Skriftlige spørsmål og svar

Liste over skriftlige besvarelser. Skriftlige spørsmål er en kort spørsmålsform, og er ikke gjenstand for debatt i Stortinget.

Avgrens utvalget

Finn spørsmål til skriftlig besvarelse etter

Kristiansen, Ivar (1 - 20 av 255)
  • Skriftlig spørsmål fra Ivar Kristiansen (H) til olje- og energiministeren

    Dokument nr. 15:1563 (2012-2013)

    Innlevert: 24.06.2013

    Sendt: 24.06.2013

    Besvart: 03.07.2013 av olje- og energiminister Ola Borten Moe

    Betydelig og økende petroleumsaktivitet utenfor Helgeland og Salten, har foreløpige gitt få ringvirkninger. Miljø sør og nord for Nordland har så langt høstet større ringvirkninger som følge av aktivitet. Også departementet har valgt å tildele myndighetsoppgaver tilknyttet petroleum til miljø utenfor Nordland. Er det i regjeringen lagt til grunn at Bodø skal holdes utenfor "oljekartet," eller ser statsråden noen mulighet for at Bodø med sin nærhet til aktivitet og god infrastruktur kan få en fremtidig petroleumsrolle?
  • Skriftlig spørsmål fra Ivar Kristiansen (H) til miljøvernministeren

    Dokument nr. 15:1528 (2012-2013)

    Innlevert: 19.06.2013

    Sendt: 20.06.2013

    Besvart: 28.06.2013 av miljøvernminister Bård Vegar Solhjell

    Miljøverndepartementet mener norsk lovverk ikke kan brukes mot forurensing fra Russland. Finnmark rammes daglig av forurensing fra konsernet Norilsk Nickel, og Sør-Varanger kommune har Norges høyeste innhold av svoveldioksid i luften. En forurensing som har fått vedvare over mange år. Hva har statsråden foretatt seg for å stanse denne forurensingen, og hva akter statsråden å foreta seg konkret for å stille eierne av Norilsk Nikkel og russiske myndigheter til ansvar for forurensingen?
  • Skriftlig spørsmål fra Ivar Kristiansen (H) til forsvarsministeren

    Dokument nr. 15:1503 (2012-2013)

    Innlevert: 17.06.2013

    Sendt: 17.06.2013

    Besvart: 24.06.2013 av forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen

    I et dokumentarprogram i TV2 om den tragiske ulykken der et av Forsvarets fly av typen C 130 J sist vinter styrtet i Kebnekaise i nord Sverige, ble det hevdet at disse flyene er utstyrt med terrengvarslingssystem som ikke virker nord for 60. breddegrad. Noe som i så fall betyr at nord for Østlandet virker ikke slike systemer. Medfører det riktighet at disse flyene er utstyrt med terrengvarslingssystemer som ikke fungerer nord for 60. breddegrad?
  • Skriftlig spørsmål fra Ivar Kristiansen (H) til fornyings-, administrasjons- og kirkeministeren

    Dokument nr. 15:1392 (2012-2013)

    Innlevert: 30.05.2013

    Sendt: 31.05.2013

    Besvart: 06.06.2013 av fornyings-, administrasjons- og kirkeminister Rigmor Aasrud

    Regjeringen har godtatt å gjeninnføre bonusordningen i innenlands luftfart. Ordningen ble stoppet i 2002 fordi dette skulle forbedre konkurransen innen luftfart i Norge. Som kjent ble dette vellykket, og passasjerene har fått et betydelig prisfall på flybilletter. Nå frykter ett av flyselskapene at de må legge ned ruter i distriktsnorge som følge av bonusordningen, og viser særlig til Nord-Norge. Vil statsråden vurdere å unnta bonusordninger for flyreiser til/fra Nord-Norge?
  • Skriftlig spørsmål fra Ivar Kristiansen (H) til olje- og energiministeren

    Dokument nr. 15:1333 (2012-2013)

