-
Dokument nr. 15:2743 (2024-2025)
Innlevert: 30.06.2025
Sendt: 01.07.2025
Til behandling
Statsråden skriv i sitt svar til meg 30. juni om krillfiske i Antarktis at "departementet fann ikkje grunn til å ha innvendingar mot at direktoratet behandla søknaden om løyve til spesifisert nybygg på vanleg måte". Innhaldet i søknaden og definisjonen av "spesifisert nybygg" er av interesse. Var departementet og Fiskeridirektoratet i søknaden frå Aker BioMarine informerte om at denne søknaden gjaldt for eit spesialbygd fartøy for Rimfrost og Rimfrost sin teknologi, knytt til krillkonsesjonen som var tildelt Rimfrost?
-
Dokument nr. 15:2667 (2024-2025)
Innlevert: 27.06.2025
Sendt: 27.06.2025
Besvart: 03.07.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss
Det haster å finne løsninger for lusefri og miljøvennlig produksjon der det er nedtrukken kapasitet, men for at ikke aktører i nord skal bli hengende etter i utviklingen, og samfunn i nord blir hengende etter når det gjelder arbeidsplasser og verdiskaping, haster det med løsninger andre steder også.
Hva kan og vil ministeren gjøre for å sørge for at aktører som allerede er i gang med lusefri og miljøvennlig produksjon, men mangler produksjonstillatelser, kan få kjøpe miljøkonsesjoner for bærekraftig vekst snarest?
-
Dokument nr. 15:2609 (2024-2025)
Innlevert: 20.06.2025
Sendt: 23.06.2025
Besvart: 30.06.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss
Viser til statsrådens tidlegare svar på spørsmål eg leverte 28/2 og 26/5 i år om krillfiske i Antarktis. Statsråden opplyste først i sitt svar til meg 4/6 at Fiskeridirektoratet så tidleg som 28/2 hadde gjeve ervervsløyve.
Eg har no vorte kjent med at Fiskeridirektoratet i eit førebels svar den 20/1 opplyste at søknaden om ervervsløyve var sett på vent på grunn av ei avgjerd i NFD. Kva var årsaka til at søknaden først vart sett på vent og deretter at Fiskeridirektoratet vel fem veker seinare kunne godkjenne den?
-
Dokument nr. 15:2580 (2024-2025)
Innlevert: 20.06.2025
Sendt: 20.06.2025
Besvart: 30.06.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss
Kan statsråden bekrefte at tillatelsen er knyttet til skipet som tidligere het Jan Mayen, som er spesialdesignet og bestilt av krillaktøren Rimfrost, og har norske myndigheter i så fall gitt et amerikansk investeringsselskap kontroll over nok et fartøy knyttet til en transaksjon departementet nå vurderer lovligheten av?
-
Dokument nr. 15:2532 (2024-2025)
Innlevert: 14.06.2025
Sendt: 16.06.2025
Besvart: 23.06.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss
Vil statsråden sikre at havbruksdelen av det nye fiskeri- og havbruksdirektoratet legges til Norges største sjømatfylke Nordland, og vil man samle sektorvise myndigheter i et strømlinjeformet direktorat på havbrukssiden etter modell fra Sokkedirektoratet for raskere behandling av tillatelser med høyere kvalitet i forvaltningen?
-
Dokument nr. 15:2493 (2024-2025)
Innlevert: 11.06.2025
Sendt: 12.06.2025
Besvart: 20.06.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss
Vil statsråden i lys av enigheten i Havbruksmeldinga vurdere endringer i "Forskrift om særskilte krav til akvakulturrelatert virksomhet i eller ved nasjonale laksevassdrag og nasjonale laksefjorder", og åpne for mer skjønnsmessige vurderinger eller unntak for produksjon av matfisk ved lukkede anlegg på land, så fremt disse ikke utgjør en risiko for de nasjonale laksefjordene eller vassdragene?
-
Dokument nr. 15:2438 (2024-2025)
Innlevert: 05.06.2025
Sendt: 06.06.2025
Rette vedkommende: Fiskeri- og havministeren
Besvart: 16.06.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss
Andenes havn er avgjørende for fiskerinæringen, beredskapen og utviklingen i nord, men utbyggingen har blitt forsinket i flere år på grunn av manglende finansiering og byråkratiske hindringer.
Kan statsråden redegjøre for hvorfor regjeringen ikke har sørget for tilstrekkelig og forutsigbar finansiering for å sikre rask oppstart og gjennomføring av dette høyprioriterte prosjektet og hvordan regjeringen nå skal sikre at utbygging kommer i gang?
-
Dokument nr. 15:2390 (2024-2025)
Innlevert: 02.06.2025
Sendt: 02.06.2025
Besvart: 10.06.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss
Vil statsråden sørge for å så raskt som mulig etablere test- og øvingssenter mot akutt forurensing på Fiskebøl i Nordland?
-
Dokument nr. 15:2378 (2024-2025)
Innlevert: 31.05.2025
Sendt: 02.06.2025
Besvart: 10.06.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss
Statsbygg anbefaler i en nylig utgitt rapport at et testsenter mot akutt forurensing i arktiske farvann, som lenge har vært planlagt å etablere i Fiskebøl i Vesterålen, legges til Horten ved Oslofjorden. Testsenteret har vært en del av Nordområdepolitikken siden den skal sikre god oljevernberedskap under arktiske forhold og i områder som også er svært fiskerike. Hvilken politisk styring ligger bak dette utredningsoppdraget som kan konkludere med Horten som hverken er arktisk eller har det marine miljø som det skal øves på?
