/Sørlandsbanen får nok materiell til å møte den økende etterspørselen?
  • Skriftlig spørsmål fra Frank Edvard Sve (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2201 (2023-2024)

    Innlevert: 04.06.2024

    Sendt: 04.06.2024

    Til behandling

    Kan samferdselsministeren gjere greie for om der finnast mogelegheiter for ei eiga statleg finansiering eller medfinansiering av ei tilstrekkeleg rassikring av denne svært viktige nasjonale turistatraksjonen på ein like viktig nasjonal turistveg?
  • Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2199 (2023-2024)

    Innlevert: 04.06.2024

    Sendt: 04.06.2024

    Til behandling

    Hvor mange km med vei og jernbane har staten bygget årlig de siste 15 årene fordelt pr. fylke?
  • Skriftlig spørsmål fra Sveinung Rotevatn (V) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2188 (2023-2024)

    Innlevert: 03.06.2024

    Sendt: 03.06.2024

    Til behandling

    Kva er retningslinene for skilting av fartsgrense i samband med strekningsmåling av fart?
  • Skriftlig spørsmål fra Dagfinn Henrik Olsen (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2186 (2023-2024)

    Innlevert: 02.06.2024

    Sendt: 03.06.2024

    Til behandling

    Det vil være naturlig at det er etablert en arena hvor fylkeskommunene og Samferdselsdepartementet diskuteres. Har det vært diskutert behov for økt kapasitet og fornying av materiell, og hva er statsrådens plan for å bedre situasjonen for næringslivet og folk flest som bor på øysamfunnene i Nordland?
  • Skriftlig spørsmål fra Terje Halleland (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2181 (2023-2024)

    Innlevert: 02.06.2024

    Sendt: 03.06.2024

    Besvart: 05.06.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Ser statsråden problemet med det delte ansvaret mellom Staten vegvesen og Nye veier på RV 13, og vil han ta initiativ til at Nye Veier også får ansvaret for drift og vedlikehold på strekningen?
  • Skriftlig spørsmål fra Frank Edvard Sve (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2176 (2023-2024)

    Innlevert: 01.06.2024

    Sendt: 03.06.2024

    Til behandling

    Kan samferdselministeren gjere greie for konsekvensane Møre og Romsdal Fylkeskommune vil kunne få, ang ferjetilskotet ein har fått for å kunne halvere ferjeprisane målt pr. 1/1-2021 dersom eit politisk fleirtal i fylkeskommunen leia ann av Ap og Høgre finn på å auke takstsonane for ferjene slik at grunnlaget for halvering av ferjeprisane opphører, og er dette også politikk som er godkjent frå regjeringa at Ap lokalt kan gjere dette så lenge stortingsrepresentantar frå Ap har lova i Møre og Romsdal halvering av ferjeprisane?
  • Skriftlig spørsmål fra Une Bastholm (MDG) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2174 (2023-2024)

    Innlevert: 31.05.2024

    Sendt: 03.06.2024

    Til behandling

    Jernbanedirektoratets nye ruteløsning og tog for Vestfoldbanen har møtt stor motstand lokalt. Et spørsmål som skaper frustrasjon blant pendlere er valget av togtype med 2+3 seter i bredden, som gjør det lite attraktivt å arbeide på toget. Sist denne løsningen ble prøvd på Vestfoldbanen tilbake i 2012, valgte NSB etter misnøye fra reisende å bygge om togene til 2+2 seter. Hva vil samferdselsministeren nå gjøre for å sikre at pendlere på Vestfoldbanen fortsatt skal ha gode muligheter til å arbeide på toget?
  • Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2171 (2023-2024)

    Innlevert: 31.05.2024

    Sendt: 31.05.2024

    Til behandling

    Har statsråden vurdert løsninger for de andre bruene som ble stengt etter ulykken med Tretten bru, hvem mener ministeren har ansvaret for disse bruene og vil regjeringen likebehandle finansieringen av de fylkeskommunale og kommunale bruene som ble stengt som følge av brukollapsen på Tretten?
  • Skriftlig spørsmål fra Erlend Larsen (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2170 (2023-2024)

    Innlevert: 31.05.2024

    Sendt: 31.05.2024

    Rette vedkommende: Fiskeri- og havministeren

    Til behandling

    Er Sjøfartsdirektoratets regelverk tilpasset autonom drift av mindre, elektriske passasjerfartøyer (maks 24 meter og maks 12 passasjerer) i skjermede farvann, og hvis ikke, når kan et slikt regelverk være på plass?
  • Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2160 (2023-2024)