    Innlevert: 16.05.2013

    Sendt: 16.05.2013

    Besvart: 27.05.2013 av olje- og energiminister Ola Borten Moe

    Statnett har forklart at investeringen i ny utenlands kabel vil medføre at sentralnett tariffen vil øke med 0,2-0,3 øre/kwh. For norsk prosessindustri, som i dag sliter med bl.a. finanskrisen i noen av sine viktigste markeder, vil en slik prisøkning direkte kunne bidra til nedlegging av arbeidsplasser og bedrifter. For Statkraft og andre produsenter vil derimot nye utenlandskabler bidra til betydelige økte inntekter. Hva vil statsråden foreta seg for å hindre at norsk industri pålegges en dramatisk økt nettleie?
  • Skriftlig spørsmål fra Ivar Kristiansen (H) til kommunal- og regionalministeren

    Dokument nr. 15:1253 (2012-2013)

    Innlevert: 30.04.2013

    Sendt: 02.05.2013

    Besvart: 08.05.2013 av kommunal- og regionalminister Liv Signe Navarsete

    Hjørnestensbedriften Bindalsbruket A. S er nylig slått konkurs. Bedriften møtte en vanskelig markedssituasjon etter at staten bidro til kraftig kapasitetsøkning gjennom støtten til etableringen av Doria i Årdal. Etter Doria-etableringen er nå 120 arbeidsplasser gått tapt i Bindal. Det jobbes nå aktivt lokalt for snarest å kunne re-åpne dørfabrikken. Hva vil statsråden foreta seg for å bidra til at Bindalsbruket kan re-åpnes og vil statens eget virkemiddelapparat bli en viktig bidragsyter i en slik prosess?
  • Skriftlig spørsmål fra Ivar Kristiansen (H) til justis- og beredskapsministeren

    Dokument nr. 15:1185 (2012-2013)

    Innlevert: 17.04.2013

    Sendt: 17.04.2013

    Besvart: 25.04.2013 av justis- og beredskapsminister Grete Faremo

    Tillitsvalgte ved Bodø fengsel er bekymret for ansattes sikkerhet, etter at flere stillinger nå kuttes. Fengselskøen øker, sammen med antall voldelige fanger. Frigangshjemmet nedlegges, noe som betyr at eksisterende tilbud som kan bidra til å få kriminelle "tilbake til samfunnet," forsvinner. Stillingskutt kommer som følge av en ny økonomisk fordelingsnøkkel, som rammer region nord. Er statsråden enig i beskrivelsen som tillitsvalgte ved Bodø fengsel gir, og hva vil hun gjøre for å forbedre forholdene?
  • Skriftlig spørsmål fra Ivar Kristiansen (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1152 (2012-2013)

    Innlevert: 11.04.2013

    Sendt: 12.04.2013

    Besvart: 19.04.2013 av samferdselsminister Marit Arnstad

    Tollpost Globe driver Nord-Norge-linjen som overfører gods fra vei til bane og sjø ved å kombinere bruk av Nordlandsbanen til Bodø med båtrute videre nordover. Fartøyet som benyttes er nå utdatert, og selskapet som drifter det signaliserer at de ikke vil være i stand til å drifte ruten alene da det må investeres i nytt skip. Dersom båtruten må opphøre, vil det medføre at rundt 6000 nye vogntog kommer i trafikk på veinettet i nord. Hva vil statsråden foreta seg for å sikre at Nord-Norge-linjen vil bestå og videreutvikles?
  • Skriftlig spørsmål fra Ivar Kristiansen (H) til forsvarsministeren

    Dokument nr. 15:1063 (2012-2013)

    Innlevert: 22.03.2013

    Sendt: 22.03.2013

    Besvart: 04.04.2013 av forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen

    Det uttrykkes stor bekymring for utviklingen i Luftforsvaret. Nøkkelpersonell forlater sine stillinger. Det er skapt en betydelig usikkerhet mht. tidspunkt for innfasing av nye kampfly og for avvikling av Quick Reaction Alert (QRA) i Bodø. Forsvarsledelsen deler denne bekymringen, og viser til at Luftforsvaret ikke vil makte de økonomiske utfordringer som følge av vedtakene i LTP. Forsvarssjefen uttaler til dagbladet.no at han deler bodøpersonellets bekymring for avvikling av QRA i Bodø. Er dette en oppfatning som nå også deles av statsråden?
  • Skriftlig spørsmål fra Ivar Kristiansen (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1054 (2012-2013)