-
Dokument nr. 15:2344 (2024-2025)
Innlevert: 28.05.2025
Sendt: 28.05.2025
Besvart: 04.06.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss
Har Fiskeridepartementet gjort nødvendige undersøkelser for å sikre at det reelle eierskapet til norske konsesjoner for fiske av krill tilfredsstiller kravene i norsk lov?
-
Dokument nr. 15:2320 (2024-2025)
Innlevert: 26.05.2025
Sendt: 26.05.2025
Rette vedkommende: Fiskeri- og havministeren
Besvart: 04.06.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss
I dag har skip med russisk mannskap anledning til å seile i nærheten av og legge til ved kritisk infrastruktur i Norge. Mongstad, Sture og Kollsnes er eksempler innenfor olje og gass, og samme problemstilling kan gjelde annen infrastruktur. Dette kan føre til en forhøyet sabotasje risiko i en tid hvor Russland bedriver en aktiv hybridkrig mot Europa.
Er regjeringen komfortabel med dagens regelverk for hvor skip med russisk mannskap kan seile og legge til rundt sårbar infrastruktur, eller vil regjeringen stramme inn reglene her?
-
Dokument nr. 15:2318 (2024-2025)
Innlevert: 26.05.2025
Sendt: 26.05.2025
Besvart: 04.06.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss
Statsråden henviser til at det er Fiskeridirektoratet som har vurdert søknaden om endring i eiersammensetningen i Aker Biomarine Antarctic AS, og godkjent den. Fiskeridirektoratet har vurdert endringene til ikke å være i strid med nasjonalitetskravet i deltakerloven.
I og med at Fiskeridirektoratet er underliggende organ, er dette en avgjørelse som ligger under Statsrådens jurisdiksjon.
Mener Statsråden nasjonalitetskravet er oppfylt når American Industrial Partners har formelt og reelt eierskap/kontroll over fartøy og kvoter?
-
Dokument nr. 15:2306 (2024-2025)
Innlevert: 25.05.2025
Sendt: 26.05.2025
Besvart: 04.06.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss
Har det vorte gjeve ervervsløyve i Fiskeridirektoratet for skipet Jan Mayen på eit vis som gjer at det i praksis oppstår eit effektivt monopol av konsesjonar og fartøy for fiske av krill i strid med intensjonen i deltakarlova?
-
Dokument nr. 15:2295 (2024-2025)
Innlevert: 23.05.2025
Sendt: 23.05.2025
Besvart: 02.06.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss
Kan statsråden bekrefte eller avkrefte at cruiseskip som bruker norsk havn som snuhavn vil omfattes av forslagene til endring i allmenngjøringsloven, hvor jeg ber om en konkret avklaring på dette samt svar på eksempelet nevnt i begrunnelsen?
-
Dokument nr. 15:2294 (2024-2025)
Innlevert: 23.05.2025
Sendt: 23.05.2025
Besvart: 02.06.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss
Jeg viser til statsrådens svar på mitt spørsmål dokument nr. 15:2197 som kan tolkes slik at de foreslåtte endringene i allmenngjøringsloven vil gjelde om norske havner brukes som snuhavner og således medføre at færre rederier vil bruke norske havner slik.
Har regjeringen vurdert konsekvensene av at forslaget om norske lønnsvilkår vil kunne gjøre norske havner mindre attraktive som snuhavner for cruiseskip?
-
Dokument nr. 15:2215 (2024-2025)
Innlevert: 15.05.2025
Sendt: 16.05.2025
Besvart: 23.05.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss
Vil regjeringen vurdere å endre forskriften for å få en mer lik praktisering av sertifikatkrav bland våre naboland, eller hvorfor mener man at man ikke bør gjøre en slik forskriftsendring?
-
Dokument nr. 15:2197 (2024-2025)
Innlevert: 14.05.2025
Sendt: 14.05.2025
Besvart: 21.05.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss
Er cruiseskip som opererer med norske havner som start- og endepunkt for cruiseseilas (såkalt turnaround) omfattet av de foreslåtte endringene i allmenngjøringsloven, og hvordan har departementet vurdert de potensielle utilsiktede konsekvensene dette kan få for norske cruisehavner?
-
Dokument nr. 15:2193 (2024-2025)
Innlevert: 14.05.2025
Sendt: 14.05.2025
Besvart: 22.05.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss
Vil statsråden skjerpe dispensasjonspraksisen fra 15-metersgrensen, for å stanse fugledøden langs fjordene våre?
-
Dokument nr. 15:2185 (2024-2025)
Innlevert: 13.05.2025
Sendt: 13.05.2025
Besvart: 20.05.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss
Kan statsråden kommentere ordføreren i Vardøs påstander om at fiskeindustrien i Vardø og Øst-Finnmark har russisk eierskap og stiller seg kritisk til praksisen som foregår, og er praksisen som omtales i Vardø i tråd med norske interesser, regelverk og målsettinger i fiskeripolitikken?
-
Dokument nr. 15:2172 (2024-2025)
Innlevert: 11.05.2025
Sendt: 12.05.2025
Besvart: 16.05.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss
Hvilke tiltak vil statsråden iverksette for å fjerne hindringene som ødelegger for ankring i gamle uthavner, og hva vil statsråden gjøre for å sikre at regelverket følges og mulighetene i arealplanleggingen utnyttes, slik at uthavner/ankringsplasser der det ikke ligger sjøledninger, sikres for allmenhetens bruk i fremtiden?