    Innlevert: 30.05.2024

    Sendt: 30.05.2024

    Til behandling

    Vil statsråden ta initiativ til å endre lov og regelverk slik at kostnadene med RV19 blir belastet fergetrafikken og ikke lokaltrafikken i Moss?
  • Skriftlig spørsmål fra Une Bastholm (MDG) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2157 (2023-2024)

    Innlevert: 29.05.2024

    Sendt: 30.05.2024

    Besvart: 05.06.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Et bedre og raskere togtilbud mellom Oslo og Stockholm kan erstatte mange bil- og flyreiser, og sikre komfortable og miljøvennlige reiser mellom de to hovedstedene. Etter Russlands brutale angrep på Ukraina har også behovet for bedre togforbindelse blitt viktig av sikkerhetspolitiske hensyn. Jernbanedirektoratet og Trafikverket anbefalte etter en mulighetsstudie i 2022 å gå videre med en konseptvalgutredning for strekningen. Vil regjeringen følge anbefalingen til norske og svenske transportmyndigheter og få på plass en KVU?
  • Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2156 (2023-2024)

    Innlevert: 29.05.2024

    Sendt: 30.05.2024

    Besvart: 05.06.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Forslag til NTP har ikke satt av noen penger til effektpakke for kombigods Trondheim – Bodø før tidligst 2031 – 2036 til tross for at Nordlandsbanen er erklært overbelastet som følge av dobling av godstrafikken og at første kryssingsspor er ferdig planlagt i 2025. Hvordan tenkes det da å møte næringslivets ønsker om å flytte mer gods fra E6 (og Rv3) til Nordlandsbanen de neste årene?
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2155 (2023-2024)

    Innlevert: 29.05.2024

    Sendt: 30.05.2024

    Besvart: 04.06.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Viser til at det i RNB 2024 står at senere fremdrift og revidert nasjonal signalplan for ERTMS medfører lavere utgifter i 2024 enn tidligere anslått. Samtidig uttaler Bane Nor til tog24 at det må legges helt nye planer. Hva er status for ERTMS-prosjektet, hva er forventet årstall for ferdigstilling av prosjektet, hvilke kostnadsøkninger vil forsinkelsene medføre, og legges fortsatt kostnadsrammen på 37,436 mrd. kroner til grunn for prosjektet?
  • Skriftlig spørsmål fra Frank Edvard Sve (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2152 (2023-2024)

    Innlevert: 29.05.2024

    Sendt: 29.05.2024

    Besvart: 05.06.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Kan samferdselsministeren leggje fram total pengebruk, og absolutt alle former for pengebruk, som er forbrukt av Statens vegvesen i 2024 på Møreaksen?
  • Skriftlig spørsmål fra Frank Edvard Sve (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2151 (2023-2024)

    Innlevert: 29.05.2024

    Sendt: 29.05.2024

    Besvart: 04.06.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Kan samferdselsministeren leggje fram ei oversikt over søknadane om nedsatt fartsgrense på strekninga Mjøsbrua til Oslo for 2024, som syner kva løyver som er gjevne og kva forutsetningar som er lagt til grunn for skilting av nedsatt fartsgrense ved ulike vegarbeid/tiltak?
  • Skriftlig spørsmål fra Aleksander Stokkebø (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2148 (2023-2024)

    Innlevert: 29.05.2024

    Sendt: 29.05.2024

    Til behandling

    Drangsdalen er en flaskehals på Sørlandsbanen, som sårt trenger utbedring. I mellomtiden bør man også vurdere hvilke andre grep som kan bedre situasjonen på kortere sikt - for å avhjelpe situasjonen. Rogalandsbenken har fått interessante innspill i møte med Go Ahead, som mener man kan øke fartsgrensen noe i deler av året, for eksempel til 40 km/t fra Heskestad i retning Moi, uten å kompromisse på sikkerheten. Hvilke vurderinger gjør statsråden seg av en differensiert fartsgrense gjennom Drangsdalen?
  • Skriftlig spørsmål fra Liv Kari Eskeland (H) til kommunal- og distriktsministeren

    Dokument nr. 15:2142 (2023-2024)

    Innlevert: 28.05.2024

    Sendt: 29.05.2024

    Rette vedkommende: Samferdselsministeren

    Besvart: 04.06.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    NRK hadde 28.05 ein svært foruroligende artikkel som syner at dei fleste ferje anbod som er sendt ut i år, ikkje har krav om låg-og nullutslepp, fordi rammebetingelsen ikkje er lagt på plass frå regjeringa si side. Når vil desse rammebetingelsene kome på plass slik at fylkeskommunane sine økonomiske rammer for å kunne bestille låg- og nullutsleppsløysingar på ferjer og hurtigbåtar blir klarlagt?