    Innlevert: 21.03.2013

    Sendt: 22.03.2013

    Rette vedkommende: Fiskeri- og kystministeren

    Besvart: 03.04.2013 av fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen

    Rana Kommune og Mo i Rana Havn KF har et akutt behov for å få utdypet havnefasiliteter som kan ta i mot skip som krever større dybde. Problemet er akutt, bl.a. i og med at store transportlaster til Rana i forbindelse med oljeaktiviteter i Norskehavet må omlastes i større havner i Europa, noe som er lite effektivt og fordyrende. Hvordan kan statsråden bidra til at utdyping av Rana Havn kan fremskyndes slik at havna kan fremstå som meget effektiv bl.a. ifm. de betydelige aktivitetsøkningene på sokkelen utenfor Helgeland?
  • Skriftlig spørsmål fra Ivar Kristiansen (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:923 (2012-2013)

    Innlevert: 28.02.2013

    Sendt: 28.02.2013

    Besvart: 06.03.2013 av samferdselsminister Marit Arnstad

    Også i år rapporteres det om et betydelig antall togpåkjørsler av rein og elg. Dyretragediene har vært og er meget omfattende. Særlig er dette merkbart på Nordlandsbanen. Det tar lang tid å reise viltgjerder. Ny teknologi kan se ut til å bli løsningen, bl.a. utvikling av en pilotvogn som kan vise seg å bli en effektiv og rimelig løsning for å hindre dyrepåkjørsler. Vil statsråden ta initiativ som kan bidra til å redusere dyrepåkjørslene, og vil hun støtte utvikling av ny teknologi som bl.a. pilotvogn for å avbøte problemene?
  • Skriftlig spørsmål fra Ivar Kristiansen (H) til forsvarsministeren

    Dokument nr. 15:922 (2012-2013)

    Innlevert: 28.02.2013

    Sendt: 28.02.2013

    Besvart: 07.03.2013 av forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen

    Det er 40 år siden et av Forsvarets Twin Otter fly krasjet i et fjell utenfor Harstad med det tragiske utfall at alle ombord i flyet omkom. I ettertid har Forsvaret og departementet erkjent at de visste at piloten som førte flyet var beruset og at han i lang tid hadde slitt med alkoholproblemer. Er det ikke nå på tide at staten påtar seg et erstatningsansvar overfor de etterlatte slik staten har gjort i andre tilfeller som eksempelvis Kings Bay-ulykken og 22. juli-tragedien, og vil statsråden nå ta et slikt initiativ?
  • Skriftlig spørsmål fra Ivar Kristiansen (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:863 (2012-2013)

    Innlevert: 20.02.2013

    Sendt: 21.02.2013

    Besvart: 26.02.2013 av samferdselsminister Marit Arnstad

    Antall kollisjoner med elg i trafikken er økende. Nærmest daglig rapporteres det om ulykker hvor kjøretøy kolliderer med elg som oppholder seg på eller som krysser offentlig vei. I mange tilfeller er skadeomfanget omfattende og alvorlig. Fra flere hold hevdes det at den dramatiske økningen i påkjørsler av elg har nær sammenheng med økt elgbestand. Hvilke tiltak planlegger regjeringen å iverksette for å redusere denne type ulykker og skader?
  • Skriftlig spørsmål fra Ivar Kristiansen (H) til miljøvernministeren

    Dokument nr. 15:812 (2012-2013)

    Innlevert: 12.02.2013

    Sendt: 13.02.2013

    Besvart: 19.02.2013 av miljøvernminister Bård Vegar Solhjell

    I svar til meg 10. april 2012 om hjelpekorps i Salten, som ble nektet å kjøre kjentmannsturer med skuter i verneområdene i Salten og Rana, viste statsråden til kommende rundskriv om kjøring for redningstjenesten i verneområder, og ga uttrykk for at hjelpekorps selvfølgelig må ha gode vilkår for øvelser. Rundskrivet er nå på plass, og hjelpekorps opplever fortsatt at det er vanskelig å få tillatelse til livsnødvendige øvelser. Hvorfor legges det fortsatt hinder for de som skal drive søk og redning i verneområdene?
  • Skriftlig spørsmål fra Ivar Kristiansen (H) til ministeren ved Statsministerens kontor

    Dokument nr. 15:698 (2012-2013)

    Innlevert: 22.01.2013

    Sendt: 22.01.2013

    Rette vedkommende: Fiskeri- og kystministeren

    Besvart: 29.01.2013 av fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen

    Det skal investeres i et nytt isgående forskningsfartøy til 1,5 mrd. kr. Ifølge Tromsø Skipperforening og Maritimt Forum Nord er det lagt opp til at det er Havforskningsinstituttet i Bergen som skal være operatør for fartøyet selv om Norsk Polarforskningsinstitutt skal stå som eier. I Tromsø frykter man nå at disponering av fartøyet inkludert vedlikehold, utstyr, vitenskapelig betjening m.m., skal styres fra Bergen og ikke fra Tromsø. Legger regjeringen opp til at fartøyet skal driftes fra Bergen?
  • Skriftlig spørsmål fra Ivar Kristiansen (H) til justis- og beredskapsministeren

    Dokument nr. 15:629 (2012-2013)

    Innlevert: 10.01.2013

    Sendt: 10.01.2013

    Besvart: 15.01.2013 av justis- og beredskapsminister Grete Faremo

    Det har oppstått betydelig strid mellom lokalsamfunn og politimesteren i Midtre Hålogaland etter at passtjenesten i Vest-Lofoten ble nedlagt. Et dårligere tjenestetilbud for befolkningen i Vest-Lofoten ifm. passtjenester medfører store praktiske og økonomiske ulemper. Vil statsråden nå sørge for at det blir opprettet passkiosk ved Vest-Lofoten Lensmannsdistrikt slik at mer hensiktsmessige og smidige ordninger for befolkningen kommer på plass?
  • Skriftlig spørsmål fra Ivar Kristiansen (H) til forsvarsministeren

    Dokument nr. 15:607 (2012-2013)

    Innlevert: 08.01.2013

    Sendt: 08.01.2013

    Besvart: 15.01.2013 av forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen

    Hvor mange seilingsdøgn har hvert enkelt fartøy i Sjøforsvarets struktur, hver fartøyklasse og henholdsvis Kysteskadren og Kystvakten, samt Indre Kystvakt, hatt i nordområdene i hvert av årene 2006-2012, samtidig som statsråden bes om å orientere hvor departementet setter den sørlige grense for hva som defineres som nordområdene?
  • Skriftlig spørsmål fra Ivar Kristiansen (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:507 (2012-2013)

    Innlevert: 13.12.2012

    Sendt: 14.12.2012

    Besvart: 20.12.2012 av samferdselsminister Marit Arnstad

    Den 60 år gamle rullebanen i Bodø ble i fjor reparert hele 750 ganger. Daglig oppdages det løse betongdeler på rullebanen. Dagens tilstand på rullebanen betegnes som alvorlig og kan i verste fall bidra til flyhavari. Siden 2004 har det kostet en halv milliard å holde rullebanen i Bodø i forsvarlig tilstand. Vil statsråden nå bidra til å utvikle en sikker og fremtidsrettet rullebane i Bodø og vil statsråden ta initiativ til et spleiselag som kan finansiere en rullebaneløsning etter Bodø Kommunes anbefalte S II modell?
  • Skriftlig spørsmål fra Ivar Kristiansen (H) til helse- og omsorgsministeren

    Dokument nr. 15:444 (2012-2013)

    Innlevert: 10.12.2012

    Sendt: 10.12.2012

    Besvart: 21.12.2012 av helse- og omsorgsminister Jonas Gahr Støre

    Situasjonen ved rusklinikken Sigma Nord i Tjeldsund er nå slik at institusjonen må permittere ansatte fordi helseforetakene ikke tildeler private institusjoner pasienter som har behov for behandling. Det er fortsatt kø av pasienter som har et øyeblikkelig behov for rusbehandling i hele Norge. Hva vil statsråden snarest foreta seg for at bl.a. den private klinikken Sigma Nord får tildelt klienter fra helseforetakene til rusbehandling?
  • Skriftlig spørsmål fra Ivar Kristiansen (H) til kunnskapsministeren

    Dokument nr. 15:229 (2012-2013)

    Innlevert: 06.11.2012

    Sendt: 07.11.2012

    Besvart: 12.11.2012 av kunnskapsminister Kristin Halvorsen

    Vil kunnskapsministeren sørge for at MARKOM2020 får mandat til å utvide antall fullverdige medlemmer fra fire til fem, slik at Universitetet i Nordland blir innlemmet i MARKOM2020 som det femte medlemmet?